Bitringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 18:35

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn gemaakt, maar ze vragen het niet zo als ik het wil weten.
Nu heb ik niet zo heel veel verstand van bitringen, maar ben hier toch wel nieuwsgierig naar.

Ik dacht dus altijd dat bitringen bedoeld waren voor als je een bit had met losse ringen en je niet wilde dat er per ongeluk een velletje tussen kwam, maar nu las ik een ander Topic over bitringen en daar stonden ook weer andere functies in. Hebben bitringen gewoon meerdere functies?

Alvast bedankt!!

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:57

Je bedoelt de losse rubberen ringen die je kan gebruiken binnen de 'vaste' bitringen van het bit zelf, neem ik aan?

Die kan je bijvoorbeeld ook gebruiken als je bit net iets te breed is. Zelf ben ik er niet echt fan van omdat ze toch wat ruis geven, maar sommige paarden lopen er prima mee dus dat kan ook mijn eigen perfectionisme zijn :)

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:15

Lijsken schreef:
Je bedoelt de losse rubberen ringen die je kan gebruiken binnen de 'vaste' bitringen van het bit zelf, neem ik aan?

Die kan je bijvoorbeeld ook gebruiken als je bit net iets te breed is. Zelf ben ik er niet echt fan van omdat ze toch wat ruis geven, maar sommige paarden lopen er prima mee dus dat kan ook mijn eigen perfectionisme zijn :)


Ja dat bedoel ik! sorry, staat er misschien een beetje onduidelijk.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:23

Jongens, alvast :

In de titel staat “bitringen”, omdat ik dat vroeger op de manege altijd hoorde als ze over de bit rubbers praatten. Ik wilde het veranderen, maar dat lukt me even niet. Sorry!

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:13

Mij is geleerd dat die dingen bitschijven heten, geen idee of er nog een andere benaming voor is. Ik heb geleerd dat ze zijn zodat het bit minder snel door de mond van het paard kan gaan en inderdaad ter voorkoming van irritatie aan de mondhoeken. Misschien dat er nog andere functies van zijn maar daar ben ik niet van op de hoogte. Maar in beide gevallen lijkt mij dat de fout dan bij de ruiter ligt. Als er velletjes tussen komen lijkt het me dat het bit te klein is en als het is om ervoor te zorgen dat het bit niet door de mond getrokken kan worden heb je gewoon een niet zachte hand :j

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:24

Amberkelsey schreef:
Mij is geleerd dat die dingen bitschijven heten, geen idee of er nog een andere benaming voor is. Ik heb geleerd dat ze zijn zodat het bit minder snel door de mond van het paard kan gaan en inderdaad ter voorkoming van irritatie aan de mondhoeken. Misschien dat er nog andere functies van zijn maar daar ben ik niet van op de hoogte. Maar in beide gevallen lijkt mij dat de fout dan bij de ruiter ligt. Als er velletjes tussen komen lijkt het me dat het bit te klein is en als het is om ervoor te zorgen dat het bit niet door de mond getrokken kan worden heb je gewoon een niet zachte hand :j


Hoeft niet door de hand te komen
Paard lief wil graag watertrens.. Maar draait bit ook iets en door door dus bit schijven/ringen nodig
Het kan idd ook het bit wat verkleinen maar dat vind ik niet de functie waar ze voor zijn in mijn ogen..

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:01

Bitschijven zijn specifiek uitgevonden om de lippen te bechermen bij watertrensen omdat de bitring daarbij los door het gat van het bit gaat en bij draaien de lip mee kan nemen en beschadigen.
Ze helpen niet tegen doortrekken van het bit omdat ze gewoon ombuigen. Daar heb je weer knevelbitten voor.
Je kunt idd wel het bit passend maken als het een halve cm te wijd is.