Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Beschimmeld zadel

 
Profiel   

Ik heb een heel mooi zadel, maar kreeg het commentaar van de zadelpasser dat ik m'n zadel verwaarloos want er zit schimmel op. Ik houd hem echter bij, heb zelfs bij haar spul aangeschaft.

M'n paard is dit moment kreupel dus zadel wordt niet gebruikt. Ziet er nu zo uit;



[ img ]

[ img ]

Heb dit spulletje wat ik aanbreng met een vochtige spons (aangeraden gekregen van zadelpasser;

[ img ]


Kortom; hoe kom ik hier vanaf? Ik heb hem +- 3 weken terug ingevet......
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:27 



 

Vocht zorgt voor schimmel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:28 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Vocht zorgt voor schimmel.

Dit.
En elke keer invetten is ook niet goed voor je zadel. Je kan het ook wegpoetsen met een doek.

Maar ik heb liever vocht/schimmel dan een te droge ruimte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:33 



 
Profiel   

Waar word het zadel bewaard?
Een vochtige schuur of binnen kan al heel wat schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:34 



 
Profiel   

Hoe zijn de omstandigheden in je kast? Is het vochtig?

En een ander punt, leg hem alsjeblieft op een andere zadelsteun. De steun waar hij nu op ligt, maakt groeven in de kussens en dat is natuurlijk niet goed voor de ligging. Een elke balk in het kussenkanaal is een betere steun :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:34 



 
Profiel   

Het is niet het leer wat schimmelt, maar het ledervet.

Schoonmaken met zadelzeep en daarna evt met een doek en ledervet afnemen.
Zolang hij vochtig blijft liggen beschimmelt het vet weer, dit is geen probleem en kun je eens in de zoveel tijd afnemen met een vettige doek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:55 



 
Profiel   

Bowo schreef
Hoe zijn de omstandigheden in je kast? Is het vochtig?

En een ander punt, leg hem alsjeblieft op een andere zadelsteun. De steun waar hij nu op ligt, maakt groeven in de kussens en dat is natuurlijk niet goed voor de ligging. Een elke balk in het kussenkanaal is een betere steun :)


Klopt, sta nog niet zolang op deze stal dus komt een andere steun in!

Kast is niet naar mijn idee vochtig, stalling zelf ook niet. Maarja schimmel is er niet zonder vocht, dus zal dan denk wel....

Heel vaak vet ik hem niet in, was meer dat de zadelpasser zei dat ik hem "verwaarloos" omdat er schimmel opstaat en hem daarom moest invetten. Maar is erger geworden :+

Kan het in ieder geval geen kwaad voor het leer? Ik zal eens een droge doek meenemen naar stal morgen, kijken of ik het eraf kan poetsen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:58 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Kan het in ieder geval geen kwaad voor het leer? Ik zal eens een droge doek meenemen naar stal morgen, kijken of ik het eraf kan poetsen

Beter een vettige doek (waar wat ledervet op zit).
Dan veeg je de schimmel er zo vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:59 



 
Profiel   

Brainless schreef
Het is niet het leer wat schimmelt, maar het ledervet.

Schoonmaken met zadelzeep en daarna evt met een doek en ledervet afnemen.
Zolang hij vochtig blijft liggen beschimmelt het vet weer, dit is geen probleem en kun je eens in de zoveel tijd afnemen met een vettige doek.


Oh kijk, daar zeg je me wat.

(Ik voel me nu minder schuldig. Ik heb mijn zadel al tijden niet ingevet, en ondanks alle mist geen schimmel... Dat is geen klacht, maar het verbaasde me wel. Nu snap ik het.)

Dank je wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:09 



 
Profiel   

Ik wist het eerst ook niet hoor, totdat een zadelmaker dit opmerkte.
Mijn zadel die ik veel gebruikte had geen last maar 2 nette zadels die ik niet gebruik maar wel regelmatig invet, waren beschimmeld en mijn "oude" zadels die ik mishandel (lees: worden nooit gebruikt en/of ingevet) waren schoon.
Hij zei dat schimmel geen probleem was en dat juist een teken is dat ze goed zijn ingevet.
Gewoon af en toe de schimmel verwijderen met een vettige doek.

Mijn zadel liggen dan wel in een vochtige schuur, zadels die droger/warmer liggen zullen niet (zo snel) beschimmelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 22:16 



 

Brainless schreef
Ik wist het eerst ook niet hoor, totdat een zadelmaker dit opmerkte.
Mijn zadel die ik veel gebruikte had geen last maar 2 nette zadels die ik niet gebruik maar wel regelmatig invet, waren beschimmeld en mijn "oude" zadels die ik mishandel (lees: worden nooit gebruikt en/of ingevet) waren schoon.
Hij zei dat schimmel geen probleem was en dat juist een teken is dat ze goed zijn ingevet.
Gewoon af en toe de schimmel verwijderen met een vettige doek.

Mijn zadel liggen dan wel in een vochtige schuur, zadels die droger/warmer liggen zullen niet (zo snel) beschimmelen.


Maar zadels die droog en warm liggen gaan sneller scheuren door uitdroging ondanks dat je invet.

Ik heb tbh ook wel last van wat schimmel op 1 hoofdstel. Ik vet amper in. Op z'n vaakst 1x per maand. En doe het altijd thuis en laat het wel ff een nachtje drogen en dan gaat et mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 07:55 



 
Profiel   

Marije_1997 schreef
Ik vet amper in. Op z'n vaakst 1x per maand.

Dat is in mijn ogen al best vaak :+
Mijn hoofdstel doe ik 2x per jaar en mijn goede zadel 3á4 x per jaar.
Mentuig 1x per jaar helemaal (dus alles los en goed schoonmaken/invetten), buiksingels doe ik wat vaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:55 



 
Profiel   

Misschien tot je weer kan rijden je zadel mee naar huis nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 13:24 



 
Profiel   

Afnemen met een een bijna droog doekje met lauw water en wat azijn; dat gaat de schimmel tegen. Minder invetten/ geen zadelzeep, want dat gaat allebei schimmelen. 1 x per maand invetten is te vaak en ook slecht voor de stiksels. Ik vet mijn ( western) zadel zelden tot nooit ;-).
Maar als je het nu niet gebruikt is mee naar huis nemen geen slecht idee; dan blijft het leer beter dan op een vochtige, koude plek.
Wij hebben onze eigen zadels nu ook in de bijkeuken staan i.p.v. in de stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 13:48 



 
Profiel   

Mij is ooit verteld dat een beschimmeld zadel beter is dan een uitgedroogd zadel. Is op te lossen :) geen paniek. Zie al super tips hierboven. Gebruik je een zadelhoes trouwens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 14:09 



 
Profiel   

Euridicey schreef
Mij is ooit verteld dat een beschimmeld zadel beter is dan een uitgedroogd zadel. Is op te lossen :) geen paniek. Zie al super tips hierboven. Gebruik je een zadelhoes trouwens?


Dat is zeker zo.
Verwijder de schimmelplekken met water en azijn, goed laten drogen en dan weer invetten.
Tja en zo lang je zadel te vochtig hangt dan zal hij gaan schimmelen. Het tast het leer niet aan maar het is wel vervelend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 00:10 



 
Profiel   

Niet te vergeten de enorme luchtvochtigheid sinds weken.
Wij hebben een erg goed geventileerde stal met 3 boxen.
Zitten er al sinds 2012 en nog nooit heb ik zo veel condens en vocht mee gemaakt.
Met al die regen en grijs en mieser ... ik kwam die afgelopen weken soms op stal dat mijn stalgang gewoon vochtig/nat was.
Voor die tijd hooguit eens een beetje schimmel op een hoofdstel gehad en nu zitten er die (western) zadels en alles wat uit leer is eronder.
Manlief wilde al alles mee naar huis nemen en wassen/schoonmaken.
Kon hem nog net afremmen.
Zolang het weer niet veranderd blijf je het houden.
Op moment rijden wij niet, dus lekker laten hangen.
Als het zover is, dan doek erover . Daarna zien wij wel.
Wat ik wel doe, is regelmatig controleren of zich de schimmel ook echt makkelijk laat afvegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 08:22 



 
Profiel   

Leer waar schimmel op zit blijft mooi soepel. Ik heb altijd geleerd dat het juist goed is om te laten zitten tot je het weer gaat gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 19:32 



 
Profiel   

Azijn gebruik ik persoonlijk niet aan leer.

Gewoon doekje en je wrijft het er zo af.
Niets aan de hand, betekend niet uitgedroogd maar goed gevet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 19:35 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Niets aan de hand, betekent niet uitgedroogd maar goed gevet.

Of een té vochtige ruimte ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 21:01 



 
Profiel   

Dat ook.
Maar dat is beter dan te droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 21:10 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dat ook.
Maar dat is beter dan te droog.

May the moisture be with you ;-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-22 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen