Zadelsoort populairiteit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk soort zadel(s) heb je het laatste tien jaar aangeschaft?

Dressuur
385 (43%)
Springen
146 (16%)
Veelzijdigheids
115 (13%)
Western
56 (6%)
Stock
2 (0%)
Boomloos
78 (8%)
Bareback pad
76 (8%)
Ander zadel dat niet in de voorgaande categoriën past
26 (2%)

Totaal aantal stemmen: 884


Lusitana

Berichten: 22439
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 15:37

Willen jullie alleen de poll invullen als jullie ná 2010 zadels hebben aangeschaft, om de trend van de laatste tien jaar te kunnen zien?
In de comments kun je praten over zadels die daarvóór zijn aangeschaft en andere soorten zadels enzo en redenen waarom je juist voor dat zadel/die zadels hebt gekozen.


Boomloos kan het dilemma geven waar het bij hoort als het bv een boomloos dressuurzadel/spring/veelzijdigheids of western zadel is, maar kies dan voor wat je zelf de belangrijkste eigenschap vindt. Dat het boomloos is, of de vorm.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:33

Ik weet niet of je echt wat aan mijn antwoorden hebt, ben met mijn vorige pony namelijk best aan het zoeken geweest naar een zadel die ons beide goed paste :=

Voor mijn huidige paard heb ik nu nog een veelzijdigheid zadel voor. In de toekomst wil ik daar ook nog een dressuur zadel bij. En als het springen echt heel goed gaat misschien ook wel de vzh eruit en een springzadel.

Besef me nu wel opeens hoe veeleisende en verwend ik ben O:)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:46

Ik heb er de afgelopen 10 jaar ook wel het een en ander doorheen gejaagd ivm een opgroeiende kleuter die continu van vorm veranderde.

Mijn "anders" was een Trailzadel, gekocht in 2011.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:29

Ik heb in 2013 een 2e hands Kentaur dressuurzadel gekocht, waar ik 8 jaar veel plezier van gehad heb.
Dit voorjaar heb ik een nieuwe Wintec dressuur gekocht, de Kentaur lag toch niet helemaal okay meer, en ik wilde graag iets lichters (van gewicht) en heb de Wintec aan laten meten. Blij mee :-)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:33

2x springzadel, 1x officieel 'cross zadel', wordt hier gewoon gebruikt om te springen.
1 Antares spring - maatzadel voor mijn merrie waarvoor ik geen zadel 100% naar mijn zin goed kreeg
1 Crown cross - maatzadel voor mijn ondertussen overleden ruin. Toen aangepast op mijn andere merrie.
1 Premiere spring - gekocht om paard mee zadelmak te maken (2de hands) maar blijkt nu op heel veel paarden goed te passen.

Wetende dat dit 3 hele andere zadels zijn qua kussens, vulling, lengte en boom krijg ik als trainingsstal op elk paard wel iets passend (al dan niet met pad oid). Gelukkig zelf ook veel kennis opgebouwd doorheen de jaren en veel interesse in zadels/pasproblemen.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:33

Ben overgestapt naar Western, dus dressuurzadel eruit, en westernzadel(s) erin. Denk dat je lastig populariteit kunt bepalen op deze manier, en of deze ook verandert is.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:37

Ik heb een boomloos zadel gekocht in 2019. Verkocht in 2020. Dit jaar komt er een nieuw zadel (want een ander paard) en wordt het een zadel met boom. Dit om de simpele reden dat dit paard meer baat heeft bij een boom dan mijn andere paard. Dat heeft in mijn geval niets te maken met 'populairiteit' van het zadel of het zadelsoort. Wat voor zadel het wordt weet ik nog niet. Ik hoop dat een VZ passend te krijgen is.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:42

Ik heb tot nu toe aangeschaft:
- Ghost met blokken zonder zweetblad. Ik heb geen idee meer welk type, maar hij was tweedehands voor weinig te koop. Uiteindelijk moet hij vervangen of aangevuld worden met een Ghost zonder blokken met zweetblad.
- Oud stubben veelzijdigheidszadel. Bekend type, maar weet het toch niet meer. Tweedehands gekocht. Ligt nog ergens opgeslagen, maar geen passend paard meer.
- Barefoot Cheyenne. Was uiteindelijk niet passend te krijgen (hoge brede schoft)
- Wintec 500 vzh. Beviel op zich goed, maar ook deze was niet opgewassen tegen het constant veranderende model van het paard.
- Barefoot RideOnPad met daaronder een physiopad. Barebackpad, hier heb ik de meeste kilometers mee gemaakt.
- TSC politiezadel. Waanzinnig zadel, de afgelopen 2 jaar niet gereden dus ik hoop dat hij nog past/passend te maken is (ander paard dan die alle zadels hierboven versleten heeft). 19 inch veelzijdigheidszadel met extra veel bewegingsvrijheid. Is helemaal wat ik zoek voor dit paard.

Er heeft heel kort ook nog een KN symfonie op gelegen, maar die mochten we eerst even in bruikleen en was hij binnen een maand weer uit veranderd. Ik kon er zelf ook niet fatsoenlijk in zitten, maar mijn instructrice vond het een fijn zadel, totdat hij weer te veel veranderde. Hij bracht het redelijk duidelijk als het zadel niet paste, het heeft me menig zandhappen opgeleverd, terwijl hij met een goedpassend zadel niet dat soort streken deed. Uiteindelijk was de BBP de enige langdurig passende oplossing. De drukverdeling was zeer goed, al zaten er wel veel laagjes tussen doordat anders zijn ruggengraat niet vrij was (tegenwoordig zou ik hem anders voeren, maar toen wist ik dat nog niet).

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:45

Oeps, dressuur een stuk of 6 nieuwe, springzadel 2 nieuwe 1 tweedehands, 1 vzh en 1 bbp.

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:50

Dressuurzadel tweedehands, Ghost boomloos zadel nieuw, western zadel tweedehands, western (semi)boomloos nieuw (huidige zadel).
Alle leenzadels niet meegerekend. :')

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:51

Ik had eerst mn dressuurzadel - ter vervanging van het vzh zadel wat ik bij aankoop van mn paard kreeg, maar wat niet helemaal lekker lag... De aanschaf van mijn dressuurzadel zal nu zo'n 10 jaar geleden zijn.

Zo'n 4 a 5 jaar geleden is daar mn Western zadel bij gekomen en daar rijd ik nu voornamelijk mee. En later is er ook nog een barebackpad gekomen voor erbij.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:59

Laatste 10 jaar alleen maar dressuurzadel. Daarvoor wel veelzijdigheid gehad een aantal. En heel veel geleend en geprobeerd, van boomloze tot springzadels. Maar niet passend bij paard, mij of doel, dus laatste 10 jaar dressuurzadels. Ik denk zelfs maar 2, 1e omdat zadel dat ik daarvoor voor ander paard had niet paste, daarna weer nieuwe omdat paard eruit gegroeid was wat we niet meer verwacht hadden met haar leeftijd.

Aangeschaft valt dus wel mee, mee gereden zijn er heel wat meer.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:03

Diverse dressuur
springzadel
Enkele (semi) boomloos.
Een trail zadel
En ook enkele vzh

Mijn huidige zadels zijn nu 2 erg brede vzh zadels.
En met een heup die breed zitten niet alles vind, maar daarbij lang onmogelijk vind, blijf ik nu bij vzh.
Open zadeltje, amper wrong, niets gedwongen.

Lusitana

Berichten: 22439
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 20:13

Isabel_k schreef:
Ik heb een boomloos zadel gekocht in 2019. Verkocht in 2020. Dit jaar komt er een nieuw zadel (want een ander paard) en wordt het een zadel met boom. Dit om de simpele reden dat dit paard meer baat heeft bij een boom dan mijn andere paard. Dat heeft in mijn geval niets te maken met 'populairiteit' van het zadel of het zadelsoort. Wat voor zadel het wordt weet ik nog niet. Ik hoop dat een VZ passend te krijgen is.

Het gaat ook niet om populair als in hype, of boomloos versus boom hoor, maar om te zien welk soort zadel er tegenwoordig uiteindelijk het meest over de toonbank gaat.

Ook aan Benfan.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:16

Lusitana schreef:
Het gaat ook niet om populair als in hype, of boomloos versus boom hoor, maar om te zien welk soort zadel er tegenwoordig uiteindelijk het meest over de toonbank gaat.



Waarom?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:23

Ik heb als eerste zadel een Wintec 500 dressuur gehad, zijn opvolger is een KN dressuurzadel. Ik zit daar toch lekkerder in op buitenrit en kon er ook prima een sprongetje mee wagen. Nu staat mijn haf al járen met pensioen, dus geen zadel meer.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:46

Ik heb 2-3 jaar boomloos gereden, dit zadel was alleen niet echt een fijn zadel, niet voor mij of voor het paard. Bij mijn haflinger wintec overgenomen, door zijn forse groei pasten het gehele zadel niet meer.
Bij mijn merrie nog zo'n 1000,- extra betaald voor een goed passend, op maat gemaakt, nagekeken door zadelpassers dressuur zadel overgenomen, na een maandje bij mij merkte ik dat ze aansingelen niet geweldig vond(neus gaten opgetrokken) dus ik toch even dubbel checken, ligt het zadel niet goed, dacht dat ik gek werd maar toch mijn eigen gevoel gevolgd.
Dús weer over op boomloos en over 3 maanden komt mijn ghost veneto aan, nieuw, die op beide paarden zou moeten passen en ik zit er heerlijk in(Zadelpasser geweest en verschillende zadels uitgetest). Ben benieuwd. :')

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:24

Een dressuurzadel in de tijd dat ik zelf nog reed.
En een vzh, western en bbp voor mijn shet waar ik zelf niet eens op pas :+

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:39

Zadel 1: Boomloos - Barefoot cheyenne bruin
Zadel 2: Bareback pad
Zadel 3: Endurance zadel - Sommer Spirit LaVita3 bruin (onderweg)

Lusitana

Berichten: 22439
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 21:54

dakplaat schreef:
Lusitana schreef:
Het gaat ook niet om populair als in hype, of boomloos versus boom hoor, maar om te zien welk soort zadel er tegenwoordig uiteindelijk het meest over de toonbank gaat.



Waarom?

Nieuwsgierigheid. :+

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:19

Ik denk doordat het je opviel bij bzv dat er naar jou idee alleen maar dressuurzadels aanwezig waren?

Ik denk zelf dat die ook het meest gangbaar zijn. De meeste mensen rijden dressuur. Daar kun je ook mee buiten rijden.
Die wel springen hebben er vaak een zadel bij.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:36

DuoPenotti schreef:
Ik denk doordat het je opviel bij bzv dat er naar jou idee alleen maar dressuurzadels aanwezig waren?

Ik denk zelf dat die ook het meest gangbaar zijn. De meeste mensen rijden dressuur. Daar kun je ook mee buiten rijden.
Die wel springen hebben er vaak een zadel bij.


Dat viel mij inderdaad ook op.
Buiten rijden met een dressuurzadel kan ik echt niet (meer na een gebroken knie).

Ik heb afgelopen 10 jaar meerdere dressuuzadels gekocht en ook weer verkocht omdat ze of niet meer pasten of ik er toch niet in kon zitten. Begin dit jaar heb ik een dressuurzadel gekocht waar ik wel in kan zitten.
Mijn springzadel daarentegen heb ik 12 jaar gehad, maar die lag niet goed meer op m’n paard. Eind vorig jaar een eventingzadel gekocht. Die zit fijn, ligt goed op m’n paard, maar die gaat eind volgend jaar naar m’n jonkie (behoorlijk goed aanpasbaar zadel). Mijn andere paard krijgt dan een nieuwe (wordt nu gemaakt).

Lusitana

Berichten: 22439
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 11:45

Ik heb helemaal niet het idee dat er alleen maar dressuurzadels aanwezig zijn.
Ik heb het idee dat er een sterke voorkeur voor dresuuurzadels is, ik kwam ze namelijk tegen waar je ze normaal niet zou verwachten, bij maneges en verhuurbedrijven.
Voor buitenrijden gebruik je normaal een zit met meer gevouwen benen zodat je beter de verlichte zit aan kunt nemen. Dat is niet in dezelfde mate mogelijk op een dressuurzadel dat je bovenbeen veel meer naar achteren dwingt.
Het verbaast me dan ook geen veelzijdigheidszadels te vinden bij stallen waar men de bergen in gaat, om maar wat te noemen. Verlichte zit is dan toch echt wel een must.
En je kunt natuurlijk, andersom, ook gewoon dressuurrijden op een veelzijdigheidszadel, mocht er ook lesgegeven worden op zo´n bedrijf.

Verder ben ik benieuwd hoe ver men is met de boomloze trend, of het toegenomen is of dat men er weer op terugkomt.

Ik lees ook graag wat beweegredenen zijn om een bepaald zadel te kopen. De vorm van de zweetbladen heeft niet te maken met of het beter op het paard ligt, want dat heeft veel meer met de onderbouw te maken dan de bovenbouw die voor de ruiter is.
Er zijn ruiters die voorkeur hebben voor langere zweetbladen vanwege lange benen bv, of voor een diepere zit of juist platte zit.
Dikke wrongen versus geen of weinig etc
Het is ook leuk om te zien welk soort ongewone zadels er in omloop zijn.

Dit topic geeft de gelegenheid om nou eens gewoon puur over je eigen zadels te praten zonder context van discussie over een bepaald soort.
En om daar even over uit te laten, ik heb zelf een veelzijdigheidszadel (ouder dan toen jaar dus niet meegeteld in de poll), een vz neigt naar springzadel (met verwisselbare boom en losse wrongen voor voor en achter de knie), een boomloos (gekregen) en een portugese mista (bruikleen).
De laatste twee zijn een hel voor me en daar mogen dan ook anderen op rijden.
Van de (mijn) boomloze begrijp ik het ontwerp niet door wel een boog voorop te hebben maar dan niet de opening tot bovenin die boog te hebben zodat het feitelijk geen kamer heeft en alleen op een platte schoft past.
Dus ook meteen maar een vraag: Is dit in nieuwere ontwerpen van Barefootachtige zadels veranderd?

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:15

Ik dressuur met een dressuurzadel en soms spring ik met een springzadel, en heel incidenteel maak ik een buitenritje waar ik mijn lekker zittende dressuurzadel dan voor pak.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:38

Ik heb een vzh gekocht, goed zadel maar paard is eruit gegroeid.
Vervolgens een dressuurzadel omdat ik op dat moment eigenlijk bijna enkel dressuur reed en omdat dat goed lag op m'n paard en voor mezelf goed zat door z'n niet te dwingende wrongen, niet te diepe zit en vooral erg smalle zit.
Nu is paardlief geblesseerd voor de rest van 'r leven en het hoogst mogelijke ooit zullen nog stapritjes zijn, dus nu heb ik een ghost mandriana bbp besteld zodat ik eens in de week of twee weken een half uurtje a een uurtje kan rondhobbelen. Haar dressuurzadel (boomzadel) past haar inmiddels toch niet meer omdat ze al 2 jaar stilstaat.