Ligging van het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 18:56

Heyy

Ik heb een kent en master zadel aangeschaft ivm iedere keer een onjuist zadel (niet passend)
Deze kan ik namelijk op laten vullen en het kopijzer verwisselen.
Mijn zadelpasser komt nog langs om te kijken en de kleine dingetjes te corrigeren.
Nu heb ik het zadel vandaag een keer gebruikt.
Onder het zadel is het helemaal bezweet op een gedeelte na.
De droge plekken betekenen toch dat daar te veel druk ligt op het zadel? Heeft dit te maken met een te wijde boom?
Ik wou het zadel ook niet vaker dan één keer gebruiken tot de zadelpasser is geweest, maar ik was wel benieuwd wat deze drukkingen precies betekenen en vanuit waar ze vandaan komen. Er zit nu een brede boom in het zadel

Niet schrikken van de witte plek die zijn helaas van het vorige zadel.. :( dat komt niet van dit zadel.


Afbeelding

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:11

ik gok eerder dat hij op het gedeelte waar het paard niet bezweet is hij geen contact heeft gemaakt.. dit omdat je paard vrij curved lijkt zo op de foto, en de meeste kent en masters vrij recht zijn in de boom. (kan wel verschillen per model, maar ik gok dat je hebt gekozen voor een cob versie gezien vermoed dat je een haflinger hebt.

Sorry, hoop speculatie in mijn bericht.. kort om, blijft via een foto op een computer nauwelijks wat over te zeggen

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:19

Op de niet bezwete plekken "brugt" het zadel d.w.z. dat het geen contact maakt. Dat is best een flink gedeelte. Ik zou het zadel even niet meer gebruiken tot de zadelmaker is geweest.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 20:14

Nee inderdaad dat vond ik namelijk zelf ook.
Maar zou dit kunnen liggen aan de boom of heeft dat te maken met de vulling van het zadel, want als ik met mijn handen voel maakt het zadel overal contact op de rug. Ik leg hem er sowieso niet meer op voordat ze is geweest inderdaad!

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 20:16

Flevolander schreef:
ik gok eerder dat hij op het gedeelte waar het paard niet bezweet is hij geen contact heeft gemaakt.. dit omdat je paard vrij curved lijkt zo op de foto, en de meeste kent en masters vrij recht zijn in de boom. (kan wel verschillen per model, maar ik gok dat je hebt gekozen voor een cob versie gezien vermoed dat je een haflinger hebt.

Sorry, hoop speculatie in mijn bericht.. kort om, blijft via een foto op een computer nauwelijks wat over te zeggen




Klopt indd ze is al wat ouder 23.. ik dacht een kent en master is mooi opvulbaar met een verwisselbaar kopijzer dus het klonk zo perfect.
En het is indd een haflinger :)

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 20:19

Flevolander schreef:
ik gok eerder dat hij op het gedeelte waar het paard niet bezweet is hij geen contact heeft gemaakt.. dit omdat je paard vrij curved lijkt zo op de foto, en de meeste kent en masters vrij recht zijn in de boom. (kan wel verschillen per model, maar ik gok dat je hebt gekozen voor een cob versie gezien vermoed dat je een haflinger hebt.

Sorry, hoop speculatie in mijn bericht.. kort om, blijft via een foto op een computer nauwelijks wat over te zeggen



Het is trouwens een kent en master high writher model

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:20

Ellis_h schreef:
Flevolander schreef:
ik gok eerder dat hij op het gedeelte waar het paard niet bezweet is hij geen contact heeft gemaakt.. dit omdat je paard vrij curved lijkt zo op de foto, en de meeste kent en masters vrij recht zijn in de boom. (kan wel verschillen per model, maar ik gok dat je hebt gekozen voor een cob versie gezien vermoed dat je een haflinger hebt.

Sorry, hoop speculatie in mijn bericht.. kort om, blijft via een foto op een computer nauwelijks wat over te zeggen




Klopt indd ze is al wat ouder 23.. ik dacht een kent en master is mooi opvulbaar met een verwisselbaar kopijzer dus het klonk zo perfect.
En het is indd een haflinger :)



Daar heb je helaas niet zoveel aan als de vorm van de boom niet bij het paard past. Kopijzer en aanpasbare kussens zijn fijn als je een zadel hebt wat voor de rest past. Daarom kan je er niet vanuit gaan dat elk zadel daarmee op elk paard past.

