Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 7 [ 167 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

 
Profiel   

Fijn en netjes opgelost gelukkig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 13:01 



 
Profiel   

Boras schreef
Fijn dat je tevreden bent.

Of ik hen geloof is een tweede :D

Dit :)

Gelukkig voor jou fijn opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 13:03 



 
Profiel   

Fijn dat het zo is opgelost! En dat jij weer een stuk wijzer bent, haha. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. 1e paard gekocht, zadel handelaar laten komen. Volgens zijn www leven lang al in de paarden en ook erg ervaren! Heb ik dat even goed geregeld dacht ik. De beste man ging nog waar ik bijstond het (al knetterharde katoengevulde Kentaur Penelopa) zadel met echte wol verder opvullen. Ik was erg onder de indruk en werd voor 650 euro trotse eigenaar. Enige tijd later toch maar eens een echte prof laten komen omdat ik het idee had dat er wat niet klopte. Paardlief ging direct met het goed passende en zachte zadel helemaal anders bewegen, lekker ruim en met zn neus heeelemaal naar beneden (ohh hij kan dat wel!) Tsja dat was duur leergeld. Ik heb het oude zadel met 250 verlies via MP verkocht.jammermaarhelaas..Je weet nou eenmaal niet meteen alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 13:45 



 
Profiel   

Fijn dat het zo is opgelost. En dat je geld terug hebt gekregen!

Ik had ook een zadelmaker langs toen ik mijn eerste paard net had, heel vaag mannetje maar zadel zou goed liggen en ik moest er een dik dekje onder doen. Echter zat ik echt verschrikkelijk in dat zadel en toen ik na heel veel google een betrouwbare vrouw had gevonden heb ik een afspraak gemaakt. En wat bleek, de boommaat was te groot van het oude zadel en hij was ook te lang voor mijn paard zijn rug.

Het stukje dat je het goed wilt doen is ook heel herkenbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:18 



 
Profiel   

Heel fijn dat dit zo is opgelost TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:10 



 
Profiel   

poes schreef
Euh 25 jaar geleden hadden we deze zadels nog, maar wel gewoon met zadeldoeken hoor. Dekens lijkt me echt van veel langer geleden. En ja ik heb toen leren opzadelen en daar is weinig aan veranderd. Ook toen was er al kennis ( en stonden ‘mijn manegepaarden’ veel buiten, was over de rug en van achter naar voor rijden de basis en werd tuig goed gecontroleerd).



[ img ]
Even terugkomend op vroeger. Dit is zo'n 40 jaar geleden. (Omg ik word echt oud) vilten schabrakken en een wollen deken eronder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:44 



 
Profiel   

Ik denk toch dat het nog wat langer is geleden. In mijn omgeving dan. Ik schat zeker 50 jaar. Jaren zeventig, eerste helft misschien nog.

Ik ben 50 en reed als kind. Toen waren vilten dekjes al ouderwets. Ik ken ze wel. Maar niet van zelf mee rijden. Wel van onder oude zadels. Dekens ken ik alleen van de kermispony's. Zelf helemaal niet meegemaakt.


Laatst bijgewerkt door Boras op 19-10-21 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:48 



 
Profiel   

Nou ik ben 36, en ik ken ze ook hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:49 



 
Profiel   

Begin jaren 90 waren de "wollige teddy" sjabrakjes en de witte koordsingels alweer vervangen door zwarte singels van textiel en katoenen doorgestikte sjabrakken in veelal bordeaux rood, donkerblauw, donkergroen. En een witte voor op concours natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:57 



 
Profiel   

koord singels ken ik ook nog..dus die dingen die zo oud moeten zijn kent iemand van 36 ook ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:58 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
koord singels ken ik ook nog..dus die dingen die zo oud moeten zijn kent iemand van 36 ook ;)


Maar ik ben 21 en zelfs ik reed vroegah nog met koordsingels op de manege. Nu blijven ze hier in de regio wel vaker in het verleden hangen... :+

On topic: TS, super fijn dat jullie eruit zijn gekomen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 17:01 



 
Profiel   

Dreamboy schreef
poes schreef
Euh 25 jaar geleden hadden we deze zadels nog, maar wel gewoon met zadeldoeken hoor. Dekens lijkt me echt van veel langer geleden. En ja ik heb toen leren opzadelen en daar is weinig aan veranderd. Ook toen was er al kennis ( en stonden ‘mijn manegepaarden’ veel buiten, was over de rug en van achter naar voor rijden de basis en werd tuig goed gecontroleerd).



[ [url=m/dphaVe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even terugkomend op vroeger. Dit is zo'n 40 jaar geleden. (Omg ik word echt oud) vilten schabrakken en een wollen deken eronder.


Ik ben 37 en ik ken dit inderdaad ook nog van vroeger op de manege!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 17:16 



 
Profiel   

Boras schreef
Ik denk toch dat het nog wat langer is geleden. In mijn omgeving dan. Ik schat zeker 50 jaar. Jaren zeventig, eerste helft misschien nog.

Ik ben 50 en reed als kind. Toen waren vilten dekjes al ouderwets. Ik ken ze wel. Maar niet van zelf mee rijden. Wel van onder oude zadels. Dekens ken ik alleen van de kermispony's. Zelf helemaal niet meegemaakt.


Ik ben 56 en was 12 toen ik begon met rijden. Op de stal waar ik reed, en deze foto ook is genomen, was dit standaard voor de lesklanten. De mensen met eigen paarden hadden inderdaad al wat luxere dekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 17:38 



 
Profiel   

Ik, 47, ken ze nog wel de vilten dekjes. De dekens niet meer.
Maar ik ben begonnen bij een handelstal die omdat er vraag naar was ook manegeles is gaan geven.
En die hadden dat niet meer. Wel nog de koordsingels.
Ik verzorgde daar ook een paard van een pensionklant en ik weet dat hij op een gegeven moment een zwart kieffer zadel kocht. Daarmee was hij toch wel 1 van de eerste daar op stal. En dat zal 87/88 geweest zijn.

Ik heb ook nog een foto dat ik op een kieffer Garmisch in 1990 een rij in-uitjes sprong, maar daar zie je het dekje niet op. Maar ik weet dat dat de gewone waren net als nu.

Maar misschien een oldie goldies topic maken?
Want ondanks dat de leeftijd van het zadel wat ts had, had!!!
Hier best offtopic. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 17:44 



 
Profiel   

de manege waar ik in deze buurt begon toen ik verhuisd was, toen was ik 11, daarvoor op een andere manege gereden , had sowieso bij 1 pony een deken onder het zadel ( kan bij meerdere geweest zijn, maar bij die weet ik het nog zeker ) en die vilten dekjes heb ik ook meegereden op die manege daar voor. Koord singels ook op de laatste manege, dat was in 96

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 18:46 



 
Profiel   

Ik herinner mij ook de vilten dekens onder de zadels. Tegenwoordig gebruiken ze die alleen nog bij verhuizers :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:22 



 
Profiel   

Ja idd :D

Ik weet dat er ook nog veel zijn verscheurd om op maat te maken voor onder lappen voor bandages.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:25 



 
Profiel   

Nou, blijkbaar waren wij in de provincie onze tijd ver vooruit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:26 



 
Profiel   

Wat fijn dat het zo netjes en snel is opgelost. Nu lekker op zoek naar een zadel wat jullie beide past. Succes met je zoektocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:39 



 
Profiel   

Boras schreef
Nou, blijkbaar waren wij in de provincie onze tijd ver vooruit :)


Mijn foto is gemaakt in Amsterdam. Geen idee waar jij woont maar het zal ook vast niet op alle maneges zo gedaan zijn. Hoewel ik nu ook nog wel eens manegepaarden zie met een deken onder het zadeldekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 21:06 



 
Profiel   

Ik ben 28, maar ik heb ook nog wel ergens foto's van een jaar of 18 geleden met zo'n deken onder het zadel. Het verschilt erg per regio hoe snel dat is verdwenen denk ik.
Witte koordsingels ken ik ook nog, moest je de benen altijd even naar voren stretchen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 21:18 



 
Profiel   

Wat fijn ts!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 23:48 



 

Dit verhaal komt me bekend voor. Heb ik zelf ook gehad. Binnen half jaar kwam ik terug, heb geld terug gevraagd kreeg ik niet. Zij kregen em niet verkocht dus heb em terug genomen en zit er nog mee. Krijg em voor 400 nog niet verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 00:47 



 
Profiel   

Dit soort verhalen zijn voor mij de reden geweest om zelf te leren passen en op te vullen. Nu laat ik het vulwerk meestal wel aan een ander over (vind er niets aan), maar ik kan dan direct zien of het goed is of niet goed is.

Vroeger reed je met de africhtingsneusriem, een bustrens (soms watertrens), enkelgebroken bit dus en inderdaad een zadelvormig dekje onder het zadel. Ik had toen ook witte koordsingels voor keuringen e.d. Die waren erg fijn. Nog steeds is een koordsingel eigenlijk het fijnste wat er is.
En natuurlijk de cap met het elastiekje onder de kin (of de veiligheidsvariant met een kuipje onder de kin, nooit gehad). En als je dan min of meer gevorderd was mocht je zonder cap in de les. Die goede oude tijd. Ik heb als het goed is mijn donkerblauwe cap nog en ook mijn donkerblauw hoedje.
Vergeet ook de groen-witte of rood witte frontriemen niet.
Kieffer was toen inderdaad een heel goed merk.

Ik vraag me overigens af of de zadelmaker daadwerkelijk het kussenkanaal bij een Kieffer kan verbreden. Kieffer zadels zitten eigenlijk heel goedkoop in elkaar. Bovenop de kussens is het wat verhard en dan is er een haakje om de kussens achter aan de boom vast te maken. Bij Stubben kan verbreden wel. Maar als een zadel erg oud is, dan is het leer al in een andere vorm gedrukt, en dat blijf je dan wel zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 07:35 



 
Profiel   

mrie schreef
Dertig haar geleden... Dekjes, maar die heette toen sjabrak en die waren van dik wolvilt. Dus toch niet helemaal hetzelfde


Echt niet waar. Ik heb genoeg foto’s van die tijd en overal zie je dunne dekjes en sjabrakken (van dunnere stof/vulling dan de moderne dekjes). Ik ben 37 en mijn eerste foto’s te paard zijn van zo’n 35 jaar terug.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 7 [ 167 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen