Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zadel stinkt

 
Profiel   

Hoi

Ik ben nieuw hier dus het kan zijn dat het niet goed staat.

Ik heb bij de zadelmaker een nieuw (2ehands) zadel gekocht. Zadel is helemaal nagekeken.
Dus Het lijkt me niet dat het de vulling is. Het is al een zadel uit 1986, maar dit was de enige die goed ligt op mijn paard.

Helaas kwam ik er thuis achter dat dit zadel zuur ruikt.
Heb al best wat geprobeerd, heb het zadel al 3x schoon gemaakt met zadelzeep en ingevet (het leer was best droog).
De geur is nu minder, maar nogsteeds aanwezig.

Het ruikt een beetje als handdoeken die te lang nat zijn geweest. Dus denk dat het zadel vochtig is geweest. Daarom heb ik het bij de verwarming gezet (slecht voor het leer ik weet het.) met proppen kranten tussen de zweetbaden en in het tussen kanaal. Dit lijkt wel wat te helpen, maar de geur blijft.

Heeft iemand tips hoe deze geur minder te maken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:08 



 
Profiel   

Een tweedehands zadel uit 1986? Hopelijk heb je er nauwelijks iets voor betaald? En heeft het zadel wel een breed genoeg tussenkanaal? Met de huidige kennis weten we dat de breedte van het tussenkanaal zoals “vroeger” veel gezien werd echt te smal is.

Heb je het zadel al afgenomen met een azijnoplossing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:14 



 
Profiel   

Muizen urine zou mijn eerste gok zijn.
Is de vulling ook vervangen? Indien niet dan zal dat sowieso nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:16 



 
Profiel   

Is er wel nieuwe vulling in gegaan? Want als dit zadel daadwerkelijk uit 1986 is dan is dit wel een must.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:20 



 
Profiel   

Vulling is voor aanschaf geheel vervangen dus dat zal het niet zijn.

Tussenkanaal is ook mooi breed. Begint met een hele hand breed, en eindigt Max een cm smaller.



De azijn tip ga ik proberen.
Weet iemand hoe sterk het mengsel moet zijn? Ik ga er vanuit dat het met water aangelengd moet worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 21:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen