Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Springzadels, waar moet ik beginnen?

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Laat ik één ding voorop stellen. Ik ben niet van plan om met mijn 4,5 jarige ruin te gaan springen voordat hij is uitgegroeid, dus dit plan zal nog wel 1,5/2 jaar duren. :j

Ik ben sinds een tijdje aan het rondkijken voor een springzadel/eventingzadel/vzhzadel(?) om in de toekomst te gaan gebruiken voor springen/crossen en/of buitenrijden. Dit omdat wij voornamelijk dressuurmatig rijden en hierom een dressuurzadel hebben liggen, maar geen fijn zadel waar je ‘gek’ in kan doen.

Echter heb ik echt 0,0 verstand van deze zadels. Als kind heb ik uiteraard wel eens in een veelzijdigheidszadel gereden op maneges en eens met springzadel dressuurmatig gereden op een springpaard die ik bijreed. Meer dan dat niet, dus wat nou fijne kenmerken zijn aan zo’n zadel? Schiet mij maar lek.

Dit topic is dus bedoelt om alvast rond te struinen naar merken en te kijken naar de kenmerken van zadels met korte wrongen en lage lepels.

Wat ik graag zou willen?
- plat, maar niet te hard;
- kunstleer of echt leer;
- 17/17,5 inch (er vanuit gaande dat mijn paard niet nóg een groeispurt neemt :P );
- zadel geschikt voor paard met rechte (gladde) schouders, rechte rug en flinke schoft;
- zadel fijn voor twee verschillende ruiters;
- niet té, over de top, duur

Bruin is echt een must! :j

Uiteraard hebben wij een zadelmaker/passer die tegen die tijd meekijkt, naar ik zou graag wat opties bij haar voorleggen wanneer het zo ver is.

Wat ik tot nu toe een beetje heb gevonden, is Eric Thomas, Wintec (wij heb een 500 dressuur 17’ Wintec die fijn op ons paard ligt met medium boom), Tekna en Norton Pro.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:26 



 
Profiel   

Acavallo kan ook nog een optie zijn, is oneindig aanpasbaar dankzij het MAG systeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:53 



 
Profiel   

Als je pas over anderhalf jaar wil gaan springen, zou ik nog lekker anderhalf jaar wachten voor je echt gaat zoeken of er een zadelpasser bij haalt. Je paard is er nu 4,5, de kans is groot dat hij nog gaat uitzetten, groeien of allebei en bijgevolg kan iets wat nu past, over anderhalf jaar ruk liggen.

Je kan overigens best wel ‘gek’ doen met een dressuurzadel hoor! Ik heb met mijn dressuurzadel nog in verlichte zit over het strand gegaloppeerd. Ik heb er ook wel 50cm mee gesprongen en wandel er heel veel mee buiten nu. Mijn dressuurzadel heeft best veel wrong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 09:54 



 
Profiel   

En toch willen we beiden graag een ander zadel er bij. :j
Was ook niet van plan een zadel te gaan kopen zoals er in de OP staat. Wel wil ik weten wat er allemaal is. Want dat weet ik echt niet. _O-

Paard is afgelopen jaar flink uitgezwaard. Zou leuk zijn als er nog wat cm op komt, maar dat is afwachten, haha! Echt veel breder zal hij niet worden, het is nu bijna een quarter :+

Bedankt voor de tips!
Acavallo is wel redelijk aan de prijs en aangezien wij meer dressuurruiters zijn is dat wel een beetje té.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:19 



 
Profiel   

Heel veel ruiters zitten heerlijk in de Bates Advanta, maar die is denk ik ietsie pietsie boven budget :+

Harry Dabbs vind ik persoonlijk ook fijn, maar ook te duur.

In het lagere segment heb ik altijd fijn gereden met Seabis zadels.

Maar het blijft altijd een persoonlijke keuze, dus een zadelmaker met veel keus zal je waarschijnlijk het beste helpen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:45 



 
Profiel   

Ik vind prestige een heel fijn merk, voor zowel springen als dressuur.
Zacht en mooi leer maar wel echt kwalitatief goed.
Het leer blijft ook lang mooi (bij mij iig :D )
Nieuw zijn ze wel erg prijzig maar tweedhands vind ik het prima te doen voor een zadel dat bij mij er na +- 5 jaar (en tweedehands) er nog top uitziet en lekker zit. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 10:54 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Wat ik tot nu toe een beetje heb gevonden, is Eric Thomas, Wintec (wij heb een 500 dressuur 17’ Wintec die fijn op ons paard ligt met medium boom), Tekna en Norton Pro.


Ik heb een Bates dressage (hiervoor Wintec 500 cair, deze hebben dezelfde ligging).
Moest vorig jaar een springzadel hebben voor de orun opleiding, dus de Wintec 500 jump (hart, dat is vernieuwde cair) gekocht. Deze past net zo als de dressuurvariant, dus was makkelijk te kopen en zelf aan te passen met juiste boom en inlays. Deze zadels zijn ook top in onderhoud.

Het enige nadeel vind ik zelf is dat hij amper kniewrongen heeft. Het zadel zit echt behoorlijk plat.
Dus kwestie van uitproberen of jij dat wel fijn vindt.
En ohja de singelstoten van kunststof zijn ellende, dat is wel een must om die snel te laten vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 11:06 



 
Profiel   

Ik heb een prestige roma jump, super fijn zadel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:15 



 
Profiel   

Ik zweer bij Prestige. :)
Zou wel even langs een zadelmaker gaan die een (tweedehands) assortiment heeft liggen, dan kunnen ze kijken welke qua boom goed past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:19 



 
Profiel   

Ik zag inderdaad de Jump van Wintec. Zijn die singelstoten anders? Want ik ervaar met de dressuur 500 geen enkel probleem hoor. Wij hebben overigens een andere singel er bij.

Bedankt voor de tips allemaal!

Een fijne zadelmaker die verschillende aanpast hebben we gelukkig al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:20 



 
Profiel   

Ik was altijd blij met de Kieffer zadels, zowel spring als de veelzijdigheid richting spring.
Maar het is gewoon erg persoonlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:21 



 
Profiel   

Wij hebben momenteel een Prestige Appaloosa, een Schumacher en een Black Country (lekker zacht :)) ).

Hangt echt af van waar je zelf lekker in zit, net als met dressuurzadels.

Laatste springzadel dat ik heb gekocht (de Schumacher) is een tweedehandsje (of 3e of 4e handsje), van de zadelmaker kon ik hem enige tijd op proef krijgen 'ga er maar lekker wat mee springen' en toen heb ik hem gekocht.

Dat hoeft echt de hoofdprijs niet te kosten.

Wij gebruiken de springzadels voor buitenritten en springen. En ja, nu ook voor dressuur omdat het dressuurzadel even niet meer past :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:32 



 
Profiel   

Geen ervaring met springzadels maar wil je wel mee geven dat de 17 inch compleet niks van doen heeft met de maat van je paard. Dat is enkel jouw zitmaat. De boommaat is hetgeen dat belangrijk voor je paard is.

Ter illustratie mijn paard had als 7 jarige nog een mediumboom en is op zijn 10e naar een wijde gegaan. Dat kan dus wel. Dus ik zou kiezen voor een zadel die je goed aan passen kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:39 



 
Profiel   

Spenk schreef
Geen ervaring met springzadels maar wil je wel mee geven dat de 17 inch compleet niks van doen heeft met de maat van je paard. Dat is enkel jouw zitmaat. De boommaat is hetgeen dat belangrijk voor je paard is.

Ter illustratie mijn paard had als 7 jarige nog een mediumboom en is op zijn 10e naar een wijde gegaan. Dat kan dus wel. Dus ik zou kiezen voor een zadel die je goed aan passen kan.


Sowieso willen we een zadel met aanpasbare boom zoals we nu ook hebben zodat die groter en kleiner kan!
En inderdaad, mijn moeder en ik zitten het beste op 17/17,5 dus daarom zoeken we dit. Uiteraard is die maat ook belangrijk, aangezien dit niet te lang moet zijn, maar gelukkig passen we goed bij elkaar.
Edit; wij hebben nu 17, maar 17,5 zou dus ook prima zijn. Dit zal per zadel wel ietwat verschillen, maar geeft wel een indicatie. Al geloof ik dat 17/17,5 wel een vrij standaard zitting is, dus dat komt vast goed.

Apple, tweedehands zou ik ook prima vinden! Dus dan kunnen we wellicht iets boven het budget gaan kijken.


Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 18-10-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:42 



 
Profiel   

Wat bedoel je met aanpasbare boom?
Een kopijzer die je zelf kan wisselen of dat de zadelmaker dit kan.
Veel merken kunnen door een zadelmaker wel enkele maten aangepast worden.
Zelf aanpassen dan vallen diverse merken natuurlijk al af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:44 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat bedoel je met aanpasbare boom?
Een kopijzer die je zelf kan wisselen of dat de zadelmaker dit kan.
Veel merken kunnen door een zadelmaker wel enkele maten aangepast worden.
Zelf aanpassen dan vallen diverse merken natuurlijk al af.


Zadelmaker is prima. Wij kunnen het nu zelf doen, maar wij laten dat eigenlijk wel aan haar over. Vind het niet erg als wij dat niet kunnen, als het maar wel mogelijk is natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:46 



 
Profiel   

Ikonic is ook aanpasbaar en soms tweedehands te koop. Nieuw gedeeltelijk kunstleer 1000 euro uit m’n hoofd en volledig leer vanaf 1500.

Kent en masters kan ook aan je eisen voldoen. Of fairfax tweedehands.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 12:48 



 
Profiel   

Dankje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:00 



 
Profiel   

Misschien moet je toch kijken of je een aantal zadels kunt proberen.
Want je zegt dat je een plat zadel wilt, maar ook dat je gek wilt doen.
Veel ruiters vinden een plat zadel daarom niet fijn, want je zit er op geen enkele manier in.
Voor buitenrijden vind ik bv die zadels ook echt niet comfortabel.

Wij hebben overigens Stübben zadels, VZ met iets diepere zit, maar ook een plat springzadel.
Mijn ervaring is dat deze zadels op vrijwel ieder paard goed liggen of goed op maat te maken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:09 



 
Profiel   

Schumacher kan door je zadelmaker aangepast worden :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:12 



 
Profiel   

Ik bedoel niet letterlijk gek doen, ik ben zo ongeveer de saaiste ruiter die je kan vinden. Maar wel een zadel waar je fijn mee kan springen, balken draven, etc.
Bedankt voor de tip! Maak je dan ook echt de keuze of je met spring of vzh rijdt nav wat je gaat doen?

Bedankt @Apple!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:16 



 
Profiel   

Kieffer Exclusiv kan koud door de zadelmaker aangepast worden. De niet exclusiv met infrarood.
Maar dat zijn volgens mij alleen nog maar de oude zadels.
Alle kieffers komen standaard als maat 32 uit de fabriek, kunnen verbreed worden tot 36. Hoe smal ze kunnen weet ik niet. Voor mij was alleen de breedte maat van toepassing om uit te zoeken :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:19 



 
Profiel   

Ik heb een Seabis springzadel, ben er erg tevreden over en is aanpasbaar indien nodig :)
https://www.equilibrium-sfs.nl/seabis.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:42 



 
Profiel   

Misschien een goed idee om eerst eens te bepalen wat voor zit jullie fijn vinden. Je hebt springzadels met een vlakke, halfdiepe en een diepe zit. Dit is ook afhankelijk van de rugvorm van jullie paard. Als jullie paard een wat diepere rug heeft, kun je daar geen vlakke zit op leggen. Vervolgens, wat vinden jullie fijn qua kniewrongen: grote, kleine of juist helemaal geen kniewrong. Dan, kun je ook nog kiezen voor een kuitwrong of juist niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 13:50 



 
Profiel   

Nog geen idee wat wij qua wrongen fijn vinden. Dat moeten we tegen die tijd even gaan ervaren denk ik.
Met dressuur vind ik flinke wrongen wel fijn, maar ik wil niet helemaal in een houding geduwd worden denk ik.
Paard heeft een rechte rug dus dat de zit wat rechter is, is prima. Als het naar geen keihard zadel is (zoals oude Kieffers).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 14:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen