Welk borsttuig voor paard met gevoelige huid en schoft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Welk borsttuig voor paard met gevoelige huid en schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 18:50

Ik ben voor mijn paard opzoek naar een borsttuig, alleen zie door de bomen het bos niet meer. Wellicht zijn er mensen die mij kunnen adviseren!

Ik zoek een borsttuig:
- Met martingaalfunctie
- Voor een paard met een gevoelige huid (dus het liefst met bont? Denk ik?)
- Paard beweegt groot in de schouder, dus moet voldoende schoudervrijheid bieden
- Zwart

Nu het "probleem". Het liefste wilde ik een 5-punts, maar nu zie ik dat die vrijwel allemaal een riempje hebben over de nek/voor de schoft, en laat mijn paard daar nou echt heel gevoelig zijn...Aanraking daar gaat hij direct van rillen, dus dat lijkt me niet handig.

Ook heeft hij een hele gevoelige huid, dus het mag echt niet schuren. Nu dacht ik meteen aan bont, maar misschien zijn er anderen met hetzelfde probleem die een fijn voortuig hebben zonder bont die ook niet schuurt.

Ik ben maar een hobby-springer met een paard met weinig talent, haha, dus het hoeft niet het duurste of het mooiste borsttuig te zijn. Echter is prijs ondergeschikt aan mijn eisen, dus als alleen de duurste dingen voldoen aan mijn eisen, dan zij dat zo.

Wie heeft de gouden tip? :D

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Welk borsttuig voor paard met gevoelige huid en schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 11:46

Na wat meer rondspeuren zit ik toch te denken aan een borsttuig met een stukje over de schoft/hals. Wat zijn de ervaringen van mensen daarmee? Wennen ze daar snel aan?

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Welk borsttuig voor paard met gevoelige huid en schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:51

In praktijk heb ik nog nooit problemen gehad dat een paard reageerde op het stukje over de schoft/hals bij een borsttuig :-)

Een goed passend borsttuig zal ook niet belemmeren in de schoudervrijheid :-)

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Welk borsttuig voor paard met gevoelige huid en schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 12:42

Kijk, dat is fijn om te horen! Ik ben een dressuurruiter, heb nog nooit een springzadel gehad, dus het is mij allemaal een beetje nieuw. :+

Wat voor soort borsttuig heeft over het algemeen jouw voorkeur, Apple? 5 punts of 3 punts, met of zonder schoftleertje? Ik lees bijvoorbeeld ook dingen over met/zonder elastiek, dat met elastiek fijner zou zijn?

LoveBodin

Berichten: 4363
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Welk borsttuig voor paard met gevoelige huid en schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:01

Ik heb zelf een driepunts borsttuig, met schoftleertje en elastiek. Vind de elastiek wel prettig, dan heeft hij net wat meer ruimte.
Mag ik vragen waarom je trouwens een borsttuig wil? Vaak zijn ze niet nodig (bij mij overigens ook niet, ik gebruik 'm meer als martingaal...)

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Welk borsttuig voor paard met gevoelige huid en schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 15:30

Ik wil hem, net als jij, deels als martingaal. Echter heeft mijn paard een flinke schouderbeweging en is hij momenteel wat ingevallen qua spier, waardoor hij zijn zadel naar achter duwt (ondanks het pad wat er tussen zit). Om te voorkomen dat het té ver naar achter schuift door zijn beweging tijdens het springen wil ik een borsttuig. En dus voor de martingaal-functie.

Dit is trouwens in goed overleg met een goede zadelmaker. Er zit nu een prolite pad met inlagen tussen en die vangt het spierverlies nu voldoende op, zadel is daar op aangepast dat die er tussen zit, en zadelmaker komt over 2 maanden weer controleren wat de status is en of het pad er tussenuit kan, etc, etc. Maar dat zijn de overwegingen!