Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:42

Hoi, ik vo´g al langere tijd jullie creaties en ik ben echt helemaal verliefd op jullie prachtige creaties! Ik zag dat velen van jullie een schapenvacht over jullie zadel hebben liggen, reageren jullie paarden hierop? Het is natuurlijk een stuk van een dood dier en mijn merrie ging al helemaal bonkers toen ik haar liet snuffelen aan een dode vogel die op het beton lag. Mevrouw is zo nieuwsgierig als maar kan zijn :')

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:28

Een schapenvacht is gewoon leer waar de vacht nog aan zit. De meeste zadels en hoofdstellen zijn ook van leer en dus ook dode huid. Dus ik zou geen moeilijkheden verwachten. Toen mijn wollen sjabrak in het begin nog wat schapengeur had leverde dat wat geïnteresseerd gesnuffel op. Verder niet.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:10

axel_1997 schreef:
Een schapenvacht is gewoon leer waar de vacht nog aan zit. De meeste zadels en hoofdstellen zijn ook van leer en dus ook dode huid. Dus ik zou geen moeilijkheden verwachten. Toen mijn wollen sjabrak in het begin nog wat schapengeur had leverde dat wat geïnteresseerd gesnuffel op. Verder niet.

Precies!

Paarden vinden dode vogels eng omdat ze naar dood dier ruiken, leer of vacht wordt zo verwerkt dat het niet meer aan het vergaan is (als het goed is :D) dus die geur is weg.
Ik laat de mijne wel altijd even snuffelen voor ik het vachtje op doe hoor, ze wil altijd wel even kijken. Ik heb een gevilte vacht en daar reageert ze hetzelfde op als een 'gewone' vacht met huid, ook al is de ene alleen wol en de ander een deel van een dood dier.

Zijn jullie nog bezig met leuke creaties trouwens? Bij mij staat het op een laag pitje, vooral omdat ik al zoveel heb :+

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:33

Mariett schreef:
Zijn jullie nog bezig met leuke creaties trouwens? Bij mij staat het op een laag pitje, vooral omdat ik al zoveel heb :+


Ik ben bezig met een hele grote creatie, maar die niet in dit topic past :')
Wij zijn ons huis aan het bouwen, dat we wel zelf ontworpen hebben, maar daardoor even helaas geen tijd/geld om fantasy-dingen te maken :'(

Wel veel ideeën! Dus als het huis af is, hoop ik wel terug te kunnen beginnen knutselen :D

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:08

Mariett schreef:
Zijn jullie nog bezig met leuke creaties trouwens? Bij mij staat het op een laag pitje, vooral omdat ik al zoveel heb :+
En jij hebt ook nog eens hele toffe dingen <3 .

Mariett schreef:
Paarden vinden dode vogels eng omdat ze naar dood dier ruiken, leer of vacht wordt zo verwerkt dat het niet meer aan het vergaan is (als het goed is :D) dus die geur is weg.


Nou ja, dat zal in veel gevallen wel zo zijn, maar ik had zo'n schapenvacht van Klok, en daar moest de mijne wel even aan wennen. En toen hij eraan gewend was en ik ermee ging rijden, gingen alle paarden op de paddock aan de kletter. Sommige Arabieren paarden vinden er dus wel iets van.

Weet niet of dit ook bij historisch tuig/kleding telt, maar ik heb een Spaanse rijrok gescoord om (later als we groot zijn) WE-wedstrijden te rijden. Ik ben dan wel niet Spaans, maar ik vind het er zo vet uitzien. Past ook bij mijn WE-zadel. Vermoed dat paard ook even aan dat gewapper zal moeten wennen. 't Is een relatief braaf paard maar niet een type om zonder meer mee ten oorlog te trekken :D .
Laatst bijgewerkt door miereneter op 14-03-24 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:09

Die van mij vond het ook vreemd hoor. De hond en katten reageerde er hier ook op. Er zat echt wel een luchtje aan. :+ Inmiddels niet meer haha.

SeaSide

Berichten: 2330
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:24

Ik heb er hier ook 1 staan die het dood eng vind, als het vachtje eenmaal op zijn rug ligt vind hij het wel oké (maar als ik er mee aan kom lopen zijn de ogen/sneusgaten groot).

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:30

Wat grappig! Ben wel benieuwd of ze ook zo zouden reageren op een gevilt vachtje, denk dat het vooral de schaap-geur is en niet het dood dier-geur?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:37

Hmm ja lijkt wel logisch dat de dood geur er wel af is, je maakt ookw el een punt met dat lederen zadels ook dood zijn. Zou het misschien helpen om de vacht eerst een tijdje buiten te leggen? Beetje verluchten? Of gewoon op stal dan kunnen ze vanzelf wennen aan de geur.
Ik vind al jullie foto´s echt zo stoer! Ik heb r zelf helaas geen wegens geen fotograaf beschikbaar maar ik ben wel een rijrok aan het maken en heb een cape plus een barokzadel dus we kunnen al een eindje haha. Mijn schaapjes vraag was eigenlijk vooral als bescherming voor mijn zadel tegen de beamenstruiken op buitenrit en de spetters van de rivier. Het paard op wie het vachtje zou gebruikt worden is alleen niet van mij dus ik kan het niet even testen, dus het is een gok, een niet zo goedkope gok helaas :') gebruiken jullie de vachtje ook echt om gewoon in te rijden of enkel voor fotoshoots?

pjerJarig
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:25

Ikea heeft niet al te dure echte schapenvachten.. Ik heb er zo een voor op de bokstoel van de kar zit heerlijk. Paardlief vind m eng overigens, toen ik hem laatst over de staldeur hing werd dat niet gewaardeerd. Na even wennen kon ik het schaap wel op zijn rug leggen, dus het went, maar is dus niet vanzelfsprekend. De rijrok en de lange regenjas waren dan weer absoluut geen probleem.

Ik ben eigenlijk ook wel op zoek naar verkleed ideeen voor mijn paard om te combineren met westerntuig. Op de een of andere manier zie ik nog niet een combi van historisch en western voor me :-)

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 01:26

Westerntuig heeft ook een relatief korte geschiedenis vergeleken met barok, middeleeuws en Viking. (Hoewel het met barok dan wel weer meevalt.) Dus je zal waarschijnlijk toch op een variant van western, gaucho, Vaquero, of inheemse Amerikanen uitkomen. Maar je zou nog kunnen kijken naar Zuid-Amerikaanse landen of die nog inspiratie bieden.

pjerJarig
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:01

Ja daar was ik al bang voor :) We hebben een mooie westernset maar af en toe wil je eens wat anders. Meestal rijden we als een mengelmoesje rond: westernzadel, menhoofdstel, ruiter op zijn engels/ijslands/rijrok. Paard heeft een flink barok voorkomen (lijkt op een bruine fries). Dus misschien is er toch een outfit te verzinnen waarbij het westerndeel wat verstopt wordt. Nouja ik blijf opzoek naar leuke ideeen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:26

Ik heb nog wel wat tuig wensen die ik wil uitvoeren, maar even geen zin/tijd voor op dit moment.

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:37

Is er iemand nog op zoek naar barokke stijgbeugels (zilverkleurig)? De mijne mogen weg namelijk. :)
Heb eerder een foto in dit topic gepost ervan.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:38

Heb je een foto van je zadel pjer? Misschien kan je een soort overzetstukje over je knop kunnen maken zodat je een soort extra hoge pommel hebt? Heel veel middeleeuwse zadels hadden hele hoge voorkanten, in theorie zou daar prima een westernknop onder verstopt kunnen zijn. Signe hierboven heeft ook een heel cool vachtje met 'pommeltje' voor over haar Ghostzadel gemaakt, ben ik groot fan van.

Wij gaan waarschijnlijk een nieuw zadel aanschaffen, ik rij nooit met mijn zadel omdat hij zo zwaar is, gebruik hem alleen op fotoshoots en dat is eigenlijk zonde.
In plaats daarvan rij ik met een hele stevige bbp met kussens en zonder beugels dus ik rij niet zomaar zonder zadel voor haar rug hoor! Maar ik vind het toch leuk om ook af en toe een zadel te kunnen pakken. Gisteren de startrekk Espaniola van een vriendin kunnen testen en ik denk dat het zo ééntje wordt <3 Bijna de helft lichter dan mijn huidige zadel dus voor mij makkelijker op de fiets te vervoeren en nog steeds geschikt voor shoots enzo!
Bovendien zie je het zadel toch niet zo goed met het vachtje erover :D
Afbeelding

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:45

Afbeelding

Een gouden oude foto van mijn westernzadel. Daar had ik een hoes gemaakt van schapenvacht voor over de knop en een los deel over de skirt. Je ziet de bruine vacht boven zijn manenkam uit komen.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 18:20

Hier ook alles op een lager pitje ivm verhuizing. Ik denk dat ik de post-apocalypse shoot uitstel tot het najaar of anders volgend voorjaar, rustig aan. :)