Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 7 [ 167 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Plaats een nieuw onderwerp

Help, verkeerd zadel gekocht bij zadelmaker...

 
Profiel   

Wat fijn dat de zadelmaker het zadel terug heeft genomen, hopelijk heeft het je niet te veel gekost. Even nieuwsgierig, was hij al benaderd door het VZTD of heeft hij zelf ingezien dat hij echt te ver is gegaan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:59 



 
Profiel   

wat fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:27 



 
Profiel   

LadyUrsy schreef
Wat fijn dat de zadelmaker het zadel terug heeft genomen, hopelijk heeft het je niet te veel gekost. Even nieuwsgierig, was hij al benaderd door het VZTD of heeft hij zelf ingezien dat hij echt te ver is gegaan?


Hij was al benaderd door de VZTD. Dus die hebben mijn bericht snel en serieus opgepakt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:34 



 
Profiel   

Fijn dat het opgelost is

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:47 



 
Profiel   

Gelukkig hebben ze het zo snel en serieus opgepakt met de perfecte uitkomst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 20:50 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Hier een zadel nieuw gekocht. Door ziekte paard 10 keer op gereden. Paard is wel wat zwaarder geworden. Laatste keer rijden reageerde ie heftig op het zadel. Andere zadelmaker erbij. Voor zit ie net tegen krap aan, maar achter (zonder aansingelen, enkel zadel op de rug) kun je nieteens met je hand eronder door. Conclusie: dit zadel is niet passend te krijgen.

Voor €2000 gekocht. Twijfel nu ook wat mijn rechten zijn. Zadel wil ik eigenlijk terug doen voor de gekochte prijs (gezien het 10 keer erop zitten) en niet perse meer inruilen voor iets anders van hen omdat het vertrouwen weg is.

Wat zeggen jullie?

(Deze zadelmaker zegt dat de rug zodanig bol is en het huidige zadel al vrij puntig is, dus achter opvullen maakt hem voor nog krapper en vica versa)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 18:34 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Ik lees even mee. Hier een zadel nieuw gekocht. Door ziekte paard 10 keer op gereden. Paard is wel wat zwaarder geworden. Laatste keer rijden reageerde ie heftig op het zadel. Andere zadelmaker erbij. Voor zit ie net tegen krap aan, maar achter (zonder aansingelen, enkel zadel op de rug) kun je nieteens met je hand eronder door. Conclusie: dit zadel is niet passend te krijgen.

Voor €2000 gekocht. Twijfel nu ook wat mijn rechten zijn. Zadel wil ik eigenlijk terug doen voor de gekochte prijs (gezien het 10 keer erop zitten) en niet perse meer inruilen voor iets anders van hen omdat het vertrouwen weg is.

Wat zeggen jullie?

(Deze zadelmaker zegt dat de rug zodanig bol is en het huidige zadel al vrij puntig is, dus achter opvullen maakt hem voor nog krapper en vica versa)


Bij mij heeft het dus wel geholpen om even advies te vragen van de VZTD. Kun je even een mailtje naar sturen en het verhaal uitleggen, dan nemen zij contact op met de zadelmaker. Maar zou eerst proberen er samen uit te komen met de zadelmaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 18:36 



 
Profiel   

Elin, een te smal zadel krijg je nooit goed met alleen vullen, dan moet je eerst de voorkant breder maken.
In jouw geval zal het een moeilijk verhaal worden als je paard lang niet gereden is geweest en nu zwaarder is. Kan zomaar zijn dat het destijds wel goed was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 18:50 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Elin, een te smal zadel krijg je nooit goed met alleen vullen, dan moet je eerst de voorkant breder maken.
In jouw geval zal het een moeilijk verhaal worden als je paard lang niet gereden is geweest en nu zwaarder is. Kan zomaar zijn dat het destijds wel goed was.

Dat vroeg ik dus ook aan de huidige zadelmaker, maar het model vond ze vrij apart qua keuze. Puntige kussens op een rond getibt paard (dat concludeerde zadelmaker 1 namelijk ook)
Lastig dit. Ik wil namelijk niemand "de schuld" geven, maar een zadel dat ineens compleet niet meer past? Paard is overigens nu weer aan het afvallen. Ribben zijn wel voelbaar.

Boommaat is overigens wel goed. Je kunt je hand bij de schouder er wel onder door halen, maar wanneer je hem dus achter gaat opvullen dan waarschijnlijk niet meer of wordt het iig strakker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 18:58 



 
Profiel   

Fijn dat het toch netjes is opgelost!

En TS voel je alsjeblieft niet schuldig. Iedereen maakt fouten, ook dit soort dingen moet je meemaken om te groeien. Ik heb zelf ook met een te smal zadel gereden. Voelde ik me rot? Jazeker. Maar heb dat zadel echt met de beste intenties gekocht, bij een zadelmaakster die ook als professioneel werd aangeschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:01 



 
Profiel   

Veraaaaah schreef
Fijn dat het toch netjes is opgelost!

En TS voel je alsjeblieft niet schuldig. Iedereen maakt fouten, ook dit soort dingen moet je meemaken om te groeien. Ik heb zelf ook met een te smal zadel gereden. Voelde ik me rot? Jazeker. Maar heb dat zadel echt met de beste intenties gekocht, bij een zadelmaakster die ook als professioneel werd aangeschreven.


Ja blij dat het zo klaar is! Mijn paard loopt met het nieuwe zadel heel fijn. Mijn instructrice vond haar gelijk veel soepeler. Dus ben toch blij dat het zo is opgelost nu en mijn paard geen pijn meer heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:04 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Sizzle schreef
Elin, een te smal zadel krijg je nooit goed met alleen vullen, dan moet je eerst de voorkant breder maken.
In jouw geval zal het een moeilijk verhaal worden als je paard lang niet gereden is geweest en nu zwaarder is. Kan zomaar zijn dat het destijds wel goed was.

Dat vroeg ik dus ook aan de huidige zadelmaker, maar het model vond ze vrij apart qua keuze. Puntige kussens op een rond getibt paard (dat concludeerde zadelmaker 1 namelijk ook)
Lastig dit. Ik wil namelijk niemand "de schuld" geven, maar een zadel dat ineens compleet niet meer past? Paard is overigens nu weer aan het afvallen. Ribben zijn wel voelbaar.

Boommaat is overigens wel goed. Je kunt je hand bij de schouder er wel onder door halen, maar wanneer je hem dus achter gaat opvullen dan waarschijnlijk niet meer of wordt het iig strakker.


Een zadel wat compleet niet meer past kan zeker, dat wil niet zeggen dat het x-maanden geleden ook niet paste.
Zeker met de veranderingen die jij beschrijft.
Ik zou ook niet klakkeloos de mening van zadelmaker 2 willen opvolgen.
contact opnemen met de vereniging(mits zadelmaker 1 lid is) kan wel helpen.

Ik snap ook niet zo goed wát er nu niet precies aan het zadel past, dus dat is dan ook lastig.
Het zadel van TS is een duidelijker verhaal, en ik zie soms ook zadels waarvan ik met 99% zekerheid kan zeggen dat het een half jaar geleden ook nooit heeft kunnen passen.

Een zadel wat na de gebeurtenissen die jij beschrijft niet meer past vind ik niet gek klinken.
Je beschrijving klinkt mij het meest als: de curve is te recht voor het paard, maar dát kan weer te maken hebben met de staat van de training óf dat het paard tijdens het rijden wél zijn rug rechter maakt waardoor het zadel op dat moment wel past.
Ook met vulling kan er nog veel "gespeeld" worden en alleen simpelweg aansingelen wil ook nog wel eens helpen voor de balans van het zadel.

Ik heb er zelf ook 1 die erg snel wisseld in vorm, om wanhopig van te worden. Zelf passer in opleiding en ik heb een heel scala aan templates liggen waar gewoon 4 maten kopijzer verschil in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:18 



 
Profiel   

Ik weet niet of het om de pssm-er gaat, maar toen mijn paard symptomatisch werd paste ze ook in no-time niet meer in haar zadel. De bovenlijn werd echt totaal anders van heel recht met weinig schoft naar meer gezonken met meer vet op de schouder en minder spier.
Ik moest toen van een ijslander boom naar een barok model.
Na ziekte kun je weinig zeggen over hoe het paard voorheen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:32 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik weet niet of het om de pssm-er gaat, maar toen mijn paard symptomatisch werd paste ze ook in no-time niet meer in haar zadel. De bovenlijn werd echt totaal anders van heel recht met weinig schoft naar meer gezonken met meer vet op de schouder en minder spier.
Ik moest toen van een ijslander boom naar een barok model.
Na ziekte kun je weinig zeggen over hoe het paard voorheen was.

Yes gaat om de pssm'er! Toen zonder supplementen en inmiddels met.


Bedankt allen voor de nuancering. Ik heb vandaag net zadelmaker 2 gehad, dus alles ligt nog vrij "vers" in het geheugen.

Maar dat het zadel ingeruild moet worden, lijkt me dan wel, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:43 



 
Profiel   

Er „moet“ niets.
Je hebt het gekocht en niet iedere zadelverkoper heeft plek of klandizie voor inruil zadels.
Het klinkt echter wel of je wat anders nodig hebt inderdaad. Maar helaas zul je niet de hoofdprijs krijgen voor het andere zadel, ook als het weinig gebruikt is
Helaas is het net als met auto‘s, op het moment dat je de garage uit rijdt is al snel 40% van de nieuwwaarde verdwenen.
Je moet dan net geluk hebben dat iemand dat zoekt.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 25-10-21 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:46 



 
Profiel   

siskeh schreef
[]

Een zadel wat compleet niet meer past kan zeker, dat wil niet zeggen dat het x-maanden geleden ook niet paste.
Zeker met de veranderingen die jij beschrijft.
Ik zou ook niet klakkeloos de mening van zadelmaker 2 willen opvolgen.
contact opnemen met de vereniging(mits zadelmaker 1 lid is) kan wel helpen.

Ik snap ook niet zo goed wát er nu niet precies aan het zadel past, dus dat is dan ook lastig.
Het zadel van TS is een duidelijker verhaal, en ik zie soms ook zadels waarvan ik met 99% zekerheid kan zeggen dat het een half jaar geleden ook nooit heeft kunnen passen.

Een zadel wat na de gebeurtenissen die jij beschrijft niet meer past vind ik niet gek klinken.
Je beschrijving klinkt mij het meest als: de curve is te recht voor het paard, maar dát kan weer te maken hebben met de staat van de training óf dat het paard tijdens het rijden wél zijn rug rechter maakt waardoor het zadel op dat moment wel past.
Ook met vulling kan er nog veel "gespeeld" worden en alleen simpelweg aansingelen wil ook nog wel eens helpen voor de balans van het zadel.

Ik heb er zelf ook 1 die erg snel wisseld in vorm, om wanhopig van te worden. Zelf passer in opleiding en ik heb een heel scala aan templates liggen waar gewoon 4 maten kopijzer verschil in zit.


Ik ga even op het dikgedrukte stukje in. Stukjes quoten gaat zo lastig op de telefoon.

Gene wat ik zie en voel is wel het krappe aan de voorkant, maar het paard geeft aan (zwiepen, oren plat, been optillen) dat het zadel achter een druk plek gegeven heeft. Ik hoef maar iets aan te drukken (zonder singelen, zonder ruiter erop) en ik krijg al reactie.
Hand kan daar dus ook niet vrij vanaf zijkant er langs.
Misschien heb je nu een beeld wat er niet past?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 19:46 



 
Profiel   

Als het zadel te krap is aan de voorkant geeft het ook te veel druk aan de achterkant meestal, omdat het dan niet meer goed ligt. en dus de voorkant te veel opgetilt word.

Het geven van de reactie van het paard wil absoluut niet zeggen dat dit door het zadel veroorzaakt is.
Oorzaak kan ook simpelweg zijn dat je weer bent gaan rijden en ze nu spierpijn heeft. Of haar rug niet voldoende gebruikt (dus met een wat holle rug loopt) waardoor het zadel op dat moment brugt.
Of omdat er nog een andere oorzaak is van de rugpijn totaal niet gerelateerd aan het zadel.
Het kán door het zadel komen, maar hoeft niet.

Normaal ga je met een vlakke hand in zijn geheel van voor(beginnen zo ver mogelijk naar voren onder het zweetblad naar achter onder de kussens langs niet vanaf de zijkant "zomaar" naar achter.
https://www.youtube.com/watch?v=ht4izu65gD4
Dit filmpje geeft het best aardig weer, ook wat dingen waar je op wilt letten tijdens het passen, nog wel erg summier, maar het is een begin.

Moet het zadel ingeruild? Nou hangt er helemaal vanaf, is het probleem een te smalle maat van het kopijzer, in sommige gevallen kan het zijn dat je zadel in de pers kan, in geval van verwisselbaar kopijzer kan er natuurlijk een ander kopijzer in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 20:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 7 [ 167 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen