Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 167 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

 
Profiel   

In februari kocht ik mijn eerste eigen paard. Izolanda is een tuigmerrie van 8 jaar oud. Omdat ik alles gelijk goed wilde doen, heb ik 25 februari een zadelmaker laten komen. Na wat meten bij Izolanda en verschillende zadels gepast te hebben (en ermee gereden te hebben natuurlijk), viel de keus op een tweedehands Kieffer Garmisch zadel, 850 euro. Deze lag het beste op haar rug volgens de zadelmaker. Prima! Ik vertrouw hem natuurlijk!

Nu, bijna 8 maanden later, was er bij ons op stal een andere zadelmaker. Het leek mij een goed idee om mijn zadel even te laten controleren en eventueel bij te laten vullen. Deze mevrouw voelt aan mijn paard haar rug, kijkt naar het zadel. En zegt gelijk: dit zadel mag niet eens meer verkocht worden. Wat blijkt: het kussenkanaal is veel te smal, er passen nog geen 2 vingers tussen. Er moet veel meer ruimte zijn. Tegenwoordig worden ze zo ook niet meer gemaakt zei ze, dus het is echt een oud zadel. Zulke zadels liggen bij haar op zolder te verfstoffen zegt ze... en ik heb daar dus 850 euro voor betaald. Daarnaast was de vulling ook nog eens keihard en zaten er allemaal bobbels in, terwijl het was opgevuld toen ik het heb gekocht! Tijdens het voelen aan de rug van mijn paard, zagen we dat ze duidelijk last had van de plek waar het zadel op haar ruggengraat drukt.
Samen met deze nieuwe zadelmaker hebben we gezocht naar een nieuw zadel en iets gevonden, waarbij ik gelijk al merkte dat mijn paard veel fijner liep. Ze was makkelijker te buigen, omdat haar ruggengraat nu niet meer geblokkeerd wordt door de smalle kussens.

Maar nu.... wat moet ik met mijn oude zadel. Ik heb contact opgenomen met de zadelmaker waar ik dat zadel vandaan heb. Natuurlijk wil hij niet toegeven dat het zadel niet goed is. Volgens hem is er niks mis met de smalle kussens (terwijl ik toch ook nu op andere forums tegenkom dat het slecht is). Hij gaf me 2 opties:
- Hij komt langs om het zadel nogmaals te bekijken. Ik ben eerlijk gezegd het vertrouwen erin kwijt, dus dat heb ik afgeslagen.
- Hij had ook nog als aanbod het zadel terug te nemen, het te verkopen en dan krijg ik dat bedrag ervoor -15% voor hun. Dus stel hij verkoopt hem voor 800, dan krijg ik 680.

Opzich vind ik de tweede optie niet heel raar. Maar aan de andere kant... hij heeft slecht werk geleverd en eigenlijk zou ik gewoon mijn volledige geld moeten terugkrijgen vind ik.

Nu mijn vraag: wat vinden jullie van deze situatie? Hoe vinden jullie dat de zadelmaker dit moet oplossen? En wat vinden jullie van het smalle kussenkanaal? (Zie foto's)


[ img ]

[ img ]


Ben erg benieuwd!


Laatst bijgewerkt door Lisaizo op 16-10-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:22 



 
Profiel   

Na 8 maanden kan je er weinig meer van zeggen, vind ik dan. Ik zou het zadel via de zadelmaker laten verkopen en nog wat geld er voor terugkrijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:26 



 
Profiel   

kwii schreef
Na 8 maanden kan je er weinig meer van zeggen, vind ik dan. Ik zou het zadel via de zadelmaker laten verkopen en nog wat geld er voor terugkrijgen.


Ook als het dus vanaf het begin af aan al niet goed is geweest? Volgens de andere zadelmaker had het zadel nooit meer verkocht mogen worden... voel me dus eigenlijk een beetje opgelicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:31 



 
Profiel   

Lisaizo schreef
kwii schreef
Na 8 maanden kan je er weinig meer van zeggen, vind ik dan. Ik zou het zadel via de zadelmaker laten verkopen en nog wat geld er voor terugkrijgen.


Ook als het dus vanaf het begin af aan al niet goed is geweest? Volgens de andere zadelmaker had het zadel nooit meer verkocht mogen worden... voel me dus eigenlijk een beetje opgelicht


Snap ik wel en het is ook nog eens een bak met geld, ik ben het er ook mee eens dat zo'n smal tussenkanaal niet oke is. Maar om na 8 maanden daar nog mee terug te gaan? Vind ik persoonlijk niet netjes, dan had je echt veel en veel eerder terug moeten gaan. Maar goed, misschien denken andere bokkers er wel anders over natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:34 



 
Profiel   

Lisaizo schreef
kwii schreef
Na 8 maanden kan je er weinig meer van zeggen, vind ik dan. Ik zou het zadel via de zadelmaker laten verkopen en nog wat geld er voor terugkrijgen.


Ook als het dus vanaf het begin af aan al niet goed is geweest? Volgens de andere zadelmaker had het zadel nooit meer verkocht mogen worden... voel me dus eigenlijk een beetje opgelicht


Ja, hoe onafhankelijk is die andere zadelmaker in dit verhaal?

Je hebt deze geprobeert en gekocht, paard liep er in principe prima onder, want je liet de andere zm niet vanuit een "probleem" kijken, maar meer omdat hij ws gevuld moest worden.
Ook had je het smalle kunnen zien. (Al begrijp ik dat je als ruiter dat niet op hoeft te vallen).

Dus vrij lastig te bewijzen dat het nooit goed lag, zeker als je niks hebt gevoeld met rijden de eerste periode of aan het lijf van je paard.
Want voor nu is het die zadelmaker zijn woord tegen de andere... en dat is best lastig bij concurrentie.
Ik vind hem er ook smal uit zien, maar a ik ben geen zadelmaker en b bij sommige paarden liggen die smalle fijner omdat ze die drukpunten "comfortabeler" vinden dan wat eigenlijk zou moeten.


Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 16-10-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:36 



 
Profiel   

Laat ik voorop stellen dat ik zoveel verstand heb van zadels dat ik net het verschil zie tussen een zadel en een hoofdstel :+ . Grapje uiteraard. Maar ik heb geen zadelpasopleiding gevolgd.

Maar met zadelmakers is het ook wel zo dat ze maar al te graag het werk van de concurrent afkraken.

Geen idee of zadels met zo'n kussenkanaal nog verkocht (mógen) worden. Een klant koopt wel eerder een nieuw en duurder zadel als je het oude "naar de stoffige zolder" verbant.

Pb Sizzle eens, zij heeft volgens mij wel veel kennis hierover.


Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-10-21 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:37 



 
Profiel   

Ik zou het aanbod met 2 handen aanpakken. Weg is weg. Particulier ga je het er waarschijnlijk niet voor krijgen.

Ps ...inderdaad smal

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:37 



 
Profiel   

680 voor dit zadel terug, doen, meteen doen.
Kieffers zijn momenteel niets waard en deze is waarschijnlijk nog met het hoekige zwarte logo en is dan van voor 2003 (zeg ik ff uit mijn hoofd). Maar met dat smalle tussenkanaal eerder ergens in 88/ 92.
Kijk maar eens op de beugelriemhaak, daar staat een rondje met een getal.

Maar dan wel zeggen, jij koopt hem nu van mij voor dat geld, gewoon nu. Niet wachten op een koper.

Met geluk krijg je de nieuwere zadels voor dat geld weg, maar vaak zijn zie al rond de 500 tegenwoordig.

Geen zaken meer doen met hem, maar doorgaan met die je nu hebt, het klopt wat zij aangeeft.
Wil je weer een Kieffer Garmisch, koop er dan 1 met een rood logo, die zijn er vanaf 2006, maar wel breed tussenkanaal.
Op zich wel fijne zadels :j


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-10-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:41 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Ja, hoe onafhankelijk is die andere zadelmaker in dit verhaal?

Je hebt deze geprobeert en gekocht, paard liep er in principe prima onder, want je liet de andere zm niet vanuit een "probleem" kijken, maar meer omdat hij ws gevuld moest worden.
Ook had je het smalle kunnen zien. (Al begrijp ik dat je als ruiter dat niet op hoeft te vallen).

Dus vrij lastig te bewijzen dat het nooit goed lag, zeker als je niks hebt gevoeld met rijden de eerste periode of aan het lijf van je paard.
Want voor nu is het die zadelmaker zijn woord tegen de andere... en dat is best lastig bij concurrentie.
Ik vind hem er ook smal uit zien, maar a ik ben geen zadelmaker en b bij sommige paarden liggen die smalle fijner omdat ze die drukpunten "comfortabeler" vinden dan wat eigenlijk zou moeten.
[/quote]

Helaas is mijn paard niet 1 die het snel laat merken als ze ergens last van heeft. Maar toen de nieuwe zadelmaker met haar vingers langs de ruggengraat ging had ze duidelijk pijnlijke plekken precies waar die kussens drukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:46 



 
Profiel   

boemel schreef
Ik zou het aanbod met 2 handen aanpakken. Weg is weg. Particulier ga je het er waarschijnlijk niet voor krijgen.

Ps ...inderdaad smal



Ik denk inderdaad ook niet dat als ik het zelf ga verkopen ik er nog veel voor krijg. Dus dan ga ik het aanbod aannemen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:48 



 
Profiel   

100/ 150, als je het al verkocht krijgt zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:50 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
100/ 150, als je het al verkocht krijgt zelf.


Ja zulke prijzen zag ik op marktplaats ook al voorbij komen... dan is de keuze snel gemaakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:51 



 
Profiel   

Allereerst meet je de breedte van het tussen kanaal op de verkeerde plek. Je kunt de breedte meten waar de kussens de rug niet raken.

Bijgevuld staat niet gelijk aan nieuwe vulling. Als het zadel met een andere soort wol bijgevuld is dan er in zat krijg je heel snel dat de wol niet meer goed is.

Waarom ik dit aanhaal is omdat ik van mening ben dat het belangrijk is om basis kennis te hebben. De nieuwe zadelmaker kan jouw ook van alles wijs maken. Mijn advies is om je eerst te verdiepen in zadels voordat je een andere aanschaft.

Helaas zijn er erg veel zadelpassers, die geen zadelmaker zijn. Ze kunnen kleine dingen voor je doen maar missen heel vaak heel veel kennis. Door te zorgen dat je zelf een basis kennis bezit kun je voorkomen dat je opnieuw de mist in gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 13:58 



 
Profiel   

scrabbel schreef
Allereerst meet je de breedte van het tussen kanaal op de verkeerde plek. Je kunt de breedte meten waar de kussens de rug niet raken.

Bijgevuld staat niet gelijk aan nieuwe vulling. Als het zadel met een andere soort wol bijgevuld is dan er in zat krijg je heel snel dat de wol niet meer goed is.

Waarom ik dit aanhaal is omdat ik van mening ben dat het belangrijk is om basis kennis te hebben. De nieuwe zadelmaker kan jouw ook van alles wijs maken. Mijn advies is om je eerst te verdiepen in zadels voordat je een andere aanschaft.

Helaas zijn er erg veel zadelpassers, die geen zadelmaker zijn. Ze kunnen kleine dingen voor je doen maar missen heel vaak heel veel kennis. Door te zorgen dat je zelf een basis kennis bezit kun je voorkomen dat je opnieuw de mist in gaat.


Bedankt voor deze info! Zo lastig... want je wilt het beste voor je paard en vertrouwt zulke mensen. Maar dat kan dus ook weer niet goed zijn. Ik heb wel het gevoel dat deze zadelmaker er gelijk in had dat het te smal was, omdat ik ook zag dat mijn paard juist op die drukplekken pijn had, en ze met een ander zadel dus soepeler liep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:02 



 
Profiel   

Wat vervelend dat dit zo is gebeurd.. ze zeggen altijd 'laat een tandarts/zadelpasser/osteopaat/hoefsmid langskomen' maar als je zelf nog niet veel kennis hebt of er iets over gehoord hebt, kan het zomaar zijn dat je een slechte hebt en het maar van ze aanneemt, want ze doen dat beroep niet voor niets toch? Toch springt er bij mij in mijn hoofd op, ik hoop dat dit zadel nooit meer op een paard komt te liggen (gelukkig weet je nu waarom). Maar het is ook een flinke smak geld wat je ervoor hebt betaald... Lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:17 



 
Profiel   

__Toverbal schreef
Wat vervelend dat dit zo is gebeurd.. ze zeggen altijd 'laat een tandarts/zadelpasser/osteopaat/hoefsmid langskomen' maar als je zelf nog niet veel kennis hebt of er iets over gehoord hebt, kan het zomaar zijn dat je een slechte hebt en het maar van ze aanneemt, want ze doen dat beroep niet voor niets toch? Toch springt er bij mij in mijn hoofd op, ik hoop dat dit zadel nooit meer op een paard komt te liggen (gelukkig weet je nu waarom). Maar het is ook een flinke smak geld wat je ervoor hebt betaald... Lastig.


Klopt, dat gevoel heb ik er ook wel bij... want als ik zijn aanbod aanneem, dan verkoopt hij het dus weer aan een ander die er net als ik niet zoveel verstand van heeft op dat moment. Vind het heel lastig, want eigenlijk wil je natuurlijk niet dat zo'n zadel ooit nog op een paard komt, maar aan de andere kant wil ik ook wel graag mijn geld terug (of in ieder geval een deel daarvan, vind zijn aanbod nog wel redelijk na 8 maanden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:20 



 
Profiel   

Zeg tegen die vorige 500 euro en dan mag hij de winst houden, zo niet dan ga je er werk van maken( ook al die je dat niet)
Je paard liep dus niet goed onder het vorige zadel, waarschijnlijk vanaf het begin al niet omdat je nu duidelijk verschil voelt. Wees blij dat je je paard niet naar z’n mallemoer hebt gereden en het verlies neem je maar. Leergeld, gebeurt de meesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:34 



 
Profiel   

Is de zadelpasser bij de VZTD aangesloten? Dat zegt niet alles of het een kundige is(ook genoeg kundige die niet aangesloten zijn bij de vereniging), maar mocht deze daarbij aangesloten zijn dan kan je deze vraag neerleggen bij de vereniging.

Persoonlijk ben ik er wel mee eens dat zadels waarbij je maar 2 vingers tussen het tussenkanaal kan doen niet geschikt zijn voor 90% van de paarden(soms heb je platruggen met een verzonken wervelkolom, daar kan dit weinig kwaad)
De foto's zijn niet super duidelijk, maar adh van het verhaal denk ik dat het zadel een flinke miskoop is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:36 



 
Profiel   

siskeh schreef
Is de zadelpasser bij de VZTD aangesloten? Dat zegt niet alles of het een kundige is(ook genoeg kundige die niet aangesloten zijn bij de vereniging), maar mocht deze daarbij aangesloten zijn dan kan je deze vraag neerleggen bij de vereniging.

Persoonlijk ben ik er wel mee eens dat zadels waarbij je maar 2 vingers tussen het tussenkanaal kan doen niet geschikt zijn voor 90% van de paarden(soms heb je platruggen met een verzonken wervelkolom, daar kan dit weinig kwaad)
De foto's zijn niet super duidelijk, maar adh van het verhaal denk ik dat het zadel een flinke miskoop is.


Goede tip van de VZTD, daar had ik nog nooit van gehoord. Heb het opgezocht en hij is hier inderdaad bij aangesloten! (De nieuwe zadelmaker overigens ook) ik zal de vraag eens bij hen neerleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:41 



 
Profiel   

bigone schreef
Zeg tegen die vorige 500 euro en dan mag hij de winst houden, zo niet dan ga je er werk van maken( ook al die je dat niet)
Je paard liep dus niet goed onder het vorige zadel, waarschijnlijk vanaf het begin al niet omdat je nu duidelijk verschil voelt. Wees blij dat je je paard niet naar z’n mallemoer hebt gereden en het verlies neem je maar. Leergeld, gebeurt de meesten.



Ja dat is ook wel een goed idee.. dat heb ik in ieder geval een deel van het geld gelijk terug.

Heb het in het begin ook nooit goed gevoeld omdat ze altijd erg met haar neus de lucht in liep eerst (tuiger haha). Nu ik haar langer heb begint ze beter te lopen en met haar neus te zakken, en merkte ik dat ze linksom heel lastig te buigen was. Met het nieuwe zadel was het gelijk veel beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:43 



 
Profiel   

Zo smal zie je ze toch idd zelden meer, heb ik het idee, hoor. Alle zadels die ik zie bij andere mensen, hebben toch wat meer ruimte. Zelf heb ik bewust gekozen voor een zadel met extra breed tussenkanaal (zelfs vergeleken met de zadels van tegenwoordig die al meer ruimte hebben) want ik heb een breed paardje.

Dat gezegd hebbende; vind ik 680 toch een heel schappelijk bod (zeker op jouw aankoopprijs) en ik zou de Kieffer gewoon terug doen naar de zadelmaker voor deze prijs en het er niet meer over hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:49 



 
Profiel   

Ik zou dan precies toch ook voor optie 2 kiezen. Jammer dat het een miskoop blijkt te zijn, maar zeker na 8 maanden is het wel moeilijk dat hard te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:52 



 
Profiel   

Dus dit zadel "mag niet meer verkocht worden", "de vulling is gebobbeld" en "er zijn amper paarden die met zo'n smalle ruimte weg kunnen". Maar je wilt het wel weer laten verkopen?

Mijn geweten zou knagen hoor :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:59 



 
Profiel   

Chubby schreef
Dus dit zadel "mag niet meer verkocht worden", "de vulling is gebobbeld" en "er zijn amper paarden die met zo'n smalle ruimte weg kunnen". Maar je wilt het wel weer laten verkopen?

Mijn geweten zou knagen hoor :=



Ja, daarom heb ik nu een bericht gestuurd naar de VZTD en deze kwestie bij hun neergelegd. Ben benieuwd naar de reactie!


Laatst bijgewerkt door Lisaizo op 16-10-21 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 15:04 



 
Profiel   

mairead schreef
Zo smal zie je ze toch idd zelden meer, heb ik het idee, hoor. Alle zadels die ik zie bij andere mensen, hebben toch wat meer ruimte. Zelf heb ik bewust gekozen voor een zadel met extra breed tussenkanaal (zelfs vergeleken met de zadels van tegenwoordig die al meer ruimte hebben) want ik heb een breed paardje.

Dat gezegd hebbende; vind ik 680 toch een heel schappelijk bod (zeker op jouw aankoopprijs) en ik zou de Kieffer gewoon terug doen naar de zadelmaker voor deze prijs en het er niet meer over hebben.


Klopt, had ik het maar geweten... ik had me er toch beter in moeten verdiepen voor ik hem kocht. Maarja je vertrouwt zo'n "professional"

Ik heb nu eerst een bericht gestuurd naar de VZTD, eens kijken wat die ervan zeggen. Mocht dat niks opleveren, dan ga ik voor zijn aanbod


Laatst bijgewerkt door Lisaizo op 16-10-21 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 15:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 167 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen