Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 20 [ 492 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

 
Profiel   

Ik kom ook even onder mijn meeleessteen vandaan. Ik ben zo knetter jaloers! Ik wil graag van alles zelf maken. zowel historisch/fatasy als dagelijks gebruik. En de ideeën worden steeds doller. (Tot zadels aan toe.) Maar tot ik een eigen paard heb heeft het zo weinig zin om meer dan halsters teugels en dekjes te maken. |( Gauw maar weer onder m'n steen en verder fantaseren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 23:16 



 
Profiel   

Heel gaaf allemaal en prachtige outfits komen voorbij.
Ik lees graag mee en hoop het ook weer een keer op te pakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 23:20 



 
Profiel   

kasmino wat super leuk ook idd voor shoots aanbieden ik denk dat er best veel mensen zijn die dat heel leuk vinden!

Rider Ah ja van zn afstand stuur je hem niet even heen en weer nee, wel zonde dat er zo weinig mensen zijn met de kennis om zulke zadels te maken want wat je zo omschrijft zou je je bijna afvragen waarom je deze zadels eigenlijk niet meer ziet

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 23:24 



 
Profiel   

Henrike5 schreef
Rider Ah ja van zn afstand stuur je hem niet even heen en weer nee, wel zonde dat er zo weinig mensen zijn met de kennis om zulke zadels te maken want wat je zo omschrijft zou je je bijna afvragen waarom je deze zadels eigenlijk niet meer ziet


Daar is historisch gezien wel een reden voor maar dat is een beetje complex om hier helemaal uit te typen. ;)

Even heel kort door de bocht, twee redenen: veranderend mode beeld in 18e/19e eeuw (Engeland met o.a. de jacht traditie als gidsland) en veranderende rol van het paard op het slagveld door invoering van moderne wapens zoals gatling guns en gas. Paard was geen gevechtspartner meer maar vooral een vervoersmiddel, dus andere manier van rijden, dus ander zadel.

Voor de lange versie van het verhaal inclusief voorbeelden van zadels verwijs ik je graag door naar training/demo dagen van Stichting Historische Rijkunst. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 23:42 



 
Profiel   

Dankje wel voor de uitleg, sorry vind het het heel interessant :D Lijkt mij heel leuk om naar zn dag te gaan, ik ga het in de gaten houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 08:02 



 
Profiel   

Henrike5 schreef
Rider wat gaaf ook voor het historische, is het niet lastig om het helemaal zoals toen te krijgen kwa materiaal en vormen etc?


Goldic voor het arabische zou ik geen fleece doen erg warm en niet de mooie glans is een satijnavhtige stof niet wat? Ik had ooit een gordijn van de kringloop gebruikt voor deze:

[ [url=m/kYlJev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet correct maar geinspireerd op, ook daar zit een lichte glans in de stof.


Veel mensen vinden het inderdaad heel leuk om zn outfit te zien!

Deze vind ik erg mooi,vooral de kleuren! En die gezichtssluier is ook wel handig in deze tijd,heel wat fraaier dan een mondkapje in elk geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 10:23 



 
Profiel   

Oeh ik hou er van!

Enig idee waar je een mooi bit kan kopen die een beetje fantasy vibe heeft? Dan kan ik er een mooi hoofdstel bij maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 21:05 



 
Profiel   

Dapnik schreef
Oeh ik hou er van!

Enig idee waar je een mooi bit kan kopen die een beetje fantasy vibe heeft? Dan kan ik er een mooi hoofdstel bij maken.


https://www.barokshop.com/nl/31-barok-bit

https://www.puranobleza.com/

https://ruitershop-iberica.be/product/barok-bit/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 21:38 



 
Profiel   

Ik heb voor onbepaalde tijd dit tuig te leen :D
Het kostuum heb ik toen vrij last minute bij elkaar geraapt :P Wil er nog leren kappen en wollen stukken aan toevoegen :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 21:48 



 
Profiel   

anjali, dankje wel! Hij is helaas niet zo heel handig verder hoor iets met tegen je hoofd aanwaaien enzo :+

dapnik, de bovengenoemde shops en je kan ook kijken naar een hongaars bit ben benieuwt naar wat je er van maakt


DJZ heel gaaf! Staat jullie ook mooi maar je zorro outfit vind ik nog het mooist!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 22:05 



 
Profiel   

Leuk, ik heb een Hongaars hoofdstel laten maken 2 jaar terug, in Hongarije.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 11:20 



 
Profiel   

Super tof DJZ! Jullie zien er ook altijd geweldig uit samen :D

Ik bedacht me trouwens, als je liever niet zelf aan de knutsel wil en wel een rok wil die geschikt is voor paardrijden, in 2017 had ik een Mytholon Ursula rok gekocht:

[ img ]

Die pastte ook over het paard. Ik had toen een groene gekocht, maar zoals je ziet is hij eigenlijk gewoon zwart, haha.
Het is vrij zwaar katoen. Ik draag hem niet meer maar gebruik deze rok nu als achtergronddoek als ik een foto met zwarte achtergrond wil maken, en ook daar is hij perfect voor :+

https://www.mytholon.com/en/garments/women/skirts/ (onderaan zijn de goede rokken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 17:57 



 
Profiel   

Oeh zouden die Battle Skirts niet goed zijn voor te paard? Zien er alleszins wel nog fijn uit. Bedankt voor de tip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 18:55 



 
Profiel   

Yay, Zorro in het topic! :P Ik denk dat Zorro wel mijn eerste trigger was voor paarden en kostuums. Alle afleveringen moesten op videoband opgenomen worden vroeger

Kleine disclaimer voor Mytholon, ga niet te veel op de maten af die ze aangeven :Y) Ik kreeg de S tuniek amper aan terwijl ik normaal wel in een xs pas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 19:49 



 
Profiel   

Mariett schreef
Marietje met Viking geïnspireerd tuig
[ Afbeelding ]


Mag ik vragen wat voor soort stof je zadeldoek bij dit tuig is? (katoen/wol/... ?) en hoe dik is die ongeveer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-21 22:41 



 
Profiel   

Het is geweven wol, iets minder dan 1 cm dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-21 08:35 



 
Profiel   

Ongepoetste pony die voor deze foto zelfs niet uit de wei was gehaald :+

Het is niet fantasy, maar misschien een beetje historisch? Ik had op marktplaats een haflinger halster gevonden!
[ img ]

Ik ben er zo blij mee, het is echt super dik leer. Ik wil al heel lang zo’n soort halster maar ik kon steeds geen goede vinden (behalve hele dure).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 19:38 



 
Profiel   

Gaaf! Het is in ieder geval niet erg doorsnee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 20:01 



 
Profiel   

Wat tof allemaal! :D Ik volg even.
Ik doe aan boogschieten te paard met de mijne en zou graag eens in zo'n echte 'warrio-style' een shoot oppakken.
Met zo'n 'ouderwetse' rok rijden lijkt me ook supergaaf. (Een beetje Netflix "Anne met een E" seizoen twee stijl.) :D

Captain schreef
Even een stipje. :)

Ik weet nog dat topic van jou van dat paard in een bijna "drakenpak" van leer.
Zo tof vond ik die toen. <3

dit: Ik lees nu dat hij er niet meer is op je profiel. Fijn dat je zulke toffe dingen samen hebt kunnen doen. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 20:36 



 
Profiel   

mariet ziet er prachtig uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:42 



 
Profiel   

Mariett schreef
Ongepoetste pony die voor deze foto zelfs niet uit de wei was gehaald :+

Het is niet fantasy, maar misschien een beetje historisch? Ik had op marktplaats een haflinger halster gevonden!
[ [url=m/T3WOiN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben er zo blij mee, het is echt super dik leer. Ik wil al heel lang zo’n soort halster maar ik kon steeds geen goede vinden (behalve hele dure).


Gaaf! Ik weet niet zoveel van Haffies, maar traditioneel tuigage heeft altijd een historisch aspect en hangt vaak samen met het originele 'gebruiksdoel' van het ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 23:58 



 
Profiel   

Klopt ja! Volgens mij is het de bedoeling dat deze om gaat voor de kar ook :)

Alleen Marie gaat niet voor de kar, en ik ben het niet helemaal eens met hoe het messing plaatje is bevestigd aan de neusriem (de pinnen zitten er compleet doorheen, zodat het op de neus zit). Marie is super gevoelig, dus ze gaat dit halster niet voor een gebruiksdoel dragen. Gewoon voor de sier voor toffe foto’s :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 07:21 



 
Profiel   

Tof dat halster! Ik lees hier stilletjes mee omdat ik het altijd zo tof vind allemaal!
Je hebt dat halster in 2 varianten, ook 1 met de optie voor bit eraan. De mijne is aan de onderzijde echt gewoon vrij en fijn voor t paard meen ik. Straks eens kijken.
Ik gebruik mijne vaak met longeren.

[ img ]

Nu kruip ik weer onder mijn steen en lees ik weer mee met jullie creaties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-21 10:04 



 
Profiel   

Wat een leuk topic! Ik ben zelf tuigage maker en dit is ook voortgekomen uit de wens om iets bijzonders voor mijn paard te hebben zoals ruiters voor hun paarden hadden op schilderijen van de vorige eeuw. Ik vind dat de mode van de paardenwereld een wat vreemde afslag heeft genomen met glitters en lak, dus ik heb de afslag de andere kant uit genomen. :+ Met mooie natuurlijke kleuren, organische vormen en/of historische versiering. Niet alleen veel chiquer, maar het benut ook beter de mogelijkheden die tuigleer bied.
Voor mij is dit overigens niet voor speciale gelegenheden maar voor gebruik elke dag en dat kan ik iedereen aanraden! Zelf ben ik niet zo van de kostuums, maar tegelijkertijd zie ik er dan misschien ook nooit als de standaard ruiter uit.
Mijn werk is verder heel breed, van historisch tot fantasy. Voor wie het leuk vind kan altijd op mijn instagram kijken voor meer foto's. Daar is binnenkort weer een pre-christmas sale met o.a. kruisfrontriemen die makkelijk met elk hoofdstel te combineren zijn.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 17:51 



 
Profiel   

Ooooh <3 daar word ik een portie hebberig van joh!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-21 17:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 20 [ 492 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen