Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor type (discipline) zadel zoek ik?

 
Profiel   

Sinds 2 weken heb ik een eerste eigen paard. We gaan met hem mennen maar ik wil ook kunnen rijden. hoevaak dat daadwerkelijk gaat zijn weet ik nog niet maar ik ga voor nu uit van ca 2x per week.

Mijn doel is buiten ritten maken en bij vies weer in de buitenbak. Ik heb dus geen voorkeur voor een discipline. Paardlief is in het verleden ook niet zo vaak gereden denken we dus die lijkt ook geen voorkeur voor een discipline te hebben :)

Nu komt binnenkort het moment om een zadelpasser te laten komen maar het is wel handig als ik dan kan aangeven wat voor type zadel ik zoek. Maar ik heb eigenlijk geen idee. Ik sta voor alles open. van westernzadel tot ijslanderzadel tot barok of dressuurzadel voor alles is wel wat te zeggen.
Budget laat ik bewust even buiten beschouwing.

Nu de dingen die de keuze kunnen beïnvloeden:
paard heeft een korte ronde rug met een hele hoge schoft.
Ik heb zeker 17,5 of 18" nodig.
geen diepe zit of grote wrongen
comfort voor het paard is belangrijker dan mijn comfort, ik pas me wel aan.

In het verleden heb ik als bijrijder vaak op wintec zadels gereden en die bevallen mij prima, maar er is een goede kans dat ze dit paard niet passen.

Dus wie heeft er ideeen wat voor zadel bij ons zou passen?

[ img ]

[ img ]

Hopelijk is op de foto's de schoft ook een beetje goed te zien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:17 



 
Profiel   

Als ik kijk naar jouw type paard, kun je een aantal dingen al uitsluiten: ijslanderzadels hebben vaak een heel rechte boom, en gaan dus gewoon niet passen.
Westernzadels zijn over het algemeen gemaakt voor Quarters. Er is wel een kans dat je er een passend krijgt, maar geen grote. Ik denk dat je dus op een dressuurzadel (of als je eens een sprong wilt maken, veelzijdigheid) uitkomt.

Met een korte rug, maar jij een groter zitvlak is wow een goede kandidaat, want die kan kortere kussens onder een grotere zitting passen. Ninon Schutte heeft Franse kussens, die ook korter vallen. Fairfax is ook een optie. Ik zie een iets atrofie bij de schoft, ook dat is belangrijk om mee te nemen, dan is de kwaliteit van de vulling heel relevant, die moet daar heel zacht zijn.

Overigens is jouw comfort net zo belangrijk als dat van je paard, want als jij niet goed kunt zitten in je zadel, heeft je paard daar last van, en beïnvloedt het de kwaliteit van je rijden. Maar als ik zo naar het paard kijk, ga ik richting de Engelse merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 13:59 



 
Profiel   

Voor een korte rug en rondgeribt kan je ook kijken naar Tekna. Die pastte het beste op mijn paard, al had die net iets minder schoft dan de jouwe. Dit is een synthetisch zadel, wrongen kan je aanpassen of weghalen (zitten vast met velcro).

Maar verder zal je toch moeten passen. Kan je geen zadelpasser laten komen met meerdere merken/modellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 14:03 



 
Profiel   

Ik zou met jou wensen een vzh zadel of dressuurzadel richting vzh kopen. Die zijn specifiek bedoeld voor wat jij wil doen. Maar belangrijker is dat jullie hem beide fijn vinden zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:02 



 
Profiel   

Een heel ander type zadel wat mogelijk past is een ROC- zadel. Die past wat beter bij buiten rijden dan de bak.
Ik denk dat de pasvorm zou kunnen passen EN zit heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 15:15 



 
Profiel   

of een hongaars zadel: heeft onwijs veel schoftvrijheid en ligt bij ons ook op een paard met hoge schoft. Of het kan voor een korte rug weet ik niet echt; zoek op Cseppentő zadels https://www.akhalstud.hu/saddle-production/

Het bontje is tweezijdig te gebruiken: de bontkant of de leren kant. Het zit erg fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:11 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Als ik kijk naar jouw type paard, kun je een aantal dingen al uitsluiten: ijslanderzadels hebben vaak een heel rechte boom, en gaan dus gewoon niet passen.
Westernzadels zijn over het algemeen gemaakt voor Quarters. Er is wel een kans dat je er een passend krijgt, maar geen grote. Ik denk dat je dus op een dressuurzadel (of als je eens een sprong wilt maken, veelzijdigheid) uitkomt.

Hier ga ik in mee.

Ik zou persoonlijk niet voor een "exotisch" type zadel gaan. Het is in Nederland al zeer moeilijk om goede zadelpassers te vinden voor westernzadels (wat ik je dus persoonlijk ook niet zou aanraden), laat staan voor types zadels waar in Nederland gewoon weinig markt voor- en ervaring mee is. Misschien dat je er 1 of enkele treft, maar mocht de service niet lekker gaan of de passer/maker kapt ermee en je krijgt dan een probleem met je zadel dan zit je er mooi mee...

Ik zou gewoon een keuze maken uit de Engelse types zadels. Daar heb je ruim voldoende keus, zowel in modellen en merken, als zadelpassers/-makers. In jouw geval zou ik persoonlijk kiezen voor een veelzijdigheidszadel, gezien je wens voor een ongedwongen zit. Die zal je bij een dressuurzadel ook wel kunnen vinden, maar ik heb de indruk dat een diepe zit en fikse wrongen momenteel erg "in" is, dus kans is groter dat je dat treft als je voor zo'n type zadel gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:18 



 
Profiel   

Humm een hoop om over na te denken. De beredenering om juist niet 'exotisch' te gaan vind ik eigenlijk wel een heel goed argument. Ik zat zelf wel redelijk in de ijslander hoek te denken maar idd dit paard heeft een relatief holle rug en hoge schoft en dat zie je niet zo vaak bij de ijsjes.

Ik vind de barock zadels er wel heel tof uitzien, maar ik ben bang dat die meestal een te beperkte zit hebben voor mij (ik zie vaak hoge voor en achterkanten aan de zadels).

Ik heb al een paar van de genoemde merken bekeken en ga het nog verder bekijken.
Zelf had ik ook al iets gevonden over Massimo, Zaldi, of Prydi maar ik had gehoopt ook iets in een iets lager budget te vinden, (ik vrees dat dat van der wiel- marathontuig nog maar even moet wachten).

Uiteraard komt er een zadelpasser, maar aangezien die vaak toch een eigen assortiment hebben is het wel handig om zelf een idee te hebben of hun assortiment overeen komt met wat je zoekt :-)
En een tweedehands zadel zou ik ook prima vinden maar dat is al helemaal geen doen als je niet weet waar te beginnen.

Kortom: genoeg huiswerk :-)
tips, meningen en sugesties blijven welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:28 



 
Profiel   

Ik ben heel erg te spreken over tribal zadels, die heb je in vzh dressuur en springen. Ik zou als ik jou was een vzh zadrl kiezen. Je wilt van alles en nog wat doen met je paard en geen 2 zadels in aanschaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:10 



 
Profiel   

Ik zou richting Fairfax en Kent & Masters kijken voor jouw paard, misschien Thorowgood

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 23:20 



 
Profiel   

Er zijn ook genoeg barokke zadels die jullie zouden passen is maar net wat voor model je wil. Western kan ook zeker maar zou dan kijken voor een freemax te proberen die Carmen op Django heeft liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 00:21 



 
Profiel   

Annemarievzr schreef
of een hongaars zadel: heeft onwijs veel schoftvrijheid en ligt bij ons ook op een paard met hoge schoft. Of het kan voor een korte rug weet ik niet echt; zoek op Cseppentő zadels https://www.akhalstud.hu/saddle-production/

Het bontje is tweezijdig te gebruiken: de bontkant of de leren kant. Het zit erg fijn!

Enig idee wat voor prijskaartje er aan hangt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 00:34 



 
Profiel   

pjer schreef
Humm een hoop om over na te denken. De beredenering om juist niet 'exotisch' te gaan vind ik eigenlijk wel een heel goed argument. Ik zat zelf wel redelijk in de ijslander hoek te denken maar idd dit paard heeft een relatief holle rug en hoge schoft en dat zie je niet zo vaak bij de ijsjes.

Ik vind de barock zadels er wel heel tof uitzien, maar ik ben bang dat die meestal een te beperkte zit hebben voor mij (ik zie vaak hoge voor en achterkanten aan de zadels).

Ik heb al een paar van de genoemde merken bekeken en ga het nog verder bekijken.
Zelf had ik ook al iets gevonden over Massimo, Zaldi, of Prydi maar ik had gehoopt ook iets in een iets lager budget te vinden, (ik vrees dat dat van der wiel- marathontuig nog maar even moet wachten).

Uiteraard komt er een zadelpasser, maar aangezien die vaak toch een eigen assortiment hebben is het wel handig om zelf een idee te hebben of hun assortiment overeen komt met wat je zoekt :-)
En een tweedehands zadel zou ik ook prima vinden maar dat is al helemaal geen doen als je niet weet waar te beginnen.

Kortom: genoeg huiswerk :-)
tips, meningen en sugesties blijven welkom!

Als je richting baroque wil, maar toch ook dichtbij het wat bekendere wil blijven, is dit misschien een optie (mits het past uiteraard)
https://www.schuttezadels.nl/zadel/zadel-relvas-2019/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 01:12 



 
Profiel   

Inmiddels een paar weken verder en ik heb veel zadels bekeken.
Ik heb nog geen heel duidelijk idee wat ik wil maar ik neig naar een niet engels type.

Ik heb veel zitten kijken naar deuber of hidalgo. Bedenking daarbij is of die ook zo goed het gewicht verdelen van een wat zwaardere ruiter en bij de wat meer spaanse modellen of ik dus tussen de voor en achter boog pas (ik heb uiteraard geen maatje 38). Pluspunt vind ik hoe aanpasbaar deze zadels zijn. Ik heb nog geen zadelpasser gevonden die deze zadels heeft en een van mijn andere voorkeuren.

De Freemax western staat ook hoog op mijn lijstje. Heel mooi zadel en het ziet er heel comfortabel uit.

En voor de boomzadels vind ik de Massimo Trail erg gaaf. Vroeger veel op ribzadels gereden en dat was altijd erg comfortabel. Ik denk alleen dat mijn paard nog meer spieren gaat krijgen en dat zijn rug/schouderpartij nog flink gaat veranderen en ik hoop dat een boomzadel dat kan opvangen/bijhouden. Ik geloof dat de massimo wel aanpasbaar is.

Hebben jullie nog tips of bedenkingen bij deze zadels?
Ook ben ik op zoek naar een zadelpasser die deze merken heeft, maar tot nu toe nog geen gevonden die alle drie de types heeft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 21:41 



 
Profiel   

Ik heb een massimo trail te koop. 18 inch echt een breed zadel. De reden van verkoop is dat ik de western sport in wil.

https://www.bokt.nl/markt/ad/514869/massimo-trail-42

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 21:58 



 
Profiel   

Ik zie dat je deuber noemt dus ik dacht ik kom even mijn ervaring delen. Ik ben echt ontzettend tevreden met de mijne. Ben begonnen met een tweedehands, wat ouder model en vorig jaar over gegaan naar mijn Ronda. De Ronda is een wat kleiner zadel met korte zweetbladen en zit mij perfect met mijn 1,63. Er zijn genoeg verschillende modellen voor grotere ruiters en volgens mij ook 4 zitmaten van S1 tot en met S4. Plus ze zijn gewoon heel fijn aanpasbaar, dat was voor mij een must met mijn merrie die door de seizoenen heen veranderd. En ze zitten erg fijn vind ik, ongedwongen ondanks de hogere voor en achterkant.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 11:08 



 
Profiel   

Ik zou zeggen, ga proefzitten! Een freemax zit compleet anders dan een Massimo trail die weer compleet anders zit dan welke Deuber dan ook. Uiteindelijk kijk je er maar een klein deel van de tijd naar. Het grootste deel van de tijd zie je het zadel niet maar zit je erop. En loopt je paard ermee. Belangrijkste is dus dat je lekker zit en het je paard lekker zit. Op de site van Deuber staan verkopers Massimo en Freemax zullen wel hetzelfde hebben. Ik zou gewoon eens iemand langs laten komen maar ik ken geen passers die alle 3 de zadels hebben die je noemt. Dus dat word 3 verschillende afspraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 15:39 



 
Profiel   

Het probleem is alleen dat een zadelpasser niet bepaald gratis is (vooral aangezien de meesten nogal ver weg zitten) en om er dan 3 langs te laten komen, dat slaat wel een aardig gat in het budget. Ik hoop dus van te voren al een iets betere selectie te kunnen maken. Qua gevoel kom ik er ook nog niet uit wat ik nou precies wil, lastig hoor!
Met mijn mentuig ben ik er eindelijk uit, dat wordt niet de goedkoopste optie, nou dat zadel nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 16:47 



 
Profiel   

aalstreep schreef
Ik heb een massimo trail te koop. 18 inch echt een breed zadel. De reden van verkoop is dat ik de western sport in wil.

https://www.bokt.nl/markt/ad/514869/massimo-trail-42

wow, das echt heel breed :D
Ik maar denken dat hier de maat 40 breed is :D


ps, bij de trail bestaat maat 18 inch niet
17,5 en 18,5 wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 16:52 



 
Profiel   

Op ons ronde paard met hoge schoft kwamen wij uiteindelijk uit bij een Heather Moffet Vogue zadel (hebben we nu te koop, wegens overlijden paard)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-22 13:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen