Dressuurzadel keuze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
me88

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: zuid-limburg

Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 16:31

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een fijn tweedehands dressuurzadel.
Ik rijd nu tijdelijk met een fairfax dressage zadel. Erg fijn zadel alleen te weinig kniewrong waardoor ik over de wrong heen glijd.

Door dit zadel heb ik ervaren hoe een monoblad zit en dit geeft mijn voorkeur.
Ik weet dat Custom veel van dit soort zadels heeft maar ik zou graag op de hoogte worden gebracht welke opties en merken er zijn die met een monoblad werken. Ook zou het fijn zijn als het zadel in de boom aan te passen is.

Zadelmaker is ook aan het rond kijken maar ben zelf nieuwsgierig in wat er allemaal is.

Ik hoor graag reacties van jullie!!

xJurdyWonanx

Berichten: 4049
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 16:32

Arno Brandt is dan wellicht een optie voor je.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 16:34

Onze amazone zweert bij Wintec en dan type Isabelle Werth.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 16:35

Ik zweer bij mijn arno brandt, monoblad :-)

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:39

Waarom niet in de lijn van Fairfax blijven maar dan een model met meer kniewrong? Ik ben heel blij met mijn Fairfax Gareth.

Weet je ook meteen dat de vorm van de kussens passend zijn. Custom schijnt qua kussens niet persé fijn te zijn en de kwaliteit van de boom ook niet.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:41

Tribal heeft ook mono bladen

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:45

Of je zadel is te klein voor de lengte van je boven been :)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 17:57

Ik heb de prestige Monza, heel tevreden over!

Angie_Uresca
Berichten: 171
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:26

De Passier Optimum Mono of de GPS. De bomen van Passier zijn flexibel en de kopijzers kunnen altijd afgesteld worden door meerdere zadelmakers in Nederland.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:42

Bijna alle zadelmerken hebben monobladen met (veel) wrong te koop.

Je kan ook kijken bij Schutte Zadels, Sella, KM naast de al genoemde merken.
Deze zadels zijn allemaal maatwerk, dwz zadel wordt naar wens samengesteld, je kan dus de wrong van het ene type en de boom van het andere type samenvoegen in monoblad uitvoering.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:47

Is het echt alleen door te weinig wrong dat je knie er overheen gaat? Ik zie dat juist vaak gebeuren als de zitting te klein is (hoeft niet de broekmaat te zijn, zéker bij een wat langer bovenbeen!) of als de zit van de ruiter niet helemaal optimaal is (vaak in kanteling van het bekken) of de zit van het zadel niet bij de manier van zitten van de ruiter past (bv bij een wat holle rughouding).

Als dit zadel je verder op zich lekker zit, kan het misschien ook al helpen door hetzelfde zadel eens een halve of hele inch groter te proberen.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:49

Ik heb een Skyway monoblad, eigen merk van countrymill. Heb daar op verschillende (merken) zadels gereden en deze zat voor mij het prettigst.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:54

Eatshay schreef:
Is het echt alleen door te weinig wrong dat je knie er overheen gaat? Ik zie dat juist vaak gebeuren als de zitting te klein is (hoeft niet de broekmaat te zijn, zéker bij een wat langer bovenbeen!) of als de zit van de ruiter niet helemaal optimaal is (vaak in kanteling van het bekken) of de zit van het zadel niet bij de manier van zitten van de ruiter past (bv bij een wat holle rughouding).

Als dit zadel je verder op zich lekker zit, kan het misschien ook al helpen door hetzelfde zadel eens een halve of hele inch groter te proberen.



Ik heb een tijdje gereden op een paard met zadel waarop grote wrongen zaten, maar daar ging ik ook bijna overheen met mijn benen.
Zadel was gemaakt voor iemand met lange dunne benen en ik heb korte dikke benen. Dat paste gewoon niet. Zadel was niet geschikt voor mij. De eigenaresse was er echter superblij mee.

Het hangt dus ook van je lichaamsbouw af, mijn eigen zadel heeft een ander soort wrong. Boommaat is van beide zadels overigens gelijk, dus het was niet te klein of te groot.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:10

Eatshay schreef:
Is het echt alleen door te weinig wrong dat je knie er overheen gaat? Ik zie dat juist vaak gebeuren als de zitting te klein is (hoeft niet de broekmaat te zijn, zéker bij een wat langer bovenbeen!) of als de zit van de ruiter niet helemaal optimaal is (vaak in kanteling van het bekken) of de zit van het zadel niet bij de manier van zitten van de ruiter past (bv bij een wat holle rughouding).

Als dit zadel je verder op zich lekker zit, kan het misschien ook al helpen door hetzelfde zadel eens een halve of hele inch groter te proberen.


Dit inderdaad, of de beugels te kort kan ook nog

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:42

Er zijn vrij veel merken die een monoblad in hun assortiment hebben. Toen ik op zoek was heb ik er zeker een stuk of 4 geprobeerd, maar daarvan weet ik niet alle merken meer. Dacht in ieder geval een Kentaur en een Passier.
De keuze viel uiteindelijk op een Albion en daar ben ik nog steeds enorm blij mee. Vriendin van mij (compleet andere bouw van zowel ruiter als paard) heeft het andere type Albion monoblad en is ook erg tevreden, uiteindelijk is het toch uitproberen wat bij jou en jouw paard past.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:06

Als je fan bent van Fairfax, is Kent & Masters dan niks voor je? Als ik mijn zadelmaker goed begrepen heb, komen deze uit dezelfde fabriek, alleen de Fairfax is een duurdere variant.

Ik heb een Kent & Masters met veel kniewrong. Ben er erg blij mee en heb hem destijds nieuw gekocht. De boom is hiervan ook verwisselbaar.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dressuurzadel keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 13:39

Die hebben alleen geen monoblad meen ik. Fairfax wel. :)