Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zadel aanmeten - aanrader of niet?

 
Profiel   

Ik heb een tijd terug een zadel laten aanmeten. Bij het proefrijden ging alles geweldig en ik zat als een huis. Maar toen kreeg ik mijn eigen zadel en ik kan er niet fijn in zitten.
Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik het zadel nog moest inrijden maar dat is ondertussen wel klaar :')

Ik zie behoorlijk veel zadels te koop staan die nog aardig nieuw zijn en aangemeten, en begin me nu een beetje af te vragen of dit vaker voorkomt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 20:51 



 
Profiel   

Ik weet niet of dit vaker gebeurt, het is mij nog nooit overkomen.
Ik denk dat het te maken heeft met de kwaliteit van de zadelpasser/maker.
Ik zou eerst in gesprek gaan met degene die jou dit zadel heeft geleverd, voordat je die op MP zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:05 



 
Profiel   

wat zegt je zadelmaker hierover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:43 



 
Profiel   

Ik ben ermee bezig met de zadelmaker! Het is alleen wat ingewikkeld omdat feitelijk gezien het zadel perfect is voor mij en mijn paard maar toch kan ik er niet lekker in rijden en zit ik mijn paard in de weg. Het lijkt er nu op dat als ik beter wil kunnen zitten, dat dat ten koste moet gaan van de ligging op mijn paard en dat is ook niet wenselijk natuurlijk.

Aangezien ik dacht dat het aan mezelf lag, heb ik het zadel nu te lang om al te veel van de zadelmaker te kunnen verwachten denk ik. Daarom ben ik alvast aan het oriënteren voor eventueel een nieuw zadel zodat ik snel kan schakelen mocht dat nodig zijn. Alleen dat aanmeten, ik durf dat dus niet meer echt :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:08 



 
Profiel   

Beetje kip of ei verhaal?
Als je zadel wel goed ligt op je paard maar jij er niet fijn op zit kan het ook betekenen dat door dit zadel nu naar voren komt dat er nog ruimte is om te sleutelen aan je eigen zit?
Maar het kan ook zijn dat de zadelmaker zich verkeken heeft op jouw zit.

Hoe dan ook, het goedkoopste is om met je instructrice te kijken naar hoe jij op het zadel zit en zien of je hier nog aan kunt sleutelen.
Anders moet je tot de conclusie komen dat je toch naar een ander zadel zult moeten kijken.
Maar vind het eerlijk gezegd wel dat de zadelmaker zich hier beetje erg makkelijk vanaf maakt door te zeggen dat het zadel ook perfect voor jouw zit is, maar jij je aan moet passen? Of begrijp ik dat nu verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:38 



 
Profiel   

Kan het niet zijn dat je zadel toe is aan een aanpassing / opvullen? Dat je zadel nu net niet 100% ligt waardoor jij lastig in je balans kan vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:44 



 
Profiel   

Toktokmiauw schreef
Beetje kip of ei verhaal?
Als je zadel wel goed ligt op je paard maar jij er niet fijn op zit kan het ook betekenen dat door dit zadel nu naar voren komt dat er nog ruimte is om te sleutelen aan je eigen zit?
Maar het kan ook zijn dat de zadelmaker zich verkeken heeft op jouw zit.

Hoe dan ook, het goedkoopste is om met je instructrice te kijken naar hoe jij op het zadel zit en zien of je hier nog aan kunt sleutelen.
Anders moet je tot de conclusie komen dat je toch naar een ander zadel zult moeten kijken.
Maar vind het eerlijk gezegd wel dat de zadelmaker zich hier beetje erg makkelijk vanaf maakt door te zeggen dat het zadel ook perfect voor jouw zit is, maar jij je aan moet passen? Of begrijp ik dat nu verkeerd?


Ik zal niet zeggen dat mijn zit perfect is, maar er is normaal gesproken weinig mis mee. Ik zat niet goed dus ik ben zitlessen gaan nemen. Dan hebben we het niet over 1 of 2 lesjes maar over maanden... Maar het werd niet beter en vervolgens stelde mijn instructrice voor om haar zadel er een keer op te gooien. Op haar en haar paard aangemeten dus ik zat niet geweldig maar stukken beter. Paard loopt met dat niet passende zadel ook stukken beter... :')

Er is niet gezegd dat ik me aan zou moeten passen, het zadel is alleen zo gemaakt dat ik er heel makkelijk in zou moeten kunnen zitten. Maar waarom me dat dan niet lukt is me een raadsel -O-

Het lijkt erop dat mijn zadel anders is dan het zadel waar ik op proefgereden heb en ik was alleen erg benieuwd of dat vaker voorkomt!


Laatst bijgewerkt door Bielsje op 20-11-21 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:05 



 
Profiel   

Sterrenpony schreef
Kan het niet zijn dat je zadel toe is aan een aanpassing / opvullen? Dat je zadel nu net niet 100% ligt waardoor jij lastig in je balans kan vinden?


Hij is nu 3x opgevuld gok ik maar ik heb nog geen enkele keer goed gezeten, dus het lijkt daar niet aan te liggen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:09 



 
Profiel   

Bielsje schreef
Sterrenpony schreef
Kan het niet zijn dat je zadel toe is aan een aanpassing / opvullen? Dat je zadel nu net niet 100% ligt waardoor jij lastig in je balans kan vinden?


Hij is nu 3x opgevuld gok ik maar ik heb nog geen enkele keer goed gezeten, dus het lijkt daar niet aan te liggen...


Dan is dat niet het meest logische inderdaad dat dat er iets mee te maken zal hebben. Wel erg vervelend

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:31 



 
Profiel   

Ik zou een second opinion doen bij een andere goed bekende zadelmaker en dan even checken wat hun van de zadel ligging vinden.

Wellicht kan jij niet zitten enof je paard niet ontspannen omdat het zadel gewoon verkeerd is aangemeten of te smal/breed/lang is. Je zal de eerste en zeker de laatste niet zijn met een maatwerk zadel die van geen kanten past

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:32 



 
Profiel   

Saaams schreef
Ik zou een second opinion doen bij een andere goed bekende zadelmaker en dan even checken wat hun van de zadel ligging vinden.

Wellicht kan jij niet zitten enof je paard niet ontspannen omdat het zadel gewoon verkeerd is aangemeten of te smal/breed/lang is. Je zal de eerste en zeker de laatste niet zijn met een maatwerk zadel die van geen kanten past


Maar hoe weet je of het dan goed gaat? Het zijn dus zulke dingen die me een beetje bang maken... Uren heb ik hier gezocht naar zadelmakers en waar de één laaiend enthousiast is, lees ik bij de ander dat het paard door een zadel van diegene de vernieling in is geholpen.

Ik heb 20 jaar lang een top zadelmaker gehad maar die is er niet meer en een nieuwe vinden kost me wat moeite... Nou ja, ik dacht dat ik er één had gevonden natuurlijk :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 23:54 



 
Profiel   

Dit is dus Dé reden dat ik tweedehands zadels koop die vaak een jaar of 3-5 oud zijn. Een goede tweedehands via een gerenommeerde zadelmaker is niks mis mee en je weet exact hoe het zit/ligt als je koopt. Grootste pluspunt is dat het niet ingereden hoeft te worden. Kwalitatief goede zadels gaan met goed onderhoud tientallen jaren mee, dus ook om die reden hoef je het niet te laten. Pluspunt is ook dat ze vaak goedkoper zijn, maar dat is voor mij nog niet eens de allerbelangrijkste reden.

Overigens hoeft niet ieder model zadel ook altijd lekker te zitten op elk paard. Ik heb twee dezelfde zadels (zelfde merk en type), waarbij ik op het ene paard zit als gegoten en bij de andere het zadel verschrikkelijk vindt. Nogmaals, het zijn exact(!) dezelfde zadels en liggen goed op het paard waarvoor ze zijn aangemeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 00:35 



 
Profiel   

mavantos schreef
Dit is dus Dé reden dat ik tweedehands zadels koop die vaak een jaar of 3-5 oud zijn. Een goede tweedehands via een gerenommeerde zadelmaker is niks mis mee en je weet exact hoe het zit/ligt als je koopt. Grootste pluspunt is dat het niet ingereden hoeft te worden. Kwalitatief goede zadels gaan met goed onderhoud tientallen jaren mee, dus ook om die reden hoef je het niet te laten. Pluspunt is ook dat ze vaak goedkoper zijn, maar dat is voor mij nog niet eens de allerbelangrijkste reden.

Overigens hoeft niet ieder model zadel ook altijd lekker te zitten op elk paard. Ik heb twee dezelfde zadels (zelfde merk en type), waarbij ik op het ene paard zit als gegoten en bij de andere het zadel verschrikkelijk vindt. Nogmaals, het zijn exact(!) dezelfde zadels en liggen goed op het paard waarvoor ze zijn aangemeten.


Maar in dat geval maakt het aanmeten van het zadel op het paard dan verschil? Dat dat stiekem toch invloed heeft op het model? Ik heb tenminste jaren op hetzelfde zadel en veel verschillende paarden gereden waarbij het alleen werd aangepast voor het paard, maar qua zitten was dat altijd hetzelfde gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 11:51 



 
Profiel   

Bielsje schreef
mavantos schreef
Dit is dus Dé reden dat ik tweedehands zadels koop die vaak een jaar of 3-5 oud zijn. Een goede tweedehands via een gerenommeerde zadelmaker is niks mis mee en je weet exact hoe het zit/ligt als je koopt. Grootste pluspunt is dat het niet ingereden hoeft te worden. Kwalitatief goede zadels gaan met goed onderhoud tientallen jaren mee, dus ook om die reden hoef je het niet te laten. Pluspunt is ook dat ze vaak goedkoper zijn, maar dat is voor mij nog niet eens de allerbelangrijkste reden.

Overigens hoeft niet ieder model zadel ook altijd lekker te zitten op elk paard. Ik heb twee dezelfde zadels (zelfde merk en type), waarbij ik op het ene paard zit als gegoten en bij de andere het zadel verschrikkelijk vindt. Nogmaals, het zijn exact(!) dezelfde zadels en liggen goed op het paard waarvoor ze zijn aangemeten.


Maar in dat geval maakt het aanmeten van het zadel op het paard dan verschil? Dat dat stiekem toch invloed heeft op het model? Ik heb tenminste jaren op hetzelfde zadel en veel verschillende paarden gereden waarbij het alleen werd aangepast voor het paard, maar qua zitten was dat altijd hetzelfde gelukkig!


Als de boomvorm, inchmaat en vorm van de kussens passen bij de rug van je paard kan een goede zadelmaker de vulling gewoon aanpassen. Daarvoor hoeft een zadel absoluut niet nieuw te zijn. Groot voordeel is dat je vaak het zadel gelijk kunt 'voelen' en niet hoeft af te wachten tot die gemaakt is en helemaal moet vormen. Zit en past die goed? Inpakken en meenemen ipv 12 weken wachten en een stijf ongevormd zadel ontvangen.

Ik denk dat het verschil bij mijn paarden ligt aan de beweging en wijze van opvulling. Het zijn dezelfde modellen, maar wel anders opgevuld om deze pas te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 22:03 



 
Profiel   

Je mag me foto’s sturen, ik kijk graag even met je mee of ik houdingtechnisch nog wat tips kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 22:09 



 
Profiel   

Mede daarom ben ik een paar jaar geleden voor custom gegaan. Dan heb je 3 weken om je zadel uit te testen. Heel blij mee want het eerste zadel wat ik kreeg kon ik ook niks mee, geen idee waar het aan lag maar ik zat helemaal uit balans. Heb toen uiteindelijk het leenzadel over gekocht.
Paar jaar later voor ander paard een ander zadel aan laten meten, en deze was wel gelijk goed.

Ik zou ook alleen nog maar nieuwe zadels kopen als deze service daar bij zit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 22:11 



 
Profiel   

Caira schreef
Je mag me foto’s sturen, ik kijk graag even met je mee of ik houdingtechnisch nog wat tips kan geven.


Lief! Maar ik heb al een hele tijd zitles en gewone lessen waarbij gefocust wordt op mijn zit, en zit ik op een ander zadel, dan is er het probleem weg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 22:26 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Mede daarom ben ik een paar jaar geleden voor custom gegaan. Dan heb je 3 weken om je zadel uit te testen. Heel blij mee want het eerste zadel wat ik kreeg kon ik ook niks mee, geen idee waar het aan lag maar ik zat helemaal uit balans. Heb toen uiteindelijk het leenzadel over gekocht.
Paar jaar later voor ander paard een ander zadel aan laten meten, en deze was wel gelijk goed.

Ik zou ook alleen nog maar nieuwe zadels kopen als deze service daar bij zit....


Ik denk achteraf dat ik ook langer had moeten testen... Het zadel is nu top aangepast maar perfect in balans zitten doe ik nog niet helemaal. En al zit ik behoorlijk goed in balans, dan lijkt mijn paard het nog niet helemaal geweldig te vinden al ligt het perfect.

Woensdag komt er toevallig iemand op stal die alleen zadels aanmeet. Ik heb gezegd dat ik daarbij aan wil haken maar enkel demo zadels wil proberen die ik over zou kunnen nemen... Ben benieuwd!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-21 22:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen