Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 14:00

Hi,

Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare zadelmakerij in omgeving Zuid-Holland. Inmiddels bij twee van de wat bekendere bedrijven aangeklopt en beide gaven niet ideale zadels mee. Gezien mijn paard (Andalusier) wat vervelend gedrag onder het rijden begint te vertonen wil ik zijn zadel laten nakijken en een nieuwe (tweedehands) kopen die nu eindelijk wel een keer goed komt te liggen.. Ik ben dus op zoek naar goede en betaalbare zadelmakers in deze omgeving die eventueel ook gelijk tweedehands zadels verkoopt en ervaring heeft met Andalusiers. Mag ook een 'kleiner' bedrijf zijn.

Dan vroeg ik mij ook gelijk af wat nou een goed merk is voor de Andalusier/PRE rug. Zag veel verschillende merken voorbij komen, maar ik heb er zelf echt geen verstand (nog) van qua boom en ligging e.d. Hij begon met een Isabell Werth Wintec 17,5'' die echt compleet verkeerd heeft gelegen 1,5 jaar lang (ondertussen gewoon nagekeken door het ene bedrijf, beweerd door de ander..). Vervolgens een vzh Wintec meegekregen. Deze ligt na een half jaar en vermoedelijk meer bespiering nog niet top. Deze maker heeft andere zadels op stal behandeld en hier het een en ander ook niet super gedaan.

Iemand tips? Ideeen voor merken?

Ps. Ben echt wel bereid wat te betalen en snap dat zadels duur zijn, maar ik ben ook 'maar' een student met een beperkt budget. Kreeg laatst bij een van de grotere als offerte starttarief 1500 euro. Vond dat wel een beetje frappant..

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:12

Een starttarief van 1500 is niet zo heel gek. Als je al bij 2 anderen bent geweest, kan het best zijn dat jouw paard een moeilijke rug heeft en je niet weg komt met een tweedehands. Een tweedehands moet maar net passen, je kunt wel de vulling aanpassen en misschien een ander kopijzer er in, maar dan ben je er ook wel. Bij een nieuwe zijn er vaak meer opties, zeker als je dan wel in het duurdere segment kunt kijken.

Wat is je huidige budget? Welke zadels hebben er op gelegen en op welke vlakken pasten deze wel of niet? In je post zie ik bijvoorbeeld alleen Wintecs staan, misschien heeft je paard gewoon geen 'Wintec-rug'

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:23

€1500 is inderdaad een vrij normaal starttarief heb ik het idee..

Ik ben bij Suzanna van Wieringen geweest voor mijn springzadel omdat ik specifiek op zoek was naar een bepaald merk, ze beviel mij erg goed. Ze heeft zelf een Andalusier (gehad).

https://www.equilibrium-sfs.nl/over-equ ... rvice.html

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 14:28

Dan zal het mijn dyscalculie wel weer zijn geweest ;) Alle tips en namen zijn overigens nog steeds welkom!

Kaula

Berichten: 2491
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:29

Ik heb ook goede ervaringen met Suzanna van Wieringen. Weet wel dat ze op dit moment erg druk is, dus kan wel even duren voordat ze langs kan komen.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:46

Hier heel tevreden over Karin Boer. Zij heeft wel ervaring met rondgeribde paarden, ik weet of ze specifiek ervaring met Andalusiërs heeft.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 23:13

Boomloos ook een optie? Free horse Passervice is hier geweest en echt een leuke meid. Mocht 6 zadels proberen en heb voor 1200 een nieuwe zadel uit Italie die op mijn beide paarden past. :Y)

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:55

Invite uit Spijkenisse, Korina Oremus Korengevel is Schutte dealer en heeft veel 2e hands, en heeft veel ervaring met PRE's. Overigens zweer ik bij Zaldi, mijn crusado wil niet anders.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:10

Zaldi is een merk wat vaak op dit soort paarden past. En die heb je gelukkig ook voor onder de 1500 euro.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:23

Mocht je het niet erg vinden om naar de zadelmaker toe te gaan (ipv dat ze bij jou langskomen) raad ik Country Mill zeer zeker aan, groot aanbod en super service.

Het voordeel van daar heen gaan, is dat ze alle zadels die ze in het assortiment hebben binnen handbereik hebben. Als ze 6 zadels in een busje mee kunnen nemen is de kans toch veel kleiner dat er eentje past. Ook omdat ze natuurlijk moeten gokken welk type zadels op jouw paard passen, als ze je paard ter plekke kunnen bekijken, kunnen ze gelijk de juiste pakken.

Country Mill heeft enorm veel tweedehands zadels liggen en ook voor kleinere budgetten.
Ik vind het dubbel en dwars waard om er heen te rijden, maar goed ik weet niet of jij dat ook wilt en kunt.

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:34

dianaw33 schreef:
Invite uit Spijkenisse, Korina Oremus Korengevel is Schutte dealer en heeft veel 2e hands, en heeft veel ervaring met PRE's. Overigens zweer ik bij Zaldi, mijn crusado wil niet anders.

Hier ook super fijne ervaring met Korina!

Voor Korina ging ik ook naar de Country Mill, ook super ervaringen mee (maar daar elke keer heen was niet haalbaar meer), Korina was voor mij vergelijkbaar fijn.

GekOpFjorden

Berichten: 341
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:00

Ik lees ook mee
Ik zoek ook nog een zadelmaker in deze regio


Bij mij kwam voorheen altijd marielle rovers (toen nog massimo) maar inmiddels harry dabs
Ze komt ieder geval door heel nederland

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:01

Zo zie je maar weer dat ervaringen van zadels en passers voor iedereen anders zijn. Ik ben met 3 verschillende paarden (mee) geweest naar Country en ze hadden of geen aanbod (en dan heb ik het over zadels vanaf 2500,-), of verkeerd (te klein) aangemeten. Bulten onder het zadel etc. Dan ga je terug voor de zadeldrukmeting en kun je vervolgens weer met een heel ander zadel de deur uit, of ze zien niets geks. Ervaringen van pakweg 5 jaar geleden waren daar een stuk positiever dan nu en ik kom er dan ook niet meer. Jammer, want ik ben echt wel fan van de winkel als ik daar ben ;) Bovenstaande heeft ook de doorslag gegeven bij de aanschaf van een nieuw zadel. Ik was echt fan van de Tribal elite, maar durfde het gewoon niet meer aan. Zeker niet bij aanschaf vanaf 4k.

Heb nu al een tijdje een van de jongens van Van Rijs en daarmee kan ik lezen en schrijven en heeft met alle paarden goed geholpen. Jonkie wat volgend jaar een zadel op mag, laat ik ook daar aanmeten. Iedere zadelmaker maakt wel eens een verkeerde inschatting, maar als het maar netjes opgelost wordt. Daarnaast is de communicatie en stukje gevoel van de ruiter hierin onmisbaar, om tot een goed eindproduct te kunnen komen.

Ik hoop dat je een geschikte zadelmaker kunt vinden en wellicht kun je iets langer wachten om tot een groter budget te komen, waardoor de keuze ook makkelijker wordt. Zelf ben ik voor korte en rondgeribte paarden wel fan van de Albion, Tribal, nieuwe Passier. Zelf nu een Patrick zadel en ook Empire is fijn aanpasbaar, maar beginnen nieuw op 3800,- Tweedehands moet je net geluk hebben en dan ook zijn goede Engelse zadels als snel vanaf 1600-2500.

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:04

Padoertje, zou het nog kunnen uitmaken wie je hebt? Ik vroeg wel altijd om Herman, bij CountryMill.

Want idem bij van Rijs, daar heb ik echt heel beroerd passende zadels vandaan zien komen. Maar mogelijk dat het daar dus ook uitmaakt wie je hebt/krijgt.

Het blijft mensenwerk.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:06

Voor onze behoorlijk ronde Fries destijds een nieuw zadel aangemeten en gekocht bij Karin Boer (prijs zat rond de 2000 euro). Nu in onderhoud bij Suzanna van Wieringen, zeer tevreden over beiden.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:22

RSLevi schreef:
Padoertje, zou het nog kunnen uitmaken wie je hebt? Ik vroeg wel altijd om Herman, bij CountryMill.

Want idem bij van Rijs, daar heb ik echt heel beroerd passende zadels vandaan zien komen. Maar mogelijk dat het daar dus ook uitmaakt wie je hebt/krijgt.

Het blijft mensenwerk.


Nee ook bij Herman helaas. Bij Van Rijs vraag ik ook specifiek naar 1 persoon. Overal is wel wat, daarom is het zo enorm belangrijk dat de communicatie goed is tussen beide partijen.

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 15:28

Ja precies, denk dat je daar wel de spijker op z'n kop slaat met dat de communicatie tussen klant en zadelmaker ook belangrijk is.

Moeilijk is ook: ben je als ruiter in staat het werk van je zadelmaker te beoordelen? Heb je enige zadelkennis, weet je hoe je pasvorm moet beoordelen en weet je ook wat bij jou als ruiter past. Vaak ontbreekt die kennis en ja, de vraag is dan wat een aanbeveling waard is.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:58

Padoertje schreef:
Zo zie je maar weer dat ervaringen van zadels en passers voor iedereen anders zijn. Ik ben met 3 verschillende paarden (mee) geweest naar Country en ze hadden of geen aanbod (en dan heb ik het over zadels vanaf 2500,-), of verkeerd (te klein) aangemeten. Bulten onder het zadel etc. Dan ga je terug voor de zadeldrukmeting en kun je vervolgens weer met een heel ander zadel de deur uit, of ze zien niets geks. Ervaringen van pakweg 5 jaar geleden waren daar een stuk positiever dan nu en ik kom er dan ook niet meer. Jammer, want ik ben echt wel fan van de winkel als ik daar ben ;) Bovenstaande heeft ook de doorslag gegeven bij de aanschaf van een nieuw zadel. Ik was echt fan van de Tribal elite, maar durfde het gewoon niet meer aan. Zeker niet bij aanschaf vanaf 4k.

Heb nu al een tijdje een van de jongens van Van Rijs en daarmee kan ik lezen en schrijven en heeft met alle paarden goed geholpen. Jonkie wat volgend jaar een zadel op mag, laat ik ook daar aanmeten. Iedere zadelmaker maakt wel eens een verkeerde inschatting, maar als het maar netjes opgelost wordt. Daarnaast is de communicatie en stukje gevoel van de ruiter hierin onmisbaar, om tot een goed eindproduct te kunnen komen.

Ik hoop dat je een geschikte zadelmaker kunt vinden en wellicht kun je iets langer wachten om tot een groter budget te komen, waardoor de keuze ook makkelijker wordt. Zelf ben ik voor korte en rondgeribte paarden wel fan van de Albion, Tribal, nieuwe Passier. Zelf nu een Patrick zadel en ook Empire is fijn aanpasbaar, maar beginnen nieuw op 3800,- Tweedehands moet je net geluk hebben en dan ook zijn goede Engelse zadels als snel vanaf 1600-2500.


Oh inderdaad wat bizar! Bij mij is het precies andersom juist.
Ken tientallen gevallen (waaronder ik zelf 1x helaas) met echt verschrikkelijke ervaringen met van Rijs, voor mij echt nooit meer van Rijs.
En kom al jaaaaren met vele paarden bij Country Mill, zowel bij Herman als Bert en altijd goed geholpen en alle keren super veel aanbod en top service.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Zadelmaker gezocht (Zuid-Holland) & tips zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:29

Ik zweer bij Suzanna van Wieringen, heb aardig wat ervaring met zadelmakers maar zij piept erboven uit, heel kundig. Ze heeft verschillende opties en merken. Klopt zadels zijn duur, maar heb er een die in de pers kan, dus altijd goed aanpasbaar. Kleine kans dat een paard daar echt uit groeit en je na bepaalde tijd weer een andere moet, en dat bespaar je ook weer.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:33

Vesceron schreef:
Padoertje schreef:
Zo zie je maar weer dat ervaringen van zadels en passers voor iedereen anders zijn. Ik ben met 3 verschillende paarden (mee) geweest naar Country en ze hadden of geen aanbod (en dan heb ik het over zadels vanaf 2500,-), of verkeerd (te klein) aangemeten. Bulten onder het zadel etc. Dan ga je terug voor de zadeldrukmeting en kun je vervolgens weer met een heel ander zadel de deur uit, of ze zien niets geks. Ervaringen van pakweg 5 jaar geleden waren daar een stuk positiever dan nu en ik kom er dan ook niet meer. Jammer, want ik ben echt wel fan van de winkel als ik daar ben ;) Bovenstaande heeft ook de doorslag gegeven bij de aanschaf van een nieuw zadel. Ik was echt fan van de Tribal elite, maar durfde het gewoon niet meer aan. Zeker niet bij aanschaf vanaf 4k.

Heb nu al een tijdje een van de jongens van Van Rijs en daarmee kan ik lezen en schrijven en heeft met alle paarden goed geholpen. Jonkie wat volgend jaar een zadel op mag, laat ik ook daar aanmeten. Iedere zadelmaker maakt wel eens een verkeerde inschatting, maar als het maar netjes opgelost wordt. Daarnaast is de communicatie en stukje gevoel van de ruiter hierin onmisbaar, om tot een goed eindproduct te kunnen komen.

Ik hoop dat je een geschikte zadelmaker kunt vinden en wellicht kun je iets langer wachten om tot een groter budget te komen, waardoor de keuze ook makkelijker wordt. Zelf ben ik voor korte en rondgeribte paarden wel fan van de Albion, Tribal, nieuwe Passier. Zelf nu een Patrick zadel en ook Empire is fijn aanpasbaar, maar beginnen nieuw op 3800,- Tweedehands moet je net geluk hebben en dan ook zijn goede Engelse zadels als snel vanaf 1600-2500.



Oh inderdaad wat bizar! Bij mij is het precies andersom juist.
Ken tientallen gevallen (waaronder ik zelf 1x helaas) met echt verschrikkelijke ervaringen met van Rijs, voor mij echt nooit meer van Rijs.
En kom al jaaaaren met vele paarden bij Country Mill, zowel bij Herman als Bert en altijd goed geholpen en alle keren super veel aanbod en top service.


Bij mij ook andersom.
Kom al jaren bij Bert, super super geholpen met mijn rond geribde paard. Niemand kreeg er fatsoenlijk een passend zadel op, hij wel.

Vorig jaar 1 keer van Rijs laten komen, drama.....