Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk bit?

 
Profiel   

Hoi allemaal,


Vraagje. Ik zit echt in mijn hoofd te worstelen voor welk bit ik nou wil gaan. Er zijn zoveel verschillende soorten keuzes.


Ik heb een jonge ruin die zadelmak & een beetje doorgereden is(alle basis rijhulpen zitten erop) en zat zelf te twijfelen tussen bustrens of D-trens, omdat op internet nou eigenlijk niet staat welke keuze nou beter is, bustrens of D-trens? En ik zat ook te twijfelen tussen dubbelgebroken of ongebroken. Liever geen enkelgebroken omdat dit in het gehemelte kan prikken. Hij heeft nu een dubbelgebroken watertrens van 12,5cm.


Ik ben eigenlijk opzoek naar iets wat meer in balans & stil ligt in de mond en waarbij de rijhulpen wat duidelijker doorkomen. Een kneveltrens vind ik persoonlijk nogal rigoureus. Ik zat ook te twijfelen tussen een wat dunner bit of toch een wat dikker bit(wel passend in zijn mond natuurlijk) en ook van welk materiaal, dus plastic/kunststof/rubber of toch gewoon metaal zoals hij nu heeft.


Zelf had ik het onderstaande bit op het oog, alleen geen ervaring mee en ook geen idee wat anderen hun ervaring ermee is, dus wel benieuwd naar:


https://www.agradi.nl/acavallo-d-trens- ... -125cm.htm


Ik ben niet zo zeer opzoek naar een ontzettend duur bit, maar het liefste gewoon basic maar wel goed genoeg.


Wie wil me helpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:17 



 
Profiel   

Ik ben erg fan van Fager bitten. Rij zelf met deze https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... laura.html

Ik snap niet zo goed waarom je denkt dat enkelgebroken in het gehemelte prikt? Een anatomische enkgelgebroken kan niet dubbelklappen en in het gehemelte prikken :)

Ik vind het bit veel stiller ligger dan een dubbelgebroken en het is niet zo'n rechte staaf als een ongebroken bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:22 



 
Profiel   

Spenk schreef
Ik vind het bit veel stiller ligger dan een dubbelgebroken en het is niet zo'n rechte staaf als een ongebroken bit.


zo'n rechte staaf als een ongebroken bit. ligt veel stiller dan jouw bit-argumenten, maar het behelst wat wat vakmanvrouwschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:26 



 
Profiel   

Enkelgebroken is minder wiebelig dan dubbelgebroken. Mijn gevoelige paard is echt blij met zn enkelgebroken bustrens van Sprenger.
Misschien kan je het beste een bitfitter laten komen. Het is echt idioot maar je voelt binnen een half rondje of het bit goed is of niet. En met een fitter kan je snel veel bitten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:31 



 
Profiel   

Het verschil tussen een bustrens en een D-trens is volgens mij mininaal, maar als je ook aan kneveltrens denkt, zou de D-trens daar denk ik meer op lijken vanwege het grotere oppervlak dat tegen de wang aan ligt.

Wat vind je rigoureus aan een kneveltrens? Voor jonge paarden zijn het juiste fijne bitten omdat ze de zijwaartse druk (bij sturen bijvoorbeeld) beter verdelen en aangezien veel jonge paarden nog vrij grote hulpen nodig hebben, is een knevel juist erg vriendelijk.

En als hij het nu goed doet op dubbelgebroken, zou ik daar ook gewoon mee verdergaan denk ik. Als je teveel in 1 keer aanpast, weet je ook niet welke van die dingen je paard wel of niet prettig vindt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:37 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Spenk schreef
Ik vind het bit veel stiller ligger dan een dubbelgebroken en het is niet zo'n rechte staaf als een ongebroken bit.


zo'n rechte staaf als een ongebroken bit. ligt veel stiller dan jouw bit-argumenten, maar het behelst wat wat vakmanvrouwschap.

Wat heerlijk neerbuigend. Niet elk paard vind een recht ongebroken bit fijn. Maar wil je dan een bit dat stiller ligt dan dubbelgebroken is enkel gebroken een prima optie.

Je moet naar het paard kijken en niet maar overal een ongebroken in willen hangen want dat is het meest stil liggende bit +

En precies wat Janna zegt. Enkelgebroken ligt wat stiller dan dubbelgebroken en dat vinden sommige paarde heel fijn. Evenals dat veel mensen op een watertrens rijden omdat die niet "vastgepakt kan worden alsdus veel mensen" maar mijn paard geniet absolute voorkeur voor bustrens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 22:50 



 
Profiel   

Ik rijd die van mij met een dubbelgebroken hulstrens.
Het combineert de draaibare ringen van de watertrens met de bescherming van de mondhoeken van de bustrens.
Mijn haflinger loopt hiermee erg fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:08 



 
Profiel   

Spenk schreef
Ik ben erg fan van Fager bitten. Rij zelf met deze https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... laura.html

Ik snap niet zo goed waarom je denkt dat enkelgebroken in het gehemelte prikt? Een anatomische enkgelgebroken kan niet dubbelklappen en in het gehemelte prikken :)

Ik vind het bit veel stiller ligger dan een dubbelgebroken en het is niet zo'n rechte staaf als een ongebroken bit.



Nou dat is gewoon bekend bij enkel gebroken bitten dat ze in het gehemelte "kunnen" prikken. Ze liggen misschien wel stiller omdat ze maar een enkele scharnier hebben, maar 1 stuk is altijd langer dan het andere stuk, tenzij je een bit hebt die dat niet heeft, die bestaan, maar dan moet je denk ik wel in de hogere prijsklasse gaan kijken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:11 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn jonge ruin een dubbelgebroken D trens aangeschaft. Ook niet te duur, gewoon van Harry's horse.

Bij de vorige eigenaar had hij een enkelgebroken, hier reageerde hij met grondwerken super fel op. Met de dubbelgebroken niet maar ik heb deze niet super goed kunnen uittesten omdat hij al langere tijd stil staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:13 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ik rijd die van mij met een dubbelgebroken hulstrens.
Het combineert de draaibare ringen van de watertrens met de bescherming van de mondhoeken van de bustrens.
Mijn haflinger loopt hiermee erg fijn.


Kun je misschien dat bit vinden op internet? Kan ik een beetje een beeld ervan krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:15 



 
Profiel   

Replica1233 schreef
Spenk schreef
Ik ben erg fan van Fager bitten. Rij zelf met deze https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... laura.html

Ik snap niet zo goed waarom je denkt dat enkelgebroken in het gehemelte prikt? Een anatomische enkgelgebroken kan niet dubbelklappen en in het gehemelte prikken :)

Ik vind het bit veel stiller ligger dan een dubbelgebroken en het is niet zo'n rechte staaf als een ongebroken bit.



Nou dat is gewoon bekend bij enkel gebroken bitten dat ze in het gehemelte "kunnen" prikken. Ze liggen misschien wel stiller omdat ze maar een enkele scharnier hebben, maar 1 stuk is altijd langer dan het andere stuk, tenzij je een bit hebt die dat niet heeft, die bestaan, maar dan moet je denk ik wel in de hogere prijsklasse gaan kijken ;)

Bekijk de link deze heeft dat dus niet kan niet doorknikken en is even lang beide stukken. Ja is inderdaad 129 euro. Net als de sprenger die junna noemt. Maar de ouderwetse enkelgebroken zijn allang achterhaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:15 



 
Profiel   

Replica1233 schreef
Marije_jiplover schreef
Ik rijd die van mij met een dubbelgebroken hulstrens.
Het combineert de draaibare ringen van de watertrens met de bescherming van de mondhoeken van de bustrens.
Mijn haflinger loopt hiermee erg fijn.


Kun je misschien dat bit vinden op internet? Kan ik een beetje een beeld ervan krijgen.


https://www.divoza.com/nl/harrys-horse-hulstrens

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:15 



 
Profiel   

Iedereen kan hun eigen ervaring delen, maar vaak is het toch het beste om te kijken wat past bij jou en je paard. Ik heb goede ervaringen met Bianca van Joy4Horses

https://joy4horses.nl/bitfitting/

Heb haar destijds bij mijn jonge ruin laten komen die net goed en wel ingereden was om te kijken welk bit hem het beste passen zou. Ze geeft tips voor welk bit nu en tips voor welk bit eventueel in de toekomst, met die tips kon ik verder.

Ik laat haar straks ook bij mijn jonge merrie komen om te kijken welk bit haar het beste past. Ze kijkt naar alles, niveau van rijden, ruimte in de mond, de tanden en kiezen, gevoeligheid van de tong en lagen.

Want wat iedereen ook adviseren zal, niemand kan hier in de mond van jouw paardje kijken om te zien of het echt passend is voor je paard en voor jullie als combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:20 



 
Profiel   

Ik heb een dubbelgebroken kneveltrens met een mondstuk dat lockt waardoor hij nooit kan gaan knijpen. Super stabiel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 00:07 



 
Profiel   

Locked bitten zijn ook heel fijn bij een gevoelig paard, alleen bij de KNHS niet meer toegestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 07:19 



 
Profiel   

janna schreef
Locked bitten zijn ook heel fijn bij een gevoelig paard, alleen bij de KNHS niet meer toegestaan.

Inmiddels wel weer hoor! Was een foutje

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 07:30 



 
Profiel   

R-Roll van Harry's horse vind ik een fijn stabiel bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 07:56 



 
Profiel   

Er zijn gewoon veel bitten fijn en je paard bepaald.
De gene waar ik het eerste uit kies zijn dubbel gebroken en ongebroken. Heb al lang niet meer met enkel gebroken gereden en ook geen paarden gehad die dat als voorkeur hadden. Maar zouden ze dat hebben kregen ze die ook.

Dubbel gebroken merk ik wel echt het verschil van het tussen stukje.
Veel merken hebben dat tussenstuk te groot en te breed, En dat vinden veel paarden ook niet fijn.
Ik ben nu al bij diverse paarden toch weer uitgekomen bij de K&K ultra van Sprenger. (geen dynamic oid)
Klein tussenstukje en 45 graden gedraaid.


Ook mijn merrie de gok gewaagd voor haar 1 te bestellen, want ze heeft het liefste watertrens. Kan ze wat rommelen. Bustrens 14,5 past wel, watertrens niet, dus die maar in maatje 15,5 besteld. En daar loopt ze gelukkig fijn op.

Ik heb ook een Fager maar die is te dun voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 08:26 



 
Profiel   

Waarom geen kneveltrens?

Een D trens is iets "scherper" dan een bustrens. Drukt iets op de wang en door de D ringen krijg je iets hefboom.

Een locked zos hierboven genoemd zou ik niet aan beginnen. Een locked bit is echt voor paarden die zich sterk maken, en werkt scherper in dan veel mensen denken.

Ik zou voor een kwaliteitsvolle enkelgebroken bustrens of watertrens gaan. Van Trust of Sprenger bijvoorbeeld. Deze bitten kunnen niet in het gehemelte prikken.

Een Sprenger Turnado bitje is super fijn en niet duur in aanschaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 08:39 



 
Profiel   

Spenk schreef
janna schreef
Locked bitten zijn ook heel fijn bij een gevoelig paard, alleen bij de KNHS niet meer toegestaan.

Inmiddels wel weer hoor! Was een foutje


Oh echt? Goed dat je het zegt. Daar ben ik wel blij mee.
De locked bitjes zijn idd scherp, maar voor sommige paarden een uitkomst. Mijn andere paard houdt niet van enkelgebroken, maar een dubbelgebroken is veel te wiebelig. Ik ben toen uitgekomen op de stubben easy control. Wel dubbelgebroken maar niet te wiebelig. En grote D ringen, dus ook daardoor ligt dat bit erg stabiel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 08:56 



 
Profiel   

Locked bitjes zouden toch juist minder scherp moeten zijn omdat ze minder snel in het gehemelte prikken?

Ik heb er zelf een hoop geprobeerd:
enkel gebroken D-trens
enkel gebroken locked bustrens
trust flexi soft (kunstof stang, ik geloof ook bustrens) > deze was veel te dik, kreeg mijn merrie zelfs een blauwe tong van
myler level 1 12mm bustrens > deed ze het redelijk goed op, maar werd ze soms vrij sterk op
myler level 2 12 mm bustrens > rij ik nu mee en doet ze het super op :)

Het is zo afhankelijk van je paard welk bit voor hem/haar geschikt is, dus probeer je daar wat meer in te verdiepen. Mijn merrie heeft een klein mondje met weinig ruimte en is snel afgeleid, dus daarop ben ik me gaan focussen in de zoektocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 09:52 



 
Profiel   

Locked bitjes zijn idd veel minder scherp omdat je wel de voordelen hebt van een gebroken bit, maar ze nooit kunnen knijpen of prikken idd :j en omdat ze locked zijn zijn ze ook veel stiller in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:24 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Locked bitjes zijn idd veel minder scherp omdat je wel de voordelen hebt van een gebroken bit, maar ze nooit kunnen knijpen of prikken idd :j en omdat ze locked zijn zijn ze ook veel stiller in de mond.

Maar het vormt een stang wanneer er druk op het bit komt, en op dat moment werkt het bit strenger in.
Deze bitten worden vooral aangeraden voor paarden die bijvoorbeeld in het parcours sterk worden maar wanneer een bit met een hefboom te niet nodig is.

Dit heeft de vertegenwoordig van Trust mij zelf uitgelegd tijdens een training op mijn werk. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:56 



 
Profiel   

Waarom geen watertrens?

Persoonlijk, als je zoveel vragen hebt zou ik contact opnemen met een bitfitter.
Ik heb 5 bitten gekocht voor mijn paard en geen van allen vond zij fijn, toen een bitfitter gevraagd en waren we in een keer klaar. Als ik die gelijk had gevraagd had het me een hoop geld gescheeld.


Mijn paard wil kennelijk een bit die in een boogje om haar tong ligt, ik heb nu een sprenger novocontact watertrens. Maar een dynamics heeft dezelfde eigenschappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:58 



 
Profiel   

Esaqar schreef
Avalanche81 schreef
Locked bitjes zijn idd veel minder scherp omdat je wel de voordelen hebt van een gebroken bit, maar ze nooit kunnen knijpen of prikken idd :j en omdat ze locked zijn zijn ze ook veel stiller in de mond.

Maar het vormt een stang wanneer er druk op het bit komt, en op dat moment werkt het bit strenger in.
Deze bitten worden vooral aangeraden voor paarden die bijvoorbeeld in het parcours sterk worden maar wanneer een bit met een hefboom te niet nodig is.

Dit heeft de vertegenwoordig van Trust mij zelf uitgelegd tijdens een training op mijn werk. :o

Het vormt geen stang er groeien niet ineens scharen uit met een hefboomwerking _O-

Het wordt ongebroken bit op dat moment. Maar zie je een ongebroken bit dan ook als scherp?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen