Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke springschoenen? Paard trapt ijzer af

 
Profiel   

Bokt weet vast wel raad!

Mijn paard staat ivm een breuk in het hoefbeentje tijdelijk op ijzers. Momenteel mag hij weer aan het werk en omdat de bak bij onze locatie bijzonder nat is wijk ik uit naar andere locaties. Hiervoor gaan we meestal met de trailer. Ik ben deze week dus 2 keer enthousiast met trailer op pad gegaan om bij het uitladen te ontdekken dat het ijzer er volledig krom nog half onder hing... Ik zie de hoefsmid momenteel bijna net zo vaak als mijn paard en ondanks dat ik de beste man een toffe peer vind, zou ik hem toch graag iets minder vaak aan de deur hebben...

Anyway, het vermoeden bestaat dat Jauke zijn ijzer in de trailer eraf trapt, want het valt me iedere keer pas op na ons trailer tochtje. En nu kan het natuurlijk dat ik daarvoor gewoon scheel ben, maar ik vermoed dat dat toch niet de oorzaak is. Hij gaat super makkelijk de trailer op en staat daar ook super rustig, maar het is in verhouding (2paardstrailer) wel krap natuurlijk. De suggestie is buiten dat het ijzer smaller geslagen is nu ook om hem op de trailer springschoenen om te doen.

Ik weet echt niets van been bescherming en kom nu dus tot de ontdekking dat er een boel opties zijn. Welke optie kan ik in deze situatie het beste gebruiken?

Alvast bedankt! En jongens, wat zal ik blij zijn als die stomme dingen er weer onderuit mogen :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:27 



 
Profiel   

Heyyy! Leuk je hier eens tegen te komen, ik heb veel van jouw grondwerkvideo's geleerd!
Je hebt natuurlijk de simpele transportbeschermers, maar als het puur gaat om het uittrappen van de ijzers zou ik bijna gewoon hoefschoenen proberen, dan kan hij er helemaal niet bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:00 



 
Profiel   

In de trailer een paar grote springschoenen om doen zou al helpen verwacht ik. De basic springschoenen van eskadron (https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... BoQAvD_BwE) zijn erg fijn! Ze zijn er ook met wol rond de rand mocht je paard een gevoelige huid hebben.

Ik zou wel liever een maatje te groot, dan te klein kopen. Als ze de ijzers aftrappen is het wel belangrijk dat ze ook echt over je ijzers heen vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:05 



 
Profiel   

Volgens mij zijn voor jouw doel de meest simpele rubberen springschoenen prima. Hier allerlei springschoenen van verschillende materialen en prijzen geprobeerd, conclusie; alles wordt even ranzig en ook de duurste gaan binnen no-time kapot (hoe kan het ook anders met +/- 500 kg paard die er op gaat staan).
Als je dus wil kijken of springschoenen jullie zouden kunnen helpen zou ik gewoon zoiets aanschaffen. https://www.agradi.nl/kerbl-springschoe ... -zwart.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:19 



 
Profiel   

Inderdaad, de goedkoopste en stugste rubber springschoenen en geen transportbeschermers. Die laatste geven namelijk door het materiaal extra grip en dus druk. Moet je vanwege de blessure verplicht trainen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:26 



 
Profiel   

Ik heb arma rubber springschoenen met een fleece/bont randje. Idd wel een maatje te groot kopen anders valt hij niet over je ijzer. Dat zou het wel moeten doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:40 



 
Profiel   

Mijn ervaring met die bontrandjes: ze zijn leuk als je mooi schoongepoetse beentjes hebt en een binnenbak met perfecte bodem. In alle andere gevallen worden ze super ranzig. Ik gok dat de fries in kwestie wel wat sokken heeft? Dan voegen bontrandjes functioneel niks toe..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:49 



 
Profiel   

Ik heb deze voor mijn ijzer trapper:

https://www.ej.nl/paard/beenbescherming/springschoenen/springschoenen-horsegear-rubber_17875.html?colorId=10142

Idd ruim genoeg zodat het over het ijzer valt. Ze staat er bij mij altijd mee en geen ijzers meer afgetapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:57 



 
Profiel   

Ik gebruik de neopreen springschoenen van Le Mieux met een soort bolletje die in de koot zit, zodat de springschoen niet kan draaien. Blijven prima zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:09 



 
Profiel   

Van die rubberen springschoenen die je over de hoef moet trekken, en dan maatje groter

Edit: https://www.horze.nl/springschoenen/spr ... l?color=BL

Die vind ik echt top!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:11 



 
Profiel   

[ img ]
Ik gebruik deze. Gewoon simpele rubberen, wel met klittenband en een zacht randje.

Heel veel maakt het niet uit, als ze naar groot genoeg zijn.. :)

https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... orId=10139
Deze zijn het. Nu 8 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:15 



 
Profiel   

Top! Dank jullie wel allemaal! Nu ik weet wat ik moet hebben ga ik morgen richting epplejack, dit gaat me niet meer gebeuren 8-)

Thanks ook voor de tip mbt de bontrandjes, goed om te weten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:37 



 
Profiel   

Ik zweer echt bij de rubberen van Norton. Goed klittenband en tot maatje groot. En dat heb je ook nodig voor als ze ijzers af trappen. Ze moeten dan echt tot de grond hangen.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:39 



 
Profiel   

Ik heb altijd voor mijn vreselijk aftrapper de neonpreen springschoenen van EJ gehad. Record stond op een gegeven moment op 4x in 2 weken tijd. Toen mijn merrie naar Utrecht moest voor een uitgebreid onderzoek vroeg de orthopeed of ze vaak haar ijzer aftrapte. JA ik weet geen eens meer wat ik kan doen was mijn antwoord. Hij vertelde mij dat paarden die vaak een ijzer aftrappen scheef zijn of een neurologisch foutje hebben, normaal gesproken hoort een paard die correct beslagen is zijn ijzer niet af te trappen nl. Dus mocht een springschoen niet helpen is dat misschien iets om te onthouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:42 



 
Profiel   

Ik ben groot fan van deze BR springschoen: https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... r_454.html

Mijn paard draagt ze 24/7 in de wei, paddock en op stal ivm aftrappen van ijzers. In maat L om te rijden en rest vd tijd maar XL.
Goede prijs-kwaliteit vind ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:48 



 
Profiel   

Die van LeMieux zijn idd ideaal, blijven ook perfect zitten en schuren de huid niet open. Persoonlijk ben ik ook wel heel gelukkig met die van Anky.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:03 



 
Profiel   

Floran schreef
Mijn ervaring met die bontrandjes: ze zijn leuk als je mooi schoongepoetse beentjes hebt en een binnenbak met perfecte bodem. In alle andere gevallen worden ze super ranzig. Ik gok dat de fries in kwestie wel wat sokken heeft? Dan voegen bontrandjes functioneel niks toe..


Ik heb toch alleen maar een buitenbak hoor! En een paard dat de hele dag in de blubber in de wei staat. Geen enkel probleem met ranzige randjes hier…

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:29 



 
Profiel   

Amable schreef
Top! Dank jullie wel allemaal! Nu ik weet wat ik moet hebben ga ik morgen richting epplejack, dit gaat me niet meer gebeuren 8-)

Thanks ook voor de tip mbt de bontrandjes, goed om te weten :)


Rubberen springschoenen zijn idd ook prima, maar mijn ervaring is wel dat je hier snel wondjes van krijgt. Vandaar dat ik de Eskadron springschoenen gebruik, omdat die bij mij het langst mee gaan door de kunststofachtige buitenkant en toch zacht zijn qua stof aan de binnenzijde en bovenste rand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:20 



 
Profiel   

Een andere hoefsmid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:26 



 
Profiel   

Rubberen van Norton! Heeft mijn oude merrie jaren 24/7 mee rond gelopen en nog nooit een centje pijn. Zelfs geen kale plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:32 



 
Profiel   

996981 schreef
Een andere hoefsmid :)

Dit. Ik heb járen een gerenommeerde smid bij mijn paard gehad, en hij trapte zijn ijzer er elke maand wel 2x af. Ik dacht dat het aan de situatie lag, en aan mijn paard. Tot ik door een verhuizing over moest stappen van smid, probleem was in 1x over.

Ik kan me voorstellen als je nooit ijzers hebt dat je het uitzingt met je huidige smid, dan zou ik de situatie van de trailer niet meer opzoeken. Springschoenen werken maar mondjesmaat is mijn ervaring helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:40 



 
Profiel   

Iemand nog tips voor goede rubberen voor op de wei? Mijne draagt ze om dezelfde reden maar sloopt ze meestal best snel. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:31 



 
Profiel   

Wij doen ook wel vaak bij paarden die ze echt snel aftrappen twee springschoenen over elkaar heen om. Dat houdt ze nog meer op hun plek en werkt voor ons erg goed!

Die rubberen van de EJ die hierboven staan zijn inderdaad fijn en spotgoedkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:46 



 
Profiel   

marijkiiii schreef
Iemand nog tips voor goede rubberen voor op de wei? Mijne draagt ze om dezelfde reden maar sloopt ze meestal best snel. :+


Ik gebruik deze rubberen springschoenen. Blijven goed zitten als mijn paardje op de wei staat :)

https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... orId=10142

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:10 



 
Profiel   

paardnmeisje schreef
Wij doen ook wel vaak bij paarden die ze echt snel aftrappen twee springschoenen over elkaar heen om. Dat houdt ze nog meer op hun plek en werkt voor ons erg goed!

Die rubberen van de EJ die hierboven staan zijn inderdaad fijn en spotgoedkoop.


Daar ben ik wel benieuwd naar hoe die dan zitten, zo 2 paar over elkaar! Foto? :D
Mijn paard gaat voorlopig naar buiten met ductape en springschoenen..

In de trailer heeft hij transport bescherming aan, verder geen problemen.. maar hij trapt ze af met de achterbenen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen