Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zadel voor breed paard met korte rug

 
Profiel   

Tot mijn schrik is de boom van mijn kieffer rom spontaan aan 1 kant wat ingezakt. Zomaar, hij is niet gevallen of zo. Geen idee dat dit spontaan kon gebeuren.
Helaas te laat in de gaten gehad, moest ook 3 keer kijken voor ik het zag, dus mijn paard is nu aan het revalideren van een peesblessure, we zijn een maand of 2 op weg. Ik voel me super schuldig en baal echt enorm ervan.
Dat zadel komt er nooit meer op natuurlijk, dus ben vast wat aan oriënteren wat bij ons zou passen.
Mijn paard is 22, nog wel super fit, maar wel met ppid, dus een super duur nieuw zadel ga ik niet meer aan beginnen, budget is rond de 1000 tot maximaal 1500 euro.
Mijn paard is behoorlijk rondgeribt met een hele korte rug, beetje vierkantsmodel. Daarbij ben ik best smal in mijn heupen en bekken waardoor boomloos, zelfs met zitversmaller veel te breed is en het voor mij anatomisch niet mogelijk is normaal mijn knieën aan te leggen. Het zadel moet dus een smalle twist hebben. Tevens ben ik 1.78 met lange benen, ik weeg ong 70 kg, dus 17 inch gaat hem niet worden vrees ik.
Ik heb in het verleden al 2 zadelmakers erbij gehad die niks hadden voor zo rond met korte rug, en ben toen uiteindelijk bij de kieffer rom uit gekomen. Deze was eigenlijk ook iets te lang, maar door de oplopende keilkussens kon ik er mee rijden zonder dat mijn paard er last van had. Alleen zijn deze zadels een oud model en wil niet weer risico lopen op een inzakkende boom of zo, dus wil wat nieuwers. Wie weet wat voor zadels bij ons zouden passen en/of welke zadelmaker omgeving ede zoiets nieuw of tweedehands zou hebben?

Even nog op een rijtje wat ik zoek:

-kort zadel voor breed paard
-smallere twist
-geschikt voor lange benen
-17 1/2 inch of 17 als er veel ruimte is
-niet te gedwongen zit, mag wel wat dieper
-leer
-mag wel wat wrong hebben
-1000 tot max 1500

Een fotootje voor het idee van ons als combinatie

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 00:36 



 
Profiel   

Een Tekna zou misschien kunnen passen op je paard. Is er ook in leren variant (Letek) en valt binnen je budget.
Geen super smalle twist dacht ik, maar volgens mij komen de meesten er prima mee weg.

Uiteraard geen garantie dat het past, maar misschien een merk om eens te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 00:41 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn brede korte pony een thorowgood 17,5 inch met een witte boom er in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 02:20 



 
Profiel   

Heb je al eens een Ghost geprobeerd? Die schijnen juist een smalle zit te hebben en ik lees erg veel positieve reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 05:09 



 
Profiel   

Kijk eens naar een euroriding diamant veelzijdig. Die heeft korte kussens, veel schouder vrijheid en een smalle twist. Die is nieuw wel iets boven je budget maar tweedehands zijn ze voor leuke prijzen te koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 05:32 



 
Profiel   

En anders kijken naar semi boomloos? Bv de Edix Tudor valt in jou prijsklasse. Heb er op test gereden, zit heel smal, echt als een normaal boomzadel!

Zelf heb ik na jaren etteren een Strada aangeschaft maar met een nieuwprijs van €3000 valt die iets buiten budget ;) (of je moet geluk hebben 2e hands)

Verder wellicht Tekna of Thorowgood maar in beide zit ik persoonlijk voor geen meter(in de tekna valt ik compleet naar voren en de thorowgood zit flink breed voor je bekken en dan heb ik het nog niet over het comfort dat er niet echt is haha)

Gok dat wintec geen match is aan de hand van je beschrijving, die zijn stiekem best lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:31 



 
Profiel   

Ik heb een Massimo dressuur type II, misschien is dat wat? Ik heb zelf ook een kort en breed paard, en ben net als jij 1.80m met lange benen en weeg ook ong 70 kg :) Ik durf alleen niets over de twist te zeggen, volgens mij is die niet perse smal. Ik heb een 17,5 inch zadel overigens

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:44 



 
Profiel   

Thorowgood Endurance, is een vzh zadel met dressuur gerichte zweetbladen.
Aanpasbaar kopijzer ook in bredere maten.
Geschikt voor rond geribte paarden.
Bij 17.5 inch is het zadel 42cm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 11:54 



 
Profiel   

Ik heb een Edix, zoals al eerder genoemd, op mijn korte ronde Haflinger. Hij heeft model wijnvat.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:24 



 
Profiel   

Ik heb een Symbion wide die weg mag. Lag op mijn Tinker, kort en (heel) breed met weinig schoft.
Zadel is tweedehands zo goed als nieuw aangekocht. vorige eigenaar heeft enkel gepast en van de koop afgezien, ik heb 'm via mijn zadelpasser gekocht en hooguit 10x mee gereden na aankoop in februari. Eind april heb ik de pony moeten laten inslapen ;(

Maar goed, het zadel zat werkelijk waar als een huis. Weinig wrong en niet diep, maar wel heel ondersteunend en stabiliteit gevend als het goed op je paard past.

Dus ik zou daar ook eens naar kijken qua merk (de mijne mag weg voor €1600 maar denk dat van B naar NL verzenden niet zo handig is?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:30 



 
Profiel   

Een Zaldi. Heb al jaren gedoe met zadels, juiste zadel zoeken etc. Eindelijk tevreden nu :)


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:40 



 
Profiel   

nee die saldi ziet er mooi uit!!!! mooie diepe zit zo te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:54 



 
Profiel   

Ik heb een thorowgood cob [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:59 



 
Profiel   

[ img ]

Tinkertje met zijn symbion

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:02 



 
Profiel   

Ik heb op mijn Schwartwalder een Massimo Trail. Boommaat 37 175 inch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:35 



 
Profiel   

Ik heb op mijn brede pony een Zaldi. Echt topzadel wil niks anders meer haha. Ook gewoon betaalbaar en je kan hem helemaal zelf samenstellen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 13:46 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Heb je al eens een Ghost geprobeerd? Die schijnen juist een smalle zit te hebben en ik lees erg veel positieve reacties.

Nee nog niet geprobeerd, ga er eens naar kijken.

xSCWx schreef
Kijk eens naar een euroriding diamant veelzijdig. Die heeft korte kussens, veel schouder vrijheid en een smalle twist. Die is nieuw wel iets boven je budget maar tweedehands zijn ze voor leuke prijzen te koop.

Ik zoek wel een dressuurzadel, is de euroriding diamant dressuur ook kort?

dieseltje09 schreef
En anders kijken naar semi boomloos? Bv de Edix Tudor valt in jou prijsklasse. Heb er op test gereden, zit heel smal, echt als een normaal boomzadel!

Zelf heb ik na jaren etteren een Strada aangeschaft maar met een nieuwprijs van €3000 valt die iets buiten budget ;) (of je moet geluk hebben 2e hands)

Verder wellicht Tekna of Thorowgood maar in beide zit ik persoonlijk voor geen meter(in de tekna valt ik compleet naar voren en de thorowgood zit flink breed voor je bekken en dan heb ik het nog niet over het comfort dat er niet echt is haha)

Gok dat wintec geen match is aan de hand van je beschrijving, die zijn stiekem best lang.

Die edix tudor ga ik naar kijken, dank je.
Nee 3000 euro voor een 22 jarig paard vind ik inderdaad echt teveel. Gok dat ze tweedehands ook niet zo makkelijk te krijgen zijn. Ik wil ook wel echt leer, vind dat kunststof niet prettig zitten en thorowgood en wintec zijn veel en veel te lang, de rug is echt heel kort.

xMaritt schreef
Ik heb een Massimo dressuur type II, misschien is dat wat? Ik heb zelf ook een kort en breed paard, en ben net als jij 1.80m met lange benen en weeg ook ong 70 kg :) Ik durf alleen niets over de twist te zeggen, volgens mij is die niet perse smal. Ik heb een 17,5 inch zadel overigens

Een gewone massimo is ook nog te lang, maar geloof dat ze ze ook met Franse kussen hebben? Dan zo het nog een optie zijn.
PeerAppel schreef
Ik heb een Edix, zoals al eerder genoemd, op mijn korte ronde Haflinger. Hij heeft model wijnvat.
[ [url=m/NNBdCw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/90yAMO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die rug lijkt inderdaad op de mijne. Mooi zadel ook, een goede optie. Zit het wel redelijk smal op jouw brede paard?

Majabeestje schreef
Een Zaldi. Heb al jaren gedoe met zadels, juiste zadel zoeken etc. Eindelijk tevreden nu :)


[ [url=m/piJvJl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zadel ziet er ook super uit! Valt het binnen budget en is de zit niet te breed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:53 



 
Profiel   

Die symbionzadels zien er ook goed uit trouwens, daar ga ik ook naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:55 



 
Profiel   

Deze zit wel vrij smal! Zit heerlijk in ieder geval. Heb wel een demomodel, dus het huidige model is iets anders. Dit is de Yasir overigens. Tudor is in feite hetzelfde, enkel andere wrongen.

Zaldi was voor m’n wijnvat te lang :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 14:56 



 
Profiel   

Ik heb hier een boomloos ghost gekocht, zadelpasser vond het zadel op mijn beide paarden passen(breed en rond, tinker en haflinger). mijn haflinger is ook niet lang, maar paste wel, relatief korte kussens onder een ghost. Ik heb erin proef gereden en zat enorm stevig! Qua zit smal, bij een breder zadel die ik toen heb proefgereden vlogen mijn knieeën, bij de ghost (veneto) niet.
Een tipje dus, misschien dat je er iets aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:07 



 
Profiel   

Citaat
Een gewone massimo is ook nog te lang, maar geloof dat ze ze ook met Franse kussen hebben? Dan zo het nog een optie zijn.

Dat is de trail dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:10 



 
Profiel   

Niet alleen de trail. Ook veelzijdigheids en dressuurzadels zijn er met franse kussens, die ook nog eens korter vallen dan de trail.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:13 



 
Profiel   

Ik zou dus gewoon eens iemand langs moeten laten komen die dit soort zadels verkoopt voor korte ruggen zodat ik meerder kan proberen. Kunnen jullie iemand aanraden omgeving Ede?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:17 



 
Profiel   

Zaldi! Is nl speciaal voor de Spaans/Portugese rondgeribte paarden met korte rug. Zijn ook niet zo achterlijk duur :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:27 



 
Profiel   

ChelseaAyLee schreef
Ik zou dus gewoon eens iemand langs moeten laten komen die dit soort zadels verkoopt voor korte ruggen zodat ik meerder kan proberen. Kunnen jullie iemand aanraden omgeving Ede?


Westeind zadels heb ik erbij gehad. Mijn Zaldi zit absoluut niet te breed, ik heb zelf bekkenklachten en kan daardoor niet breed zitten.
Mijn zadel was nieuw nog geen €1300. En mocht zelf de kleuren en afwerking kiezen.. *\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 15:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen