Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dringend: Verschil big neck Bucas

 
Profiel   

Hoi Allemaal,

met enige spoed kom ik even info vragen over het verschil van big neck vs gewone nek van Bucas.

Ik heb een forse haflinger van 1m55, hij heeft redelijk forse schouders dat wel, maar niet zo zeer een "dikke nek".
ik had de Bucas power turnout 190/140 (6'3) gekocht omdat ik deze eerder in een high neck heb en die prima lag. Echter na een dikke week zag ik schuurplekken op zijn heupen en merkte ik dat als hij graasde of hooi at (op de grond) de rand van het deken enorm durkte in zijn schoft!

Ik heb toen een nieuwe bucas power turnout gekocht in de maat 185 (6'0) maar tijdens het passen merkte ik exact hetzelfde, bovendien volgt het deken niet zijn rug vorm maar is eerder een rechte lijn van zijn schoft naar zijn kont...

Deze wou ik nu terugsturen, maar ik vroeg me af of ik dan een Big Neck nodig had? Ik had de klantenservice van hypostore gebeld maar die wisten niet meteen een antwoord te geven want ze zei dat paarden wel een "hele brede nek" nodig hebben voor de big neck. En ik ben bang dat als ik de big neck koop en deze is te groot van nek opening die alsnog weer naar achter zal trekken en hierdoor weer hetzelfde probleem gaat voorkomen.


Of zou ik een "high neck" nodig hebben, ik heb eens ergens gelezen dat high neck's geen druk geven op de schoft, en misschien daarom dat ik dat bij m'n ander deken niet aan de hand heb?

Ik heb wel zsm zo een deken nodig en daar ik niets zelf vond hoop ik hier ervaringen te vinden.

MAW WAT TE DOEN:
- Bucas power turnout big neck
of
-Bucas power turnout high neck?

foto's voor een idee van bouw (helaas geen met zijn bucas deken op)


[ img ]


[ img ]

[ img ]
laatste foto is van vandaag met zijn 185 cm Epplejeck deken op, die is ruim genoeg aan de hals, al merk ik als hij eet dat het toch drukt maar dan op de borst?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 14:58 



 
Profiel   

Ik vind zelf de big neck niet echt bijster groot. Is voor mijn paard alsnog veel te krap op de hals.
Denk dat die van jou dat prima kan hebben.

Horseware Amigo valt wat lager op de borst trouwens. Die vind ik persoonlijk tot dusver het fijnst liggen.

Hier zie je een beetje hoe de Amigo zit bij hem:


[ img ]


Laatst bijgewerkt door Matheno op 17-11-21 15:04, in het totaal 4 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:00 



 
Profiel   

Dat drukken van de borst op de deken tijdens het eten ken ik. Had een Smartex gepast en die zat veel te strak. De Big Neck leek goed. Was echt geen enorme nek ofzo. Helaas was de sluiting gewoon echt te hoog en dat maakte dat de lage halsaanzet de deken naar beneden trekt en dat resulteerde in een strak getrokken deken bij de schoft en enorme wondjes daar. Enige oplossing voor mij was het kopen van een deken met een V hals (zoals de Rambo). 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:01 



 
Profiel   

Ik wil je de big neck best nameten als je daar iets aan hebt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:02 



 
Profiel   

merci voor de hulp, ik lees bij de big nek dat het is voor brede schouders, en bij de high neck dat het drukplekken helpt voorkomen... dus ik denk dat ik dan maar voor de high neck moet gaan? (met behulp van jullie ervaringen al)
De high neck in de freedom turnout lag immers wel goed.
het merk maakt mij niet uit, het draait voor mij om de stay dry voering wegens na het rijden in de winter niet lang op stal kunnen blijven en voor het wisselen van dekens, aangezien ik mijn eigen dekens moet wisselen, en mijn paard staat 30 min van huis af..
de gewone power turnout gaat van +16 tot -10 dat is een heel groot en fijn bereik natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:14 



 
Profiel   

ik zou gaan voor een big neck. Dat heeft niet zozeer met een dikke nek te maken. Maar meer in de omvang van de opening waar de neck doorheen gaat (hoe noem je dat?) en het stuk dat over de schouders valt. Die is wat breder. Daardoor hebben de borst en de schouders meer ruimte.

edit: je paard heeft toch brede schouders, schrijf je. Dan is een big neck toch handiger dan een high neck?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:14 



 
Profiel   

Flower033 schreef
ik zou gaan voor een big neck. Dat heeft niet zozeer met een dikke nek te maken. Maar meer in de omvang van de opening waar de neck doorheen gaat (hoe noem je dat?) en het stuk dat over de schouders valt. Die is wat breder. Daardoor hebben de borst en de schouders meer ruimte.

edit: je paard heeft toch brede schouders, schrijf je. Dan is een big neck toch handiger dan een high neck?


De zadelpasser had dit gezegd inderdaad, maar omdat die van hypostore echt deden uitschijnen dat het "toch een dikke nek" nodig zou hebben twijfel ik omdat ik niet echt vind dat hij "heullll" brede schouders heeft en omdat er net bij de high neck vermeld wordt "helpt om drukplekken te voorkomen" vandaar dat ik daarnaar neig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:18 



 
Profiel   

Bij ons op stal staat een best slanke haflinger. Die doet het goed met een big neck. High neck geen idee, want niet geprobeerd.
Je zou ze ook allebei kunnen bestellen en passen. En dat stuur je er eentje weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:34 



 
Profiel   

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb een ouderwetse fjord dus echt brede schouders, eerst op aanraden van dochorse de optimo gekocht...400 euro weggegooid want past totaal niet.
Nu ben ik de amigo bravo xl aan het proberen en heb de 183 al teruggestuurd, te klein.
Nu aan het wachten op een maat groter

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:35 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb precies het zelfde met m’n haf… gewoon standaard pas hij niet en big neck is dan weer net te ruim.., te strak bij de schoft en schuur plekken

Ondanks dat ik bucas fijn vind ben ik overgestapt naar weatherbeetha dekens. Deze liggen echt top!! Hoop dat jou maat beter verkrijgbaar is dan mijne, heb maar klein hafje.

Daarbij zit er een stukje foam op de schoft.
[ img ]


Laatst bijgewerkt door plutolover op 17-11-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:48 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Bij ons op stal staat een best slanke haflinger. Die doet het goed met een big neck. High neck geen idee, want niet geprobeerd.
Je zou ze ook allebei kunnen bestellen en passen. En dat stuur je er eentje weer terug.



dat zou geen slecht idee zijn, maar dan spreken we ook gelijk over bijna 500 euro :+ denk dat manlief gek wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:52 



 
Profiel   

plutolover schreef
[ [url=m/tqGuBD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb precies het zelfde met m’n haf… gewoon standaard pas hij niet en big neck is dan weer net te ruim.., te strak bij de schoft en schuur plekken

Ondanks dat ik bucas fijn vind ben ik overgestapt naar weatherbeetha dekens. Deze liggen echt top!! Hoop dat jou maat beter verkrijgbaar is dan mijne, heb maar klein hafje.



ik zie zoveel goede merken, maar die hebben de verdomde stay dry niet ;(
en net daar draait het me om, zodat ik maar 1 deken moet en niet wisselen tot 16 graden, dit is mijn eerste jaar scheren, en het zo makkelijk dat hij niet nat of vuil is, maar tegelijk zijn die dekens een miserie man.. zeker in dit belgen landje, dan is het 8 graden, dan 16, of overdag 16 en snachts 2 graden :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:54 



 
Profiel   

Haf_Woezel schreef
plutolover schreef
[ [url=m/tqGuBD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb precies het zelfde met m’n haf… gewoon standaard pas hij niet en big neck is dan weer net te ruim.., te strak bij de schoft en schuur plekken

Ondanks dat ik bucas fijn vind ben ik overgestapt naar weatherbeetha dekens. Deze liggen echt top!! Hoop dat jou maat beter verkrijgbaar is dan mijne, heb maar klein hafje.



ik zie zoveel goede merken, maar die hebben de verdomde stay dry niet ;(
en net daar draait het me om, zodat ik maar 1 deken moet en niet wisselen tot 16 graden, dit is mijn eerste jaar scheren, en het zo makkelijk dat hij niet nat of vuil is, maar tegelijk zijn die dekens een miserie man.. zeker in dit belgen landje, dan is het 8 graden, dan 16, of overdag 16 en snachts 2 graden :(


Klopt die dry stay is top die miss ik ook ind. Maar ondanks dat je zo deken heb van -10 tot 16 kreeg mijne het echt wel wat koud als onder de 5 graden zat.. en mijne is alles behalve een koukleum..

Hou rekening mee dat de deken alleen van -10 tot 16 graden is als je paard niet geschoren is. Als hij wel geschoren is is het weer anders…mijne is ook geschoren en daarom minder snel bezweet dus ff 10 min zweetdekdn en dan doe ik gwn z’n weatherbeetha om deze is ook ademend

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 15:56 



 
Profiel   

WAT??? ik dacht net dat die temperaturen enkel gelden voor een geschoren paard -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 16:00 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn schwarzwalder de big neck en voor mijn andere paard de high neck. Ik merk dat ik de high neck het fijnste vind qua ligging. Hij drukt idd niet op de schoft etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 16:02 



 
Profiel   

Ik denk dat je inderdaad vooral meer ruimte nodig hebt voor de hals. Amigo bravo met V sluiting vind ik zelf erg fijn. Ook vind ik die EJ deken op je foto zeker een maat te klein

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 16:02 



 
Profiel   

femkepien schreef
Ik denk dat je inderdaad vooral meer ruimte nodig hebt voor de hals. Amigo bravo met V sluiting vind ik zelf erg fijn. Ook vind ik die EJ deken op je foto zeker een maat te klein


toch? en iedereen zegt dan weer dat 195 groot is.
Dit is het deken als hij normaal staat:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 16:07 



 
Profiel   

Deze laatste vind ik hem ook beter passen en de 185 te klein.
Ik weet als ik de bucas filmpjes kijk dat ze daar ook die strook achter over houden.
Maar als ik dat bij mijn paarden doe heb ik dus ook de borst kaal.

Big neck zou ik ook wel eens willen proberen, dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 16:14 



 
Profiel   

Je moet denk ik een ander model hebben van Bucas namelijk de Irisch turnout.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn fjord. De Irisch ligt echt perfect, die hebben een vierkante hals zeg maar daardoor is er meer ruimte bij de schouders.

Als extra dacht ik vorig jaar een smartex er bij te nemen, lekker makkelijk met de stay dry voering , maar die lag echt niet fijn.

Nadeel is dan wel dat de irisch geen stay dry heeft. Maar dat neem ik maar voor lief. Ik heb een geschoren paard en de deken is 150 gr.
Staat hij de hele winter onder. Vorig jaar was het in feb al zo warm dat de deken afgegaan is en niet meer op. Veel paarden staan veel te warm onder een deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 16:49 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Deze laatste vind ik hem ook beter passen en de 185 te klein.
Ik weet als ik de bucas filmpjes kijk dat ze daar ook die strook achter over houden.
Maar als ik dat bij mijn paarden doe heb ik dus ook de borst kaal.

Big neck zou ik ook wel eens willen proberen, dat wel.



Dit is de 185 (dezelfde deken) :o als hij graast gaat hij naar voor, blijkbaar dus door de borstsluiting lees ik hier, maar op de schoft staat geen spanning

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:06 



 
Profiel   

oh, dat heb ik dus niet bij mijn ej deken dat hij zo extreem naar voren word getrokken.
Dat is ook ongeveer de enige die past.
Echt bijzonder zo erg te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:29 



 
Profiel   

Denk echt dat je moet kijken naar een v sluiting van amigo of Rambo (geen disk sluiting). Helaas geen Stay dry meer. Ik heb hetzelfde in de winter en 24/7 buiten wat met zweet niet zo handig is. Heb er een Airmax liner bij gekocht die ongeveer hetzelfde zou moeten doen. Mis mijn Bucas nog elke dag maar die wondjes is ook niets natuurlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:34 



 
Profiel   

ik ben dus (adhv) jullie meningen aan het denken om hem gewoon nog eens te scheren (aangezien hij nu weer redelijk in vacht staat) en dan zou die niet zo snel meer zweten, en hoeft die inderdaad niet lang onder de zweetdeken ofzo en dan gewoon een andere deken op van een van de boven benoemde merken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:38 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn kleine/brede Fries ook een wheaterbeeta (toevallig net een nieuwe, dezelfde als plutolover, paars met zwart). Ik ben heel erg tevreden over de pasvorm en tussenmaten (in mijn geval 190). En de kussentjes rond de schoft zijn ook heel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 17:57 



 
Profiel   

plutolover schreef
plutolover schreef
[ [url=m/tqGuBD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb precies het zelfde met m’n haf… gewoon standaard pas hij niet en big neck is dan weer net te ruim.., te strak bij de schoft en schuur plekken

Ondanks dat ik bucas fijn vind ben ik overgestapt naar weatherbeetha dekens. Deze liggen echt top!! Hoop dat jou maat beter verkrijgbaar is dan mijne, heb maar klein hafje.




Klopt die dry stay is top die miss ik ook ind. Maar ondanks dat je zo deken heb van -10 tot 16 kreeg mijne het echt wel wat koud als onder de 5 graden zat.. en mijne is alles behalve een koukleum..

Hou rekening mee dat de deken alleen van -10 tot 16 graden is als je paard niet geschoren is. Als hij wel geschoren is is het weer anders…mijne is ook geschoren en daarom minder snel bezweet dus ff 10 min zweetdekdn en dan doe ik gwn z’n weatherbeetha om deze is ook ademend



Ik heb die van mij onder de medium staan, ongeschoren. Ik heb er een Orscana sensor in. De deken zou tot 12 graden moeten kunnen. Bij 10 graden staan ze er nét niet te warm onder. Boven de 10 graden gooi ik de rain erop. Dus ik verwacht zelf dat wanneer je paard geschoren is, hij er wel onder kan tot die 12 graden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-21 18:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen