Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

To concord lead(er) or not?

 
Profiel   

Mijn pony heeft sinds juni een peesblessure. Om hem beter te laten revalideren, heb ik hem verhuisd. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat helaas dus ook zo. Ik zal jullie het lange verhaal besparen maar na 4 weken heb ik 'm halsoverkop weer verhuisd. Hij liep zo'n beetje op drie benen.
Op weide/paddock was dus geen optie meer. Hoewel het tegen alles waar ik voor sta ingaat, heb ik 'm op boxrust moeten zetten, na 7 weken stappen, groen licht gekregen en hij mocht er weer uit.
Yes eindelijk, maar helaas ging hij weer achteruit. In November liep hij slecht, dus uitloop was wederom geen optie meer. Na een echo bleek hij de boel verder opgerekt te hebben, waarschijnlijk het gevolg van het wanbeleid van de eerdere stallingsplek. Dus hij staat weer op rust, nu 6 weken. Naast de rust zitten we nu op 20 minuten stappen aan de hand.
Sinds deze week is het wandelen gevaarlijk geworden. Hij bokt en gooit zijn achterbenen zo hoog als het maar zijn kan, zonder nog oog te hebben voor zijn omgeving. Niet goed voor zijn herstellende been, maar zeer zeker ook gevaarlijk voor mij.
Ik kwam op het internet de Concord leader tegen. Ik heb ook al wat ervaringen gezocht via de zoektfunctie, maar wat ik vond zijn allemaal wat oudere topics. Wie heeft er (recente) ervaring met dit product? En niet geheel onbelangrijk, hoe is/was de ervaring?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 15:03 



 
Profiel   

Ik heb ooit voor een paard met een peesblessure een doolhof gemaakt op de paddock. Met lint, en snuffelmatjes voor honden, zodat ze zich fysiek niet druk maakte, wel buiten kwam, maar geestelijk moest nadenken, om uit te puzzelen hoe je daaruit kwam, en de beloningen kreeg. En elke dag de doolhof een beetje anders gemaakt.

Het nadeel is wel dat je van je paard een Houdini maakt :')

Maar het was erg effectief, en goed voor het herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 15:34 



 
Profiel   

Ik vond het een dure aanschaf voor hetgeen het doet en krijgt. Ben tijdens blessure gaan wandelen met het longeertouw. Dus over de rug, tussen de voorbenen langs en aan bit of halster vast. Paard bleef mooi in bespiering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 15:35 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb ooit voor een paard met een peesblessure een doolhof gemaakt op de paddock. Met lint, en snuffelmatjes voor honden, zodat ze zich fysiek niet druk maakte, wel buiten kwam, maar geestelijk moest nadenken, om uit te puzzelen hoe je daaruit kwam, en de beloningen kreeg. En elke dag de doolhof een beetje anders gemaakt.

Het nadeel is wel dat je van je paard een Houdini maakt :')

Maar het was erg effectief, en goed voor het herstel.


Dat is ook een goed idee!!! Thanks

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 16:02 



 
Profiel   

Je paard vindt het denk ik ook superleuk. Tenminste het paard hier wel :) graag gedaan, succes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 16:05 



 
Profiel   

Geen ervaring met de Concord Leader, wel met de Concord Longe. Ooit door een clinic mee in aanraking gekomen. Ik vind het prettig werken en zie ook echt wel resultaat bij beide pony’s. Het kost wel even tijd om er handig in te worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 16:07 



 
Profiel   

Ik heb hier gestapt met longeersingel en elastiek eraan. Werkte prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 20:11 



 
Profiel   

Hier stappen met hooftstel en bitstuk aan longeren lijn en handschoenen.

Maar die ging op de achterbenen staan en beetjes hupsen verder niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 21:49 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Hier stappen met hooftstel en bitstuk aan longeren lijn en handschoenen.

Maar die ging op de achterbenen staan en beetjes hupsen verder niet


Ik stap met hoofdstel en bitstuk aan longeerlijn. Hij gooit zijn achterbenen in de lucht zonder nog oog voor zijn omgeving te hebben en daarbij bokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 22:52 



 
Profiel   

Chantal_1978 schreef
snorkel1986 schreef
Hier stappen met hooftstel en bitstuk aan longeren lijn en handschoenen.

Maar die ging op de achterbenen staan en beetjes hupsen verder niet


Ik stap met hoofdstel en bitstuk aan longeerlijn. Hij gooit zijn achterbenen in de lucht zonder nog oog voor zijn omgeving te hebben en daarbij bokken


Dat deed mijnde gelukkig niet tja.... elastische bandage kan misschien wat beperken aan de longeersingel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 23:03 



 
Profiel   

Hier ook geen ervaring met de concord leader, maar ik deed altijd een longeerlijn door het bit aan de zijkant van de singel vastmaken. Dan kon het paard ontspannen lopen als hij braaf was, maar als hij gekke dingen ging doen, kon ik hem wat om trekken en dan bleven ze meestal wel braaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-21 23:09 



 
Profiel   

Als het bedoelt is voor gereguleerd kunnen stappen, dan kan het.
Maar voor revalidatie een absolute afrader! Het beïnvloedt de biomechanica negatief waardoor er een compensatie plaatsvindt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-21 18:00 



 
Profiel   

Ik heb dus ook een concord leader aangeschaft omdat mijn paard niet te hanteren is aan de hand. Van elke eend die kwaakt schiet ze alle kanten op. Echt gewoon niet te doen.
Dus ik had de tip gekregen om een concord leader te proberen.

Nou dat maakt mijn paard dus niks uit. Ze schiet nog steeds pijlsnel omhoog, naar voren en alle andere kanten op die je maar kunt verzinnen, met als gevolg dat ze toch vast zit in die concord leader en dat lijkt mij niet fijn.

Dus laat je niet wijs maken dat elk paard braaf mee stapt, want dat is dus helaas niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:26 



 
Profiel   

Mag je erop zitten om te stappen? Misschien gedraagt zich zich dan beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:31 



 
Profiel   

Misschien vragen naar iets wat al ingeregeld is, maar heb je je paard al helemaal teruggezet in voer? Arm hooi en vitaminebrokje bijvoorbeeld?
Voer je al magnesium bij?

Een paard fixeren met stappen zou ik niet zo snel doen, maar het werken met een longeersingel en (dubbele) longeerlijn kan wel maken dat je wat meer te vertellen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:17 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Mag je erop zitten om te stappen? Misschien gedraagt zich zich dan beter


Ja hoor, ik rijd gewoon en draaf ook al een paar rondjes maar ik heb gewoon geen tijd om 7 dagen per week te rijden of te lange teugelen. Dus ik zocht naar iets om op andere dagen veilig te kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:46 



 
Profiel   

frutsels schreef
Ik heb dus ook een concord leader aangeschaft omdat mijn paard niet te hanteren is aan de hand. Van elke eend die kwaakt schiet ze alle kanten op. Echt gewoon niet te doen.
Dus ik had de tip gekregen om een concord leader te proberen.

Nou dat maakt mijn paard dus niks uit. Ze schiet nog steeds pijlsnel omhoog, naar voren en alle andere kanten op die je maar kunt verzinnen, met als gevolg dat ze toch vast zit in die concord leader en dat lijkt mij niet fijn.

Dus laat je niet wijs maken dat elk paard braaf mee stapt, want dat is dus helaas niet zo.


Je paard kan extra alert zijn door een te actief sympathisch systeem van het zenuwstelsel, dan kan het parasymphatisch systeem niet goed zijn werk doen welke verantwoordelijk is voor ontspanning en opladen. Als dat frisse gedrag aanhoud zou ik blokkades in het weefsel laten opsporen door een therapeut

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:22 



 
Profiel   

De voorkant kun je begrenzen bij een overladen paard, de achterkant niet.
Ik zou gewoon bijzetten en dan alleen op het harde saai rondjes op de parkerrplaats stappen, het liefst als het rustig is en weinig te zien is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:32 



 
Profiel   

lideli schreef
Geen ervaring met de Concord Leader, wel met de Concord Longe. Ooit door een clinic mee in aanraking gekomen. Ik vind het prettig werken en zie ook echt wel resultaat bij beide pony’s. Het kost wel even tijd om er handig in te worden


Hier beide gehad vooral de longe vond ik echt een aanwinst en die werkt in principe hetzelfde als de leader, je hebt alleen wat meer vast.

Mijn paard was wel echt beter te hanteren met stappen aan de leader. Hij was meer ontspannen en ook weer sneller ontspannen bij spanning


Laatst bijgewerkt door Jester_ op 20-01-22 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:35 



 
Profiel   

Odetje92 schreef
Je paard kan extra alert zijn door een te actief sympathisch systeem van het zenuwstelsel, dan kan het parasymphatisch systeem niet goed zijn werk doen welke verantwoordelijk is voor ontspanning en opladen. Als dat frisse gedrag aanhoud zou ik blokkades in het weefsel laten opsporen door een therapeut


:+ Of je bespaart heel veel geld en haalt 'm eerst eens van de brok af, en gaat dan yoga met je paarden. Veel leuker en goedkoper, en veel langduriger resultaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:36 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Odetje92 schreef
Je paard kan extra alert zijn door een te actief sympathisch systeem van het zenuwstelsel, dan kan het parasymphatisch systeem niet goed zijn werk doen welke verantwoordelijk is voor ontspanning en opladen. Als dat frisse gedrag aanhoud zou ik blokkades in het weefsel laten opsporen door een therapeut


:+ Of je bespaart heel veel geld en haalt 'm eerst eens van de brok af, en gaat dan yoga met je paarden. Veel leuker en goedkoper, en veel langduriger resultaten.


Mijn paard krijgt juist geen brok, omdat ze niet veel doet dus dat advies is de oplossing helaas niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:42 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt ook geen brok/krachtvoer. Ik heb inmiddels Relaquine vd dierenarts gekregen. Niet ideaal maar zowel voor mijn pony alsook voor ons even de veiligste oplossing.
We willen niet dat hij zijn herstel teniet door bokkensprongen of ons verwond. Fingers crossed dat het leed snel geleden is

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:45 



 
Profiel   

Odetje92 schreef
frutsels schreef
Ik heb dus ook een concord leader aangeschaft omdat mijn paard niet te hanteren is aan de hand. Van elke eend die kwaakt schiet ze alle kanten op. Echt gewoon niet te doen.
Dus ik had de tip gekregen om een concord leader te proberen.

Nou dat maakt mijn paard dus niks uit. Ze schiet nog steeds pijlsnel omhoog, naar voren en alle andere kanten op die je maar kunt verzinnen, met als gevolg dat ze toch vast zit in die concord leader en dat lijkt mij niet fijn.

Dus laat je niet wijs maken dat elk paard braaf mee stapt, want dat is dus helaas niet zo.


Je paard kan extra alert zijn door een te actief sympathisch systeem van het zenuwstelsel, dan kan het parasymphatisch systeem niet goed zijn werk doen welke verantwoordelijk is voor ontspanning en opladen. Als dat frisse gedrag aanhoud zou ik blokkades in het weefsel laten opsporen door een therapeut


Er staat sowieso volgende week een driemaandelijkse check up met de fysio op de agenda :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:47 



 
Profiel   

Chantal_1978 schreef
Mijn paard krijgt ook geen brok/krachtvoer. Ik heb inmiddels Relaquine vd dierenarts gekregen. Niet ideaal maar zowel voor mijn pony alsook voor ons even de veiligste oplossing.
We willen niet dat hij zijn herstel teniet door bokkensprongen of ons verwond. Fingers crossed dat het leed snel geleden is


Zou ik eens naar kunnen informeren. Die van mij krijgt sowieso ook al elke dag magnesium maar dat helpt helaas ook niet afdoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:48 



 
Profiel   

frutsels schreef
Chantal_1978 schreef
Mijn paard krijgt ook geen brok/krachtvoer. Ik heb inmiddels Relaquine vd dierenarts gekregen. Niet ideaal maar zowel voor mijn pony alsook voor ons even de veiligste oplossing.
We willen niet dat hij zijn herstel teniet door bokkensprongen of ons verwond. Fingers crossed dat het leed snel geleden is


Zou ik eens naar kunnen informeren. Die van mij krijgt sowieso ook al elke dag magnesium maar dat helpt helaas ook niet afdoende.


Die van krijgt ook magnesium en Puur Rust…
Helaas teveel opgebouwde energie met de boxrust, wat natuurlijk ook logisch is, maar op dit moment echt ff niet anders kan. Nu is het voor iedereen veilig
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen