Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 23:18

Hoi Bokkers,


Pff zadels en singels, ik word er niet goed van haha. zal even de situatie schetsen: heb een hele brede, overbouwde, rondbuikige pony. Ze heeft weinig schoft. Ik heb er meerdere zadelmakers bij gehad maar alles schuift naar voren. Zelfs een zadelmaker gehad die zei dat een zadel op deze pony altijd zal blijven schuiven. Ik wil me daar liever niet bij neerleggen maar het geld is ook een beetje op om weer iets aan te meten of kopen. Ik heb echt al heel veel zadels
geprobeerd. Pads maken het alleen maar erger.

Nu heb ik een zadel wat goed ligt alleen heb ik het idee dat de singel hem naar voren trekt. Het zadel ligt op het ronde gedeelte van de rug en buik en de singelplek zit meer naar voren, waar ze al smaller is. Zadel zoekt natuurlijk plek van de minste weerstand en wordt dus naar voren getrokken. Is dit op te lossen met een singel? Had iets gelezen over Wow, prolite en singel met buikflap…. Iemand ervaringen?Het moet dan een singel zijn van minstens 110 cm.

Groetjes

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:23

Anatomische singel geprobeerd? Of een banaansingel? Voor mij was de oplossing een ander zadel en ik heb de F.R.A super singel, mijn draver heeft ook weinig schoft en de singelgroeve ligt naar voren en met deze singel blijft het zadel goed liggen, schuift niet.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 00:04


Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 00:21

Hier hetzelfde probleem.
Bij heeft een antislip dekje van Le Mieux het opgelost. De Le Mieux X grip twin sided. Niet goedkoop, maar m'n zadel ligt als een huis

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 10:41

Setteli schreef:
Hier hetzelfde probleem.
Bij heeft een antislip dekje van Le Mieux het opgelost. De Le Mieux X grip twin sided. Niet goedkoop, maar m'n zadel ligt als een huis

Ja echt? Misschien nog het proberen waard…

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:55

Als je singelplek niet overeenkomt met de singelstoten zal je dit probleem blijven houden. De rigging van je zadel zou dus eigenlijk meer naar voren moeten. In sommige gevallen kan je wel helpen met een banaansingel ed. Maar soms is zelfs dat niet genoeg. Is een kwestie van uitproberen.
Ik heb ook een eetkamertafelmodel zo rond als een ton en geen schoft. Bij haar zat de singelplek ook verder naar voren dan de rigging van het zadel. Ik heb de rigging aangepast (ok dat is bij een boomloos westernzadel iets makkelijker dan een gewoon engels zadel) en ik reed met een banaansingel die door de vorm minder aan de positie van het zadel trok. Maar ook het engelse zadel wat ik gebruikte was de rigging van het zadel zo ver mogelijk naar voren gezet, en met banaansingel bleef ook die op z'n plek.

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:50

Enige die tijdens het zadel passen het zadel niet naar voren trok was zo’n platte singel van FRA.
Mijn eigen back on track,passier anatomische singels trokken de singelstoten mee naar voren.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Singel trekt zadel naar voren. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 00:44

Die twintig sided van le mieux laat je zadel inderdaad heel vast liggen op de rug van je paard/pony. Heb zelf ook verschillende singels uitgeprobeerd en met de anatomische singel van le mieux bleef t zadel t beste liggen. Als je lid bent van een rijvereniging kan je daar misschien vragen of je van iemand wat mag lenen om uit te proberen, dan hoef je ze zelf niet te kopen