Vaquera zadel - Info!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 15:48

Hi Bokkers,

Ik ben op zoek naar meer informatie omtrent Vaquera zadels.
Nu ik een Spaanse heb lijkt het me geweldig om ook mooi in outfit te gaan rijden.
Echter ken ik natuurlijk niemand met zo'n zadel, en zo snel ook niet veel zadelpassers die dit aanbieden.

Wat is het aanbod? Moet ik al snel denken aan import?
Het plan is mijn paard begin volgend jaar te gaan inrijden, is dit een fijn zadel hiervoor of kan ik beter met iets anders beginnen omdat zijn bespiering natuurlijk ook gaat veranderen.

Zoveel vragen!
Bedankt alvast!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:57

In nederland heb je meerdere verkopers die dit "type" wel verkopen.
Merken zijn oa. Deuber, Marjoman, Iberosattel, zaldi, Ludomar en waarschijnlijk voldoet Signum ook wel in wat je zoekt.
Pura Nobleza, Hipica en horse stuff and more zijn bedrijven die ze verkopen(ff uit mn hoofd)

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:03

Ik heb zelf een Deuber Barock SKL voor mij Pre. Een heerlijk zadel waarvan je de breedte van de boom heel gemakkelijk kan aanpassen. Het is niet zo goedkoop, maa doordat je het zo vlot kan aanpassen blijft het altijd mooi passen. En het zit als een huis.

Ik heb het gekocht bij Horse Stuff and More.

Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:32

Wil je ook echt doma vaquera gaan rijden? Die vaquera zadels zitten heerlijk. Je zit echt in het zadel, ipv erop. Maar je hebt geen kniewrongen bv. Dus je zit vrij los. Dat is voor echt vaquera rijden handig omdat je dan alles op zit en beenhulp doet.

Ik rij zelf dv. Maar niet met een vaquera zadel. Je hebt in nederland maar beperkt keus uit goede merken die zo'n zadel kunnen leveren. De manier van dragen is ook anders en ik heb geen zadelmaker kunnen vinden die dat goed kon aanmeten op mijn paard. Dus ik rij met een ludomar. Een spaans model met spaanse kussens en opbouw, maar met engels singelsysteem en stijgbeugelophanging. (Ivm een beenprobleem rij ik niet graag met spaanse beugels, hoewel ze er wel aan kunnen.) Ik heb gekozen voor een flexibele boom, omdat bij dv paarden echt heel veel spieren gaan aanmaken. En die ruimte heb ik nu wel.

In spanje gebruiken ze de zadels ook voor jonge paarden. Maar soms gebruiken ze er ook classica zadels voor. Die zie je in nederland dus vaker. Ze zijn ook typisch spaans, dus als het je gaat om de looks...

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 09:13

Bedankt voor de informatie! +:)+ Ga er van het weekend eens voor zitten.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:42

Ik weet niet veel van de echte Doma Vaquera zadels, behalve dat de goedkopere exemplaren weinig rijcomfort bieden zowel voor paard als ruiter. Maar deze link is wel leuk om te zien hoe zo'n zadel wordt opgebouwd ( maar dit is vast geen goedkoper exemplaar). https://artisantack.com/how-a-spanish-d ... e-is-made/
De boom is meestal vrij recht en de zitting ook en ze passen niet altijd even goed. Aanmeten is bij dergelijke zadels een must en dat is ook meteen het probleem ( net als bij westernzadels waar de kant en klare exemplaren ook lastig aan te meten zijn).
Ook de beugels zijn door hun afmetingen een kwestie van wennen.

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:19

Een werkelijke-originele- vaquerazadel zou je uit Spanje moeten halen.
Er zijn erg wenig 2e hands te koop, die ook werkelijk nog zo gebouwd zijn als ze horen.
En ook dan zijn ze meestal al gevormd en kunnen snel of te krap of te wijd zijn.
En originele zadel heeft :
Voor houten drieangel, achter houten rondbeugel en tussen in stro gestopt met leer( boven) en canvas( onder)
En : een goede vaquera moet je inrijden - voor paard en ruiter want : door de warmte en beweging van paard past zich het zadel op en duur precies aan. Daarom worden ze ook zonder zadeldekje gereden.

Het vacht bovenop is in het begin erg hoog en heeft ook maanden nodig om zich dan naar de ruiter te vormen. Dus in het begin zit je echt op een "troon"
Ook niet onbelangrijk: een echte vaquera is zwaar ,
Alles wat hier "look a like" verkocht wordt heeft meestal een boom , een beetje vacht en zwabberd als gek .
Ik heb 20 jaar met Vaquera's gereden en zelfs op mijn fries. Tot hij uit mijn oude eruit groeide. Hierna jammer genoeg geen meer kunnen vinden want breeder dan menig PRE.
Heb mij ook een "Flex" laten aansmeren, maar geen verglijk tot een echte.
Ben toen overgegaan op Deuber en uiteindelijk nu western.
Trouwens worden de meeste Spanjarden ook niet met een Vaquera zadelmak gemaakt maar met een Potrera.
Vaquera komt pas later.

Britt1

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 11:23

De zadels van Iberosattel vind ik zelf heel gaaf en wellicht ook wat je zoekt.
Je zou contact op kunnen nemen met puranebloza, die staat goed bekend!

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:21

Leuk topic. Ik hoop over een jaar of 2 misschien zoiets voor m’n Camargue te vinden..

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:35

Muze schreef:
Leuk topic. Ik hoop over een jaar of 2 misschien zoiets voor m’n Camargue te vinden..


Ohhh Camargue.... dat is nog een droom van mij...
Prachtige dieren...
En die zadels :D

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:04

Ja, Misschien wil ik idd wel een echt Camargue zadel.
Maar die koop je het beste in de Camargue begreep ik

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:21

Muze schreef:
Ja, Misschien wil ik idd wel een echt Camargue zadel.
Maar die koop je het beste in de Camargue begreep ik

Yepp, want de echten worden precies op maat gemaakt voor de ruiter... en zitten ook zalig

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:10

Hi,

Een DV zadel is door de hoge opbouw m.i. minder geschikt om een paard mee in te rijden(weinig contact). Het type stijgbeugel beperkt de mate waarin je kuithulp kunt geven (ervaren DV paard wordt immers met sporen gereden).

In Spanje worden vaak portreras gebruikt om een paard te starten.

In NL kun je dit soort zadels wel kopen, ook van goede merken, maar dan zijn ze vaak 'Verengelst' qua plaatsing singel,beugelophanging etc. Als je echt traditioneel wilt rijden werkt dat minder goed.

In welke omgeving zit je?

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:16

sasja0705 schreef:
Muze schreef:
Ja, Misschien wil ik idd wel een echt Camargue zadel.
Maar die koop je het beste in de Camargue begreep ik

Yepp, want de echten worden precies op maat gemaakt voor de ruiter... en zitten ook zalig


Voor bijna al dit soort zadels telt wel een beetje dat je ze niet van het rek moet kopen. Er zit zoveel ambacht in om ze te maken. Een fabriekszadel zit echt niet het zelfde.


rider schreef:
Hi,

Een DV zadel is door de hoge opbouw m.i. minder geschikt om een paard mee in te rijden(weinig contact). Het type stijgbeugel beperkt de mate waarin je kuithulp kunt geven (ervaren DV paard wordt immers met sporen gereden).

In Spanje worden vaak portreras gebruikt om een paard te starten.

In NL kun je dit soort zadels wel kopen, ook van goede merken, maar dan zijn ze vaak 'Verengelst' qua plaatsing singel,beugelophanging etc. Als je echt traditioneel wilt rijden werkt dat minder goed.

In welke omgeving zit je?


Eeeh... Niet helemaal waar. Veel vaquera ruiters rijden niet met sporen en het is ook absoluut niet nodig. Die paarden staan zo scherp aan de hulpen. En je kan wel een jong paard rijden met een vaquera zadel. Maar zadelmak maken wordt minder vaak gedaan omdat je dan wat steun mist. Maar er zijn er zat die het wel doen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:52

Veulen84 schreef:
rider schreef:
Hi,

Een DV zadel is door de hoge opbouw m.i. minder geschikt om een paard mee in te rijden(weinig contact). Het type stijgbeugel beperkt de mate waarin je kuithulp kunt geven (ervaren DV paard wordt immers met sporen gereden).

In Spanje worden vaak portreras gebruikt om een paard te starten.

In NL kun je dit soort zadels wel kopen, ook van goede merken, maar dan zijn ze vaak 'Verengelst' qua plaatsing singel,beugelophanging etc. Als je echt traditioneel wilt rijden werkt dat minder goed.

In welke omgeving zit je?


Eeeh... Niet helemaal waar. Veel vaquera ruiters rijden niet met sporen en het is ook absoluut niet nodig. Die paarden staan zo scherp aan de hulpen. En je kan wel een jong paard rijden met een vaquera zadel. Maar zadelmak maken wordt minder vaak gedaan omdat je dan wat steun mist. Maar er zijn er zat die het wel doen.


Dan hebben wij blijkbaar DV ruiters in een andere context gezien, want ik heb ze in verschillende disciplines (garrocha, corrida etc.) Toch veelal met sporen zien rijden. :D Daarbij, júist een paard dat scherp aan de hulpen staat (en veel hulpen kent) kan goed met spoor gereden worden om de hulpen te onderscheiden. Zeker in een beugel die, hoe je het ook wend of keert, minder mobiliteit in het onderbeen van de ruiter toestaat dan een smallere beugel.

Ik zeg niet dat je een paard niet kan inrijden met DV, maar dat het mij onwenselijk lijkt. Iemand die de manier van rijden niet kent maakt 't zichzelf nodeloos complex op DV vergeleken met portrera (of bv Riano). Vergeet niet dat de meeste Nederlandse ruiters echt niet gewend zijn om hun hulpen zo klein en precies te geven als in de Iberische rijtradities...

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:16

rider schreef:
Dan hebben wij blijkbaar DV ruiters in een andere context gezien, want ik heb ze in verschillende disciplines (garrocha, corrida etc.) Toch veelal met sporen zien rijden. :D Daarbij, júist een paard dat scherp aan de hulpen staat (en veel hulpen kent) kan goed met spoor gereden worden om de hulpen te onderscheiden. Zeker in een beugel die, hoe je het ook wend of keert, minder mobiliteit in het onderbeen van de ruiter toestaat dan een smallere beugel.

Ik zeg niet dat je een paard niet kan inrijden met DV, maar dat het mij onwenselijk lijkt. Iemand die de manier van rijden niet kent maakt 't zichzelf nodeloos complex op DV vergeleken met portrera (of bv Riano). Vergeet niet dat de meeste Nederlandse ruiters echt niet gewend zijn om hun hulpen zo klein en precies te geven als in de Iberische rijtradities...



Context is alles, maar ze zijn er zeker wel. Er zijn heel veel spaanse ruiters die er trots op zijn dat ze zonder spoor met kleine hulpen hun paard kunnen rijden, en de meeste zeggen ook dat het wel een nut moet hebben. Niet dat het echt noodzakelijk is De rijstijl wijkt gewoon af van wat we hier kennen en je maakt het je ook niet even eigen zonder gedegen instructeur. Daarom is ook de vraag of ts ook echt vaquera wil rijden. Als ze dat niet wil dan kan elke spaanse optoming natuurlijk mooi zijn (of lekker zitten).

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 10:35

sasja0705 schreef:
Muze schreef:
Ja, Misschien wil ik idd wel een echt Camargue zadel.
Maar die koop je het beste in de Camargue begreep ik

Yepp, want de echten worden precies op maat gemaakt voor de ruiter... en zitten ook zalig


Toch gek. In Nederland hameren we met z’n allen op passen voor het paard..
Daar doen ze het dus andersom

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:51

Muze schreef:
Toch gek. In Nederland hameren we met z’n allen op passen voor het paard..
Daar doen ze het dus andersom


Niet perse- ook daar worden ze uiteraard passend gemaakt voor het paard . Het een sluit het ander niet uit...

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vaquera zadel - Info!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:15

Volgens mij niet hoor. De kennis die ik heb opgedaan, kopen ze daar puur het zadel voor een ruiter en neemt die dit zadel voor meerdere paarden. Het is echt dan een “ persoonlijk zadel”.

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:58

Een zadel importeren klinkt heel mooi maar het lijkt me lastig qua aanpassen en onderhoud. Dan moet er wel iemand in Nederland te vinden zijn die dat doet en goed kan? Dat zou mij in ieder geval wel tegen houden..

Ik rijd zelf met een Deuber. Eerst met een ouder model maar sinds begin dit jaar met een Ronda. Ik ben er nog steeds super blij mee. Zo'n fijn, compact zadel voor mijn 1,63M, alsof het voor mij gemaakt is.

Afbeelding