Sterk regendeken of andere oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 09:34

Hallo allemaal,

ik plaats mijn vraag hier omdat ik de eerste plek een stevig regendeken zoek. Maar misschien is er een andere oplossing.

Mijn 2 paarden staan met een andere merrie op de weide. En deze merrie bijt regelmatig naar mijn paarden als deze in haar ogen in de weg staan (waterbak, hooibult...) tot op heden, viel het wel mee hooguit 1 deken per paard per seizoen dat ik moest herstellen. Echter nu deze merrie drachtig is, heeft ze op 1 maand tijd al 3 gaten gemaakt in de vliegendekens en eentje volledig doorgescheurd. Ze valt de andere paarden te pas en te onpas aan.
Maw ik vrees voor de winter wanneer mijn paarden afgedekt zijn. Een vliegendeken met een gat is geen ramp, maar een geschoren paard in de regen met een gescheurd deken vind ik minder ok.

Dus stalgenote gaat investeren in regendekens voor mijn paarden. Welke kunnen jullie aanraden?
Tot op heden had ik altijd Horseware Amigo of Bucas smartex dekens, maar de eerste is niet opgewassen tegen de tanden van de andere merrie. De laatste is nog maar 1 seizoen gebruikt, maar wie weet dat die een 2de seizoen al dan niet overleefd...

Of hebben jullie andere tips om de dekens heel te houden. Merrie kan niet alleen staan, zelfs niet met een draadje ertussen. Raakt compleet in paniek en bovendien wil mijn stalgenote dat het veulen in een kudde opgroeit en als het gespeend wordt bij mijn "oudje" kan blijven voor verdere opvoeding en gezelschap...

iemand de gouden tip?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:38

Flinke laag cribox erop?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:40

Insmeren met cribox maar daar zou ik een oude deken voor pakken. Niet degene die zij nieuw gaat kopen. Maar onverwoestbaar dan zit je aan canvas dekens.

En meer voer en waterplekken

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 09:46

Canvas dekens, welke merken bedoel je dan?

Gaat antibijt helpen als ze in volle "aanval" is?
Er zijn momenteel geen voederplaatsen (gras genoeg) en wel meerdere drinkplaatsen en toch valt ze te pas en te onpas aan, zelfs vanaf de andere kant van de weide...

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:51

petitparis schreef:
Canvas dekens, welke merken bedoel je dan?

Gaat antibijt helpen als ze in volle "aanval" is?
Er zijn momenteel geen voederplaatsen (gras genoeg) en wel meerdere drinkplaatsen en toch valt ze te pas en te onpas aan, zelfs vanaf de andere kant van de weide...


https://www.renco-original.com/
Deze bijvoorbeeld, maar er zijn nog wel wat merken.

Maar als ze vanaf de andere kant van het weiland aan komt stormen. Tja. Kronkeltje in de kop. Ik zou dat niet bij mijn paarden willen.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:08

New Zealand dekens die zij bijna onverwoestbaar.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:46

Die merrie een graasmasker omdoen?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:55

We hebben nog hoop dat het hormonaal is en gaat verbeteren. Ze staat al meer dan 6j bij de oudste en bijna 3 bij jongste zonder echt problemen tenzij er eten aan te pas kwam, maar dat was idd op te lossen met de voerplaatsen verder uit elkaar te leggen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:19

Dat hoop ik dan van ganser harte voor je dat het over gaat. Maar een merrie met veulen kan ook behoorlijk beschermend zijn dus het zou ook zomaar erger kunnen worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:37

cissy schreef:
Dat hoop ik dan van ganser harte voor je dat het over gaat. Maar een merrie met veulen kan ook behoorlijk beschermend zijn dus het zou ook zomaar erger kunnen worden.

Dat dus, mijn hele lieven sociale merrie werd echt te gevaarlijk om nog bij mijn andere ruin (waar ze al haar hele leven bij loopt, letterlijk, die ruin heeft haar als veulen opgevoed.) te laten lopen toen ze net haar veulen had. Die hebben we echt even apart moeten zetten want die sloeg en beet echt om te doden. :(:) Pas na een paar weken konden ze weer bij elkaar. Daar zou ik in dit geval dus ook alvast heel serieus over gaan nadenken. Zeker bij een eerste veulen hebben ze wel eens weinig behoefte aan gezelschap. Als ze nu al zo reageert dan vind ik het onverantwoord om haar met een veulen in de kudde te zetten eerlijk gezegd. Dat is vragen om flink gewonde paarden (en potentieel ook een gewond veulen want eens ze zich echt bedreigd voelen verdedigd zelfs de grootste zok zichzelf en die kleine die nog aan het verwerken is dat ie leeft gaat niet de reflex hebben om er tussen uit te gaan..)

Ik zou een paard dat op die manier aanvalt eigenlijk ook niet bij mijn paarden willen. Welk resultaat heb je als ze zonder deken lopen?

Anyhow. Anibijt op de dekens lijkt me sowieso een goed plan als er ook een veulen bij in de kudde komt. Leert die ook ineens dat je van dekens af blijft. Verder zijn er inderdaad dekens de "nagenoeg" onverwoestbaar zijn maar als ze echt zo aan die dekens scheurt dan is "nagenoeg" wel een belangrijke nuance. Bovendien is het kostenplaatje veelal ook behoorlijk.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Sterk regendeken of andere oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 13:08

Het is niet haar eerste veulen en het veulen gaat ook niet in de kudde geboren worden tenzij het onverwacht komt, als in "sneller dan verwacht". En vermoed dat het de eerste dagen ook niet onmiddellijk bij mijn paarden gegooid wordt. Ietwat stevig op de benen staan is wel nodig, mijn merries zijn echte crossbeesten op de weide. Dus zonder dekens is er weinig probleem. De merrie heeft echt maar nipt de dekens vast voor zover ik gezien heb.

Ik wil het nog even aankijken gezien de merrie niet alleen kan staan. Ze gaat in volledige paniek modus als ik mijn paarden in de weide ernaast zet. Of als ze mijn paarden niet kan zien vanuit haar stal. De stress van alleen te staan, lijkt me ook niet ideaal.
Maar goed als het niet verbetert, dan moet mijn stalgenote inderdaad een andere oplossing zien te vinden. Mijn oudje denkt dan wel dat ze nog jong is, maar ze is niet voor niets op vervroegd pensioen gezet. Zomers zijn ok, maar in de winter is ze toch wat minder soepel en snel.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 13:51

Een graasmasker helpt ook en als ze er aan gewend is kan de merrie er prima mee eten en drinken.Een soort van muilkorf dus :=