Zadel vervangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 16:32

Oké, ik ben verre van een expert met zadels, dus of het me überhaupt gaat lukken weet ik niet...

Op dit moment heb ik een oude Fryso Legacy 18,5 inch fit 4 of 5 (ik zit ziek thuis, dus kan niet even nakijken).
Ik heb dit zadel bijna 5 jaar en het ligt perfect op mijn paard. En in het begin zat ik er ook prima in. Alleen heb ik het idee dat mijn houding er niet altijd beter op is geworden en met name mijn onderbenen enorm bewegen in dit zadel.

De laatste weken denk ik dus af en toe na over het vervangen van dit zadel. Echter is het bewuste paard inmiddels 14 en sinds een klein jaar revaliderende van een blessure waarbij het op dit moment hoogst onwaarschijnlijk is dat we weer op Z-niveau uit gaan komen.
De opvolger staat te trappelen in de stal, dus daar komen t.z.t. ook zadelkosten bij kijken :+

Dus ben ik met gelimiteerde ervaring aan het nadenken over wat een zadel is dat makkelijker bij mij past en overeenkomt met het zadel wat ik nu heb voor mijn paard.
Ik ben 1.86m en heb erg lange benen (lengtemaat jeans 36/38, vanwaar ook de inchmaat), wat raden jullie aan? En wat is haalbaar? Ook qua kosten?

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:41

De dames bij mij op stal met (hele) lange benen vinden een Custom met een dijbeenwrong fijn.

Bij ons komt Bianca Liewes van Paard Praktisch: https://www.paard-praktisch.nl/introductie/
Persoonlijk ook een hele fijne ervaring met Bianca (als in: mij geen zadel verkopen omdat ze voor mijn paard niets passends had).

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 16:48

Ja die dijbeenwrong lijkt mij dus ook wel fijn. Onlangs in een Schleese gezeten die dit ook had als ik het me goed herinner. Maar een vriendin van mij met hele korte pootjes kreeg destijds ook een Custom met dijbeenwrong. Dus dat vond ik wel raar...

Bianca komt/kwam volgens mij ook wel eens bij ons voor een vriendin van mij. Ik liet Tweespan gewoon komen voor mijn Fryso. Maar zij heeft geen tweedehands denk ik?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:54

Ik zou eens zitles nemen met je eigen paard en zadel en degene van de zitles vragen of dit zadel je goed ondersteund. Die kan anatomisch wel wat zinnigs zeggen en misschien hoef je dan helemaal geen ander zadel, alleen iets anders te doen met je eigen lichaam.
Aan de andere kant heb ik net mijn zadel ingeruild voor een model waarin ik 100x beter zit zonder daar moeite voor te doen dus ik snap je vraag heel goed.
Maar zadel-paard-ruiter moeten altijd bij elkaar passen en als jij iets geks doet met je zit kan geen enkel zadel dat oplossen.

Zit je wel in 1 lijn oor-schouder-heup-enkel?

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:08

Er zijn zoveel merken en zoveel types zadels.
Ben je wellicht afgevallen of aangekomen dat je niet meer fijn in je zadel zit?
Ligt het dieptepunt wel in het midden? Dat kan nml al een wereld van verschil maken.

Zelf zweer ik bij mijn Sella zadel en vind het fijn dat de boom op de koudpers eenvoudig aanpasbaar is. Veel zadel voor het geld.

Afbeelding

Schutte vond ik ook erg fijn
Idem Anatomica.
Custom is weer helemaal niet mijn zadel.

Haalbaarheid qua budget ligt geheel bij jezelf om te bepalen.

Ik denk dat je eerst moet bepalen wat je budget is. En of je voor een specifiek merk wilt gaan, die maatwerk opties bieden (Sella, Daaleman, Fryso, etc) en je dus bij een specifiek bedrijf uit komt of dat je voor een zadelmaker wilt gaan, die verschillende merken aanbiedt en wellicht ook gebruikte modellen heeft.

Geef van te voren je wensen aan bij een zadelmaker en daarna gewoon lekker gaan uitproberen.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 17:09

Sas_Mon schreef:
Ik zou eens zitles nemen met je eigen paard en zadel en degene van de zitles vragen of dit zadel je goed ondersteund. Die kan anatomisch wel wat zinnigs zeggen en misschien hoef je dan helemaal geen ander zadel, alleen iets anders te doen met je eigen lichaam.
Aan de andere kant heb ik net mijn zadel ingeruild voor een model waarin ik 100x beter zit zonder daar moeite voor te doen dus ik snap je vraag heel goed.
Maar zadel-paard-ruiter moeten altijd bij elkaar passen en als jij iets geks doet met je zit kan geen enkel zadel dat oplossen.

Zit je wel in 1 lijn oor-schouder-heup-enkel?


Ik heb het hele zitles gebeuren wel gehad met dit zadel, en het is niet dat ik het nu niet wil. Maar gezien het revalidatietraject moet het in die zin nu niet om mij draaien ten koste van mijn paard, snap je?

Wat betreft die lijn... Ik moest even zoeken dit is het meest recente beeld wat ik heb denk ik :')

Afbeelding
Even snel opgenomen, maar daar ben ik nog wel een kilo of 12-15 zwaarder dan nu en dit was voor mijn chiropractor behandeling van dit jaar... Niet dat die zaken je laten zitten...

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 17:12

boemel schreef:
Er zijn zoveel merken en zoveel types zadels.
Ben je wellicht afgevallen of aangekomen dat je niet meer fijn in je zadel zit?
Ligt het dieptepunt wel in het midden? Dat kan nml al een wereld van verschil maken.

Zelf zweer ik bij mijn Sella zadel en vind het fijn dat de boom op de koudpers eenvoudig aanpasbaar is. Veel zadel voor het geld.

[ [url=m/PZM1K2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schutte vond ik ook erg fijn
Idem Anatomica.
Custom is weer helemaal niet mijn zadel.

Haalbaarheid qua budget ligt geheel bij jezelf om te bepalen.

Ik denk dat je eerst moet bepalen wat je budget is. En of je voor een specifiek merk wilt gaan, die maatwerk opties bieden (Sella, Daaleman, Fryso, etc) en je dus bij een specifiek bedrijf uit komt of dat je voor een zadelmaker wilt gaan, die verschillende merken aanbiedt en wellicht ook gebruikte modellen heeft.

Geef van te voren je wensen aan bij een zadelmaker en daarna gewoon lekker gaan uitproberen.


Dank voor je input! Welke type Anatomica doel je dan op? Ik neig daar namelijk wat naar maar dat is op het oog, totaal geen ervaring mee...

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een zadel wat qua maatvorming prima op mijn paard past met eventueel wat opvul aanpassingen van een zadelmaker. Het wordt beslist geen nieuw zadel.
Maar voordat ik iemand benader moet ik wel echt weten welke richting ik op wil natuurlijk :)

Edit: Oh ja, ik ben inderdaad behoorlijk afgevallen. Maar daarmee eerder op het gewicht dat ik had toen ik het zadel kocht dan dat ik ten opzichte daarvan zo ben afgevallen.

boemel

Berichten: 8453
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:14

Oei geen idee welke Anatomica.
Paar keer op andermans paard gereden op een Anatomica en dat zat fijn :o

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:19


Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:30

Janine1990 schreef:
Ja die dijbeenwrong lijkt mij dus ook wel fijn. Onlangs in een Schleese gezeten die dit ook had als ik het me goed herinner. Maar een vriendin van mij met hele korte pootjes kreeg destijds ook een Custom met dijbeenwrong. Dus dat vond ik wel raar...

Bianca komt/kwam volgens mij ook wel eens bij ons voor een vriendin van mij. Ik liet Tweespan gewoon komen voor mijn Fryso. Maar zij heeft geen tweedehands denk ik?

De tweedehands vraag kan je beter aan Bianca stellen :) .
Ze heeft mij wel een aantal keren in contact gebracht met klanten van haar die een zadel te koop hadden met een bij mijn paard passende configuratie (zadels pasten ook wel, alleen mijn merrie dacht daar anders over :roll: )

Een dijbeenwrong geeft je wat meer vrijheid in je beenligging, voor zowel lange als korte benen. Alleen een langer doorlopende kniewrong kan met lange benen eerder een probleem geven omdat of de knie over de wrong komt te liggen of er een gedwongen beenligging ontstaat. En in het laatste geval ontstaat er dan ergens onrust of spanning, want de beweging kan dan niet op de juiste manier opgevangen worden.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:43

Wil je perse een nieuw zadel voor je 14 jarige? Je zou ook eerst kunnen investeren in een zadel voor je opvolger en genoegen kunnen nemen met een wat wiebelig onderbeen?

Anders, ik ben ook lang (1,85) met erg lange benen. Ik reed op een Fries op een heel fijn Bates zadel en nu op mijn eigen paard op een Frank Baines met extra lang zweetblad en verstelbarebeugelhaak. Helaas zit ik daar nu niet zo tof meer in, ik krijg last van m’n zitbeenknobbels en heb de laatste maanden in een IDeal/ Crown gereden en gister was de zadelmaakster er en ik heb nu een Nikon Schutte zadel om te proberen. Die was qua zweetblad lang zat en zou dan voor mij een aangepaste (dijbeen)wrong krijgen.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 20:10

Pallatin schreef:
Wil je perse een nieuw zadel voor je 14 jarige? Je zou ook eerst kunnen investeren in een zadel voor je opvolger en genoegen kunnen nemen met een wat wiebelig onderbeen?

Anders, ik ben ook lang (1,85) met erg lange benen. Ik reed op een Fries op een heel fijn Bates zadel en nu op mijn eigen paard op een Frank Baines met extra lang zweetblad en verstelbarebeugelhaak. Helaas zit ik daar nu niet zo tof meer in, ik krijg last van m’n zitbeenknobbels en heb de laatste maanden in een IDeal/ Crown gereden en gister was de zadelmaakster er en ik heb nu een Nikon Schutte zadel om te proberen. Die was qua zweetblad lang zat en zou dan voor mij een aangepaste (dijbeen)wrong krijgen.


Dat is ook absoluut een overweging die ik moet maken hoor!
Maar tegelijkertijd denk ik; Als ik hem minder in de weg zit, misschien kan hij dan wél terugkomen in de sport. Of boeken we veel meer progressie...

Ik moet wel zeggen, de fysio is onlangs geweest en heeft niets geconstateerd wat aan het zadel te relateren was, en ik zie ook geen dingen die mij het vermoeden geven dat hij reageert op het zadel.
En wellicht is mijn wiebelende onderbeen ook wel mijn obsessie geworden hoor, ik kreeg er met name de laatste anderhalf jaar op concours veel commentaar op. En dat heb ik me ook enorm aangetrokken.
Ook iets wat ik meeneem in mijn overweging.

Aan de andere kant... we hebben meerdere paarden en ik heb eentje tot twee keer toe met een ander zadel gereden (die waren nog zoekende naar het juiste zadel) en dan merk ik dat het over is. Oké, compleet ander paard natuurlijk en eentje die wel volledig belast kan worden. Maar het gevoel dat ik wel controle had over mijn benen gaf wel te denken.

Vandaar dat ik best wel specifiek op zoek ben naar welk zadel kan ik qua pasvorm voor het paard zo goed als 1 op 1 vervangen met de Fryso/in welke merkrichting moet ik kijken? Is het überhaupt realistisch om dit voor niet al te veel geld te realiseren, gezien andere kosten die er aan zitten te komen met een jong paard...

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:26

Heb je de vraag al neergelegd bij tweespan? Voor zover ik weet erg fijne meedenkende mensen. Wie weet hebben zij wel een tip of ander model wat misschien fijner is voor jou. Of kunnen ze jouw zadel een andere wrong geven oid.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 22:40

Capriootje schreef:
Heb je de vraag al neergelegd bij tweespan? Voor zover ik weet erg fijne meedenkende mensen. Wie weet hebben zij wel een tip of ander model wat misschien fijner is voor jou. Of kunnen ze jouw zadel een andere wrong geven oid.


Nee zover ben ik nog niet in het proces. Goed idee, ik moet toch een kleine reparatie laten doen aan mijn zadel. Wellicht kunnen ze het probleem dan op een bok zien...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:24

Ze is nu nog aan het revalideren of daar ben je al even mee bezig? Is ze veel bestiering verloren?

Als je pas net weer begonnen bent, zou ik in ieder geval nog geen nieuw zadel laten aanmeten tot ze weer goed in de spieren staat. Als je nu een zadel laat aanmeten, past het misschien over een jaar niet meer voor je paard?

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 23:30

Waarom kijk je niet of een goede zadelmaker het weer knap in balans kan krijgen? Dit kan zo’n wereld van verschil maken.

Ik weet dat ik bij Schutte een zadel had besteld en ze pastte het af bij het ophalen. Zat prima hoor maar ze stelde wat vragen, hoe zit dit, en wat voel je zo.
Zadel eraf, ze vult een plukje bij en toen had ik super stille beenligging, diagonaal uitgestrekte draf op de 60x60 plaat, met twee vingers in m’n neus. Het kan echt zoveel verschil maken!

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 23:40

Devic schreef:
Ze is nu nog aan het revalideren of daar ben je al even mee bezig? Is ze veel bestiering verloren?

Als je pas net weer begonnen bent, zou ik in ieder geval nog geen nieuw zadel laten aanmeten tot ze weer goed in de spieren staat. Als je nu een zadel laat aanmeten, past het misschien over een jaar niet meer voor je paard?


Het is een hij :o
Het revalideren is al een poosje bezig, het is wat breder dan de aanvankelijke blessure was en vergt wat extra aandacht. Bespiering is nooit echt weg geweest gelukkig, de kracht was er misschien niet, maar de bespiering valt niet weg.
Dit viel ook te bezien in het laatste bezoek van de zadelmaker en dat van de fysio anderhalve week terug :)

Een nieuw zadel vind ik voor een paard van 14 waarvan terugkeer in de sport niet zeker is sowieso geen optie :)


mellamoshan schreef:
Waarom kijk je niet of een goede zadelmaker het weer knap in balans kan krijgen? Dit kan zo’n wereld van verschil maken.

Ik weet dat ik bij Schutte een zadel had besteld en ze pastte het af bij het ophalen. Zat prima hoor maar ze stelde wat vragen, hoe zit dit, en wat voel je zo.
Zadel eraf, ze vult een plukje bij en toen had ik super stille beenligging, diagonaal uitgestrekte draf op de 60x60 plaat, met twee vingers in m’n neus. Het kan echt zoveel verschil maken!


Het zadel is niet uit balans, het is eerder niet het zadel wat geschikt voor mij is.
Vijf jaar terug ben ik bij Tweespan geweest om een gebruikt zadel te passen. De Fryso Legato werd me toen aangeraden maar gezien mijn financiën op dat moment besloot ik dat niet te doen. Een paar weken later kwam ik op internet een Fryso Legacy tegen die ik heb aangeschaft aan de hand van info die Tweespan me had meegegeven. Toen ik ze in Januari op de Friesian Proms trof heeft Sybren een vluchtige blik geworpen en zei: "Goede aankoop, ik had je vanwege je lengte eerder een Legato aangeraden (hij was destijds niet bij de afspraak) maar dit volstaat prima."

En als ik nu terugdenk denk ik dat dit zadel inderdaad volstaat, maar niet ideaal is voor mijzelf.
Tijdens controles is er inderdaad wel eens bijgevuld op beenligging, afhankelijk van mijn gewicht en dit jaar moest het natuurlijk wat meer door het afvallen. Maar ideaal zal het nooit worden ben ik bang.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:43

Ik zou ipv een ander zadel eerst gaan onderzoeken waarom het is zoals het is.
Goede stap kan daarin zijn een ruiterfysio, zelf goede ervaringen met Sonja de Vries in Loon.
Er is een zéér grote kans dat je jezelf ergens vast bent gaat zetten/niet lekker meebewegen in je lijf met als gevolg wiebelbenen.

Overigens er absoluut mee eens dat een zadel ook door het bijvullen zéker heel veel beter in balans kan komen, maar dan heb je het dus alsnog over hetzelfde zadel, niet een andere.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:37

Ik heb een Legacy in 18 inch en een Winteclite d'lux in 17.5 inch. Ik ben ook 1.82m. Mocht je dus eens de Winteclite willen proberen, dan ben je welkom. Het is wel een totaal ander zadel, maar ik zit er eigenlijk wel net zo fijn op.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Zadel vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:47

Ik herken wel wat in wat je schrijft, Janine1990. Ik ben ook lang en zit altijd iets met mijn bovenlijf naar voren en onderbeen naar achter. Ik denk wel dat er zadels zijn die deze houding versterken maar niet dat er zadels zijn die je probleem kunnen oplossen. Ik heb zelf een Passier gehad en nu al jaren een Custom maar in beide zadels zit ik zo. Bianca Liewes komt de 19e bij mij langs, ik was wel van plan het haar voor te leggen. Misschien heeft ze nog tips.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 12:16

siskeh schreef:
Ik zou ipv een ander zadel eerst gaan onderzoeken waarom het is zoals het is.
Goede stap kan daarin zijn een ruiterfysio, zelf goede ervaringen met Sonja de Vries in Loon.
Er is een zéér grote kans dat je jezelf ergens vast bent gaat zetten/niet lekker meebewegen in je lijf met als gevolg wiebelbenen.

Overigens er absoluut mee eens dat een zadel ook door het bijvullen zéker heel veel beter in balans kan komen, maar dan heb je het dus alsnog over hetzelfde zadel, niet een andere.


Ik weet niet of je voorgaande reacties van mij hebt gelezen... (met het balanceren door bij/afvullen) Of dat je zelf ervaring hebt met lang zijn...
Maar als je als mens buiten het gemiddelde valt, of makkelijker gezegd in deze; buiten de confectiematen, dan merk je heel snel dat je zonder maatwerk, of aandacht voor jouw 'probleem/uitdaging' niet ver komt.
In mijn geval ben ik best wel mooi in proportie dus zien mensen niet goed dat er een probleem is. Maar toen ik nog in confectiematen probeerde te passen, zag ik altijd dat de knie van een broek veel hoger zit dan bij mij het geval is. Dan is het hele model weg.

Dit gaat met zadels niet heel veel anders natuurlijk. Die worden ook gemaakt op gemiddelden, en geef fabrikanten en makers eens ongelijk? Maatwerk kost een hoop tijd en geld. Daar moet men gewoon extra voor betalen.
Ruiterfysio is maatwerk, maar wat heb je er aan als het zadel voor een gemiddelde is? Waar vecht je dan tegen? Creëer je dan überhaupt iets? De knie gaat niet ineens lager in de broek zitten omdat ik fysiobegeleiding heb, om het even door te trekken...


germie schreef:
Ik heb een Legacy in 18 inch en een Winteclite d'lux in 17.5 inch. Ik ben ook 1.82m. Mocht je dus eens de Winteclite willen proberen, dan ben je welkom. Het is wel een totaal ander zadel, maar ik zit er eigenlijk wel net zo fijn op.


Bedankt voor het aanbod, erg lief! Maar 17,5" is voor mijn billen vrees ik sowieso al te klein, en met mijn beenlengte erbij denk ik dat het niet echt een heel goed beeld gaat schetsen...



_Anneruth schreef:
Ik herken wel wat in wat je schrijft, Janine1990. Ik ben ook lang en zit altijd iets met mijn bovenlijf naar voren en onderbeen naar achter. Ik denk wel dat er zadels zijn die deze houding versterken maar niet dat er zadels zijn die je probleem kunnen oplossen. Ik heb zelf een Passier gehad en nu al jaren een Custom maar in beide zadels zit ik zo. Bianca Liewes komt de 19e bij mij langs, ik was wel van plan het haar voor te leggen. Misschien heeft ze nog tips.


Ik ben heel erg benieuwd! Ik weet zelf niet goed hoe ik doorsnee zit. Ik denk best wel meer in stoelzit dan hoe jij beschrijft. Volgens mij heb ik je in Tolbert zien rijden in september en ik was best jaloers zeg maar :') Al zal het nog steeds geen ideale zit zijn wat jij hebt, heb jij rugklachten?

Zelf heb ik regelmatig rugklachten door een verkeerde werkhouding, gelukkig hebben we daar nu een ergonoom voor op bezoek gehad. En daarnaast heb ik altijd best wel moeite om mijn borstbeen goed recht te houden. Gelukkig is een vriendin model en wijst ze me er regelmatig op. Vanuit het borstbeen recht zitten, staan en lopen is best wel pittig voor de buikspieren. Ik merk er met rijden al behoorlijk profijt van te hebben met betrekking tot mijn eigen balans. Alleen doet het vrij weinig met mijn houding.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:48

Citaat:
Ik weet niet of je voorgaande reacties van mij hebt gelezen... (met het balanceren door bij/afvullen) Of dat je zelf ervaring hebt met lang zijn...
Maar als je als mens buiten het gemiddelde valt, of makkelijker gezegd in deze; buiten de confectiematen, dan merk je heel snel dat je zonder maatwerk, of aandacht voor jouw 'probleem/uitdaging' niet ver komt.
In mijn geval ben ik best wel mooi in proportie dus zien mensen niet goed dat er een probleem is. Maar toen ik nog in confectiematen probeerde te passen, zag ik altijd dat de knie van een broek veel hoger zit dan bij mij het geval is. Dan is het hele model weg.

Dit gaat met zadels niet heel veel anders natuurlijk. Die worden ook gemaakt op gemiddelden, en geef fabrikanten en makers eens ongelijk? Maatwerk kost een hoop tijd en geld. Daar moet men gewoon extra voor betalen.
Ruiterfysio is maatwerk, maar wat heb je er aan als het zadel voor een gemiddelde is? Waar vecht je dan tegen? Creëer je dan überhaupt iets? De knie gaat niet ineens lager in de broek zitten omdat ik fysiobegeleiding heb, om het even door te trekken...


Heb ik zeker gelezen, ik reageer als zijnde: ervaringsdeskundige en zadelpasser in opleiding(en daarbij vooral geinteresseerd in hoe dingen bewegen en "zitten") ik ben dus echt geen expert, en daarbij is het ook nog eens zo dat wanneer je 100 experts zal vragen je 100 meningen krijgt.
Dat de ene zadelpasser iets niet voor elkaar krijgt wil niet zeggen dat een andere dat ook niet kan.
Op de foto kan ik niets zinnigs zeggen over zadel, enige wat ik zie dat het zadel vrij klein oogt, maar er staat ook bij dat je sindsdien best bent af gevallen, ook dat kan natuurlijk een gigantisch verschil maken al.

Ik lees dat je er 5 jaar geleden prima in zat, maar dat nu je houding minder is, met name wiebelbenen.
Wat is er aan de hand dat dit zadel 5 jaar geleden wel goed zat, maar nu niet?Het zadel is immers niet veranderd.
Ik vind dat niet direct iets dat ik denk: ahhh ik hoor het ander zadel, tenzij je er qua maat uitgegroeid bent. Wiebelbenen zijn vervelend, ábsoluut. Maar ik hoor geen pijnklachten of éxtreme dingen.
Het kan zijn dat adhv het zadel+ruiter ik zeg: uhh nee dát gaat wel erg lastig worden.
Maar als jij je psoas vast hebt zitten gaat een ander zadel je daarbij nauwlijks helpen bijvoorbeeld.

Wat een ruiterfysio(of in ieder geval waar ik ben geweest) doet is kijken hoe je in het zadel zit op een "hobbelpaard", en hoe je daar in bewegen kunt, én hoe dit aan te passen in de beweging.

Ik was ook sceptisch, ben ik nog steeds, maar toen ik met een ander zadel op een (recht) hobbelpaard ging zitten en ik exact zo scheef en "lastig" zat als op mijn eigen zadel en paard(wat ik beide de schuld al had gegeven van mijn scheef-zitten en pijn)moest ik toch wel tot de conclusie komen dat het in ieder geval niet geheel aan mijn zadel ligt.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 14:04

siskeh schreef:
Heb ik zeker gelezen, ik reageer als zijnde: ervaringsdeskundige en zadelpasser in opleiding(en daarbij vooral geinteresseerd in hoe dingen bewegen en "zitten") ik ben dus echt geen expert, en daarbij is het ook nog eens zo dat wanneer je 100 experts zal vragen je 100 meningen krijgt.
Dat de ene zadelpasser iets niet voor elkaar krijgt wil niet zeggen dat een andere dat ook niet kan.
Op de foto kan ik niets zinnigs zeggen over zadel, enige wat ik zie dat het zadel vrij klein oogt, maar er staat ook bij dat je sindsdien best bent af gevallen, ook dat kan natuurlijk een gigantisch verschil maken al.

Ik lees dat je er 5 jaar geleden prima in zat, maar dat nu je houding minder is, met name wiebelbenen.
Wat is er aan de hand dat dit zadel 5 jaar geleden wel goed zat, maar nu niet?Het zadel is immers niet veranderd.
Ik vind dat niet direct iets dat ik denk: ahhh ik hoor het ander zadel, tenzij je er qua maat uitgegroeid bent. Wiebelbenen zijn vervelend, ábsoluut. Maar ik hoor geen pijnklachten of éxtreme dingen.
Het kan zijn dat adhv het zadel+ruiter ik zeg: uhh nee dát gaat wel erg lastig worden.
Maar als jij je psoas vast hebt zitten gaat een ander zadel je daarbij nauwlijks helpen bijvoorbeeld.

Wat een ruiterfysio(of in ieder geval waar ik ben geweest) doet is kijken hoe je in het zadel zit op een "hobbelpaard", en hoe je daar in bewegen kunt, én hoe dit aan te passen in de beweging.

Ik was ook sceptisch, ben ik nog steeds, maar toen ik met een ander zadel op een (recht) hobbelpaard ging zitten en ik exact zo scheef en "lastig" zat als op mijn eigen zadel en paard(wat ik beide de schuld al had gegeven van mijn scheef-zitten en pijn)moest ik toch wel tot de conclusie komen dat het in ieder geval niet geheel aan mijn zadel ligt.


Ik heb geen probleem met meer dan 100 meningen... Daar haal ik alleen maar input uit om met mijn overweging aan de slag te gaan.

Van zadelmaker wisselen ben ik niet zomaar van plan, tenzij ik bij mijn jonge paard straks een ander merk laat aanmeten want daar wil ik t.z.t. wel graag een nieuw zadel voor laten maken.
Als mijn zadelmaker in februari langs komt en er blijkt in oktober geen enkele klacht te zijn die aan het zadel te relateren is, dan doen ze volgens mij heel erg goed werk. En ik verander liever geen winning team ;) Misschien kan Tweespan wel veel meer dan ik nu verwacht.

Een zadel zal bij mij altijd klein blijven lijken. Ik heb lange en stevige bovenbenen. Dat is nu eenmaal zo...
Ik heb nog wel even gekeken of ik nog beeldmateriaal kon vinden wat recent is, maar dat is helaas niet het geval :(

Zat het zadel 5 jaar geleden goed? Zie voorgaand bericht over wat Tweespan mij eigenlijk liever aan wilde raden... ;)
Voor mij was het een upgrade na een Stubben Maestoso, een van de grotere uitgaven voordat ik een huis kocht... En voordat ik echt lekker begon te verdienen.
Was het de beste keuze? Ik weet het niet... Binnen het budget was het wel een prima keuze die bovendien goed op het paard ligt... Maar op mij was het niet 100% afgestemd...

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:19

Janine1990 schreef:
_Anneruth schreef:
Ik herken wel wat in wat je schrijft, Janine1990. Ik ben ook lang en zit altijd iets met mijn bovenlijf naar voren en onderbeen naar achter. Ik denk wel dat er zadels zijn die deze houding versterken maar niet dat er zadels zijn die je probleem kunnen oplossen. Ik heb zelf een Passier gehad en nu al jaren een Custom maar in beide zadels zit ik zo. Bianca Liewes komt de 19e bij mij langs, ik was wel van plan het haar voor te leggen. Misschien heeft ze nog tips.


Ik ben heel erg benieuwd! Ik weet zelf niet goed hoe ik doorsnee zit. Ik denk best wel meer in stoelzit dan hoe jij beschrijft. Volgens mij heb ik je in Tolbert zien rijden in september en ik was best jaloers zeg maar :') Al zal het nog steeds geen ideale zit zijn wat jij hebt, heb jij rugklachten?

Zelf heb ik regelmatig rugklachten door een verkeerde werkhouding, gelukkig hebben we daar nu een ergonoom voor op bezoek gehad. En daarnaast heb ik altijd best wel moeite om mijn borstbeen goed recht te houden. Gelukkig is een vriendin model en wijst ze me er regelmatig op. Vanuit het borstbeen recht zitten, staan en lopen is best wel pittig voor de buikspieren. Ik merk er met rijden al behoorlijk profijt van te hebben met betrekking tot mijn eigen balans. Alleen doet het vrij weinig met mijn houding.


O dat kan wel, in Tolbert! Niet mijn beste optreden daar trouwens :') En ik denk dat ik daar ook wel qua zit niet mijn beste dag had. Ik heb inderdaad ook rugklachten. Maar ook al echt heel lang. De laatste fysio zegt dat dat komt omdat ik geen goede aanspanning in mijn core heb. En dan vooral de kleine spieren. Ik ga op advies van de fysio naar Pilatus en ik merk dat me dat ook echt helpt. Misschien is dat voor jou ook nog wel een idee.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 14:41

_Anneruth schreef:
O dat kan wel, in Tolbert! Niet mijn beste optreden daar trouwens :') En ik denk dat ik daar ook wel qua zit niet mijn beste dag had. Ik heb inderdaad ook rugklachten. Maar ook al echt heel lang. De laatste fysio zegt dat dat komt omdat ik geen goede aanspanning in mijn core heb. En dan vooral de kleine spieren. Ik ga op advies van de fysio naar Pilatus en ik merk dat me dat ook echt helpt. Misschien is dat voor jou ook nog wel een idee.


Haha nou ik let niet per se op de prestaties hoor... Je zult het wel herkennen, als je een lange mede-vrouw ziet dan let je gewoon op hoe die met haar lengte omgaat :') En zeker als ze dan ook paardrijden ben je benieuwd hoe die het doen :+

Bij mij kan de fysio vrij weinig met me, maar de chiropractor gelukkig wel... Nu de ergonoom langs is geweest heeft die mij uitgelegd dat het echt werkhouding is. Ik hang heel erg in de lendenen en dat gaat pijn doen aan de spieren en belemmert de mobiliteit.
Sinds hij mijn stoel en bureau heeft ingesteld zit ik veel rustiger én rechtop.

Pilates heb ik in het verleden wel gedaan, maar ik zie vooralsnog niet hoe ik dat in mijn schema moet plaatsen. Ik merk wel dat gewoon af en toe een stuk lopen heel prettig is voor mijn lijf. Maar dat is wat flexibeler in te delen.