Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Welk bit?

 
Profiel   

Er is niet iets beter... het ene paard vindt het ene model fijn, het andere een ander model.
Je kan het beste even verschillende lenen en voelen, ook qua diktes.
Veel mensen denken dat een dun bit scherper is, maar voor een paard met weinig ruimte is bv een heel dik bit weer veel vervelender.

Zo ook met een enkel/dubbel/ongebroken bit.
Ligt er maar net aan waar je paard de druk het fijnste vind.


Ik hou zelf door het gevoel vaak niet zo van vaste ringen... maar mijn vorige werd wiebelig van watertrensen, dus zat ik er wel aan vast :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:02 



 
Profiel   

Esaqar schreef
Maar het vormt een stang wanneer er druk op het bit komt

Het wordt nooit een stang, het gedraagt zich dan als een ongebroken bit. Een stang heeft een hefboomwerking en scharen.

Esaqar schreef
en op dat moment werkt het bit strenger in

Dit is een fabel. Een ongebroken trens is werkelijk een van de zachtste bitten die er zijn, omdat er totaal geen hefboom is of kan ontstaan, het bit kan niet knijpen en ook niet prikken.

Het voordeel van dubbel gebroken of enkel gebroken is dat je eenzijdig kunt inwerken (moet je dan wel een beetje handig voor zijn). Het nadeel is dat zo'n bit als je het flink gebruikt als een notenkraker gaat werken, en zo kan een trens heel onvriendelijk worden. Dat nadeel is opgelost met een locked bit. The best of both worlds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:08 



 
Profiel   

Ik ga hier verder ook niet over in discusie.
Met stang bedoel ik een ongebroken bit, excuses. Wat dit aan het typen en ondertussen nog een gesprek met mijn collega's aan het houden.

Dit is wat de vertegenwoordiger van Trust mij heeft verteld. Zou het vreemd vind dat wanneer een bit voor deze doeleinden wordt uitgevonden en geproduceerd na veel onderzoek etc. dat dat dan niet waar zou zijn. :')

Wij verkopen verder met deze uitleg het bit ook in de winkel en mensen vertellen ons dat het werkt.

Wanneer jullie dit ervaren als een zacht bit heb je waarschijnlijk geen sterk paard en rij je het bit alleen in dubbelgebroken vorm.

Verder ga ik hier niet meer over in discussie. Fijn dat jullie er een positieve ervaring mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 15:21 



 
Profiel   

Esaqar schreef
Wanneer jullie dit ervaren als een zacht bit heb je waarschijnlijk geen sterk paard en rij je het bit alleen in dubbelgebroken vorm.


Een ongebroken bit werkt niet strenger in dan een gebroken. Maar dan nog.....als je paard zich sterk maakt is een strenger bit niet de oplossing.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen