Vraagje over zadelkussens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 15:02

Hoi, ik heb inmiddels eindelijk het perfecte zadel voor mijn paard gevonden (kent en masters s-line). Maar na een tijdje heb ik nu rimpels als je van voren naar mijn kussens kijkt, op de plek waar de gussets zitten (weet even niet het nederlandse woord ervoor) Het zadel zit tijdens het rijden nog echt goed en ik heb zelf even gecheckt en er is nogsteeds gelijk contact? Moet ik ze nu weer opnieuw laten vullen? Dan ben ik weer 150 euro verder namelijk en het is een half jaar geleden weer helemaal gedaan?

Ik zal foto's bijvoegen als ik ze kan vinden
Heb tot nu toe alleen een internet foto toegevoegd om te laten zien waar de rimpels zitten

Afbeelding

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:25

Een leren zadel zal altijd gebruikssporen vertonen, dat houd je niet tegen. Dit zadel van de foto is niet het zadel in kwestie? Dan kan ik er niets zinnigs over zeggen. Het zadel van de foto is niets mis mee.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:31

Voel je bobbelige vulling?

Ps: leuke internet foto gekozen trouwens, zadel is super scheef. Altijd een eye-opener voor mensen om bewust over te worden hoe scheef een zadel in elkaar kan zitten.

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:33

Foto is niet recht van voren genomen.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 16:55

Hannanas schreef:
Voel je bobbelige vulling?

Ps: leuke internet foto gekozen trouwens, zadel is super scheef. Altijd een eye-opener voor mensen om bewust over te worden hoe scheef een zadel in elkaar kan zitten.


Nee, gelukkig niet, daarom weet ik ook niet hoe ze zijn ontstaan...

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 16:56

Afbeelding
Afbeelding

Hij hangt hier wel niet helemaal recht zie ik nu, maar ik neem aan dat mijn zadelmaker ze we goed heeft gevuld een paar maanden geleden

rien10 schreef:
Een leren zadel zal altijd gebruikssporen vertonen, dat houd je niet tegen. Dit zadel van de foto is niet het zadel in kwestie? Dan kan ik er niets zinnigs over zeggen. Het zadel van de foto is niets mis mee.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:10

Een nieuw zadel moet je na 20 rij uren op laten vullen. Dus een half jaar geleden is dan wel al lang.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:18

Maar dat wat jij bedoeld zit toch ook het einde van je ( " takken") daar knikt het vaker das niet raar toch? En 150 ,- voor opvullen en na kijken? Vaak in Nederland zit bij een nieuw zadel de eerste controle er bij in.. toch ( heb alleen maar 2e hands gehad of nog ouder)

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:27

Zo te zien heeft het ook te maken met je wrongen. De ribbel begint precies waar je stijve verplaatsbare wrongen zitten.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 18:38

Spenk schreef:
Een nieuw zadel moet je na 20 rij uren op laten vullen. Dus een half jaar geleden is dan wel al lang.


Dat was al de bijvulling, heb het zadel al wat langer

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 18:39

snorkel1986 schreef:
Maar dat wat jij bedoeld zit toch ook het einde van je ( " takken") daar knikt het vaker das niet raar toch? En 150 ,- voor opvullen en na kijken? Vaak in Nederland zit bij een nieuw zadel de eerste controle er bij in.. toch ( heb alleen maar 2e hands gehad of nog ouder)

Ja hier is vullen 100 euro maar je moet er altijd een pasconsult van 50 euro bij hebben zodat ze kunnen kijken waar ze moeten vullen zegmaar

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 18:39

Hannanas schreef:
Zo te zien heeft het ook te maken met je wrongen. De ribbel begint precies waar je stijve verplaatsbare wrongen zitten.

Zou best kunnen, op het paard zijn ze er namelijk niet. Ik zal wanneer het kan even navragen

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:39

Opzich is half jaarlijks opvullen niet raar ofzo.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:44

Leg het zadel eens op je paard en singel aan. Zitten die vouwen er dan nog steeds? Dat ze er zijn als je het zadel niet op je paard hebt is logisch. Hij vouwt op dat punt naar beneden toe. Zwaartekracht icm zachter wordend leer door gebruik.

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 19:13

Ik vind dit heel normaal.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vraagje over zadelkussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:04

Soms! ontstaat dit als je maat kopijzer te groot is, tenminste, als het naar binnen knikt.
Mooiste zou zijn als je foto's hebt van wanneer het op je paard ligt, zonder dekje, van de zijkant/schouderkant naar achteren. Zoals je ze nu ook van voren hebt genomen eigenlijk.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 21:28

siskeh schreef:
Soms! ontstaat dit als je maat kopijzer te groot is, tenminste, als het naar binnen knikt.
Mooiste zou zijn als je foto's hebt van wanneer het op je paard ligt, zonder dekje, van de zijkant/schouderkant naar achteren. Zoals je ze nu ook van voren hebt genomen eigenlijk.


Ik zal morgen een foto maken! Bedankt voor het advies!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:33

Op wat voor houder ligt hij?
Ik gok dat het zo‘n zadelvormige houder is?
Zo ja, gelijk vervangen door een stang, die zadelvormige dingen slopen je kussen op den duur.

Verder moet een nieuw wol zadel na ongeveer 20 uur rijden nagevuld worden.