Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

ben ik te groot voor mijn zadel?

 
Profiel   

Hoi hoi

Vorige week ben ik op pad geweest voor een ander zadel omdat mijn huidige zadel niet goed lag.
Geslaagd voor een zadel... ligt goed op mijn powny en zit heerlijk. Enkel twijfel ik of ik niet te groot ben voor het zadel? De zadelmaker zei dat het wel kon hebben. Moet niet opeens hele dikke billen krijgen natuurlijk... maar toch heb ik nog een kleine twijfel. wat vindt bokt?
paard is 1.56.
ik ben 1.68
weeg 62 kg


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:04 



 
Profiel   

Ik heb er niet genoeg verstand van om er echt iets zinnig over te zeggen maar ik snap je twijfel wel.
Zo op het eerste gezicht zou je zeggen dat het kan,
maar je zit toch, lijkt het, wel wat ver op de lepel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:08 



 
Profiel   

Het kan nét, maar voor het mooie vind ik je wel wat ver op de lepel zitten ook..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:13 



 
Profiel   

Maar dan is de de vraag of jij te ver in de lepel zit door je houding of dat het echt te klein is. Op rij foto’s is het nog wel oke, en op je stand foto ziet het er beter uit. Het is naar mijn mening nog niet te klein, maar je moet niet aankomen ;)

Of.. zijn we gewend dat iedereen in te grote zadels zit??


Laatst bijgewerkt door Bralindy op 14-01-22 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:27 



 
Profiel   

Ik zit hetzelfde in het zadel en dat kan prima :)

Maat groter ga ik in schuiven en dan komt het ook over de laatste rib van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:28 



 
Profiel   

Check zelf even of je echt in het midden van je zadel zit qua dieptepunt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je net iets teveel naar voren kantelt in je bekken. Als je echt goed op je zitbeenknobbels zit, dan past het prima. En je moet uiteraard ook even wennen denk ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:30 



 
Profiel   

De reden dat je redelijk ver achter in het zadel zit komt denk ik doordat je beugellengte aan de korte kant is.
Opzich is dat niet storend maar door de dijbeenwrong kan je knie niet verder naar voren waardoor je ongemerkt iets naar achter opgedrukt wordt.
Welke maat is dit zadel?
Het lijkt erop dat de pony best nog een maatje groter kan hebben toch?
Zitten nu zelf met onze E pony ook in de zadel zoektocht.
Mijn dochter is ongeveer jouw lengte maar nog iets meer een sprietje.
Hier nu een 17,5 Fairfax maar ondanks haar lengte twijfelen we toch om voor een 17 inch te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:31 



 
Profiel   

ajesca123 schreef
De reden dat je redelijk ver achter in het zadel zit komt denk ik doordat je beugellengte aan de korte kant is.
Opzich is dat niet storend maar door de dijbeenwrong kan je knie niet verder naar voren waardoor je ongemerkt iets naar achter opgedrukt wordt.
Welke maat is dit zadel?
Het lijkt erop dat de pony best nog een maatje groter kan hebben toch?
Zitten nu zelf met onze E pony ook in de zadel zoektocht.
Mijn dochter is ongeveer jouw lengte maar nog iets meer een sprietje.
Hier nu een 17,5 Fairfax maar ondanks haar lengte twijfelen we toch om voor een 17 inch te gaan.


Bijzonder dat jij vind dat zij te kort zit. Ik denk meer in de rotatie van haar bekken en soms kunnen daar kortere beugels nog baat bij hebben, geeft steun en balans en dat helpt je juist meer zitten. Ik vermoed zelf dat als zij nog langer gaat zitten, het naar achteren drukken wordt vergroot ivm meer druk op de beugels vanwege een gebrek aan balans… laat staan hoe nadelig is het voor je rug van die trek je dan hol en dat is ook weer nadelig voor je paard.. zo zie je maar.

Veel verschillende inzichten weer :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:34 



 
Profiel   

Bralindy schreef
ajesca123 schreef
De reden dat je redelijk ver achter in het zadel zit komt denk ik doordat je beugellengte aan de korte kant is.
Opzich is dat niet storend maar door de dijbeenwrong kan je knie niet verder naar voren waardoor je ongemerkt iets naar achter opgedrukt wordt.
Welke maat is dit zadel?
Het lijkt erop dat de pony best nog een maatje groter kan hebben toch?
Zitten nu zelf met onze E pony ook in de zadel zoektocht.
Mijn dochter is ongeveer jouw lengte maar nog iets meer een sprietje.
Hier nu een 17,5 Fairfax maar ondanks haar lengte twijfelen we toch om voor een 17 inch te gaan.


Bijzonder dat jij vind dat zij te kort zit. Ik denk meer in de rotatie van haar bekken en soms kunnen daar kortere beugels nog baat bij hebben, geeft steun en balans en dat helpt je juist meer zitten. Ik vermoed zelf dat als zij nog langer gaat zitten, het naar achteren drukken wordt vergroot ivm meer druk op de beugels vanwege een gebrek aan balans… laat staan hoe nadelig is het voor je rug van die trek je dan hol en dat is ook weer nadelig voor je paard.. zo zie je maar.

Veel verschillende inzichten weer :+


Nee hoor niet bijzonder maar een mening gevormd uit jaren ervaring ;)
En zoals ik al schreef is dit in combinatie met de dijbeenwrong.
Die duwt haar bovenbeen en knie terug waardoor je op de foto’s ziet dat ze haar hak enorm uitdrukt.
Deze beugellengte kan prima als haar bovenbeen iets meer ruimte krijgt.
Dus of een andere/kortere wrong of een zadel een maatje groter.


Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 14-01-22 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:39 



 
Profiel   

Bralindy schreef
Bijzonder dat jij vind dat zij te kort zit. Ik denk meer in de rotatie van haar bekken en soms kunnen daar kortere beugels nog baat bij hebben, geeft steun en balans en dat helpt je juist meer zitten. Ik vermoed zelf dat als zij nog langer gaat zitten, het naar achteren drukken wordt vergroot ivm meer druk op de beugels vanwege een gebrek aan balans… laat staan hoe nadelig is het voor je rug van die trek je dan hol en dat is ook weer nadelig voor je paard.. zo zie je maar.

Veel verschillende inzichten weer :+

alleen al aan hoe ver je ze haar enkels in stand moet plooien om achter de wrong te geraken kan je zien dat een gaatje langer haar echt geen kwaad zal doen, in tegendeel. :) Balans krijg je niet door in je beugels te gaan staan.
Als je je enkels zo onnatuurlijk ver moet plooien om te kunnen zitten, zit je te kort. Je kan nl ook mooi zien dat ze dat tijdens het rijden niet kan (wat logisch is want zo een half uur of uur zitten, dan wandel je niet meer) en dan moet je dus ergens anders gaan compenseren. In dit geval dus door meer achterin het zadel (en dus hoger) te gaan zitten. Wil je haar meer naar het midden, zal je de beugels een gat of een half gat langer moeten doen en ze gaat vanzelf meer naar het midden zakken.


Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-01-22 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:41 



 
Profiel   

Ik vind je vooral in een houding gedrukt worden. Ik denk niet dat het zadel perse te klein is betreft inch maat. Maar dat die blok jou duwt waar jij niet past. Jij wil meer in het midden van dat zadel zitten maar kan niet door die blok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 12:41 



 
Profiel   

mijn beugels zitten inmiddels een gat langer.
De eerste dagen moest ik erg wennen waardoor ik een gat korter ben gaan zitten.
Als ik zit zoals nu heb ik door mijn been lengte minder contact met mijn paard.
nu ik gewend ben en wanneer ik paardlief fijn aan het lopen heb is een gat langer geen probleem.

dat hakken uitdrukken doe ik altijd wel erg makkelijk... te makkelijk eigenlijk als of die spier te lang is zeg maar haha

het zadel is een 16.5 inch

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:27 



 
Profiel   

Dan zou ik echt een maat groter testen. Dan hoef je niet perse langer te gaan zitten omdat je meer ruimte voor je been krijgt en houd je beter contact met je paard, hetgeen je nu zegt te missen als je een gat langer zit.
16,5 is echt een klein maatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 14:38 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik vind je vooral in een houding gedrukt worden. Ik denk niet dat het zadel perse te klein is betreft inch maat. Maar dat die blok jou duwt waar jij niet past. Jij wil meer in het midden van dat zadel zitten maar kan niet door die blok.


Ik ben het met je eens. Denk ik :)

Niet de maat, maar het model zadel vind ik niet bij jou passen, ts.
Je zit ook niet in het zadel, maar heel erg bovenop het zadel. Het ziet er daarnaast niet ongedwongen en ontspannen uit voor jou.

Doet me denken aan een bepaald merk zadel.

Wat voor zadel is het, ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:24 



 
Profiel   

En nu ik weet dat dit een 16,5 inch is zou ik voor een 17 gaan.
Kan je paard wel hebben.
Maar nog steeds een ander model, niet deze in 17 inch.
Zoek je op 17 inch heb je ook ineens veel keuze, terwijl die bij 16,5 meer beperkt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:28 



 
Profiel   

Hoe voelt het zadel voor jezelf? Zit je lekker? Kun je vrij bewegen ipv of ben je echt beperkt tot een kleine marge? Als ik het zadel zo zie en hoe je er in zit vind ik het niet té klein, maar wel aan de krappe kant van passend. Is er een mogelijkheid het zadel nog in een halve inch groter te proberen? Als ik kijk, en ik ben geen zadelmaker, lijkt er voor een iets groter zadel nog ruimte te zijn op de rug van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:29 



 
Profiel   

Inmiddels ben ik terug gegaan met het zadel en heb ik het zelfde zadel een maat groter genomen (17inch)
heel blij mee :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 16:02 



 
Profiel   

Goede keuze van je. Ziet er stukken beter in uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 16:15 



 
Profiel   

Zo wauw. Is dat even een foto voor on een catalogus <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 16:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen