winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:44

Bij mijn paard staat een oud paard van 27. Het dier is nog een echte bitch, kerngezond, maar krijgt natuurlijk te maken met wat kwaaltjes.
Afgelopen winter werd ze steeds magerder en in het voorjaar trok alles weer bij. Nu staan de paarden nog steeds 7*24 buiten, straks overdag buiten, 's nachts in een buitenstal (dus geen warmte van een schuur). Je ziet dat de merrie nu al weer wat begint in te vallen ondanks onbeperkt gras en 's nachts voordroog en een schep biks.
Ik heb met de eigenaar overlegd en er mag een deken gekocht worden.
Dat zal dan een 200 grams worden, waterdicht uiteraard, en het idee is deze tussen nu en 3 weken op te gaan doen (zodat wel even eerst de vacht goed aangemaakt kan worden).

Maar, dan zit ik met de pasvorm. Het dier heeft natuurlijk de bouw van een oud paard en daarmee dus een uitgesproken schoft, wat ingezakte rug en daarmee wil je natuurlijk geen schuurplekken meer.
Werkt bij zo'n paard een halve nek beter dan een gewone deken? Of een maat groter kopen? HEt diertje is 1.59m, dus normaal zou een 1.85m deken passen, maar ik neig naar een 1.95m.

Welke dekens trekken niet op een schoft en zijn voor normaal tot iets smal gebouwde paarden?
Bij mijn paard met schoft is het simpel, ik koop een simpele deken en het gaat er op en het ligt goed. Zelden een schuurplek. Maar ja, een ouder paard vraagt toch iets meer natuurlijk.
De prijs is ook belangrijk, hoe goedkoper hoe beter zeg maar. Dus bucas en dergelijke vallen af. Maar je hebt dan nog vele merken van Pagony tot HH tot HKM tot Profi Rider, enz.

Of gaan jullie met oudjes nog warmer? Let wel, deze merrie heeft nooit dekens op gehad, altijd elke winter zonder gedaan. Dus in dat opzicht is ze enorm afgehard.
Het is niet de bedoeling dekens te gaan wisselen. Bij een 11stedentocht kan er altijd een fleecedeken onder natuurlijk. Maar het doel is dus 1 deken voor de gehele winter.

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:47

In ieder geval niet de deken te groot kopen, anders gaat hij trekken achter de schoft ipv dat hij erop valt.
Verder geen advies over welke deken, hier amigo die goed ligt op een grote schoft maar is buiten je budget denk ik.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:48

Ik zou dan gaan voor een Tetris deken van Trust. Deze heeft van die kussens rond de schoft waardoor het absoluut niet gaat schuren.

Oh, ik zie dat dat waarschijnlijk enorm buiten budget ligt.
Master dekens pasten perfect op mijn paard met énorm hoge schoft.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:50

Matheno schreef:
Ik zou dan gaan voor een Tetris deken van Trust. Deze heeft van die kussens rond de schoft waardoor het absoluut niet gaat schuren.

Oh, ik zie dat dat waarschijnlijk enorm buiten budget ligt.
Master dekens pasten perfect op mijn paard met énorm hoge schoft.

Die valt ook absoluut buiten het budget. Ik zie prijzen ver boven de 200 euro. Er wordt gezocht naar iets onder de 100 euro.
We weten ook helemaal niet of de merrie geen dekens sloopt.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:51

germie schreef:
Matheno schreef:
Ik zou dan gaan voor een Tetris deken van Trust. Deze heeft van die kussens rond de schoft waardoor het absoluut niet gaat schuren.

Oh, ik zie dat dat waarschijnlijk enorm buiten budget ligt.
Master dekens pasten perfect op mijn paard met énorm hoge schoft.

Die valt ook absoluut buiten het budget. Ik zie prijzen ver boven de 200 euro. Er wordt gezocht naar iets onder de 100 euro.
We weten ook helemaal niet of de merrie geen dekens sloopt.


Ik las dat te laat.
Master heeft dekens van rond de 65 euro. Ik weet trouwens niet of die immense korting bij Hypostore nog steeds is (alleen in de winkel).

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:52

Mijn merrie met behoorlijk wat schoft doet het goed onder de dekens van de decathlon.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:54

Qimm schreef:
Mijn merrie met behoorlijk wat schoft doet het goed onder de dekens van de decathlon.

Daar had ik niet aan gedacht nog. Ik zal eens kijken.
Het zal sowieso wel online bestellen worden, er zit hier alleen EJ en Divoza in de buurt. Of die moeten het hebben natuurlijk. En die hebben ook wel wat.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:01

Hier liggen op de oudere fokmerries (lees schoft hoog en rug week) Wug-dekens (dus halve hals). Ik heb ze van Rambo, maar Rhino en Amigo hebben ze ook. Er is tweedehands ook heel goed aan te komen en dan vallen ze in een leuke prijsklasse.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:03

En toch.... ik ging toch voor bucas. Bij 24/7 oplaten en waterdicht telt de kwaliteit van een deken zwaar.

Heb hier zo'n smaller wordend oudje met hoge schoft. Die doet het prima onder een Bucas Irish. Kost een 130 euro nieuw. Waterdicht met goede pasvorm kost altijd geld. Dat soort dekens vind je echt niet voor 3 tientjes (bwvs).

Nooit voor een grotere maat gaan. Zo'n deken glijdt naar achteren en gaat trekken op schouders en schoft.

Misschien kun je een goede horseware of bucas 2e hands vinden op fb of mp?

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:25

Je kunt ook bij Nika dekens kijken.

Kies dan voor de halve hals. Dan snijd de afwerk rand niet op de hals/schoft.

Ik vind de prijs/kwaliteit erg goed van Nika.

Liannetje86
Berichten: 784
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:31

ipv Bucas zou ik voor Fedimax gaan, Duits merk, steviger en de helft van de kosten. (Geen Bucas fan hier ;))

Tetris dekens zijn hier in de buurt voor rond de 100 euro te krijgen... Nieuw... (Omgeving Eindhoven)

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 11:33

Liannetje86 schreef:
ipv Bucas zou ik voor Fedimax gaan, Duits merk, steviger en de helft van de kosten. (Geen Bucas fan hier ;))

Tetris dekens zijn hier in de buurt voor rond de 100 euro te krijgen... Nieuw... (Omgeving Eindhoven)

heb je een linkje van zowel de fedimax als de tetris?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:46

Als het paard verder wat smaller is op de borst, dan past een V sluiting vaak mooier.
ik heb zelf alleen ervaring met Amigo met V-sluiting, maar ik kwam deze betaalbare variant tegen op EJ: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... 18262.html


Heb je niet de mogelijkheid meerdere soorten/modellen te bestellen, te passen en de rest terug te sturen?

NelvR

Berichten: 39
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:48

Bij ons gebruiken we Bucas, maar Harry's Horse dekens doen het ook goed.
En een van de paarden heeft ook een doorgezakte rug, maar beide soorten dekens liggen prima.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:58

Ik zou de irish turnout van bucas kopen. Of een power turnout tweedehands zoeken.

Nika, hh, dat soort dekens zijn met langdurige regen gewoon niet waterdicht. En dat wil je echt niet op zo'n oudje een natte, doorweekte en zware deken.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:00

Bucas vind ik juist trekken bij paarden die een holle rug hebben. Dekens blijven vaak op de rug bol staan, waardoor ze in de schouder niet altijd fijn zitten. De Amigo heb ik dan betere ervaringen mee. Profi rider zijn best oke, maar geen idee hoe die zich houden met 24/7 buiten.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:02

Ik ben juist super tevreden met Nika, echt super waterdicht en fijne dikke dekens...

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:26

Mijn merrie krijgt gruwelijke schuurplekken van de Bucas deken. Eén dag zonder de borstbeschermer eronder gehad, en gelijk de schoft kapot. Dus daar zou ik bij weg blijven.

Ik had altijd een gewone Amigo op mijn bejaarde ruin liggen, dat ging prima.
En zonnebloemolie erbij in de winterperiode helpt om op gewicht te blijven. Mijn oude ruin at op gegeven moment zoveel als hij op kon, maar viel toch wat in tijdens de winter. Op advies van de dierenarts een scheut olie erbij (mag tot 200 ml per dag, langzaam opbouwen) en hij bleef mooi op gewicht.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:28

Ja want bij álle paarden schuurt de schoft kapot bij Bucas natuurlijk :j

Dat is toch dikke kolder? Een deken moet bij het paard passen. Genoeg paarden waarop Bucas goed ligt en Amigo ruk en andersom om.

gr_roos
Berichten: 7571
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:32

Ik heb dekens van Weatherbeeta, maar alleen de dekens met schoftkussens, alleen vallen die met € 150 buiten je budget, hoewel de paardendrogist ze nu ook in de aanbieding heeft. Betreft comfitec dynamic plus met 1200 dernier buitenkant.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:33

Ik zou idd anders gaan voeren dan aangezien ze snachts al op stal gaan bv subli priores of bietenpulp er bij misschien wat hoger in het eiwit (tanden gecheckt misschien is daar nog winst te halen zo dat ze makkelijker eet)

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:56

Dispar_Vulgo schreef:
Als het paard verder wat smaller is op de borst, dan past een V sluiting vaak mooier.
ik heb zelf alleen ervaring met Amigo met V-sluiting, maar ik kwam deze betaalbare variant tegen op EJ: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... 18262.html


Heb je niet de mogelijkheid meerdere soorten/modellen te bestellen, te passen en de rest terug te sturen?


De deken uit de link heb ik voor mijn 24 jarige dame met hoge schoft. Ze heeft m vorig jaar opgehad en geen schuurplekken

Afbeelding

Vanaf vandaag krijgt ze de deken ook weer op

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 13:30

Zo, daar zie je ook echt tekenen van ouderdom. Deze merrie heeft het wel wat minder.

De eigenaar heeft nog een deken op zolder gevonden van een eerder paard, we gaan zaterdag kijken of die past en of die ook waterdicht is (want dat wist de eigenaar niet). Ik heb alleen maar 205 hier liggen. De kleinere zijn al tijden terug verkocht. Dus dat zal echt te groot zijn voor een merrie van nog geen 1.60m

Er zijn best wel wat betaalbare opties, maar ik vrees dat het toch proberen wordt.

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:42

Mijn merrie met vergelijkbare bouw staat onder een pagony tiger regendeken. Qua stokmaat zou een 175 passen maar door de hollere rug is deze te kort, ik heb daarom wel gekozen voor een maat groter en deze ligt prima.
Afbeelding
Afbeelding

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:52

Mijn paard met vreselijk ingezakte rug van 1.56 groot past eigenlijk alle dekens wel behalve die van QHP die schuren aan de voorkant. Voor de rest draagt hij maatje 195 en kleiner zal voor hem echt niet hoeven. Heb nu een ongevoerde regendeken van ooteman en de gevoerde dekens zijn een mengelmoesje van wat ik op dat moment het goedkoopste kan krijgen :+