Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe weet je nou welk bit een paard fijn vindt?

 
Profiel   

Hi,

Titel zegt het al. Hoe weet je nu of een paard het bit fijn vindt? Ik heb een haf die de hand goed opzoekt.
Ik heb 3 bitten (juiste maten).
Bit 1 is een simpele dubbelgebroken watertrens. Iets dikker, kreeg ik erbij toen ik hem kocht.
Omdat ik zelf nog wat instabiel ben met mijn handen (wordt aan gewerkt, ik zaag niet maar kan net geen verfijnde hulpen geven, alles is nog vrij groot) heb ik een bitfitter laten komen. Toen Bit 2 gekocht.
Bit 2 is een Bombers. Lijkt heel erg op de Myler. Dubbelgebroken anatomisch gevormd, maar kun je niet helemaal dubbelklappen, wordt dan een soort van stangetje. Omdat mijn haf nogal de neiging heeft wat te gaan hangen in je hand, leek het mij ook niet fijn voor hem als hij dan elke keer op zo’n stang terechtkomt.
Dus de tussenoplossing: bit 3. Een eenvoudig dubbelgebroken bustrens.
Vandaag in gehad en valt me op tov bit 2 dat ie daar veel meer mee speelt en op kauwt. Bij bit 2 deed ie dat nauwelijks.
Is dit nu een goed of minder goed teken? Qua aanleuning voel ik niet veel verschil.
Ik wil dus gewoon een eenvoudig bit waarmee mijn onkunde niet al te rommelig of instabiel binnenkomt bij mijn paard ;) Als iemand anders nog een goede tip heeft, graag!
Voor de fans van bitloos: wie weet op een dag, maar nu even niet ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 15:58 



 
Profiel   

Het is inderdaad lastig om echt goed te zien.
Meer spelen kan een goed teken zijn bij een paard dat wat stug in de mond is, maar je wilt ook niet dat ze te onrustig worden met de mond.

Zag je nog verschil in hoeveel schuim hij op zijn lippen kreeg?

Naast dus de reactie die je ziet in de mond, zul je het meeste verschil toch voelen. Ik denk dat je zelf door het gebrek aan verfijning, ook niet helemaal het verschil in reactie kunt voelen. Meestal zijn het namelijk ook maar kleine verschillen, zoals een net wat constantere verbinding, makkelijker uit zichzelf je hand opzoeken, minder sterk worden als hij tegen de hand komt, minder vaak tegen de hand komen etc.

Zelf ben ik meer fan van de simpele bitten. Gewoon een dubbel gebroken (of eventueel enkel of ongebroken als paard dat fijner vindt) D-, bus of watertrens, eventueel een knevel bij een jong paard. Daarmee zou het gros van de (gezonde) paarden prima moeten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 16:32 



 
Profiel   

Een stang heeft een hefboomwerking. Een trens kan dus nooit een stang worden :)

Jouw locked dubbelgebroken bit gedraagt zich als een ongebroken trens zodra er druk op komt. Dat het je niet fijn lijkt, is jouw interpretatie.
Een bit wat een notenkraker kan worden als er druk op komt, en dus knijpt of prikt is voor een paard veel vervelender.

Jij geeft aan instabiel te zijn met je handen, en je laatste bit is dubbelgebroken, wat ook niet heel stabiel is. Logisch dus dat je paard er veel mee bezig is, want het beweegt continu in de mond. Ik verwacht met instabiele handen ook niet dat je zelf verschil voelt.

Het kan helpen om eens iemand te laten rijden die zelf wel heel stabiele handen heeft en heel handig is, en dan gaan filmen of je verschil zit. Maar nu is de ruiter zo'n grote factor dat het heel lastig is om iets over te zeggen.

Gebaseerd op deze informatie zou ik voor bit 2 kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 16:38 



 
Profiel   

Ik vind dit ook altijd zo lastig. Het is niet dat ze even tegen je zeggen wat ze prettig vinden.. Mijn paard doet soms (niet altijd) haar mond open na het aannemen van het bit (dit doet ze overigens heel netjes zonder dwang). Alsof ze de smaak niet lekker vindt, of het te koud vindt? geen idee. het is zo apart. tijdens het rijden heeft ze wel haar mondje dicht, tenzij ik veel druk op de teugels houd.. Zo zoeken met die bitten altijd echt drama!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 16:54 



 
Profiel   

Ik heb best veel bitten geprobeerd en dacht dat het qua rijden weinig invloed had, tenminste hij liet geen duidelijk verschil merken. Ik heb vervolgens 2 Fit Horses erbij gehad en zij wisselden de bitten tijdens het rijden, nou ja, in stilstand dan :') Toen was het ineens allemaal overduidelijk!

Ik zou dus niet op verschillende dagen met verschillende bitten rijden maar de bitten achter elkaar testen, kans is aanwezig dat je dan wel verschil voelt tijdens het rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 11:44 



 
Profiel   

Ik vraag me dan weer af waarom je een bitfitter laat komen, je twijfels hebt bij het aangeraden bit maar daarover niet het gesprek aangaat met de bitfitter maar wel het bit koopt om het vervolgens aan de kant te gooien.

Mijn ervaring met bitten is dat het paard heel snel (of gelijk) aangeeft het wel of geen fijn bit te vinden. Na een kast vol met bitten en voldoende miskopen dus ga ik niet meer zelf rommelen en ga dus van het advies van de bitfitter uit.
Een bitfitter houdt met het advies ook rekening met jouw kennis en kunde en zal dus geen bit aanraden die niet geschikt is voor jouw rijnivo.

Mijn advies, bel de bitfitter op en vraag waarom ze dit bit heeft aangeraden en ga het gesprek aan over jouw bedenkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 12:24 



 
Profiel   

""Helaas"" zijn paarden individuen en is het dus niet duidelijk aan te geven welke tekenen erop duiden dat het paard een bit niet fijn vindt/of op z'n minst, er zijn geen algemene stelregels, denk ik

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar hoe jouw paard algemeen is en daaruit conclusies af te leiden.

Bijvoorbeeld: mijn vorige paard was extreeem gevoelig. Als je de losse/doorhangende teugels zelfs maar aanraakte deed ze haar mond al open bij een bit dat ze niet fijn vond. Ze kauwde niet en schuimde niet. Rijden met een contactteugel was gewoon onmogelijk. Bij een bit dat ze fijn vond nam ze netjes een licht contact aan, schuimde ze licht, en kauwde ze rustig en zacht. Duidelijk en positief verschil dus!

Bij een paard dat snel gaat hangen op de teugel/zwaar is in de hand, overmatig schuimt of heel druk kauwt zou ik dan gaan zoeken naar een bit dat deze zaken meer in balans brengt. Licht schuimen, zacht kauwen, wel contact maar niet zo zwaar.

Op jonge/groene paarden is dit lastiger, die hebben in zijn algemeenheid even nodig om aan het bit te wennen, al kan je daar ook snel verschil in zien. Na een paar keer bit dragen liet mijn jonkie me al zien dat hij met een ongebroken trens strammer is en niet kauwt. Met een dubbelgebroken bit blijft hij wel rustig spelen, dus denk ik dat ik het voor hem in die hoek moet zoeken ondanks dat ik zelf ongebroken prefereer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 13:23 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Een stang heeft een hefboomwerking. Een trens kan dus nooit een stang worden :)


Een stangbit heeft niet noodzakelijkerwijs een hefboomwerking; de stang is alleen het, ongebroken, mondstuk. Een ongebroken ( bus) trens heeft ook een stang als mondstuk maar heeft geen hefboomwerking. Een scharenbit/ kandare/ shanks heeft wel een hefboomwerking en die zijn er met ongebroken mondstukken ( dus een stang) maar ook met gebroken mondstukken.

Een stang heeft dus alleen een hefboomwerking als deze scharen heeft, ook als het mondstuk gebroken is..........

On-topic: wel eens een simpel ongebroken bustrensje ( dus busstang ;-)) geprobeerd?
Een dubbelgebroken bit geeft enorm vele onrust en ruis in de mond en laat de hulpen heel onduidelijk doorkomen omdat alles beweegt. Veel paarden lopen er inderdaad doorlopend op te kauwen en schuimen als gekken omdat het overal knijpt, prikt en aan 1 stuk door in beweging is. Een paard mag best wel wat kauwen maar zeker niet in een onrustige, doorlopende manier; er moet wel rust in de mond zijn maar de mond moet wel wat vochtig zijn met evt. een heel dun laagje schuim langs de lippen. Volop schuimende monden zijn juist weer een teken van slecht bit/ teugelvoering en een tong die van alles doet om dat bit te neutraliseren en daardoor een soort klopper wordt die veel wit schuim produceert.
(Dubbel) gebroken, helemaal als watertrens, fungeert als een ketting........en is dus een onprettig bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 13:39 



 
Profiel   

Stang is altijd een bit met een kinketting -> hence de hefboom, ongeacht welk mondstuk.
Een trens kan dus inderdaad nooit ineens een stang worden.

Ongebroken bit mondstuk (werkt vooral in op tong en minder op lagen) is wel even heel wat anders.

Bokt heeft daar ook een mooie samenvatting voor, zie het gedeelte mondstukken.
https://www.bokt.nl/wiki/Bit
Citaat
Ongebroken: Niet te verwarren met een stang. Werkt voornamelijk in via de tong en in mindere mate op de lippen en lagen. Ongebroken mondstukken kunnen volledig recht zijn, deels gebogen (tongboog) of een kink vertonen (tongpoort). Eenzijdige inwerking is bij dit mondstuk niet mogelijk.

Citaat
Stang: De werking van de stang berust op een hefboomwerking, waarbij druk wordt uitgeoefend op de gevoelige lagen, achter de oren en in de kingroeve. Qua mondstuk hebben stangen dezelfde inwerking als ongebroken mondstukken. Stangen kunnen ook enkel- of dubbelgebroken voorkomen.


Dat terzijde;
Kijken of een bit fijn is is aan veel meer dingen te zien, hiervoor zou je dus een video opname moeten maken. Lichaamstaal, hand aannemen.
En wat hierboven al werd geopperd; een ruiter erop laten rijden met een meer ervaren hand om te zien hoe ie het uberhaupt aanneemt.
Dubbele lijnen longeren om wat van de zijkant te kunnen bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 11:56 



 
Profiel   

Een bit moet goed geaccepteerd worden. De hulpen moet goed doorkopen. Voor mij moet het contact met de mond aanvoelen alsof ik iemand hand zachtjes vast heb. Een hand die met je meebeweegt en het prettig vind om jouw beweging te volgen. Zachtjes spelen met het bit mag, maar kijk goed naar hoe het er uit ziet. Is het een prettige manier van kauwen op het bit of zie je onrust? Ook moet het bit gewoon stil in de mond liggen zonder dat je paard er steeds mee bezig is.

Uiteraard moet het passen. Niet te strak zitten en niet door de mond heen schuiven. Dit controleer ik al voor ik er op zit door naast het paard de teugels op te nemen en wat stelling en buiging te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 12:07 



 
Profiel   

Het word eens tijd dat ruitersportzaken ook eens de goede benamingen gaan geven.
Stang is altijd met hefboom.
Ongebroken is een mondstuk dat in het midden niet minimaal 1 keer kan scharnieren.
Ongebroken is een zacht bit.

Hoe kom je er achter? Proberen. :D
Door de jaren heb ik wel een flink aantal bitjes, dus dan is het kwestie van een tijdje rijden.
Iets wat ze echt niet fijn vinden merk je meteen. Vaak al voordat je opstapt.
Maar de bitjes met twijfel, eerlijk gezegd vind ik het fijner die langer te kunnen gebruiken dan een paar dagen.

Mijn vorige paard wilde juist ongebroken.
En ik ken meer paarden die ongebroken het fijnste vinden, die willen geen gewiebel in de mond.
Mijn huidige paarden willen juist dubbel gebroken.
En dan merk ik ook nog groot verschil tussen een dubbel gebroken van welk merk dan ook zonder gedraaid tussen stukje.
Of die van Sprenger. Die is 45 graden gedraaid en beide doen ze het daar beter op.
Maar dan wel alleen weer de gewone KK ultra, niet de Dynamic, die vorm vinden ze beide niet fijn.

Dus zo specifiek kan het dus gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 12:18 



 
Profiel   

MelanieB schreef
Stang is altijd een bit met een kinketting -> hence de hefboom, ongeacht welk mondstuk.
Een trens kan dus inderdaad nooit ineens een stang worden.
.


Nee, dus een stang is het mondstuk! Een busstang ( ofwel ongebroken bustrens) is een stang zonder hefboom/ scharen of kinketting. Vroeger werd dat ook zo genoemd maar aangezien de woordkennis in de paardensport ook verloren is gegaan weet niemand weer wat wat is :o
Jammer dat de kennis hierover zo schaars is geworden maar goed dat is het probleem in de paardensport al heel lang.

Een stang met hefboom heet een kandare/ scharenbit/ shanks.
Er bestaan ook hefboom bitten met schaar en kinketting: die dus een hefboom en notenkrakers functie hebben.
Er bestaan zelfs bitten met scharen ( zoals de spade en de halfbreed) die geen hefboomwerking hebben o.a. door het gebruik en een korte kinriem.

Et voila: deze benaming klopt als een bus ( stang ( no pun intended) ) https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... arbon?N=15
https://www.paardenwinkeltje.nl/product ... ogen-12mm/
https://www.ruitershopdiscounter.nl/pro ... kunststof/

It's all about semantics!

Jammer dat het op Bokt dus ook verkeerd staat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 14:29 



 
Profiel   

In de moderne Engelse rijderij noem je een ongebroken mondstuk een ongebroken trens en gaat stang weldegelijk over het hebben van hefboom werking. Kandare ken ik alleen maar uit de klassieke rijderij, scharenbit uit de tuigwereld en shanks uit de westernwereld.

Een trens is een bit zonder hefboom, een stang eentje met hefboom. Bus, water, D, etc zegt wat over de verbinding tussen ring en mondstuk. En ongebroken, gebroken, dubbelgebroken wat over hoe het mondstuk eruit ziet.

Winkels quoten vind ik dan niet echt een goede bron, ik kan ook winkels aanwijzen waar ze het wel over een ongebroken trens hebben
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... imEALw_wcB
https://www.agradi.nl/shires-watertrens ... EHEALw_wcB

De KNHS past ook ongebroken trens toe en stang bij bitten met hefboomwerking
https://www.knhs.nl/media/12537/toegest ... r-2017.pdf

Anyway, het is dus maar net in welk kader je zit hoe je iets noemt. Lijkt net of woorden gewoon maar verzonnen zijn om de wereld beter te begrijpen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 15:06 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
En dan merk ik ook nog groot verschil tussen een dubbel gebroken van welk merk dan ook zonder gedraaid tussen stukje.
Of die van Sprenger. Die is 45 graden gedraaid en beide doen ze het daar beter op.
Maar dan wel alleen weer de gewone KK ultra, niet de Dynamic, die vorm vinden ze beide niet fijn.

Die doos van mij wilt idd ook Sprenger, maar alleen de dynamic. KK ultra vindt ze niet fijn. Plat tussenstukje ook niet, moet rond zijn maar niet te bol. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 15:12 



 
Profiel   

mooney schreef
In de moderne Engelse rijderij noem je een ongebroken mondstuk een ongebroken trens en gaat stang weldegelijk over het hebben van hefboom werking. Kandare ken ik alleen maar uit de klassieke rijderij, scharenbit uit de tuigwereld en shanks uit de westernwereld.

Een trens is een bit zonder hefboom, een stang eentje met hefboom. Bus, water, D, etc zegt wat over de verbinding tussen ring en mondstuk. En ongebroken, gebroken, dubbelgebroken wat over hoe het mondstuk eruit ziet.

Winkels quoten vind ik dan niet echt een goede bron, ik kan ook winkels aanwijzen waar ze het wel over een ongebroken trens hebben
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... imEALw_wcB
https://www.agradi.nl/shires-watertrens ... EHEALw_wcB

De KNHS past ook ongebroken trens toe en stang bij bitten met hefboomwerking
https://www.knhs.nl/media/12537/toegest ... r-2017.pdf

Anyway, het is dus maar net in welk kader je zit hoe je iets noemt. Lijkt net of woorden gewoon maar verzonnen zijn om de wereld beter te begrijpen ;)


Met dat laatste ben ik het helemaal eens. I.m.o. en in die van vele anderen is een trens ( ongeacht mondstuk) een bit zonder hefboom maar een scharenbit/ kandare/ shank ( en dan gaat het allemaal om dezelfde soort bitten) is een bit met hefboomwerking ongeacht mondstuk. Misschien is dat een betere manier om het uit te drukken; stang is simpelweg een alom geaccepteerde werking voor een hefboom bit maar klopt dus niet ( maar is in de volksmond als zodanig geaccepteerd). Want een gebroken hefboombit is geen stang ;-) maar een ongebroken ( dus stang) bus is een trens. Voor velen zal dit inderdaad te ingewikkeld zijn.........
Bokt quoten helpt ook niet, net zomin als de KNHS want ook die zullen de makkelijke termen gebruiken. Een dressuurstang is wel degelijk een kandare ( dat is de Duitse benaming maar die is wel effectiever dan de benaming "stang" omdat daarmee dus duidelijk een stangbit met hefboom wordt gebruikt).Een western hefboom bit heet een shank, maar dat is dan ook altijd een bit met scharen ( ongeacht mondstuk; zo bestaat zelfs de "snaffle shank" omdat het mondstuk gebroken is maar er dus wel scharen aan zitten) en een bit zonder scharen is altijd een snaffle ( trens) ongeacht mondstuk. Eigenlijk zijn de buitenlandse benamingen dus veel accurater.
Maar zoals ik al zei; " it's all about semantics" en daar ligt dus het probleem; het moet gewoon makkelijk maar dat is niet altijd correct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 16:01 



 
Profiel   

Een paard vindt geen enkel bit in zijn mond fijn. Ik zeg dat niet om te muggeziften, maar om het besef wat we vragen van een paard te vergroten en de waarheid niet te verbloemen door het mooier voor te spiegelen dan het is. Beter is te zeggen: het minst akelige bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 16:05 



 
Profiel   

Oh jawel hoor. Ik heb er verschillende gehad die een bit duidelijk fijn vonden. Die ik nu heb ook. Zij had een probleem met hoe het bit in haar mond gedaan werd, niet met het bit zelf.
Ik gaf haar de mogelijkheid het zelf te doen zonder dwang en ze hapt hem zelf in. En dit is niet een merrie die je kunt dwingen in die dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 17:16 



 
Profiel   

Diverse ruiters zien een paard de mond open doen en gaan dan bitloos rijden en zien de mond niet meer open, dus het is vriendelijk. Maar ondertussen passen ze hun eigen rijden niet aan, want dat is te confronterend.
En zien dan niet het ongemak van veel van die paarden niet. En dat is met een sidepul nog niet zo snel, maar alles wat snoert naar mijn idee veel sneller dan bij een passend bit.
Maar hey de mond gaat niet meer open, Eureka!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 17:47 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Een paard vindt geen enkel bit in zijn mond fijn. Ik zeg dat niet om te muggeziften, maar om het besef wat we vragen van een paard te vergroten en de waarheid niet te verbloemen door het mooier voor te spiegelen dan het is. Beter is te zeggen: het minst akelige bit.

En waarop baseer je dat?

Mijn paard pakt uit zichzelf het bit uit mijn hand en blijft rustig nog even het bit vasthouden in zijn mond wanneer ik het hoofdstel af doe. Ik denk toch dat dat niet zou gebeuren als hij dat bit zo verschrikkelijk zou vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 17:52 



 
Profiel   

Wanneer een paard nooit een bit in kreeg, zou hij er zelf niet eentje opzoeken. Een paard is een gewoontedier en accepteert veel van ons, zelfs als iets pijn doet. Kun je er niet onderuit? dan accepteren, geeft de minste stress. Het hoort voor hem bij de dagelijkse gang van zaken. Maar goed ook want zo is zijn leven. Zo kun je paarden/mensen/dieren van alles aanleren en dan doen ze dat. Maar dat is wat anders dan dat ze zelf ergens voor zouden kiezen of iets fijn vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 18:33 



 
Profiel   

Waarom bijt mijn paard dan uit zichzelf in de clip van het haltertouw?
Heb ik hem niet geleerd, beloon hem er ook niet voor. Toch doet hij het.
Verklaar eens? :)
Waarom zou een paard dan wel een hekel hebben aan een goed passend bit? Ze kunnen er best onderuit zouden ze willen.
Maar heb nooit een "gevecht" gehad om het in te krijgen.

Mag ik denken dat dat tussen jou oren zit dat dat niet fijn is? En dat bedoel ik niet rot, maar dat jij denkt dat een bit niet fijn is dus het maar als feit maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 18:52 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Wanneer een paard nooit een bit in kreeg, zou hij er zelf niet eentje opzoeken. Een paard is een gewoontedier en accepteert veel van ons, zelfs als iets pijn doet. Kun je er niet onderuit? dan accepteren, geeft de minste stress. Het hoort voor hem bij de dagelijkse gang van zaken. Maar goed ook want zo is zijn leven. Zo kun je paarden/mensen/dieren van alles aanleren en dan doen ze dat. Maar dat is wat anders dan dat ze zelf ergens voor zouden kiezen of iets fijn vinden.

Dat is geen antwoord op mijn vraag... En slechts een reactie op een deel van wat ik schreef. Want waarom zou een paard dan het bit niet los laten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 18:54 



 
Profiel   

ElCid schreef
MelanieB schreef
Stang is altijd een bit met een kinketting -> hence de hefboom, ongeacht welk mondstuk.
Een trens kan dus inderdaad nooit ineens een stang worden.
.


Nee, dus een stang is het mondstuk! Een busstang ( ofwel ongebroken bustrens) is een stang zonder hefboom/ scharen of kinketting. Vroeger werd dat ook zo genoemd maar aangezien de woordkennis in de paardensport ook verloren is gegaan weet niemand weer wat wat is :o
Jammer dat de kennis hierover zo schaars is geworden maar goed dat is het probleem in de paardensport al heel lang.

Een stang met hefboom heet een kandare/ scharenbit/ shanks.
Er bestaan ook hefboom bitten met schaar en kinketting: die dus een hefboom en notenkrakers functie hebben.
Er bestaan zelfs bitten met scharen ( zoals de spade en de halfbreed) die geen hefboomwerking hebben o.a. door het gebruik en een korte kinriem.

Et voila: deze benaming klopt als een bus ( stang ( no pun intended) ) https://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paa ... arbon?N=15
https://www.paardenwinkeltje.nl/product ... ogen-12mm/
https://www.ruitershopdiscounter.nl/pro ... kunststof/

It's all about semantics!

Jammer dat het op Bokt dus ook verkeerd staat!

Een paar winkels quoten zegt natuurlijk niks over de feiten, waarom is jouw beredenering (of mijne bijvoorbeeld) een feit?
Dat jij vind dat een stang alleen maar een stang genoemd kan worden met een ongebroken mondstuk is nergens te vinden als zijnde de waarheid.
Ik sluit me verder helemaal bij Mooney aan.
Interessante discussie, dat zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 19:15 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Wanneer een paard nooit een bit in kreeg, zou hij er zelf niet eentje opzoeken. Een paard is een gewoontedier en accepteert veel van ons, zelfs als iets pijn doet. Kun je er niet onderuit? dan accepteren, geeft de minste stress. Het hoort voor hem bij de dagelijkse gang van zaken. Maar goed ook want zo is zijn leven. Zo kun je paarden/mensen/dieren van alles aanleren en dan doen ze dat. Maar dat is wat anders dan dat ze zelf ergens voor zouden kiezen of iets fijn vinden.

Dat is echt onzin. Haar been afspuiten deed pijn, en dat wilde ze echt niet. Dat bit hapt ze zo in en houdt het vast.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 19:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen