Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maatwerk dressuurzadel - het waard of niet?

 
Profiel   

De titel zegt het. Vind of vond je een maatwerk dressuurzadel het geld waard? En waarom?

En voor welk merk heb je gekozen?

En wat maakt een Schutte nou zo anders dan bijvoorbeeld een Prestige? Beiden kunnen zo 3k aantikken in aanschaffen?

Verkies je een maatwerk zadel van 3000 boven een duur zadel can 3000?

En welke maatwerkzadels zijn er nog meer naast:

- Ninon Schutte
- Graziozo
- Sella
- Hulsebos
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 09:41 



 
Profiel   

Marigo schreef
De titel zegt het. Vind of vond je een maatwerk dressuurzadel het geld waard? En waarom?

En voor welk merk heb je gekozen?

En wat maakt een Schutte nou zo anders dan bijvoorbeeld een Prestige? Beiden kunnen zo 3k aantikken in aanschaffen?

Verkies je een maatwerk zadel van 3000 boven een duur zadel can 3000?

En welke maatwerkzadels zijn er nog meer naast:

- Ninon Schutte
- Graziozo
- Sella
- Hulsebos


Ik heb een schutte dressuurzadel omdat dat gewoon heel mooi op mijn paard ligt en andere zadels steeds achterover bleven kiepen. Ook zit ik er zelf echt super fijn in en is het zadel van goede kwaliteit. Verschillen weet ik verder zo 1,2,3 niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 09:44 



 
Profiel   

Nee zeker niet. Ik wil sowieso nooit meer een zadel met een vaste boom. Ik rijd nu een jong paard, maar heb ook meerdere paarden gereden die een tijdje stil hadden gestaan en weer opnieuw spieren moesten op bouwen. Mijn zadel met verwisselbare boom groeit mooi met ze mee. Zelfs als ze een paar weken wat minder hebben gedaan door een natte bak, of de kwaliteit van het hooi even wat minder is moet mijn zadel wel eens een beetje aangepast worden om weer perfect te liggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 09:45 



 
Profiel   

Ik zou persoonlijk niet zelf een zadel laten maken. Heb liever een tweedehands zadel van goede kwaliteit dan een nieuwe. Bespaart wat geld en wachttijd. Wel laat ik mijn zadel controleren en waar nodig aanpassen.

Ik geloof dat Tribal en Skyway ook maatwerk zadels zijn. Zijn beide zeer fijne merken (komend van een Tribal fan O:) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 09:45 



 
Profiel   

Ik heb liever een maatzadel.

Ik heb diverse goede merken gehad, maar die toch niet helemaal goed op paard pasten of niet bij mij. Prestige, albion, stubben, euroriding en noem maar op. Ook de nieuwste en duurste modellen van prestige en albion, maar allemaal binnen paar weken tot maanden enorm veel gedoe mee. Voor datzelfde geld heb ik een zadel op maat gekocht. Helemaal samengesteld voor mijn paard en voor mij, wat in de standaardmodelleb niet te vinden was. Dat was vaak of goed voor paard (tijdelijk) of voor mij. Met die standaard zadels was in principe niks mis, maar ik heb geen standaard paarden en ben geen standaard ruiter. Onderdeel van zadel 1 had op onderdeel van zadel 2 en 3 gemoeten met bijvoorbeeld zitting van zadel 4.

Vorige paard heb ik echt heel veel zadels bij gehad en maatzadel was de enige die langer als 3 maanden goed bleef en uiteindelijk jaren mee kunnen blijven rijden tot hij ingeslapen werd. Al die andere zadels was sneller wat mis mee en na maximaal een jaar al niet meer passend te krijgen. Bij nieuwe paard weer zadel op maat laten maken.

Maar ik laat sowieso elk half jaar zadel aanpassen en als het nodig is 3 of 4 keer. Na blessure bijvoorbeeld. Dat heeft niet alleen met de boom te maken, maar ook met de vulling. Zelfs met een verwisselbare boom zou de rest nagekeken en opgevuld moeten worden. Plus dat de boom in mijn zadel aangepast zou kunnen worden als dat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 10:34 



 
Profiel   

Wat ook vooral de vraag is: welke fitter / zadelpasser komt bij jou in de buurt...

Ik had wat dat betreft niet veel keuze en heb een maatzadel gekocht. Omdat er veel mensen in de buurt ook zo'n zadel hadden ( en naar alle tevredenheid), en ik zo zeker was, dat de fitter ook regelmatig langs komt.

Heb genoeg paarden gereden met prestige, kn, anky, wintec..als het fijn ligt, dan is t toch goed ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 10:38 



 
Profiel   

Ja, hier inderdaad maatzadels op alle drie de paarden. Elke rug is anders.
Aanpasbare boom een must.
Ivm lange benen andere zweetbladen nodig dan de standaard.
Je moet alleen wel een zadelmaker hebben die regelmatig tijd heeft, en bij je in de buurt komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 10:42 



 
Profiel   

Hier nog nooit een maatwerk zadel gehad en nooit problemen met de paarden eigenlijk. Dus voor mij zou het het niet waard zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 10:49 



 
Profiel   

Ik heb liever een maatwerkzadel.

Heb namelijk al zo vaak gehad dat een niet maatwerkzadel toch niet optimaal bleek.
Bijvoorbeeld doordat het te lang was of doordat de boomvorm niet bij mijn paard paste.

Jaren geleden een Schutte zadel aan laten meten. Zadel bleef helaas klapperen en door de know how van Schutte is er een ander type kussen voor ontworpen en lag het zadel na aanpassing wel goed. Kwaliteit van het leer was ook top.

Ik ben later naar Sella overgestapt en wel om de reden dat mijn nieuwe (jonge) paard de Schutte niet paste.

Bij Sella is de boom verstelbaar en vaak ook verwisselbaar en dat vind ik een prettige gedachte bij verandering van het paard.

Bij het proefrijden heb ik zowel gereden met een zadel met een flexibele boom als met een vaste boom. Ook werd er gekeken naar het boomtype dat mijn paard nodig had (U boom/ V boom).

Daarnaast kon ik het type kniewrong zelf bepalen en de lengte van het zweetblad. Tevens keuze in de kleur, stiksels en piping en is de kwaliteit van het leer echt goed. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 11:16 



 
Profiel   

Ik had een maatwerk Sella. Nog nooit zo belabberd zadel gehad. Paard waar vooral errug boos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 11:46 



 
Profiel   

Marigo schreef
Verkies je een maatwerk zadel van 3000 boven een duur zadel can 3000?

Deze vraag is in ieder geval duidelijk. Ja, als je dan zoveel geld uitgeeft, dan kan het maar beter echt op jou en je paard geoptimaliseerd zijn. Enige reden om het niet te doen zou de wachttijd kunnen zijn.

Zelf heb ik een Schutte zadel. Ik denk dat het merk uiteindelijk niet zo veel uit maakt, als het maar past bij jou en je paard. Er zijn mensen die heerlijk in een Frank Baines Adagio zitten, maar ik ben na 2 rondjes proefrijden afgestapt, verschrikkelijk zadel, daar zou ik na een jaar lang wennen nog niet op kunnen rijden.

Ik merk zeker het verschil met maatwerk. Als je tijdens een passessie de verschillende zadels probeert, merk je heel duidelijk de verschillen. Misschien dat ik het extra merkte omdat ik een dondersgevoelig paard heb, maar mijn paard liep echt anders onder verschillende merken, modellen, bomen en kussens.
Daarbij ben ik zelf erg lang, waardoor ik met veel standaardzadels niet weg kom met mijn benen (en een grotere inchmaat geeft teveel ruimte in het zitvlak en wordt tevens erg lang, ik moet meer ruimte hebben bij het zweetblad/wrongen)

Maar uiteindelijk valt of staat alles met de zadelmaker die je hebt. Die moet je toch helpen met je maatwerk ook daadwerkelijk goed af te stemmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 11:57 



 
Profiel   

Voordeel van maatwerk is dat zadels aangepast kunnen worden naar jouw wensen.

Voorbeelden zijn boom van model A, zit van model B en wrong van model C.
Dat is bij standaard zadels vaak niet mogelijk.
Zo is het zadel optimaal voor zowel paard als Amazone/ruiter.
Daarnaast ook veel keuze qua uiterlijk, minder belangrijk maar wel leuk natuurlijk.

Zoveel prijsverschil is er niet en soms is maatwerk zelfs goedkoper. Daarvoor hoef je het dus niet links te laten liggen.


Er zijn heel veel zadelmakers met een eigen merk, naast de door jou genoemde kan je ook denken aan Daaleman, DSC, Arno Brandt, KM, Sella, Kingsley en ook Custom heeft veel mogelijkheden.

Ik had altijd Schutte gehad maar na een zadel geleverd gekregen dat na een jaar nog steeds niet goed lag en de schuld bij mij en mijn paard kwam te liggen en het er gewoon op neer kwam dat ze niets meer wilde doen voor me was ik er helemaal klaar mee.

Nu een Graziozo en daar super blij mee en het probleem wat ik met het vorige zadel had is weg en was dus toch het zadel zelf.

Maar goed over elke fitter zijn dingen op of aan te merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 12:18 



 
Profiel   

Ik zal het (een soort van) niet meer doen. Ik heb het 2x gedaan en 2x was het zadel niet het zadel wat ik heb getest, ook niet na inrijden. Het 2de zadel zit ik dan wel weer fijn in maar ligt belachelijk...
Bij Custom/Aviar zou ik de gok dan weer wel durven nemen, daar rij je 2 weken "proef" op je eigen zadel voor je een beslissing neemt of je hem wel of niet koopt.

Maar ik koop vanaf nu alleen nog maar het zadel wat ik heb getest, of ik koop niets....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 15:47 



 
Profiel   

Ik heb een op maat gemaakt zadel (echt van kale boom naar volledig zadel) en ben er zo ontzettend blij mee! Geen dressuurzadel overigens, maar een vaquerazadel.
Voor het bestellen eerst veel geïnformeerd, er zijn zoveel verschillen en mogelijkheden. Uiteindelijk gekozen voor iemand die direct zelf voor mij belangrijke punten aankaartte, erg proactief meedacht en fijn communiceerde.
De maker is er eentje die al jaren en jaren in het vak zit, echt prachtwerk wat hij maakt. Mijn vaquera heeft een licht flexibele boom, ligt als een huis op mijn paard en is ook voor mij echt heel fijn en passend.

Of een 'standaard' vaquera van hogere prijsklasse fijner was geweest weet ik natuurlijk niet.

Ik heb in het verleden voor een ander paard wel een tweedehands, aangepaste Schutte gehad en zat daar ook superfijn in, maar na een tijd bleek dat toch niet lekker meer te passen. Maar goed, dat was misschien ook met een wel helemaal op maat gemaakt zadel gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:40 



 
Profiel   

Ik vind het geen meerwaarde hebben en je moet je heel goed afvragen of je paard nog veel verandert en hoe aanpasbaar het zadel is.

Ik heb mijn zadel gekozen op wat goed past voor het paard en mij :j helemaal dan afgepast op het paard.

Echter had mijn paard als 5 jarige boommaat medium. 3 jaar geleden kocht ik mijn nieuwe (huidige) zadel met boommaat wijd paard was toen 10. Deze is inmiddels een extra wijd , de boom was gelukkig in de pers aanpasbaar.

Maar dat betekend dus dat het paard in 8 jaar tijd een aantal boommaten geggroeid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 17:01 



 
Profiel   

Ik riep altijd dat het voor mij niet hoefde, op maat gemaakt. Zonde als je paard er uit groeit en je zou er maar eens voor kiezen om een ander paard te kopen.

Totdat je een berg zadelellende hebt gehad en je geen goeie oplossing kan vinden samen met verschillende zadelpassers.

Ik heb afgelopen zomer een Graziozo aan laten meten en hij is vorige week binnen gekomen. Eerste paar keer even wennen, maar voor het eerst het gevoel dat ik in het zadel zit in plaats van erbovenop, dus super blij mee! Paard is er ook blij mee en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Mocht ik van paard veranderen kunnen ze ook de kussens aanpassen, dus dat is wel heel fijn. Je merkt duidelijk dat dit zadel ook voor mij gemaakt is en dat is toch wel een luxe waar ik denk ik heel snel aan gewend raak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 09:52 



 
Profiel   

Wat grappig dat de meningen zo verdeeld zijn. Ik vind het zo lastig. Ik heb in de 1,5 jaar dat ik mijn paard heb al 2 budget zadels gekocht (beide met fitters en consult) (Kent en Masters en Letek) en zadel 1 was toch niet goed voor paard en nu op zadel 2 kan ik niet langer dan 20 minuten rijden zonder pijn.

Heb Graziozo langs gehad. En jeetje wat een verschil qua comfort, voor mij en mijn paard. Maar ik ben bang dat ik meer moet proberen van mezelf voor ik tot aanschaf overga. Dat is dus hier een beetje de vraag: zit er meer tussen 1200 euro budget zadel en 3600 euro maatwerk? Het zijn zulke uitersten….

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 14:44 



 
Profiel   

Ja, daar zit zeker wel meer tussen... Ben je er bij beide zadels snel achtergekomen of duurde dat bv een half jaar? Wij hadden laatst Van Rijs op stal, zadels gepast en de beste heb ik gekocht met de kanttekening dat als hij niet beviel binnen X dagen, hij weer terug mocht. Paard bleek er niet blij mee te zijn uiteindelijk dus teruggebracht maar dat vond ik zulke fijne service!

Edit: ik moet wel heel eerlijk zeggen dat de service van Graziozo wel echt super is! Mijn zadel ligt op een zadelkar in de woonkamer en ik kan er moeilijk afstand van doen :'). Bij haar kun je ook vaak wel even lenen toch als je het niet zeker weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 14:59 



 
Profiel   

Ja maar met de kanttekening dat zadels enorm duur geworden zijn...

Ik heb een anatomica octant, echt heerlijk zadel! 3 jaar geleden gekocht voor €1.995. Inmiddels is hetzelfde zadel nu €3.200

Evenals ik heb voor de anatomica een ideal op maat laten maken die kostte ook €1.995 maar dat was helemaal niks super scheef. Maar die zijn nu ook veeel duurder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 15:02 



 
Profiel   

Bij zadel 1 duurde dat een tijdje, viel de osteopaat op en een andere fitter die kwam controleren (ivm verlof fitter die me het zadel had verkocht).
Zadel 2 begon ik na 2 maand langer rijden te merken dat ik enorm pijn in enkels en liezen kreeg. Eerst dacht ik aan mijn houding en zit, maar moet te veel compenseren in lijf om goed in balans te zitten.
Waar ik mee zit is dat ik het liefst nog zadels probeer van Sella, Schutte en Fryso. Maar dan ben ik zo 400 euro verder aan pasconsulten en is het prijsverschil weer teniet gedaan.
Moeilijk…..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 15:04 



 
Profiel   

Bielsje schreef
Ja, daar zit zeker wel meer tussen... Ben je er bij beide zadels snel achtergekomen of duurde dat bv een half jaar? Wij hadden laatst Van Rijs op stal, zadels gepast en de beste heb ik gekocht met de kanttekening dat als hij niet beviel binnen X dagen, hij weer terug mocht. Paard bleek er niet blij mee te zijn uiteindelijk dus teruggebracht maar dat vond ik zulke fijne service!

Edit: ik moet wel heel eerlijk zeggen dat de service van Graziozo wel echt super is! Mijn zadel ligt op een zadelkar in de woonkamer en ik kan er moeilijk afstand van doen :'). Bij haar kun je ook vaak wel even lenen toch als je het niet zeker weet?


Fijn dat je een goede ervaring hebt gehad. Helaas niets op proef voor langere termijn icm aangepaste en verkorte kussens die mijn paard nodig heeft. Al haar proefzadels waren net een tikkeltje te lang. En dat vind ik dat wel fijn: er wordt iets gemaakt wat mij en mijn paard past en we zijn beide geen standaard maten (ik klein met korte benen en paard peervormig en rond). Toch spannend 3500 euro te besteden aan een zadel wat je dus niet kent….

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 15:07 



 
Profiel   

Marigo schreef
Bielsje schreef
Ja, daar zit zeker wel meer tussen... Ben je er bij beide zadels snel achtergekomen of duurde dat bv een half jaar? Wij hadden laatst Van Rijs op stal, zadels gepast en de beste heb ik gekocht met de kanttekening dat als hij niet beviel binnen X dagen, hij weer terug mocht. Paard bleek er niet blij mee te zijn uiteindelijk dus teruggebracht maar dat vond ik zulke fijne service!

Edit: ik moet wel heel eerlijk zeggen dat de service van Graziozo wel echt super is! Mijn zadel ligt op een zadelkar in de woonkamer en ik kan er moeilijk afstand van doen :'). Bij haar kun je ook vaak wel even lenen toch als je het niet zeker weet?


Fijn dat je een goede ervaring hebt gehad. Helaas niets op proef voor langere termijn icm aangepaste en verkorte kussens die mijn paard nodig heeft. Al haar proefzadels waren net een tikkeltje te lang. En dat vind ik dat wel fijn: er wordt iets gemaakt wat mij en mijn paard past en we zijn beide geen standaard maten (ik klein met korte benen en paard peervormig en rond). Toch spannend 3500 euro te besteden aan een zadel wat je dus niet kent….


Wat betreft passend voor het paard, José kon het zelfs passend krijgen op die van mij. Daar zou ik me niet druk om maken! Het meten is zo enorm uitgebreid en veel voor het paard is ook nog aan te passen volgens mij als het toch niet blijkt te werken!

Bij mij liep het vast op het enige dat niet aanpasbaar was, de zitting, maar zelfs daar is ze nog druk mee bezig geweest :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 15:13 



 
Profiel   

Marigo schreef
Bij zadel 1 duurde dat een tijdje, viel de osteopaat op en een andere fitter die kwam controleren (ivm verlof fitter die me het zadel had verkocht).
Zadel 2 begon ik na 2 maand langer rijden te merken dat ik enorm pijn in enkels en liezen kreeg. Eerst dacht ik aan mijn houding en zit, maar moet te veel compenseren in lijf om goed in balans te zitten.
Waar ik mee zit is dat ik het liefst nog zadels probeer van Sella, Schutte en Fryso. Maar dan ben ik zo 400 euro verder aan pasconsulten en is het prijsverschil weer teniet gedaan.
Moeilijk…..

Misschien kan je iemand vinden die 2 van die merken heeft (of misschien zelfs alle?).

Ik heb geen ervaring met Sella en Fryso, maar als ik zo kijk naar de lepel van de Graziozo (ik word er spontaan claustrofobisch van) denk ik dat er wel een enorm verschil in zit is tussen de Schutte en Graziozo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 19:36 



 
Profiel   

Ik heb voorheen altijd Schutte gehad, ik voel me niet veel meer opgesloten in een Graziozo als in een Schutte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 21:34 



 
Profiel   

Ik heb in veel verschillende zadels gezeten, maatwerk, geen maatwerk. Maar ook daar is verschil in. Nu heb ik een Patricks en dat is echt een fantastisch zadel, ook maatwerk, ook prijzig, maar het geld zo ontzettend waard. Voor mij niets anders meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 22:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen