Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe vaak laten jullie je zadel controleren/aanpassen?

 
Profiel   

Wij hebben een nieuwe volledig op maat gemaakt zadel voor jonge pony die elke 6 á 7 week wordt nagekeken omdat de pony erg veel veranderd in haar body en bespiering. Zolang de pony zo in ontwikkeling blijft blijft ook de zadelmaker langs komen. En naarmate de pony stabieler is zadels e tijd er tussen steeds wat langer worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 15:08 



 
Profiel   

Wanneer het paard niet in een bepaalde fase van verandering zit (bv. van ongetraind naar getraind, jong paard in de groei, van overgewicht naar gezond gewicht,...) vind ik om de 2-3 maanden je zadel laten aanpassen best veel. Ik zou dan beginnen twijfelen of ik wel het juiste zadel in de eerste plaats heb. Een goed passend zadel kan namelijk ook wel minieme verschillen aan zonder meteen scheef te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 15:14 



 
Profiel   

Minimaal 2x per jaar.
Sowieso is ze zomers slanker :+

Maar 3 keer is geen uitzondering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 15:19 



 
Profiel   

Ik laat de zadelmaker 4x per jaar komen, oftewel om de drie maanden. Is ook elke keer nodig geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 15:30 



 
Profiel   

Gini schreef
Wanneer het paard niet in een bepaalde fase van verandering zit (bv. van ongetraind naar getraind, jong paard in de groei, van overgewicht naar gezond gewicht,...) vind ik om de 2-3 maanden je zadel laten aanpassen best veel. Ik zou dan beginnen twijfelen of ik wel het juiste zadel in de eerste plaats heb. Een goed passend zadel kan namelijk ook wel minieme verschillen aan zonder meteen scheef te trekken.

Precies. Hier dus al 11 jaar zelfde paard en zadel zonder controle. Ligt gewoon goed.
Ik kan me wel voorstellen als je scheef zit dat je dan vaker moet wegens de vulling, maar Wintec met cair houdt zelfde model. Dan is goed ook goed.
Mijn nieuwe springzadel is nu 2 jaar oud en na de 3 maanden opvulbeurt niet meer gecontroleerd of opgevuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 16:38 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!

Mijn paard is ook wel veranderd afgelopen tijd. Verhuizing, overgang van veel op stal met weinig ruwvoer naar ineens 24/7 buiten en gedeeltelijk op gras (= dik geworden want ineens veel te eten na weinig is proppen), behandeling van de osteopaat en serieuzere training.
Dus dat het zadel wat aangepast moet worden tussendoor vind ik niet heel gek. Maar nog geen 2 maanden had ik niet verwacht.

Voor de beeldvorming, dit was de zweetafdruk in september toen ik merkte dat het zadel ging schuiven.

[ img ]

[ img ]

Hierna is er dus een andere boom in gezet en in het midden een stukje opgevuld/bijgevuld.

En dit was van het weekend, toen ik merkte dat het zadel weer aan het schuiven was.

[ img ]

[ img ]


(Die witte plekken had ze al, waarschijnlijk uit haar jongere jaren. Ze is inmiddels al 17.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:23 



 
Profiel   

Van zweetafdrukken kan je meestal niet super veel zeggen, wat me wel opvalt is dat in beide gevallen het gevoel heb dat met name naast de schoft het kussen wel érg dicht tegen de ruggengraad aan ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:41 



 
Profiel   

siskeh schreef
Van zweetafdrukken kan je meestal niet super veel zeggen, wat me wel opvalt is dat in beide gevallen het gevoel heb dat met name naast de schoft het kussen wel érg dicht tegen de ruggengraad aan ligt.

Oh, ik begreep dat je juist daaraan
duidelijk af kon zien als bet zadel ergens drukt of niet. (die droge ongelijke plekken)

Naar mijn idee was er dus inderdaad meer ruimte na het aanpassen van het zadel, maar misschien klopt dit niet helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:45 



 
Profiel   

Britt_Sisi schreef
siskeh schreef
Van zweetafdrukken kan je meestal niet super veel zeggen, wat me wel opvalt is dat in beide gevallen het gevoel heb dat met name naast de schoft het kussen wel érg dicht tegen de ruggengraad aan ligt.

Oh, ik begreep dat je juist daaraan
duidelijk af kon zien als bet zadel ergens drukt of niet. (die droge ongelijke plekken)

Naar mijn idee was er dus inderdaad meer ruimte na het aanpassen van het zadel, maar misschien klopt dit niet helemaal.


Soms wel, maar soms ook niet..daarom is het niet een betrouwbaar "instrument" omdat je van meerdere factoren afhankelijk bent.
Ongelijke kleine plekken kunnen een indicatie zijn, maar als het grotere plekken zijn al vaak niet meer.
Maar die indicatie kan ook zijn dat je paard dat gedeelte van de rug vast houdt(of littekenweefsel heeft) waardoor dat stuk minder zweet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 21:54 



 
Profiel   

Zweetplekken aflezen is inderdaad nogal lastig, maar veranderende plekken geven wel een veranderende ligging aan. De vraag is alleen in welk opzichten dat goed is en welke niet.
In de 3e foto kan je bijvoorbeeld wel heel mooi de uitlijn van het kussen volgen, dat is over het algemeen wel positief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 22:52 



 
Profiel   

Sowieso 1x per jaar.

Klappert je zadel als je draaft? Let op dit zul je enkel zien zonder een bontje eronder! Als je het zadel erop legt en je duwt zoals wij dat noemen van voor op de kop, komt die vanachter dan omhoog en heb je boven de schoft geen 4 vingers (niet aangesingeld) dan staat je boomtak waarschijnlijk te groot. Schuift je zadel over het schouderblad naar voor tijdens het rijden is de boomtak waarschijnlijk te klein. Ook als je zadel echt boven op de schoft staat zal deze waarschijnlijk te klein zijn. Hierdoor kan je balans ook naar achter komen te liggen.

Verder is balans ook heel belangrijk. Het stuk stoelzit zou me niet verbazen dat jouw balans van je zadel naar achter ligt, waardoor je praktisch “gedwongen” wordt om in deze houding te zitten. Buiten dat dit voor jou niet fijn is, is dit voor je paard ook niet fijn. De druk wordt niet netjes over de gehele rug verdeeld.

Kijk verder eens je airbags na in de kussens van je zadel. Als jouw zadel ineens scheef gaat kan het zijn dat een van die luchtkussentjes zoals ze het noemen lek is. Dit kun je testen door erop te diuwen aan een kant, komt deze bol te staan zal het prima zijn. Gebeurt er niks dan is die lek en moet deze vervangen worden. Verder vormen deze kussens zeker wel! Voornamelijk omdat er met de wintec zadels heeeel veel geprutst wordt met de shims die erbij in het kussen kunnen. Dit is nog maar een fractie van wat er mis kan zijn waardoor je zadel niet lekker meer ligt. Verder moet er altijd gereden worden om te weten of je zadel correct blijft liggen in beweging. Wie weet helpt dit je al wat om een goede zadelpasser te filteren van een in mijn woorden prutser. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 23:58 



 
Profiel   

Wintec en Arene hebben de kussens tot zeer dicht langs de schoft liggen, dat is gewoon het model van het zadel. Niet elk paard past het daarom, velen wel, maar niet elke. Dat kan hier ook het geval zijn.

Cair kan niet lek raken, het is een soort schuim. Flair kan lek raken, maar heeft daarnaast ook nog andere nadelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 07:40 



 
Profiel   

germie schreef
Cair kan niet lek raken, het is een soort schuim. Flair kan lek raken, maar heeft daarnaast ook nog andere nadelen.


Die kunnen zeker wel lek raken. Er zit inderdaad schuim in maar de bedoeling van dit schuim is dat de lucht die in de kussens zitten doorheen het schuim gaat die een open cel techniek heeft. Is het omhulsel kapot is je kussen lek en zal je zadel minder zacht zijn en geen goede drukverdeling meer hebben. Zo een heel dun laagje schuim gaat niet veel comfort geven aan een paardenrug … Nu er staat altijd een serienr op de zadels, als je deze hebt kun je altijd nieuwe bestellen. Als ze niet lek konden gaan, dan zal wintec die optie ook niet hebben. Dat is dus het ding met Wintec, veel foute informatie en mensen die er zelf aan beginnen te prutsen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 08:22 



 
Profiel   

Het is geen luchtkussens zoals flair. Want die gaan geregeld lek. Bij wintec nog nooit meegemaakt dat er een probleem is met een schuimlaag. Ik heb zelfs nooit het zakje er omheen kapot gezien. Ja, daar zit natuurlijk ook lucht in en ja, dat kan door druk minder flexibel worden, en ja, dat zal misschien kapot kunnen gaan, maar nooit gezien dus. En dan blijft er bij Wintec nog schuim over, bij flair is het gewoon een lege zak dan. En natuurlijk zal het besteld kunnen worden, want met alles gaat wel eens wat fout. In principe hoef je nooit onderhoud te doen aan de kussens van Wintec. De aanpasbaarheid is gemaakt met shims/risers, niet door kussens op te vullen zoals bij wolzadels. Niet door ergens lucht in te pompen zoals bij flair. Je kunt dat toepassen van risers overigens heel gemakkelijk zelf doen. Maar ja, je moet wel kennis hebben van de rug. Maar het is geen rocketscience.

Persoonlijk vind ik cair erg fijn. Geen gedoe met vullen, geen lucht er bij pompen, wil je wat ergens bijvullen, dan zijn er risers in alle soorten en maten.
Vroeger was cair vrij hard, maar dat is niet meer zo. Dat lag misschien ook meer aan het materiaal van het zadel zelf dan aan het materiaal van cair. Neemt overigens niet weg dat flair ook heel fijn kan zijn, en in principe ook zelf te vullen, wat bij wol voor velen echt lastiger is. Uiteraard bij twijfel iemand laten komen.

Het enige nadeel van Wintec voor sommige paarden is dat de kussens ver door omhoog lopen langs de schoft en dat dit soms een probleem oplevert. Vroeger waren er meer nadelen aan het model van de kussens van wintec dan tegenwoordig, ze hebben sinds ze een jaar of 5 geleden met de nieuwe modellen begonnen zijn (of al langer terug? geen idee eigenlijk) een hele goede stap gemaakt in echte kwaliteitszadels. Door nu ook met Arena en Bates met leer te werken heb je een hele range zeer goede zadels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 08:54 



 
Profiel   

Moet zeggen dat ik inderdaad heel blij was met de cair kussens onder mijn Arena. Geen onderhoud, fijn zacht en de osteopaat was heel tevreden over de rug na het gebruik. Wat best bijzonder is als je bedenkt dat ik dus een zadel gekregen had die én te lang was en totaal niet paste qua kopijzer en dus helemaal achterover helde. Zegt uiteindelijk toch wat over hoe fijn die cair kussens zijn. Nu wol en ik kijk nog niet uit naar het regelmatig laten vullen.. Maar goed dit ligt wel veel beter dan dat andere zadel en dat was het belangrijkste natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 09:10 



 
Profiel   

Gini schreef
Wanneer het paard niet in een bepaalde fase van verandering zit (bv. van ongetraind naar getraind, jong paard in de groei, van overgewicht naar gezond gewicht,...) vind ik om de 2-3 maanden je zadel laten aanpassen best veel. Ik zou dan beginnen twijfelen of ik wel het juiste zadel in de eerste plaats heb. Een goed passend zadel kan namelijk ook wel minieme verschillen aan zonder meteen scheef te trekken.


Dit is dus wat mij ook laat twijfelen, in combinatie met het idee dat ik in 'stoelzit' gedrukt word voor mijn idee waardoor er voor mijn gevoel meer gewicht op de achterkant van het zadel komt.

beegee schreef
Ik laat de zadelmaker 4x per jaar komen, oftewel om de drie maanden. Is ook elke keer nodig geweest.

En is dit met een bepaalde reden, is jouw paard (zichtbaar) aan het veranderen of is dit gewoon standaard voor jullie?

Joliieeenn schreef
Sowieso 1x per jaar.

Klappert je zadel als je draaft? Let op dit zul je enkel zien zonder een bontje eronder! Als je het zadel erop legt en je duwt zoals wij dat noemen van voor op de kop, komt die vanachter dan omhoog en heb je boven de schoft geen 4 vingers (niet aangesingeld) dan staat je boomtak waarschijnlijk te groot. Schuift je zadel over het schouderblad naar voor tijdens het rijden is de boomtak waarschijnlijk te klein. Ook als je zadel echt boven op de schoft staat zal deze waarschijnlijk te klein zijn. Hierdoor kan je balans ook naar achter komen te liggen.

Verder is balans ook heel belangrijk. Het stuk stoelzit zou me niet verbazen dat jouw balans van je zadel naar achter ligt, waardoor je praktisch “gedwongen” wordt om in deze houding te zitten. Buiten dat dit voor jou niet fijn is, is dit voor je paard ook niet fijn. De druk wordt niet netjes over de gehele rug verdeeld.

Kijk verder eens je airbags na in de kussens van je zadel. Als jouw zadel ineens scheef gaat kan het zijn dat een van die luchtkussentjes zoals ze het noemen lek is. Dit kun je testen door erop te diuwen aan een kant, komt deze bol te staan zal het prima zijn. Gebeurt er niks dan is die lek en moet deze vervangen worden. Verder vormen deze kussens zeker wel! Voornamelijk omdat er met de wintec zadels heeeel veel geprutst wordt met de shims die erbij in het kussen kunnen. Dit is nog maar een fractie van wat er mis kan zijn waardoor je zadel niet lekker meer ligt. Verder moet er altijd gereden worden om te weten of je zadel correct blijft liggen in beweging. Wie weet helpt dit je al wat om een goede zadelpasser te filteren van een in mijn woorden prutser. Succes!

Dit (dikgedrukte) is precies wat ik met die zin hierboven bedoel. Ik dacht eerst dat het aan mijzelf lag en dat ik gewoon beter op mijn houding moest letten, maar de laatste tijd heb ik af en toe iemand anders op mijn paard gelaten (nu ze van mij is kan dat haha!). Zo heeft mijn instructrice er een keer op gereden tijdens mijn les en een vriendin een keer een klein rondje en bij beiden zag ik dat zij in die houding zaten, terwijl ik dat eerder nooit gezien heb bij een van hun. Die vriendin gaf ook aan dat ze het idee had dat het zadel (misschien in combinatie met de gangen van het paard) je uitnodigt voor die houding.
Die kussens ga ik straks eens naar kijken, dit heb ik laatst na het rijden wel bekeken, en daar leek het ene kussen voller als de andere. Maar ik begreep dat dit kan omdat ze vormen tijdens het rijden en daarna terug gaan naar de oorspronkelijke vorm. Ik zal het vandaag eens bekijken zonder dat hij op het paard gelegen heeft. Bedankt voor de tips!
De zadelmaker vraagt altijd of ik er even op wil of niet, hij legt die keuze bij mij. Tot nu toe wel steeds gedaan dus omdat ik inderdaad dacht dat het zadel misschien anders zal liggen met iemand er op en in beweging.

Ik heb de zadelmaker in ieder geval een bericht gestuurd, dat het zadel weer schuift en ik daardoor vermoed dat hij weer niet goed ligt, maar hier nog geen reactie op ontvangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:17 



 
Profiel   

Dat met die kussens van Wintec valt mij ook op, dat ze zo hoog bij de schoft zitten. Mijn eigen zadel (wide versie) heeft dat ook en ik vraag me af in hoeverre dat schadelijk is. Paard loopt er wel fijn mee, en het zadel is aangemeten door een Wintec zadeldame.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 13:55 



 
Profiel   

Volgende week maandag komt de zadelmaker, ik heb aangegeven dat ik niet tevreden ben over dit zadel, hoe het ligt op mijn paard en hoe ik er in zit. Hij zou ook wat andere opties meenemen.

Hij gaf aan dat het paard scheef is (dat klopt, daar werken we aan) en dar dit zadel niet scheef opgevuld kan zijn.
Hij gaf ook aan dat als ik niet goed in het zadel zit dit natuurlijk ook tegen kan werken en dan zou een ander zadel een oplossing zijn.

Verder gaf hij aan dat het paard aan het veranderen is, hij had het over misschien smaller geworden.
Hij gaf aan dat de eerste keer dat hij kwam kijken voor een zadel (bij de vorige eigenaresse) er een boom van 3xxw in moest.
Hij vond op de foto te zien dat de druk weer meer op de schouder ligt neemt een ander zadel mee om te kijken naar mijn zit.
Ik ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 21:46 



 
Profiel   

Even een update:

De zadelmaker is geweest vandaag.
Hij heeft geen enkel ander zadel dat op mijn paard past. Hij zegt dat er dan een zadel op maat gemaakt moet worden omdat ze te kort is en alle zadels te lang voor haar zijn.

Voor nu heb ik het zadel aan laten passen. Twee maanden geleden is ze van een rode boom (wide) naar een roze boom gegaan (extra wide). Vandaag, 2 maanden nadat de extra wide er in gezet is moest er een blauwe boom in (medium wide).
Dus 2 boom maten kleiner in hele korte tijd. Verder is het zadel aan de achterkant een paar mm opgehoogd en zitten er andere kniewrongen op. Door de passende boom zat ik er gelijk rechter in het zadel.

Het plan voor nu is langzaam op zoek naar een andere zadelmaker om te kijken of iemand anders wel een ander zadel heeft wat kan passen en wat voor ons beide beter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:24 



 
Profiel   

En je Arena zadel is niet te lang?
Die is nml niet extreem kort.
Ik zou ook Kifrahorse eens contacten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:35 



 
Profiel   

Nee deze was niet te lang, hij zei dat deze speciaal voor rondgeribte paarden was en dus wat korter.

Dit is hoe hij nu ligt:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:17 



 
Profiel   

Dit paard heeft toch genoeg rug vind ik. Ik kom dagelijks paarden tegen met nog kortere ruggen en daar vind ik wel zadels voor :)

Als ruiter netjes in het midden van het zadel blijft zitten, in balans, met een onafhankelijke zit, is het niet zo een probleem als het zadel iets te lang is. Ga je als ruiter echter in stoelzit zitten (ik ben er zo een :+ ) dan ga je je paard niet blij maken en is het aan de ruiter om dit probleem op te lossen natuurlijk. Ligt het zadel echt op zijn kont .. ja dan is die inderdaad te lang!

Van waar ben je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:40 



 
Profiel   

Nou dat was ook mijn idee. Nu de boom 2 maten kleiner is ligt het zadel wel beter en merk ik dat ik er ook meteen beter in zit weer. Maar ik wil toch op zoek naar iets anders want het is gewoon net niet ideaal.
Voor nu kunnen we weer even vooruit (2 maanden waarschijnlijk... :') ) dus kan ik rustig zoeken naar een oplossing.

Paard staat in Leersum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 23:17 



 
Profiel   

Je paard is iig niet dusdanig kort dat het maatwerk wordt. Scheelt een hoop geld :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 05:56 



 
Profiel   

Aan de hand van dit topic is er gisteren een bokker langs geweest die zelf ook zadelpasser is. Zij bevestigde mijn gevoel, dit zadel is gewoon niet oke voor mijn paard.

Na wat kleine aanpassingen merkte ik meteen verschil in het lopen van mijn paard, ze kon haar rug veel boller maken bijvoorbeeld. Helaas schoof het zadel ook meteen naar een kant, dus ook dit was geen goede oplossing.

Op zoek naar een goede zadelpasser voor een nieuw zadel dus. Een met een ruime voorraad om genoeg opties te hebben. Maar waar ga je heen, over iedereen lees je positieve maar vooral flink negatieve recensies die me flink afschrikken..

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik baal er van dat ik mijn paard dus al die tijd met een niet fijn zadel heb gereden..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-21 20:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen