Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fijn zadel langere afstanden en dressuur

 
Profiel   

Hoi
De titel zegt het al.
Wat is nu echt een fijn zadel om langere afstanden mee te rijden en recreatief dressuur?

Belangrijk vind ik dat het niet een te breed zadel is. Dat past niet bij mijn vollere, kortere benen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 11:14 



 
Profiel   

Ik zou wel de hele dag in mijn DK zadel willen zitten.
Super zacht, luchtgevuld en niet te gedwongen zit.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 11:19 



 
Profiel   

Mijn man en ik hebben beide een wintec endurance Pro op onze paarden liggen.
Hij houd van een veelzijdigheidszit en ik meer van een dressuurzit.
En omdat bij dit zadel dat makkelijk in te stellen is, door de beugelophanging te verschuiven, kan ik dat heel simpel doen als ik een keer op zijn paard/zadel rij.
Het voorste blok is ook naar je eigen wens in te stellen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 11:41 



 
Profiel   

Zelf heb ik de veelzijdigheid van Sella. Daar kan ik mee dressuren, het bos in en springen. Bij de eerste heb ik de beugels lang, bij de tweede korter en bij de derde het kortst.

Ik vind het zelf heel vervelend dat de wrongen in de weg zitten op een buitenrit en ik in volle galop zit (semi verlichte zit). Ook kreeg ik veel last van de houding in een dressuurzadel. Op mijn vzh kan ik wel lang zitten zonder problemen.

Ik heb mijn dressuurzadel nog, maar alleen mijn bijrijder gebruikt hem 1x per week.


Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 16-11-21 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 11:45 



 
Profiel   

Ik heb een Zaldi New Cont, heerlijk zadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 11:49 



 
Profiel   

Ik rijd met een Reactor Panel dressuurzadel en daar kan ik echt uren in zitten op bosritten.
Rijd klasse 2 endurance met dit zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 12:18 



 
Profiel   

Dank je voor de reacties.

Zitten die enorme kniewrongen niet in de weg bij de Zaldi en KN?
Ben bang dat mijn vollere benen dan zo in een houding geperst worden?

Die wintec ziet interessant uit maar heb eigenlijk liever een leren zadel.

De Sella ga ik eens opzoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 12:20 



 
Profiel   

Ik heb een Signum Omega Lotus en die vind ik heerlijk zitten. Geen ggedwongen zit en de wrongen zijn wolgevuld dus vrij zacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 12:26 



 
Profiel   

Is aan massimo trail zadel niets voor je?
Of andere merken die daar op lijken?

Zelf rij ik graag wat korter en rij dus met een veelzijdigheidzadel.
Geen dikke wrongen waar ik in een houding gedrukt word.
En op mijn hele ronde paarden vind ik korter zitten wel fijner, langer lijkt ergens bij mij dan niet te werken vanuit de heupen. Maar dat kan mijn kwaaltje zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 12:28 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Is aan massimo trail zadel niets voor je?
Of andere merken die daar op lijken?

Zelf rij ik graag wat korter en rij dus met een veelzijdigheidzadel.
Geen dikke wrongen waar ik in een houding gedrukt word.
En op mijn hele ronde paarden vind ik korter zitten wel fijner, langer lijkt ergens bij mij dan niet te werken vanuit de heupen. Maar dat kan mijn kwaaltje zijn :D



Ik ben bang dat dat zadel veel te breed is voor mij. Ik ben dan wel gezet maar heb vrij smalle heupen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 12:41 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Ik heb een Signum Omega Lotus en die vind ik heerlijk zitten. Geen ggedwongen zit en de wrongen zijn wolgevuld dus vrij zacht.


Ziet er goed uit. Al lijkt deze in de test vrij smal voor het paard.
Heb nu een prestige modena en volgens mijn zadel maker is deze te small in de twist voor mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 12:46 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ik rijd met een Reactor Panel dressuurzadel en daar kan ik echt uren in zitten op bosritten.
Rijd klasse 2 endurance met dit zadel.


Die gaat op mijn lijstje. Dank je

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 12:47 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
DuoPenotti schreef
Is aan massimo trail zadel niets voor je?
Of andere merken die daar op lijken?

Zelf rij ik graag wat korter en rij dus met een veelzijdigheidzadel.
Geen dikke wrongen waar ik in een houding gedrukt word.
En op mijn hele ronde paarden vind ik korter zitten wel fijner, langer lijkt ergens bij mij dan niet te werken vanuit de heupen. Maar dat kan mijn kwaaltje zijn :D



Ik ben bang dat dat zadel veel te breed is voor mij. Ik ben dan wel gezet maar heb vrij smalle heupen.

De paar keer dat ik er op heb gezeten is mij dat niet opgevallen. Terwijl als ik te breed zit wel last krijg van mijn heupen.
Ik had gedacht dat het meer VZH zou zitten maar ik vond het teveel dressuur en daarom niet gehouden :)
De zitting zelf was ook heerlijk.

Maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:00 



 
Profiel   

Een stubben scout, dat is een trackingzadel maar heel goed vergelijkbaar met een veelzijdigheidszadel

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:03 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef


Ik ben bang dat dat zadel veel te breed is voor mij. Ik ben dan wel gezet maar heb vrij smalle heupen.[/quote]
De paar keer dat ik er op heb gezeten is mij dat niet opgevallen. Terwijl als ik te breed zit wel last krijg van mijn heupen.
Ik had gedacht dat het meer VZH zou zitten maar ik vond het teveel dressuur en daarom niet gehouden :)
De zitting zelf was ook heerlijk.

Maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn.[/quote]

Hij is nog niet helemaal afgeschreven maar heeft niet mijn voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:04 



 
Profiel   

Evelyne79 schreef
Een stubben scout, dat is een trackingzadel maar heel goed vergelijkbaar met een veelzijdigheidszadel


Interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:08 



 
Profiel   

Massimo trail heeft niet een erg smalle twist.
Dat zadel had ik voor mijn Reactor Panel zadel. En daar kreeg ik bij afstanden boven de 25 a 30 km last van mijn liezen. Dat was de belangrijkste reden voor mij om hem weg te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:08 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Massimo trail heeft niet een erg smalle twist.
Dat zadel had ik voor mijn Reactor Panel zadel. En daar kreeg ik bij afstanden boven de 25 a 30 km last van mijn liezen. Dat was de belangrijkste reden voor mij om hem weg te doen.

ah oke, dan valt hij af voor ts :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:08 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Massimo trail heeft niet een erg smalle twist.
Dat zadel had ik voor mijn Reactor Panel zadel. En daar kreeg ik bij afstanden boven de 25 a 30 km last van mijn liezen. Dat was de belangrijkste reden voor mij om hem weg te doen.


Dat hoor ik idd wel vaker. Vandaar mijn twijfel.
Heb een bredere twist nodig dan de prestige modena maar massimo lijkt weer het andere uiterste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:09 



 
Profiel   

Ik kan heel lekker zitten en lang rijden in mijn Fairfax Elias. Wel echt een dressuurzadel met grote wrongen en diepe zit, maar ik vind het fantastisch en op rit kan ik makkelijk een rengalop uitzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:41 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
fransje23 schreef
Ik heb een Signum Omega Lotus en die vind ik heerlijk zitten. Geen ggedwongen zit en de wrongen zijn wolgevuld dus vrij zacht.


Ziet er goed uit. Al lijkt deze in de test vrij smal voor het paard.
Heb nu een prestige modena en volgens mijn zadel maker is deze te small in de twist voor mijn paard.



In de test? Of twist?

Zadel is zeker niet smal, boom is sowieso met een sleutel verstelbaar.
Bij mij ligt het zadel op een paard wat te breed is voor de conventionele merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 13:48 



 
Profiel   

Mijn nieuwe zadel kan ik daar prima voor aanraden! De Ikonic Light:

[ img ]

Een echte diepe dresuurzit, maar een ietwat ronder naar voren uitgesneden blad waardoor korte benen net even wat meer ruimte hebben. Ondanks dat mijn pony niet heel breed is, heeft hij wel een wijde boommaat en hier zit ik heerlijk smal op. Heb een Wintec in diezelfde boommaat geprobeerd en kon niet meer zitten zo breed. Wereld van verschil dus. Eventueel zijn de wrongen nog aan te passen (korter/langer) dus die zou je voor dresuur en buitenritten zelfs nog kunnen aanpassen als je dat wilt. Maar ik doe alles met dezelfde wrongen. Ik heb laatst zelfs een klein sprongetje gemaakt en dat zat nog steeds echt meer dan prima. Ook heb ik er al uuuren op gezeten op de Veluwe. Echt top! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:02 



 
Profiel   

Endurance zadel bij uitstek is Gaston Mercier, en als je bijvoorbeeld een Doline neemt, heb je er een schitterend dressuurzadel aan. De vraag is: wil je in de eerste plaats een Endurance zadel? Dus een licht zadel? Of in de eerste plaats een dressuur zadel wat al snel het dubbele in gewicht weegt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:18 



 

Ik heb via Kifrahorse een Busse zadel.
Hier kan ik echt uren op zitten, zo’n fijn zadel!

https://www.busse-reitsport.de/nl/produ ... 44&WGR=BDD

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 14:46 



 
Profiel   

BRT -> HAR
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-21 19:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen