Zadelsoort populairiteit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk soort zadel(s) heb je het laatste tien jaar aangeschaft?

Dressuur
385 (43%)
Springen
146 (16%)
Veelzijdigheids
115 (13%)
Western
56 (6%)
Stock
2 (0%)
Boomloos
78 (8%)
Bareback pad
76 (8%)
Ander zadel dat niet in de voorgaande categoriën past
26 (2%)

Totaal aantal stemmen: 884


Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:39

Ik rijd endurance met een dressuurzadel.
Omdat dat voor mijn lijf het lekkerst past. Ik rijd wedstrijden tot 80 km (klasse 2).
In veelzijdigheidszadels kan ik niet lekker zitten.
Ik kan prima in verlichte zit galopperen in mijn dressuurzadel.
Ik heb geen zadel met enorm gedwongen zit, want daar kan ik ook weer niet in zitten.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:48

Ik heb het idee dat de pasvorm voor zowel ruiter als paard bij een dressuurzadel veel meer invloed heeft op het comfort van zowel ruiter als paard waardoor er sneller veranderd wordt.

Ik spring zelf nagenoeg niet meer, maar ik kon wel met bijna elk zadel springen zonder echt hinder te ondervinden (uitgez. dressuurzadels met heel diepe zitting, maar die vind ik persoonlijk ook niet fijn). Maar ik kan echt niet op eender welk dressuurzadel zitten zonder dat mijn houding om zeep is of ik rugpijn krijg.
In de voorbije 12j heb ik 1 vzh zadel en wel 5 dressuurzadels aangeschaft, 2 dressuurzadels in bruikleen gehad en 1 renzadel gekregen

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:49

Ik kan niet meer zitten in een veelzijdigheid of springzadel. Mijn lichaam kan geen kortere beugels meer aan. Dan zit een dressuur zadel het fijnst, hoewel 9 van de 10 alsnog niet geschikt zijn voor mij.
Daarnaast rijd ik voornamelijk dressuur en buitenritten. Soms een sprongetje maar niks hoog. Ik kan makkelijk in verlichte zit zitten met mijn dressuurzadel en er ook uren in zitten buiten. Omdat het niet dwingt, maar mijn lijf ondersteunt op de punten waar ik dat nodig heb.

Ik heb wel een veelzijdigheidszadel richting dressuur gehad, maar daar waren de voordelen van veelzijdigheid eigenlijk al weg, dus geen voordeel ten opzichte van dressuurzadel.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Zadelsoort populairiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:55

Ah, nu ik je laatste post lees ga ik even uitbreiden.

Ik heb mijn Barefoot Cheyenne nu ongeveer 15 jaar naar volle tevredenheid. Deze heb ik des tijds gekocht omdat ik geen passend zadel voor mijn IJslander kon vinden. Iederen keer als ik een nieuw zadel had lag het een week goed en vervolgens was het weer prut. Dit was met hulp van verschillende zadelpassers. Ik heb toen mijn zadels verkocht, 1,5 jaar zadelloos gereden en toen een barefoot geprobeerd. Dit beviel zo goed!
Ik heb uiteindelijk mijn Barefoot op 8-9 verschillende paarden gehad (oa. IJslander, Fjord, Arabier, Lusitano), op de een lag het wat beter dan op de ander, maar altijd toch naar tevredenheid van zowel mijzelf als van het paard.

Nu heb ik echter sinds November een Draver en om een of andere reden is het voor hem gewoon echt 3x niks. Ik merk ook dat ik zelf niet fijn zit als het op hem ligt en hij heeft last van de rand van de inlages, dus op zoek naar een nieuw zadel.

Mijn ervaring met Zaldi was altijd erg fijn dus daar wezen zoeken, paard z'n rug opgemeten en wat blijkt: hij heeft 40cm draagruimte waar mijn kont een 18'' nodig heeft. Dat past dus niet.
Zaldi kon mij dan ook inderdaad niet helpen en toen ben ik samen met de zadelpasser verder gaan kijken. Ik wou nu echt eens goed geld uitgeven aan een op maat gemaakt zadel, dus dat deed wat deuren open. Uiteindelijk ben ik bij Sommer uitgekomen, een Duitse zadelmaker.

Sommer maakt tegenwoordig ook de zogenaamde LaVita zadelboom in maten 1 t/m 4. Hiermee kan je met een grotere zitting voor de ruiter op een kleiner draagvlak van het paard, zonder dat dit puntbelasting verzorgd. Nou ben ik zelf al heel wat jaren helemaal verliefd op de zadels van Sommer dus dit was met mijn neus in de boter vallen.
Mijn voornaamste eis mbt. het type zadel was dat het geschikt moest zijn voor lange afstanden (want dat doen we graag) en omdat mijn paard erg snel en erg veel zweet, moest het niet teveel ''afdekken''. Een dressuurzadel zou wat dat betreft dus bijvoorbeeld afvallen.
Ik ben wezen testzitten en van alle Sommer lange afstands zadel kwam ik uit op de Spirit.

Deze ligt nu dus in bestelling, maar Sommer heeft een behoorlijke leveringsvertraging ivm. de Corona crisis dus het is nog even wachten. In de tussentijd rijd ik minder en doe ik veel grondwerk en als ik rijd zijn het kortere afstanden.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 22:09

MyWishMax schreef:
Ik kan niet meer zitten in een veelzijdigheid of springzadel. Mijn lichaam kan geen kortere beugels meer aan. Dan zit een dressuur zadel het fijnst, hoewel 9 van de 10 alsnog niet geschikt zijn voor mij.

En waar stuit je dan precies op? Ik heb bv last als het te breed is, door mijn korte pezen en daardoor het onvermogen om mijn heupen uit te draaien. Ik kan bv ok niet in kleermakerszit zitten. Mijn knieën kunnen gewoon maar beperkt uit elkaar.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 23:28

Ik heb een freizeitsattel, een vrijetijdszadel, van Signum.

Heb voor dit zadel gekozen omdat het makkelijk aanpasbaar is, een brede boom geschikt voor barokke paarden heeft (paard is te breed voor meeste normale merken), kussen met groot draagvlak. Tevens is het gemaakt om lange ritten te maken en dat is wat ik graag doe.
Ringen voor eventuele bepakking zijn een extra optie :)

Afbeelding

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:56

Ik rijd dressuur met een Deuber Ronda, heb anders ingevuld. Ik heb voor dit zadel gekozen omdat het heel goed aanpasbaar is aan mijn haflinger die door schommelingen in haar gewicht vaak veranderd. Een fijne steun door de hogere voor en achterkant maar geen dwingende, diepe zit of kniewrongen. Ik hou ervan. :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 09:03

Ik heb dressuur, vzh, spring en western aangeschaft. Alleen springen met een passessie en de mogelijkheid om het zadel te proberen (ook boven de sprong). In principe pas ik zadels zelf, maar het model wat ik wilde had de optie dat iemand langskwam, nou, doe dan maar. Bij het westernzadel heb ik gebruik gemaakt van een zelfgemaakte Carola pad en een pasmal.