Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Is mijn zadel te breed?

 
Profiel   

Dag bokkers!
Ik hoop dat iemand mij hier wellicht bij kan helpen. Een paar weken geleden hebben wij een nieuw zadel aangeschaft voor onze driejarige pony. Ze is net zadelmak en staat pas sinds deze week weer thuis. Nu viel me vanavond op dat ik mijn hand helemaal onder het zweetblad (gedeelte waar nog kussen zit) kan steken. Het lijkt mij niet dat dit de bedoeling is en het kopijzer/boom wellicht te breed is voor haar? In mijn optiek hoort het zadel netjes aan te sluiten. Hieronder heb ik een aantal foto's geupload (sorry voor de slechte foto's en de enorm vieze jas...)


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik hoop dat iemand mij hier wellicht bij kan helpen. Ik dacht dat er nu een wijde boom in zit, maar dat leek me al erg wijd voor een fijn gebouwde (NRPS) D-pony van 1.44. Maar ik kan het natuurlijk fout hebben. Het zadel heeft gelukkig een verwisselbare boom, dus het kan aangepast worden. Uiteraard neem ik morgen ook even contact op met mijn zadelmaker.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:24 



 
Profiel   

De boom lijkt op je foto's wel aan te sluiten alleen de zweetbladen staan af maar dat kan nieuwigheid zijn.
Heb je het zadel laten aanmeten door een professionele zadelmaker en heb je goede foto's zonder dekje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:30 



 
Profiel   

De manier waarop je kijkt, is niet helemaal correct, maar het lijkt wel te kloppen dat de boom/kopijzer te breed is.
Daar waar jij je hand onder stopt, zit geen boom meer, dus dan zou gewoon mee moeten buigen rondom de pony. Is het een nieuw zadel dat nog in model moet komen? Dan komt dat waarschijnlijk wel goed.

Maar het lijkt of foto 3 en 4 wel zo te zijn dat de bovenkant van het zadel, waar wèl kopijzer zit, de hoek van het zadel niet gelijk loopt aan het zadel. Daarbij lijkt het zadel ook wat voorover te liggen.
Maar goed, vanaf foto's en zonder te voelen blijft het natuurlijk giswerk

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:31 



 
Profiel   

Ik heb niet veel zadeltechnische kennis maar mijn zadelmaker zegt altijd dat je met ietwat druk je hand wel onder het zweetblad moet kunnen plaatsen. Het lijkt erop alsof jij je hand er zeer gemakkelijk onder schuift. Is het zadel goed aangesingelt op de fotos?
Kun je zowel aan de voorkant bij de schoft als aan de achterzijde je arm onder het zadel (in de tunnel) doen? Of kom je er voor niet door? Dan kan het zijn dat je boom te breed is. En vind 't zadel wat aan de grote/lange kant op de rug maar nogmaals: het is niet mijn expertise.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:33 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
De boom lijkt op je foto's wel aan te sluiten alleen de zweetbladen staan af maar dat kan nieuwigheid zijn.
Heb je het zadel laten aanmeten door een professionele zadelmaker en heb je goede foto's zonder dekje?


Het kan ook goed nieuwigheid zijn hoor! Ik heb nu helaas geen duidelijkere foto´s. Ik zal morgen overdag betere maken zonder dekje. Ik heb het bij een professionele zadelmaker laten aanmeten, maar aan de hand van ervaringen uit het verleden durf ik niet zo snel meer blind op een zadelmaker te vertrouwen (gaat overigens niet over deze zadelmaker)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:36 



 
Profiel   

Zadel lijkt prima in balans te liggen zo van de foto's :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:43 



 
Profiel   

Op zo‘n kleine pony staan nieuwe (stijve) zweetbladen al snel van het lijf af. Wat telt is het kopijzer. Echter vind ik de wrongen wel erg groot voor zo‘n klein dier en ik ben benieuwd of die zich mooi om het lijfje heen gaan zetten. Ik was voor een kortere wrong gegaan waarschijnlijk, dat staat optisch mooier, maar ik weet niet hoe lang je benen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:45 



 
Profiel   

Het zadel is nu ongeveer 2 weken in gebruik en is nieuw gekocht, dus het kan wel kloppen dat dit zich nog moet vormen. Ik klopt inderdaad dat ik niet correct meet wat betreft het kopijzer, maar doordat de zweetbladen zo erg afsteken ging ik eraan twijfelen. Ik kan er inderdaad zonder moeite een hand onderdoor steken, maar wellicht dat dit zich naarmate de tijd nog moet vormen. Voor de rest lijkt het zadel ietsjes naar voren te hellen, maar er is verder wel ruim genoeg ruimte boven de schoft. Het zadel oogt inderdaad wat aan de grote kant, maar ze kon dit zadel (16,5 inch) wel net hebben. Kleiner kan ik voor mezelf ook niet gaan.

De zadelmaker vertelde me namelijk in het begin van het consult dat pony's je nog wel eens kunnen foppen met de boommaat als ze gespannen zijn, waardoor je ze wat breder kan meten. Pony vond het in het begin wel erg spannend en hield zich daardoor wat groter. Hierdoor ben ik een beetje gaan twijfelen, aangezien we achteraf niet nogmaals de maat hebben gemeten. Maar wellicht was dit niet nodig, ik ben natuurlijk geen expert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:48 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dit stelt me wel enigzins gerust wat betreft de boommaat, waarschijnlijk oogt het nog gewoon wat raar doordat de zweetbladen zich nog moeten zetten.

Sizzle, ik moet zeggen dat de wrongen wel wat groter ogen op de foto's dan dat ze daadwerkelijk zijn, maar ik snap wat je bedoelt. Ik hoop dat het zich naarmate de tijd vordert beter om de pony gaat vormen. Helaas waren er niet zoveel zadels met verwisselbare boom direct leverbaar. Aangezien we direct een zadel nodig hadden en de levertijden momenteel dramatisch zijn, zijn we voor dit zadel gegaan. De pony zal naarmate ze ouder wordt ook nog wel wat breder worden, waardoor het ook weer anders oogt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 23:56 



 
Profiel   

Op deze foto's kan je niet zien of de boom te breed is. Op foto's kan je zoizo alleen in extreme gevallen zien dat een zadel niet past. Dat hij wel past kan je op een foto nooit beoordelen. Hoeveel bokkers ook roepen dat het anders is. Een foppend paard vind ik gek. In beweging moet een paard ook ruimte hebben om zich groot te maken. Dat doet hij met rijden ook wel eens en daar moet wel ruimte voor zijn. Maar dat heeft weinig te maken met de totale breedte van het kopijzer, deze moet aansluiten bij de hoek van de schouders, en veel meer met hoe breed de kussens uit elkaar staan rond de schoft. De schoft moet ruimte hebben om breed te kunnen worden. Anders krijg je kuilen in de bespiering daar omdat het knelt.
En daarom passen niet alle zadels met een verwisselbaar kopijzer op alle paarden. De curve van de boom moet kloppen, de kussens moeten kloppen, de hoek van de schouders moet overeen komen met de breedte van het kopijzer en de schoft moet genoeg ruimte krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 00:24 



 
Profiel   

Daar heb je helemaal gelijk in Sas_Mon. Vanaf foto's valt inderdaad niet echt te beoordelen hoe dat een zadel ligt. Ik maakte me vooral zorgen om de zweetbladen en dacht dat dit wellicht te maken kon hebben met het kopijzer (maar dit staat dus los van elkaar). Ik ben ervan bewust dat een zadel met verwisselbaar kopijzer zeker nier op elk paard past. Je past immers alleen het kopijzer aan, maar de rest moet natuurlijk ook passen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 00:31 



 
Profiel   

Het zweetblad kan volgens mij niet gemakkelijk om de pony vormen door die grote wrongen. Wrongen maken het dikker en zijn niet zo buigzaam.

Een eventueel te breed kopijzer kan tijdelijk opgelost worden door een bontje te gebruiken. Dit maakt de kamer van het zadel altijd wat smaller. Daarom raden ze ook aan om het je zadelmaker te melden als je met bontje wil rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 07:09 



 
Profiel   

De ruimte onder de zweetbladen is juist positief. Als het paard zijn been naar voren brengt komt daar de schouder. Bladen die strak liggen zullen dan dus knellen en zorgen dat een paard zijn been niet goed naar voren kan brengen.

En te breed kopijzer zorgt er vaak voor dat de achterkant van het zadel los komt. Het zadel kiept dan naar voren. Ik zeg bewust vaak, omdat de rest van het zadel ook moet passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 08:37 



 
Profiel   

Ikonik heeft toch een verwisselbaar kopijzer? Als je het zeker wilt weten kun je dat er toch zelf uithalen even checken? Hij lijkt iets voorover te liggen maar dat is altijd lastig van een foto te beoordelen. Verder is het idd heel veel zadel voor een kleine pony, en is het deels nieuwigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:06 



 

Je moet hoger kijken. Als de boom netjes aansluit is het zadel goed en moet het zadel nog vormen, hierdoor staan de zweetbladen wat af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:12 



 
Profiel   

Citaat
Op deze foto's kan je niet zien of de boom te breed is. Op foto's kan je zoizo alleen in extreme gevallen zien dat een zadel niet past. Dat hij wel past kan je op een foto nooit beoordelen. Hoeveel bokkers ook roepen dat het anders

Ik ken geen bokkers die zeggen dat ze kunnen zien of een zadel past.
Ja idd alleen de extreme gevallen.
En dat is net het ergste, die extreme gevallen komen er zelfs al een hoop voorbij. Wat dan aangepast zou zijn door een passer (wat ik me dan vaak afvraag en dat dat er maar bij geschreven is om ons bokkers stil te houden)
Want dan ligt een zadel zo compleet uit balans dat het zelfs vanuit een foto te zien is dat het niet passend is.
En dat is schrijnend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 10:17 



 
Profiel   

scrabbel schreef
De ruimte onder de zweetbladen is juist positief. Als het paard zijn been naar voren brengt komt daar de schouder. Bladen die strak liggen zullen dan dus knellen en zorgen dat een paard zijn been niet goed naar voren kan brengen.

En te breed kopijzer zorgt er vaak voor dat de achterkant van het zadel los komt. Het zadel kiept dan naar voren. Ik zeg bewust vaak, omdat de rest van het zadel ook moet passen.

Het schouderblad komt inderdaad naar achteren als een paard zijn been naar voren brengt, maar dat is aan de bovenkant. Als het schouderblad op de plek komt waar TS haar hand heeft, dan ben ik benieuwd hoe je paard eruit ziet. Dat lijkt me namelijk vrij onmogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:12 



 
Profiel   

Ik vind het zadel zo groot lijken, meer zadel dan pony...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:18 



 
Profiel   

Het zadel lijkt inderdaad vrij groot voor haar. Ik heb dit samen met de zadelmaker bekeken en deze kon ze wat betreft de laatste rib net hebben (16,5 inch). Een kleiner zadel kan ik zelf echt niet hebben, dan zit ik waarschijnlijk te veel op de lepel. Van een afstandje oogt het zadel wel minder groot. En ja ik ben wat aan de grote kant voor haar.

Verder is het inderdaad misschien een oplossing om te kijken wat een kleiner kopijzer erin doet.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 12:54 



 
Profiel   

hoe ligt het zadel met rijden? Schuift het naar voren of naar achteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:00 



 
Profiel   

Vergeet niet dat de pony net pas zadelmak is en er nog veel bespiering bij komt, daarnaast gaat de pony waarschijnlijk nog uitzwaren naarmate ze ouder wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:01 



 
Profiel   

Setteli schreef
hoe ligt het zadel met rijden? Schuift het naar voren of naar achteren?


Het zadel schuift verder niet. Ik heb de eerste foto's na het rijden genomen en naar mijn idee is de positie onveranderd.

@Boompje1985, dat denk ik inderdaad ook ja. Dan ziet het beeld er natuurlijk ook weer anders uit. Haar moeder was op driejarige leeftijd ook nog erg iel, maar is dat nu totaal niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:02 



 
Profiel   

Leuk dier TS!
Heb je zelf wel het idee dat je in balans kan zitten? Of wordt je voorover gezet bijvoorbeeld?

Boompje1985 schreef
Vergeet niet dat de pony net pas zadelmak is en er nog veel bespiering bij komt, daarnaast gaat de pony waarschijnlijk nog uitzwaren naarmate ze ouder wordt.

Maar voordeel van een zadel met verwisselbaar kopijzer, is dat je je zadel niet 'op de groei' hoef te kopen. Je doet het kopijzer er in dat op dat moment past en wanneer er inderdaad meer spier op zit, verwissel je het kopijzer, maar niet al vantevoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 14:54 



 
Profiel   

Ik zou nu zelf niet gaan rommelen met het kopijzer. Dit heeft de zadelpasser aangemeten. En de uitstekende zweetbladen heeft niets met het kopijzer te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:03 



 
Profiel   

Ik denk dat ik het inderdaad voor nu beter zo kan laten. De zadelmaker moet over een paar maanden sowieso langskomen voor een check up. Ik ga er voor nu maar even vanuit dat het gewoon goed zit en vertrouw maar op de kundigheid van de zadelmaker. Bedankt allemaal :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 16:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen