Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk Zadel voor comtois

 
Profiel   

Hallo, ik heb sinds oktober 2021 een prachtige comtois merrie. Ze is nog niet heel erg lang onder het zadel. Nu ben ik op zoek naar een goed lederen zadel die voor ons beide geschikt is. Ik ben een zware ruiter( binnen de KNHS norm en nog aan het afvallen) en Honey is een korte brede merrie.
Ik kom uit mijn zoektocht bij Kent en masters cob, massimo trail of wintec wide.
Ik wil best een tweedehands zadel kopen maar zoek dan wel een zadelmaker die het passend maakt. Dus moet ook een verwisselbare of verstelbare boom hebben. Ik ben zelf niet een hele goed ruiter( heb verminderde kracht in benen door fybromyalgie) en heb daardoor ook wel het liefst een diepe zit. Wie kan mij adviseren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:13 



 
Profiel   

alle 3 de modellen die je beschrijft hebben geen diepe zit.
Massimo dressuur zou wel kunnen voldoen, maar er zijn wel meer merken/modellen die wél wat meer "vorm" hebben om het zo te zeggen.

Kent en masters heeft ook een low-withers model, die heeft niet een hele diepe zit, maar wel als iets meer.
Niet altijd is het zo dat dit type paarden ook per direct een brede schoft hebben(platte rug is wat anders dan de vorm van de schoft), dus dat is wel goed om te weten.

Edix heeft tegenwoordig een semi-boomloos zadel wat misschien ook wel passend zou zijn, ook icm met wat korte rug.

Eigenlijk is het beste om te zoeken naar een passer die zelf ook wel een beetje weet hoe een breed paard er uit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:18 



 
Profiel   

Dank je. Ja klopt maar het is lastig om iemand te vinden die de zadels ook mee heeft en ook nog verstand heeft van het bredere paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:32 



 
Profiel   

Sella kan bijna oneindig breed. Had er eentje op mijn mega brede Groninger ruin. Heeft ook een U kopijzer/boom. Dat heb je nodig bij brede paarden. De zit en wrongen kunnen naar wens qua diepte en grootte. Fijne zadels voor mens en paard. Zou wel Ali zelf erbij vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 22:09 



 
Profiel   

Voordeel van de Wintec en K&M is dat je wel de wrong kan aanpassen. Ik heb zelf ook fybromyalgie, verminderde kracht in benen in combinatie met heupproblemen, en die aanpassing maakt wel dat ik met deze zadels prima uit de voeten kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:16 



 
Profiel   

Ik heb ook fibromyalgie en voor mij is een zadel dat smal is in de twist belangrijk om heup problemen te voorkomen.
Ik heb voor beide paarden een Sella.

Ik denk dat je nog wel redelijk wat merkenkeuze hebt wat de breedte van je paard betreft (Wintec/Bates, Edix, Massimo, K&M, Thorrowgood, Tekna, Sella en ongetwijfeld veel meer, maar let ook goed op je eigen zit.

Ik heb een Bates gehad en kon op een gegeven moment amper lopen door de pijn in mn heupen. Bij Sella waren mijn klachten direct over.

Je geeft aan dat je af wilt vallen en dat je paard kort is.
Er zal dus waarschijnlijk max een 17,5" zadel op komen.

Misschien is het een optie om weinig te rijden met een goede barebackpad, veel grondwerk en longeerwerk te doen met je paard en je te richten op afvallen en een goede band met je nieuwe paard?

En als je straks zelf beter in conditie bent en je paard ook is het wellicht een beter moment om een zadel te passen.

Ik sprak Ali (Sella) er toevallig recent nog over. Hij zei dat paarden tegenwoordig vaak echt kort is en steeds meer ruiters kampen met overgewicht en dat is een erg lastige combinatie binnen een passend zadel voor ruiter en paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen