Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zadel voor korte ronde pony

 
Profiel   

Ik weet het, het zoveelste topic over pony’s met korte ruggetjes, maar ik heb nog steeds geen oplossing voor mijn rondgeribde, korte pony.

Even wat informatie: ik heb een Cruzado-pony van 1,45. Zijn rug is ultra kort, bijna even lang als die van een Welsh van 10 cm kleiner. Mijn dochter en ik rijden er beiden op, we wegen beiden ca 50 kg, alleen mijn dochter is 1,65 lang en ik nog geen 1,60. Mijn dochter rijdt M2 met hem en ik ga graag naar buiten.

We hebben nu 6 jaar een Massimo Dressuur ll, met Franse, korte kussens, 17 inch.
Echter dit zadel kiept naar achter en de kussens zorgen voor kuiltjes in zijn bespiering. Bovendien glijdt het te ver naar voren.Het is destijds aangemeten door een erkende zadelmaker, na een lange zoektocht naar het perfecte zadel.

Nu wordt het tijd voor iets nieuws en beters!
Ik kom er alleen totaal niet uit. Er is zoveel keus!
Op mijn lijstje staan een aantal merken en types.
Een boomloos zadel wil ik het liefst niet.

Ponyzadels:
Passier Youngstar
Anatomica Pony
Prestige Lucky (dit zijn ponyzadels, misschien fijner met zo'n klein rompje)

Ijslanderzadel:
Tekna Letek S-Line

Gewone dressuurzadels:
Kentaur Penelopa of Ithaka
Euroriding Diamant of Jade
Kent and Masters

Verder de volgende die echt mijn voorkeur hebben:
Busse Basel
Arena Hart
Euroriding Achat

Verder kwam mijn zadelmaker nog met de Seabis Carina, weet niet of iemand dat merk kent.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!


Laatst bijgewerkt door Knoesje op 07-10-21 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 15:18 



 
Profiel   

Ik heb een DK zadel op mijn rondgeribte korte paard.
Dit zadel is volledig aan te passen.

[ img ]

Ik heb trouwens een poosje met dat Tekna S-line zadel gereden wat in je lijstje staat, maar ik raad aan om deze echt een poosje op proef te nemen. Ik kon absoluut niet wennen aan het zadel.


Laatst bijgewerkt door Matheno op 07-10-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 15:20 



 
Profiel   

Ziet er veelbelovend uit, maar ik zie dat de prijsklasse boven mijn budget is, helaas….
Mijn budget is tot 2500,-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 15:28 



 
Profiel   

Is uw huidig zadel niet meer aan te passen?

Heeft die voorheen wel goed gepast? Heb namelijk ook gehad dat een goed erkende zadelmaker 3x geweest is. En steeds zei zadel ligt perfect... Toch bleek dit helemaal niet zo te zijn. Daar sta je dan met je goede manieren een goed erkende zadelmaker te nemen die zijn vak toch niet zo serieus neemt blijkbaar.

Je kan altijd aan andere zadelmaker een second opinion vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 15:43 



 
Profiel   

Bij mij is Raisa van zadel-logisch geweest. Heel kundig en ervaren met korte ruggetjes. Wij hebben nu een heel fijn zadel van haar merk Manitoba, maar ze heeft ook andere merken.
Ze kan ook kijken naar je huidige zadel en dat proberen aan te passen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 15:44 



 
Profiel   

Kent & Masters/Thorowgood zijn fijne zadels. Prima voor een rondgeribte pony met een korte rug, zeker in de Cob versie. Denk ook eens aan de veelzijdigheid. Die van KM (Cob model) is een soort tussenvorm tussen vz en dressuur. Ze zijn ook goed aan te passen. Heel veel plezier van gehad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 16:17 



 

En een Busse zadel? Kitty van Kifrahorse verkoopt dit merk.

Dit zadel ligt echt top op mijn korte, ronde pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 16:31 



 
Profiel   

Tekna zou ik idd ook adviseren langer te proberen dan alleen een testrit. Ik kreeg mezelf niet goed in balans bij dat zadel op een of andere manier.

Over een iets andere boeg, wellicht is de Edix (Tudor/yasir etc) wat? Deze zijn erg geschikt voor korte en brede paarden, op basis van een flexibele (als ik het goed zeg leren) boom.
Seabis/ruiz diaz zadel heb ik op dit moment, maar is zeker geen kort zadel. Misschien een ander model wel maar de meeste standaardmodellen niet.
En anders eventueel Sella? Bijvoorbeeld tweedehands kopen en dan op maat laten maken. Ik kon helaas niet wennen aan Sella maar ken er meerderen die er erg tevreden mee zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 16:57 



 
Profiel   

Kijk eens Bij Zaldi.
Die zijn gemaakt voor ronde paarden met kortere ruggen (Spaans).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:04 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn kleine paard een kent en masters van 17,5 inch. Die kan ze net aan hebben. De eerdere wintec was veel te lang. Over de kent en masters ben ik onwijs te spreken. Ik ben heel blij met dit zadel.

Voor mijn D pony heb ik een thorowgood T4 in 17 inch. Het is precies de kent en masters maar kleiner en lichter en ik ben over deze net zo te spreken. Je zit alleen een stuk vaster door de suède zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:13 



 
Profiel   

Ik heb de Busse Basel voor mijn fjord met korte rug. Deze past perfect en ik zit er zelf ook goed in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:28 



 
Profiel   

Karlslund Kontakt boomloos IJslanderzadel. Past hier ook op de erg korte paarden. Ik heb het zadel nu ca 3 jaar en vind het een heel fijn zadel, mijn paarden lopen er mooi ontspannen onder, en mijn lesklanten (voorzover ze mét zadel rijden) kunnen er ook fijn op rijden.
Valt ruim binnen jouw budget, te koop bij (o.a.?) Atorka.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:31 



 
Profiel   

Wij hebben op onze pony een thorowgood cob liggen. Aangemeten door carolien van www.flevohorsesupport.nl zijn er heel tevreden mee.. mijn dochter van 1.65 past er prima op

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:51 



 
Profiel   

Ik heb een iberosattel, bij pura nobleza vandaan. Duurdere zadels maar kort en aanpasbaar, ze heeft er nu n paar demozadels in de aanbieding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:52 



 
Profiel   

Ik heb een KM zadel voor mijn ronde pony. Enige zadel dat bij hem niet schoof van links naar rechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 18:07 



 
Profiel   

Het klinkt alsof je voorboom te klein is, zeker als hij in het begin wel goed gelegen heeft.
Dat controleren en danwel aanpassen in de pers, of zelfde zadel maar dan andere maat kopijzer is de kortste klap.
Als je het over een 17 massimo met franse kussens hebt heb je het over een zéér kort zadeltje. veel van je lijstje gaat dan denk ik afvallen, tenminste als dat ook de "max" is die je hebt!
Wintec ga je niet redden dan, tenzij je 16,5 pakt en zelfs dan twijfel ik(dat geld dan ook meteen voor de Arena)
Voor Kent en masters verwacht ik dit ook.

In de hoek van de ijslander-zadels zou je wel eens leuk uit kunnen komen, maar ook in de meer barokke- hoek.
Eerlijk zou ik een passer gaan zoeken met een goed assortiment en die jullie duidelijk kan uitleggen waarom iets wel of niet werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 18:25 



 
Profiel   

Knoesje schreef
Ziet er veelbelovend uit, maar ik zie dat de prijsklasse boven mijn budget is, helaas….
Mijn budget is tot 2500,-


DK zadels zijn er zo af en toe ook wel gebruikt te vinden.
Informeer eens bij Nico Schelvis van DK zadels. Kun je zo op google vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 18:48 



 
Profiel   

Heb je een fotootje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 18:51 



 
Profiel   

Zaldi!
Mijn eeuwige 'strijd'. Een passend zadel op een korte, ronde pony. Vele zadels verder eindelijk tevreden met een Zaldi. En qua budget ook goed te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 19:57 



 
Profiel   

Kent and Masters! Ik heb de cob variant op een ronde korte pony liggen.
Heel wat zadels gehad omdat er altijd wel iets met een zadel was. Maar sinds een anderhalf jaar dit zadel en pony loopt er een stuk fijner onder en het zadel blijft perfect liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 20:03 



 
Profiel   

Askja schreef
Karlslund Kontakt boomloos IJslanderzadel. Past hier ook op de erg korte paarden. Ik heb het zadel nu ca 3 jaar en vind het een heel fijn zadel, mijn paarden lopen er mooi ontspannen onder, en mijn lesklanten (voorzover ze mét zadel rijden) kunnen er ook fijn op rijden.
Valt ruim binnen jouw budget, te koop bij (o.a.?) Atorka.


Een IJslandszadel lijkt me inderdaad ook best geschikt. Op de Site van Atorka las ik dat een IJslander ongeveer dezelfde bouw heeft als een barok paard. Ik vroeg me af of een ijslanderzadel inderdaad meer achter op de rug ligt. Misschien komt dat de schoudervrijheid ten goede.
Wie heeft er ook een Ijslanderzadel voor zijn korte pony?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 13:34 



 
Profiel   

Majabeestje schreef
Zaldi!
Mijn eeuwige 'strijd'. Een passend zadel op een korte, ronde pony. Vele zadels verder eindelijk tevreden met een Zaldi. En qua budget ook goed te doen.


Zaldi was ik inderdaad ook al tegen gekomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 13:35 



 
Profiel   

L_iek schreef
Ik heb de Busse Basel voor mijn fjord met korte rug. Deze past perfect en ik zit er zelf ook goed in.


Hoe lang is het draagvlak van een Busse zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 13:36 



 
Profiel   

Knoesje schreef
Askja schreef
Karlslund Kontakt boomloos IJslanderzadel. Past hier ook op de erg korte paarden. Ik heb het zadel nu ca 3 jaar en vind het een heel fijn zadel, mijn paarden lopen er mooi ontspannen onder, en mijn lesklanten (voorzover ze mét zadel rijden) kunnen er ook fijn op rijden.
Valt ruim binnen jouw budget, te koop bij (o.a.?) Atorka.


Een IJslandszadel lijkt me inderdaad ook best geschikt. Op de Site van Atorka las ik dat een IJslander ongeveer dezelfde bouw heeft als een barok paard. Ik vroeg me af of een ijslanderzadel inderdaad meer achter op de rug ligt. Misschien komt dat de schoudervrijheid ten goede
Nee hoor, dat is achterhaald. Ook een IJslanderzadel moet gewoon op de juiste plek liggen, dus het schouderblad vrijlaten en niet over de 18e rib liggen. Dat is bij sommige erg korte IJslanders best een uitdaging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 22:05 



 

Knoesje schreef
L_iek schreef
Ik heb de Busse Basel voor mijn fjord met korte rug. Deze past perfect en ik zit er zelf ook goed in.


Hoe lang is het draagvlak van een Busse zadel?


Ik heb dit zadel ook. Mijn 17,5 inch Busse is korter dan de 16,5 inch Tekna S line dressuur die ik hiervoor had. Ik zal het draagvlak morgen eens opmeten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 20:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen