Ligging van het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:02

Avalanche81 schreef:
Want los van de vulling moet ook de boom van het zadel gewoon passen bij de rug. Het is niet omdat je een zadel wijder of smaller kan maken dat die boom ook goed past.


En dat niet alleen... Een zadel is net als een goed paar schoenen. Het is niet alleen de boom of lengte van het zadel en de kussens. Ook de vorm van het zadel doet er toe en de drukverdeling ervan. Veel dressuurzadels geven wat meer druk achterin (je kunt het vaak al een beetje zien aan de zadels zelf), maar mijn paard vindt dat dus helemaal niet prettig. Een goede zadelpasser/maker kijkt ook daarnaar.
Wol of flair ontloopt elkaar niet zoveel; in alle gevallen geldt dat ze goed gefit moeten worden.
Erg enthousiast wordt ik van Luc Childric met memory foam. Wat een fijne zadels zijn dat zeg. Maar 5000 euro voor een nieuw zadel is mij wat te gortig. Tweede hands zijn ze ook nog prijzig en als er kussens aangepast moeten worden kan dat maar dan moeten er nieuwe panelen onder voor 1000.
Dus ik wil dat nog wel eens overwegen als mijn paard helemaal is uitgegroeid.

Zadeldrukmetingen zie ik tegenwoordig ook niet veel meer. Meestal werd het gedaan bij het aanmeten van een nieuw zadel. Het is natuurlijk een beetje onzin, want je kunt niet iedere x een drukmeting doen als je paard wat verandert en het zadel moet worden opgevuld.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:09

Bonita_Bon schreef:
Er word gesteld dat er weinig goede zadelpassers/makers zijn, maar ik denk dat het ook erg te maken heeft met dat mensen graag de schuld geven aan iets anders dan aan zichzelf... mijn beste vriendin is zadelmaker en zij is ooit op het matje geroepen omdat het zadel op de schoft lag, paard had open drukkingen en liet zich niet meer benaderen met een zadel. Ze had het zadel een jaar daarvoor bij hen aangemeten. gelukkig maakt zij tekeningen van de afdrukkenvan de rug en meet ze rondom hoeveel cm de omtrek van de romp is, want dit paard was aantoonbaar zo'n 100 kilo afgevallen, en was ruim 3 boommaten smaller geworden en de bespiering was weg.. zij heeft de rechtzaak gewonnen. Helaas stond er alweer dik op bokt, Facebook en weet ik veel waar wat een slechte zadelmaker ze was (inclusief fotoos van de vreselijke wonden op de schoft en mensen die haar op basis daarvan uitmaakten voor dierenbeul en het bericht werd massaal gedeeld)


Er zijn inderdaad heel wat slechte zadelpassers :D Maar soms krijgen ze ook echt onterecht de schuld als een zadel bv scheeftrekt en dat maar blijft doen. Vaak is de oorzaak dan niet het zadel maar een paard dat niet rad is. Dus in zo'n geval is een bezoek aan de veearts ook aan te raden.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:14

hwn schreef:
Beoordelen van de foto's laat ik aan meer bekwame mensen over.

Maar ik vroeg me af: als het zadel nu ietwat brugt doordat het paard op die plaats spieratrofie heeft door een vroeger slecht passend zadel, is het dan niet beter om het zadel voor nu zo te laten zodat die spieren daar ruimte hebben om terug te komen? Als je daar nu de boel gaat opvullen of whatever zodat het weer geen ruimte krijgt, dan kunnen die spieren toch niet terugkomen, of zie ik dat verkeerd? Mss loopt je paardje niet genoeg over de rug, en zou bij correct ruggebruik het zadel wel perfect passen? Allemaal onmogelijk voor ons om in te schatten natuurlijk. Ze zouden eigenlijk transparante zadels moeten maken, zodat je ziet wat eronder gebeurt. :)


Daar heb je (deels) wel gelijk in. Maar de drukverdeling moet wel gelijk zijn. Ik zou zelf in zo'n situatie dus eerder kiezen voor een goede pad met bijv memoryfoam en het zadel gewoon gelijkmatig opvullen, zodat het paard ook in bespiering kan groeien.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 11:18

Heyy heyy

Ik dacht ik gooi nog even een bericht in dit topic hoe het is afgelopen met mijn zadel.
De zadelpasser is eindelijk vandaag langs geweest en ze kon het zadel passend maken! Dus dat is super :)
Er is een smaller kopijzer ingekomen en een klein beetje opgevuld van voor dus hij ligt 100% goed.
Dus toch het juiste zadel gekocht