Ik hoop voor je dat de zadelmaker snel komt en dat het kleine dingetjes zijn, maar zoals het nu ligt ziet dat er niet klein uit.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 20:24

Ja inderdaad ik ben er ook bang voor.. maar het is niet anders
Als ik maar een passend zadel kan vinden wat perfect ligt dat is belangrijker, want het blijft toch zo’n zoektocht met haar.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:27

Dan is het wel slimmer om eerst te weten wat voor zadel je moet zoeken. Dus wat voor model, welke boom, inch en noem maar op. Er zijn echt te veel verschillende soorten zadels om dat perfect passende te vinden door iets te kopen zonder dat je weet wat je nodig hebt.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 20:32

MyWishMax schreef:
Dan is het wel slimmer om eerst te weten wat voor zadel je moet zoeken. Dus wat voor model, welke boom, inch en noem maar op. Er zijn echt te veel verschillende soorten zadels om dat perfect passende te vinden door iets te kopen zonder dat je weet wat je nodig hebt.


Precies geef ik je helemaal gelijk in!
Vorigjaar wou m’n zadelpasser het eerst proberen met een prolite pad voordat ik een nieuw zadel ging aanschaffen. Helaas was dit een dikke flop toen opnieuw drukplekken gekregen

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:58

Ik had laatst juist ergens een filmpje gezien dat wanneer er 2 gelijke droge plekken in de vorm van een boon iets schuin achter de schoft ontstaan, dat dat ook kan betekenen dat je zadel op die plek juist stabiel ligt.
Zweet ontstaat schijnbaar vooral op plaatsen met beweging/wrijving en minder op de plek waar het zadel contant contact maakt.

Ik kan er niet heel veel op internet over terug vinden.
Maar ik zou niet direct zeggen dat die droge plekken zeker betekenen dat je zadel wel of niet past. Kijk naar hoe je paard onder het zadel loopt, dat is vaak de beste graadmeter.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:01

Dispar_Vulgo schreef:
Ik had laatst juist ergens een filmpje gezien dat wanneer er 2 gelijke droge plekken in de vorm van een boon iets schuin achter de schoft ontstaan, dat dat ook kan betekenen dat je zadel op die plek juist stabiel ligt.
Zweet ontstaat schijnbaar vooral op plaatsen met beweging/wrijving en minder op de plek waar het zadel contant contact maakt.

Ik kan er niet heel veel op internet over terug vinden.
Maar ik zou niet direct zeggen dat die droge plekken zeker betekenen dat je zadel wel of niet past. Kijk naar hoe je paard onder het zadel loopt, dat is vaak de beste graadmeter.



M’n paard liep er vandaag prima onder.
Maar ik zeg er wel bij dat ze echt een vechter is ze laat helemaal niks merken.. zo irritant!!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:03

Dispar_Vulgo schreef:
Ik had laatst juist ergens een filmpje gezien dat wanneer er 2 gelijke droge plekken in de vorm van een boon iets schuin achter de schoft ontstaan, dat dat ook kan betekenen dat je zadel op die plek juist stabiel ligt.
Zweet ontstaat schijnbaar vooral op plaatsen met beweging/wrijving en minder op de plek waar het zadel contant contact maakt.

Ik kan er niet heel veel op internet over terug vinden.
Maar ik zou niet direct zeggen dat die droge plekken zeker betekenen dat je zadel wel of niet past. Kijk naar hoe je paard onder het zadel loopt, dat is vaak de beste graadmeter.


Klopt inderdaad.
Als je zoekt op sweat patterns saddle fit vind je wel veel info
https://www.horsetalk.co.nz/2017/03/31/ ... addle-fit/ hier staat ook wel veel goede info in.
In algemeen: grote plekken zijn meestal goed, maar kleine en asymetrische plekken, daar moet je, je zorgen om maken.

Daarbij wel gezegd, ik vind de keuze voor een high wither model op een haflinger een aparte keuze maar! Dit kan wel degelijk goed liggen, daar kunnen wij niet over oordelen, zeker niet adh van een zweetpatroon

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:19

siskeh schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Ik had laatst juist ergens een filmpje gezien dat wanneer er 2 gelijke droge plekken in de vorm van een boon iets schuin achter de schoft ontstaan, dat dat ook kan betekenen dat je zadel op die plek juist stabiel ligt.
Zweet ontstaat schijnbaar vooral op plaatsen met beweging/wrijving en minder op de plek waar het zadel contant contact maakt.

Ik kan er niet heel veel op internet over terug vinden.
Maar ik zou niet direct zeggen dat die droge plekken zeker betekenen dat je zadel wel of niet past. Kijk naar hoe je paard onder het zadel loopt, dat is vaak de beste graadmeter.


Klopt inderdaad.
Als je zoekt op sweat patterns saddle fit vind je wel veel info
https://www.horsetalk.co.nz/2017/03/31/ ... addle-fit/ hier staat ook wel veel goede info in.
In algemeen: grote plekken zijn meestal goed, maar kleine en asymetrische plekken, daar moet je, je zorgen om maken.

Daarbij wel gezegd, ik vind de keuze voor een high wither model op een haflinger een aparte keuze maar! Dit kan wel degelijk goed liggen, daar kunnen wij niet over oordelen, zeker niet adh van een zweetpatroon



Ik was eigenlijk opzoek naar een zadel wat, wat meer ruimte bij de ruggengraat heeft en bij de schoft… vandaar dat ik op dit zadel uitkwam.
Hij ligt namelijk wel stabiel op het paard tijdens het rijden.
Dat zegt natuurlijk niet alles, daarom snel in de kast ermee en paard maar even vakantie tot de zadelpasser is geweest. Wel super balen :(

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:31

Als ik dit zo zie denk ik dat het een combinatie is van een niet passende voorboom waardoor hij over de schoft zakt en je geen schoudervrijheid meer hebt. Hij lijkt daar wat te drukken. De boom is te recht, waardoor het zadel brugt en je dus voor en achter puntdruk krijgt.

Hij zal idd stabiel op het paard liggen tijdens het rijden, een zadel wat te curved is op een paard met een rechte rug, gaat rocken (schommelen). Een te wijde voorboom zorgt dat het zadel gaat wippen als je lichtrijdt.
Maar dit is een recht zadel op een hollere rug.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:39

Avalanche81 schreef:
Als ik dit zo zie denk ik dat het een combinatie is van een niet passende voorboom waardoor hij over de schoft zakt en je geen schoudervrijheid meer hebt. Hij lijkt daar wat te drukken. De boom is te recht, waardoor het zadel brugt en je dus voor en achter puntdruk krijgt.

Hij zal idd stabiel op het paard liggen tijdens het rijden, een zadel wat te curved is op een paard met een rechte rug, gaat rocken (schommelen). Een te wijde voorboom zorgt dat het zadel gaat wippen als je lichtrijdt.
Maar dit is een recht zadel op een hollere rug.



Ah oké, dus het ligt waarschijnlijk echt aan de vorm van het zadel? Dus niet dat de boom te wijd is dat er gewoon een wat smallere boom in moet? Ik heb geen enkel idee hoor met dat soort dingen durf ik het nooit te zeggen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:45

Ik denk het wel, als ik dit zo bekijk. Ik denk dat het wijs is om een zadelpasser te laten komen en verschillende merken op je paard te proberen, en kijken wat het beste ligt. Er zijn verschillende merken die een verwisselbare voorboom hebben, waardoor het zadel mee kan groeien, maar in beginsel zal de boom zelf moeten passen bij de vorm van de rug.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 21:48

Avalanche81 schreef:
Ik denk het wel, als ik dit zo bekijk. Ik denk dat het wijs is om een zadelpasser te laten komen en verschillende merken op je paard te proberen, en kijken wat het beste ligt. Er zijn verschillende merken die een verwisselbare voorboom hebben, waardoor het zadel mee kan groeien, maar in beginsel zal de boom zelf moeten passen bij de vorm van de rug.


Jaa de zadelpasser komt pas de 29e ivm vakantie.. maar komt wel :)
Ik moet dan maar even rustig afwachten wat ze zegt en wat ik het beste kan doen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:20

Ik ben trouwens zadelpasser in opleiding, maar in tegenstelling tot de anderen hier durf ik geen enkel oordeel te vellen over wat het zadel doet enkel adhv een zweetpatroon.
Dit kan álles zijn, van te wijd, te smal, niet de juiste curve, ongelijke vulling tot een passend zadel.
Dus ik vind het dapper als anderen dit wel durven doen, zonder überhaupt een foto van het zadel op het paard(waar je ook lang niet alles aan kan zien, maar in sommige gevallen wel iets)

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:50

siskeh schreef:
Ik ben trouwens zadelpasser in opleiding, maar in tegenstelling tot de anderen hier durf ik geen enkel oordeel te vellen over wat het zadel doet enkel adhv een zweetpatroon.
Dit kan álles zijn, van te wijd, te smal, niet de juiste curve, ongelijke vulling tot een passend zadel.
Dus ik vind het dapper als anderen dit wel durven doen, zonder überhaupt een foto van het zadel op het paard(waar je ook lang niet alles aan kan zien, maar in sommige gevallen wel iets)


Exact ja! Heel goed! Je kunt bijna niets aflezen van deze ene foto. Niemand heeft het paard gezien, zien bewegen, combinatie met de ruiter, niemand heeft het zadel bekeken etc.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:08

Bonita_Bon schreef:
siskeh schreef:
Ik ben trouwens zadelpasser in opleiding, maar in tegenstelling tot de anderen hier durf ik geen enkel oordeel te vellen over wat het zadel doet enkel adhv een zweetpatroon.
Dit kan álles zijn, van te wijd, te smal, niet de juiste curve, ongelijke vulling tot een passend zadel.
Dus ik vind het dapper als anderen dit wel durven doen, zonder überhaupt een foto van het zadel op het paard(waar je ook lang niet alles aan kan zien, maar in sommige gevallen wel iets)


Exact ja! Heel goed! Je kunt bijna niets aflezen van deze ene foto. Niemand heeft het paard gezien, zien bewegen, combinatie met de ruiter, niemand heeft het zadel bekeken etc.



Precies mijn gedachte, mijn zadelmaker zei hetzelfde toen ik met foto’s dezelfde vraag stelde. Ik had ook twee gelijke droge(re) plekken aan weerszijde van de schoft na het rijden.
Zadelpasser heeft het zadel beoordeeld, eerst zonder ruiter, toen iets wat bijgevuld (laat ik elk half jaar doen) en toen met drukpad er onder 20 minuten flink gereden/getraind. Nog steeds 2 drogere plekken, maar geen piekbelasting op die plekken volgens het drukpad.

Ik ben het wel eens dat je nooit zomaar een zadel kunt kopen, zonder dat de kale boom gepast is op de rug van het paard, het kan compleet de verkeerde vorm hebben, ongeacht het kopijzer dat er in zit.


Ellis_h schreef:
Precies geef ik je helemaal gelijk in!
Vorigjaar wou m’n zadelpasser het eerst proberen met een prolite pad voordat ik een nieuw zadel ging aanschaffen. Helaas was dit een dikke flop toen opnieuw drukplekken gekregen


Misschien toch een andere zadelpasser kiezen, want een zadelmaker die een pad adviseert om een probleem met een zadel op te lossen is i.m.o. het vak niet waard. Een zadel moet in basis zonder pad gewoon goed liggen, als dat niet zo is, dan heb je een ander zadel nodig. Jouw paard kreeg drukplekken van het vorige zadel, dus je zadelmaker moet zich i.m.o. doodschamen dat zij een Prolite pad adviseert i.p.v. een ander passend zadel.

Mijn zadelmaker was heel duidelijk de eerste keer dat ze kwam bij mijn ruin (met zadel gekocht), ze zei meteen “dit zadel mag je nooit meer opleggen”, ik mocht niet eens meer opstappen om het zadel onder de man te laten zien. Dat terwijl 2 maand daarvoor een andere zadelmaker het zadel had nagekeken, en mij had verteld het probleem (wat ruim bij de schoft) met een bontje op te lossen, maar zelf bleef ik het idee houden dat het zadel gewoon echt niet goed lag, ik bleek dus gelijk te hebben.

Je hebt niets aan een zadelmaker die voor de gulle middenweg kiest, je kunt er beter één hebben met echt verstand van zaken en die duidelijk is in wat wel en niet past.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 13:22

Ja dat gevoel had ik er vorigjaar zelf ook bij.. maar je gaat er dan toch vanuit dat ze gelijk heeft want ben zelf ook geen zadelpasser
En idd zomaar een zadel kopen is ook zeker niet slim, maar ik was specifiek opzoek naar dat zadel en had zoiets ik koop hem gewoon uiteraard nog wel gepast (op het oog lag hij goed) zodat de zadelpasser hem daarna kon gaan aanmeten mits het mogelijk zou zijn en anders weer verkopen.

Ik was benieuwd wat mensen op bokt er van zouden zeggen vandaar de post.
Een keer mee gereden en nu in de kast ermee tot hij wordt aangemeten door iemand die er verstand van heeft :)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:19

siskeh schreef:
Ik ben trouwens zadelpasser in opleiding, maar in tegenstelling tot de anderen hier durf ik geen enkel oordeel te vellen over wat het zadel doet enkel adhv een zweetpatroon.
Dit kan álles zijn, van te wijd, te smal, niet de juiste curve, ongelijke vulling tot een passend zadel.
Dus ik vind het dapper als anderen dit wel durven doen, zonder überhaupt een foto van het zadel op het paard(waar je ook lang niet alles aan kan zien, maar in sommige gevallen wel iets)


Dat ben ik deels wel met je eens. Alhoewel wel duidelijk is ahv het zweetpatroon dat het niet goed lijkt te passen (op basis van mijn ervaring dan). Maar hoe dan wel is de vraag. Dat zou ik idd ook niet durven zeggen. Omdat Ellis_h zegt dat het wel stabiel ligt, denk ik inderdaad dat het zadel wat brugt. Goed dat ze m even laat liggen tot de zadelmaker is geweest. Misschien is het met de boom verstellen en wat opvullen wel opgelost.
Een zadel korter maken, kan natuurlijk niet. En - zo de rug te zien - heeft de Haf wel een kort zadel nodig. Ik weet niet of er een zadelmodel dekje opgelegen heeft of een wat langer dekje. Welke maat heeft het zadel (inch)?

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 19:44

Babootje schreef:
siskeh schreef:
Ik ben trouwens zadelpasser in opleiding, maar in tegenstelling tot de anderen hier durf ik geen enkel oordeel te vellen over wat het zadel doet enkel adhv een zweetpatroon.
Dit kan álles zijn, van te wijd, te smal, niet de juiste curve, ongelijke vulling tot een passend zadel.
Dus ik vind het dapper als anderen dit wel durven doen, zonder überhaupt een foto van het zadel op het paard(waar je ook lang niet alles aan kan zien, maar in sommige gevallen wel iets)


Dat ben ik deels wel met je eens. Alhoewel wel duidelijk is ahv het zweetpatroon dat het niet goed lijkt te passen (op basis van mijn ervaring dan). Maar hoe dan wel is de vraag. Dat zou ik idd ook niet durven zeggen. Omdat Ellis_h zegt dat het wel stabiel ligt, denk ik inderdaad dat het zadel wat brugt. Goed dat ze m even laat liggen tot de zadelmaker is geweest. Misschien is het met de boom verstellen en wat opvullen wel opgelost.
Een zadel korter maken, kan natuurlijk niet. En - zo de rug te zien - heeft de Haf wel een kort zadel nodig. Ik weet niet of er een zadelmodel dekje opgelegen heeft of een wat langer dekje. Welke maat heeft het zadel (inch)?




Ik kan morgen wel even een aantal foto’s maken als het zadel erop ligt.
Het is een 17,5 inch deze valt nog ruim binnen de achterste rib :)

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:56

Zweetpatroon zegt niet altijd wat, vaak wel... maar niet altijd :)
Sowieso zijn grotere gelijke plekken vaak niet zo erg, bij drukmetingen vaak gewoon goed stabiel contact.

Daarbij zien we een paard die wat ouder is en voorheen veel schade heeft gehad van een voorgaand zadel. (Alleen al als je naar de grote witte plekken lijkt en terugval van de rug op die spierpunten) als de plekken aanhoudelijk in de druk hebben gezeten kan er best spieratrofie en beschadigingen zijn ontstaan waardoor de zweetklieren niet meer goed gestimuleerd worden of zelfs niet meer correct werken.

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat kan... ik zou het goed overleggen met je zadelpasser en vooral af gaan en goed voelen hoe je paard er onder loopt (voor nu ook even niet rijden inderdaad).