Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:56

Toffe dingen heeft iedereen zeg! Ik zou ooit ook nog heel graag barding/breeching willen hebben (ik weet even niet of er een Nederlands woord voor is), ik denk dat dat Marietje ontzettend stoer zou staan. Nou ja, lukt vast ooit wel :)
Ik vind het een beetje eng om er een zelf te maken, ook al heb ik denk ik wel genoeg tuigleer.

Heb je een voorbeeld van wat je graag wil maken, goldyc? Je zou eventueel ook een tweedehands borsttuig kunnen kopen, dan heb je in ieder geval een stevige basis.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:06

Iets in deze zin!
https://www.pinterest.com/pin/390265123951427802/

Daar heb ik ook al aan zitten denken idd, zeker voor de borst is dat een optie. Voor het 'dek' over de rug ben ik daar echter niet zo heel veel mee. Zou katoen sterk genoeg zijn? Het nadeel aan een (fleece)deken is dan weer dat het me wel erg warm lijkt.
Ik wil sowieso met de borst beginnen, dat lijkt me het meest overzichtelijke. En als ik dat af heb, de rest

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:13

Ik ga niet zover als sommigen hier. Wat ik wel altijd doe dat is als ik kleding voor mezelf koop die dan in kleur bijpassend bij de (natuurlijke) kleur van mijn paard.Het paard is mooi genoeg van zichzelf dus daar hoef en kan ik niets aan toevoegen.Het is wel eens slecht uitgepakt want ik had ooit een zwart-witte Tinker gekocht en toen voor mezelf allerlei zwart-witte kleren en accessoires gekocht,en een trui van (schapen)wol uit Ierland etc. om helemaal in de sfeer te geraken.Maar het klikte niet bepaald tussen mij en de Tinker en ik heb hem teruggebracht.Echter die zwart-witte spullen heb ik nog.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:24

anjali schreef:
Ik ga niet zover als sommigen hier. Wat ik wel altijd doe dat is als ik kleding voor mezelf koop die dan in kleur bijpassend bij de (natuurlijke) kleur van mijn paard.Het paard is mooi genoeg van zichzelf dus daar hoef en kan ik niets aan toevoegen.Het is wel eens slecht uitgepakt want ik had ooit een zwart-witte Tinker gekocht en toen voor mezelf allerlei zwart-witte kleren en accessoires gekocht,en een trui van (schapen)wol uit Ierland etc. om helemaal in de sfeer te geraken.Maar het klikte niet bepaald tussen mij en de Tinker en ik heb hem teruggebracht.Echter die zwart-witte spullen heb ik nog.


Goed verhaal. +:)+ :')

Vind ik prachtig goldyc!! Geen idee hoe je zoiets maakt, ik koop alles want ben zo creatief als een lantaarnpaal. _O-

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:29

:')

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:36

Zo mooi al deze foto's. Ik volg dit topic ook. Samen met mijn vriend maken we heel veel fantasy foto's, voornamelijk op Elfia en Comic con. Met mijn paard Valentijn wil ik ook zo graaf mooie fantasy foto's maken maar hij is het afgelopen jaar flink kreupel geweest dus dat was ook lastig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ik binnenkort mijn nieuwe Harley Quinn cosplay binnen heb en dan een leuke foto kan maken met Valentijn. Ook jammer dat we hem nu niet goed kunnen wassen in het winterseizoen. Al die modder is ook niet mooi op de foto.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:39

Gaaf, ik wil ook graag volgen..ik houdt hier van en wil ook graag eens zulke foto's te paard.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:40

Captain schreef:
Vind ik prachtig goldyc!! Geen idee hoe je zoiets maakt, ik koop alles want ben zo creatief als een lantaarnpaal. _O-


Ik vind jouw tuig prachtig, maar daar zie ik me dan niet echt mee rondlopen, behalve eens voor een fotoshoot. Maar dan heb je ook weer een fotograaf nodig.... :') En mijn paard heeft maat pony voor alles aan haar hoofd en benen, ook niet praktisch :=.

Ik heb ook geen idee hoe je zoiets maakt, daar probeer ik achter te komen :+ .

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:54

goldyc schreef:
Captain schreef:
Vind ik prachtig goldyc!! Geen idee hoe je zoiets maakt, ik koop alles want ben zo creatief als een lantaarnpaal. _O-


Ik vind jouw tuig prachtig, maar daar zie ik me dan niet echt mee rondlopen, behalve eens voor een fotoshoot. Maar dan heb je ook weer een fotograaf nodig.... :') En mijn paard heeft maat pony voor alles aan haar hoofd en benen, ook niet praktisch :=.

Ik heb ook geen idee hoe je zoiets maakt, daar probeer ik achter te komen :+ .

Ik kan je vertellen dat mensen het geweldig vinden als je er wel gewoon mee rondloopt! Door mijn kostuum hobby ben ik zo veel zelfverzekerder geworden, mensen hebben vaak geen idee wat voor tijdsperiode het is (je bent eigenlijk altijd een ridder :D ) maar vinden het zo leuk. Mijn dag kan niet beter als een oude Groningse boer zijn duim naar me opsteekt, knikt en 'heel flink hoor' tegen me zegt.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:57

Als je op zoek bent naar iets meer fantasy gerichte rijkleding kun je kijken naar Klesarven. Ze hebben veel rijrokken en een viking collectie, zelf nog geen ervaring mee maar het staat zeker op mijn verlanglijstje. Vind het er zo mooi uit zien op instagram.

www.klesarven.com

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:11

Mariett schreef:
Ik kan je vertellen dat mensen het geweldig vinden als je er wel gewoon mee rondloopt! Door mijn kostuum hobby ben ik zo veel zelfverzekerder geworden, mensen hebben vaak geen idee wat voor tijdsperiode het is (je bent eigenlijk altijd een ridder :D ) maar vinden het zo leuk. Mijn dag kan niet beter als een oude Groningse boer zijn duim naar me opsteekt, knikt en 'heel flink hoor' tegen me zegt.


Ik verkleed mijn paard tegenwoordig als kerstboom (allemaal lichtjes, haha), en dat vinden mensen idd wel vaak leuk! Ik zie ht ook wel zitten om haar in een arabisch tuig op te tuigen, en hoewel ik ridders enzo heel cool vind om naar te kijken, denk ik dat ik daar voorlopig nog voor pas :=. Maar misschien verander ik ooit nog van gedachte! Ik krijg als het goed is over een maand ongeveer een mandriana bbp binnen, dus dan heb ik al een zadel-met-vacht... Daar kan ik misschien ooit wel ook eens wat mee doen.
Ik vind jouw outfits ontzettend gaaf, ze passen ook zo mooi bij je haf! <3 .

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:17

Voor Haflinger-eigenaren:Het van oorsprong Duitse postorderbedrijf Klingel heeft Tiroler kleding.Geen paardrijkleding maar wel passend bij je Haflinger.Alles in Nederland te bestellen en pas achteraf betalen.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:45

Plop1997 schreef:
Als je op zoek bent naar iets meer fantasy gerichte rijkleding kun je kijken naar Klesarven. Ze hebben veel rijrokken en een viking collectie, zelf nog geen ervaring mee maar het staat zeker op mijn verlanglijstje. Vind het er zo mooi uit zien op instagram.

https://www.klesarven.com


Ik heb hier een rijrok van en hoopner deze winter veelnplezier van te hebben. Heel veel, want naast de (terechte) stevige prijs betaal je ook flink aan import...

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:48

Oooh je gaat er ongetwijfeld veel plezier aan hebben Qimm! En niet alleen deze winter, die blijft als het goed is jaren mooi :D

Afbeelding
Een rijrok is ook vrij makkelijk zelf te maken! Het is eigenlijk gewoon een grote cirkelrok met een split in de voorkant. Hier heb ik de mijne over m’n jas heen geknoopt, hiermee loop ik rond als het onder de vijf graden komt :)

Die van mij is van wol, dat is alsnog wel een beetje duur als je zoveel stof nodig hebt natuurlijk. Maar goedkopere warme stof kan ook en is ook ontzettend fijn en warm.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:01

Afbeelding

Ben er al heel erg blij mee, maar het is nog niet koud genoeg haha

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:30

Mariett schreef:
Toffe dingen heeft iedereen zeg! Ik zou ooit ook nog heel graag barding/breeching willen hebben (ik weet even niet of er een Nederlands woord voor is)


Het Nederlandse woord is 'barde' (ofwel paardenharnas).

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:50

Rider wat gaaf ook voor het historische, is het niet lastig om het helemaal zoals toen te krijgen kwa materiaal en vormen etc?


Goldic voor het arabische zou ik geen fleece doen erg warm en niet de mooie glans is een satijnavhtige stof niet wat? Ik had ooit een gordijn van de kringloop gebruikt voor deze:

Afbeelding

Niet correct maar geinspireerd op, ook daar zit een lichte glans in de stof.


Veel mensen vinden het inderdaad heel leuk om zn outfit te zien!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:23

Henrike5 schreef:
Rider wat gaaf ook voor het historische, is het niet lastig om het helemaal zoals toen te krijgen kwa materiaal en vormen etc?


Niet perse moeilijk maar voornamelijk duur. :') Paardrijden is door de eeuwen heen met name voor de rijken geweest (adel en welgestelde bourgeoisie). Dat betekent dat (sier) tuigage toen dus van dure en sjieke materialen werd gemaakt, die nu helaas nog steeds duur zijn.

Qua zadels, bitten etc. heb je wel mensen die dat nog maken, maar is goed zoeken en doorgaans ook allemaal handwerk dus wederom met een prijskaartje.

Ik wil al jarenlang een replica oorlogszadel, nu na lang sparen gaat het eindelijk gebeuren. :D

Momenteel heb ik de kale boom hier om te testen:


Afbeelding

Mijn eigen zadelmaker heeft m even gecheckt en ik heb samen met een vriend nog wat bijgeschaaft aan de zitting. Binnenkort gaat hij terug naar de maker om afgemaakt te worden (kussens afvullen en stikken, leer en sierwerk erop).

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:56

Leuk topic, ik volg graag :)

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:57

Rider Ah ja dat geloof ik graag :') maar ergens begrijpelijk als ik kijk naar hoeveel werk en tijd er in mijn eigen spul zit is het onbetaalbaar laat staan iemand die het vak echt verstaat.

Zadel is wel echt heel mooi! Is denk ik ook helemaal op jou afgestemd?


plop1997 vind je eerteheel erg mooi het leer ook volgens mij heb ik je toen op elfia in deze outfit gezien staat mij vaag iets van bij

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:03

Henrike5 schreef:
Rider Ah ja dat geloof ik graag :') maar ergens begrijpelijk als ik kijk naar hoeveel werk en tijd er in mijn eigen spul zit is het onbetaalbaar laat staan iemand die het vak echt verstaat.

Zadel is wel echt heel mooi! Is denk ik ook helemaal op jou afgestemd?


Ja, het maken van zulke dingen is heel tijdrovend. Leren barde etc. heb ik zelf ook weleens gedaan, heel veel werk. Eén van mijn collega's bij de stichting is smid, binnenkort gaat hij zich wagen aan stalen chamfrons. Ben benieuwd hoe dat zal gaan!

Het zadel is inderdaad op maat voor zowel Santi als mijzelf. Toch moesten we nog wat aan de zitting klussen omdat de curve van de voorboog net niet goed aansloot op de vorm van mijn bekken. Ik had dat ook kunnen vragen aan de maker, maar in dit geval ging het om een aanpassing die we veilig zelf konden doen en met steeds een beetje schaven + weer uitproberen konden we heel secuur werken.

De voorplaat is licht naar voren gebogen om ruimte te bieden aan de borstplaat van een harnas, zodat het zadel secuur past als ik zo rond wil rijden maar ook te gebruiken is met harnas. :D

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Historisch / fantasy tuig en kleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:27

Wauw ben benieuwd naar de chamfrons,een hele uitdaging met de rondingen lijkt mij


Is idd wel fijn als je zjlke kleine aanpassingen zelf kan doen, de maker zal wel ver weg zitten? en idd is het precies zoals je zelf wil.

Heel handig ook dat stuk van de voorplaat prachtig over nagedacht, zit denk ik wel heel anders als een 'normaal' zadel?

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:47

Wat gaaf, ik kom graag meelezen!

Ik ben nog totaal nieuw in de wereld van historisch/fantasy tuig en kleding, maar ik vind het echt prachtig! Op dit moment ben ik bezig met het zelf maken van een mosgroen rijrok, en dan wil ik graag ook een outfit daar omheen maken/kopen. Niet al te dure/moeilijke (ik heb twee linkerhanden) DIY ideeën zijn dan ook altijd welkom!

Mijn doel is om er soms zelf mee op de foto te gaan (als ik een geschikt paard heb, nu heb ik evt een stoere valk leasepony), maar ik wil het ook graag aanbieden bij shoots. Er zijn genoeg mensen die het gaaf vinden, en ik houd onwijs van de sfeer die deze kleding/tuigage stijl geeft op foto's!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:04

Henrike5 schreef:
Wauw ben benieuwd naar de chamfrons,een hele uitdaging met de rondingen lijkt mij


Is idd wel fijn als je zjlke kleine aanpassingen zelf kan doen, de maker zal wel ver weg zitten? en idd is het precies zoals je zelf wil.

Heel handig ook dat stuk van de voorplaat prachtig over nagedacht, zit denk ik wel heel anders als een 'normaal' zadel?


De maker woont in Czech,hij heeft de boom meegegeven op een event in Duitsland waar we beiden aan mee deden. Zo kon hij het zadel ook even zelf op het paard zien. :)

Ik heb geen 'normale' zadels :') maar het zit wel anders dan de meeste zadels. Eigenlijk een stuk beter, ondanks de hoge opbouw heb je veel contact met je paard (geen zweetblad!) een hebt meer vrijheid qua plaatsen van je bovenbeen. Dat maakt het heel geschikt voor zeg maar hoge school dressuur, je kunt overgangen naar de schoolsprongen makkelijker zitten.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:05

Ik volg ook! Ik heb het altijd heel leuk gevonden om over na te denken, maar ik heb er nooit een paard voor gehad. Nu heb ik een pony die eventueel wel potentie heeft om fantasy-pony te worden. :+

Ik lees mee voor inspiratie :D