Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kunststof bit slijt te snel?

 
Profiel   

Voor een van onze ponies hebben we een ongebroken watertrens van kunststof, het gaat om dit bit in de soft comfort uitvoering: https://www.tweespan.nl/beris-watertrens-comfort-stang-1/

We hebben deze pony afgelopen zomer gekocht, en ze kwam met hoofdstel en dit bit. Dit heeft de vorige eigenaar van een bitfitter aangeraden gekregen. Het viel me toen al op dat er wat slijtplekjes op het bit zaten, dus ik heb hetzelfde bit nieuw gekocht. Na slechts enkele keren rijden, zaten er al weer slijtplekken op het bit, met wat ruwe randjes er aan. Dit lijkt me niet heel fijn voor de pony, dus ben ik op zoek gegaan naar een er op lijkend alternatief, zo kwam ik bij dit bit uit: https://www.drunensruiterhuis.nl/watertrens-sprenger-pony-nathe-16-mm-dik-en-5-cm-ringen.html Dit bit had echter hetzelfde probleem: heel snel ruwe slijtplekken. Nu snap ik dat dit door het zachte materiaal komt, maar is het normaal dat er zo snel al slijtage optreedt? Heeft het misschien zin om de hard comfort versie van het eerste bit eens te proberen, in de hoop dat dat minder snel slijt? Ik kijk er niet zo naar uit om elke paar weken een nieuw bit te moeten kopen namelijk :o

Het lastige is dat de pony bitmaat 11 cm nodig heeft, in die maat is er helaas niet heel veel te krijgen. Bijv kunststof bitten van Trust zijn in deze maat niet te krijgen helaas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:17 



 
Profiel   

Probeer Winderen. Dan heb je hetzelfde type bit maar veel slijtvaster. Ook veel duurder, maar dat haal je er wel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:31 



 
Profiel   

Ik heb heel lang een natte bitje gehad bij mijn paard. Dat ging eerst heel goed, maar na een tijdje begon ze er erg op te kauwen en kon ik het elke paar maanden vervangen. Omdat het toen ook wat te klein werd, een bitfitter laten langskomen. Ik ben toen bij een enkelgebreken bitje van sprenger (de turnado) geƫindigd.

De meeste kunstoog bitjes zijn vrij makkelijk kapot te kauwen, kinderen blijft naar het schijnt langer heel maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:35 



 
Profiel   

Ik heb meerdere beris bitten liggen, de normale variant met tongboog. Mijn paard is ook altijd druk geweest met zijn bitten maar is echt geen slijtage aan te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 19:00 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Ik heb even naar Winderen gekeken, deze zijn er vanaf 11,5 cm, de pony heeft nu 11 cm, misschien kunnen we 11,5 nog wel proberen maar zou kunnen dat dit net te groot is. Dikte is ~18 mm, het bit wat ze nu heeft is 16 mm dik, zou dat veel uit maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 10:22 



 
Profiel   

Het is een soort gel he, dus in haar mond minder dik. Denk dat 2mm niet veel uitmaakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 00:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen