Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rambo Micklem; even doorzetten of ongeschikt voor paard?

 
Profiel   

Hoi!
Ik zou graag jullie advies en ervaringen willen.
Mijn PRE merrie is al sinds ik haar ken onrustig in haar mond tijdens het rijden. Ze heeft hem vaak open als ze iets moeilijk vindt en kauwt haar bit af en toe bijna doormidden. Ze heeft een volledige APK gehad en haar bit heb ik gekocht na een bezoek van een bitfitter. Toch is het onrustige nooit helemaal weggegaan.
Nu kreeg ik het gevoel dat haar huidige hoofdstel wat druk achter de oren geeft en dit misschien een oorzaak is van haar onrustige mond. Na heel veel positieve reviews te hebben gelezen heb ik de Rambo Micklem aangeschaft. Vanavond heb ik hem geprobeerd en zo onrustig als ze nu met haar mond was heb ik haar nog niet eerder gezien. Halverwege heb ik nog wat riempjes versteld om te proberen en ik heb later de bitclips er nog aan gedaan om te zien wat ze daarvan vond, maar op dit punt stak ze tot mijn verbazing echt een paar keer haar hoofd in de lucht.

Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? En vinden jullie dat ik nog even moet doorzetten omdat ze even moet wennen? Of terugsturen nu het nog kan? Het is van zichzelf wel een gevoelig paard dat erg aan nieuwe dingen moet wennen.
Was jullie eerste ervaring met de Rambo Micklem al de eerste keer een verbetering?

Ik hoor graag jullie mening. Alvast dank!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:04 



 
Profiel   

Mijn paard had de pest aan de Micklem. Ander hoofdstel erom en de rust keerde terug. Ik heb het ding weer verkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:08 



 
Profiel   

Ik heb mijn Micklem ook verkocht. Sommige zweren erbij, maar ik vond het een strak, stug ding. Ik gebruikte hem bitloos, maar mijn paard liet zich er niet mee sturen. Waardeloos ding voor ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:13 



 
Profiel   

Dat ook idd....... het is net karton. Ik heb nog een Stubben en een Dy'on hoofdstel en beide zijn veel fijner en zachter, en liggen ook veel mooier om het hoofd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:19 



 
Profiel   

Volgens mij heeft je paard zijn/haar duidelijke mening over dit hoofdstel. Je kan het nog eens proberen..

Maar ik zou luisteren naar je paard en dit hoofdstel terug sturen.

Heb je weleens een lage neusriem geprobeerd? Dit zorgt ook dat het bit rustiger in de mond ligt en natuurlijk het type bit dat je gebruikt. Maar sommige blijven gewoon wat onrustiger dan andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:33 



 
Profiel   

Mijn merrie was ook heel onrustig met de (namaak)micklem...heb toen het bit eruit gehaald en bitloos met hetzelfde hoofdstel gereden en merrienis nooit meer onrustig geweest...
Wellicht is dat nog een overweging waard om te proberen dus.
Mijn andere merries reageerden allemaal direct de eerste keer super op het hoofdstel.

Jou merrie geeft duidelijk aan dat dit hoofdstel haar niet helemaal ligt...je zou wellicht bitloos nog kunnen proberen met dit hoofdstel en anders wellicht kijken of je met een ander hoofdstel bitloos kunt proberen...wellicht dat jou merrie het gewoon niet zo op bitten heeft, net als mijn ene merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:41 



 
Profiel   

Lage neusriem is het per se heel paardvriendelijk, dat stuk neus is echt heel gevoelig. Beter pak je een hoge neusriem. Kan zijn dat je paard het niet erg vindt hoor, maar er liggen best veel zenuwen onder dat deel van de neus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 23:41 



 
Profiel   

Mijn merrie desteeds deed het ook beter bitloos. Had daar toen 1st schrik voor omdat ze behoorlijk onrustig was en echt aan de kletter durfde te gaan.
Bitloos gaan werken en eigenlijk waren bijna al onze "problemen" weg.
Mss het proberen waard?

Zou idd de Micklem ook retourneren als dit haar echt zo stoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 06:55 



 
Profiel   

Volgens mij is je paard duidelijk geweest, lekker terug sturen dus.

Heb je er al eens een goed opgeleide osteopaat bij gehad?

Dat kan nog wel eens verlichting gaan bieden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 07:47 



 
Profiel   

Mijn paard kon we met bit eraan ook niet aan wennen. Ik kreeg hem niet goed afgesteld voor haar. Dus ik rij weer met m'n gewone hoofdstel, dan ligt het bit veel rustiger.

De mickelm gebruik in alleen voor het longeren. Of die enkele keer bitloos rijden.

Gelukkig had ik hem goedkoop kunnen kopen (nieuw), ik vind hem de nieuwprijs niet waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 08:29 



 
Profiel   

Met bit vond mijn paard hem ook absoluut niet fijn. Bitloos ging juist geweldig. Was overigens wel een vd eersten waarbij het leer nog zacht was, dat lees ik tegenwoordig anders.
Met bit gebruik ik nu alleen een hoofdstel van Amigo met hoge neusriem en geen sperriem. Maar eigenlijk gebruiken we nooit meer een bit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 08:57 



 
Profiel   

Hier idd hetzelfde als mijn voorgangers, best veel gezeur gehad met bit en met touwhalster (tijdens het beleren) nergens last van. Duurde even voordat het kwartje bij mij viel dat het dus idd kwam door het bit en niet het hoofdstel. Een FRA kaak gekruist gekocht en opeens kon ik paardrijden.

Ik liep tegen wat problemen laatst aan, waardoor ik dacht, laat ik eens met bit proberen. Maar echt geen succes... Paardlief begon te schudden met het hoofd en te kantelen, was echt niks meer mee te beginnen :(:)

Aangezien je de micklem nu toch al hebt, zou je kunnen proberen om bitloos heirmee te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:05 



 
Profiel   

Micklem is geen wonderhoofdstel. Al doet het soms zo lijken uit de vele positieve reacties.
Het grootste nadeel van dit hoofdstel is dat je er amper wat aan kan verstellen, waardoor het de meeste paarden niet eens goed past. Ze beweren delen van het hoofd vrij te laten (jukbeenderen, vliegend neusbot en ga zo maar door), maar gezien elk paardenhoofd anatomisch anders is, is dit bij lange na niet bij alle paarden zo.

Als je paard aangeeft dat ze er niet mee eens is, zou ik toch een ander hoofdstel gaan proberen.
Citaat
Nu kreeg ik het gevoel dat haar huidige hoofdstel wat druk achter de oren geeft
> hierbij gaat micklem ook niet helpen. Die oefent daar juist eerder druk uit. Ik zou gaan kijken naar een hoofdstel die juist wat meer naar achteren uitgesneden is.

Wbt onrust in hoofd en mond. Hoe is haar balans? Grote kans dat daar ook een deel door wordt veroorzaakt. Ik heb een soortgelijk probleem (gehad) met mijn cruzado merrie en sinds ikzelf meer doorheb hoe ik haar beter kan helpen om in balans te lopen is het grotendeels opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:28 



 
Profiel   

Wat ergonomisch is voor het ene paard is dat absoluut niet voor het andere.

Paarden hoeven meestal niet te wennen en zijn heel puur in hun oordeel, of het is wel fijn of het is niet fijn. Terug sturen dus en op zoek naar wat anders.

Naast bitfitters zijn er tegenwoordig ook hoofdstelfitters, voordeel is dat je kan testen wat je paard fijn vindt, nadeel is dat hun hoofdstellen meestal niet in de prijsklasse micklem zitten maar een stuk duurder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:06 



 
Profiel   

Precies, anatomisch en ergonomisch is naar 1 type hoofd gemaakt... hoefd niet op alle hoofden fijn te liggen.
Als je paard aan geeft het minder fijn te vinden zou ik wat anders doen.
Misschien gaat ze het wel 'accepteren' maar feit blijft dat dit hoofdstel niet de voorkeur heeft.
Optoming voel je wat mij betreft meteen of een paard het fijn/niet fijn vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:13 



 
Profiel   

Er zijn best wat paarden die de bitriempjes ipv bakstukken bij de micklem helemaal niet fijn vinden. Wellicht dat je beter uit bent met een anatomisch hoofdstel met gewone bakstukken, maar dat is een kwestie van proberen. Ik zou vooral ook hier even lezen: [HAR] Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:18 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Lage neusriem is het per se heel paardvriendelijk, dat stuk neus is echt heel gevoelig. Beter pak je een hoge neusriem. Kan zijn dat je paard het niet erg vindt hoor, maar er liggen best veel zenuwen onder dat deel van de neus.

Je moet dan ook zorgen dat hij hoog genoeg zit en niet op het smalste uitsteeksel van het neusbeen. En dat je hem niet te strak doet uiteraard. In principe is heel het hoofd van je paard heel gevoelig, dus daar moet altijd rekening mee gehouden worden. Om het nu niet paardvriendelijk te noemen vind ik wel overdreven. Als je een correct passend hoofdstel hebt wat hoog genoeg zit op het neusbeen en niet aangesnoerd wordt (zoals bij ieder ander hoofdstel dus) is het voor veel (vooral jonge in mijn ervaring) paarden een fijner hoofdstel dan een hoge of gecombineerde neusriem.

Ik heb een paard wat ook heel gevoelig is in de aanleuning en bij de minste storing weer uit het ritme is. Ik heb toen ze 5 was een lage neusriem erop gedaan, dat was een verademing. Ze is inmiddels bijna 14 en nooit meer iets aan veranderd. Af en toe wel nog eens geprobeerd met een normale neusriem maar dat gaf al gauw weer stress en onrust in de aanleuning. Ik kan het je echt aanraden om het eens te proberen ts! Ik combineer de lage neusriem altijd met een bustrens voor extra stabiliteit in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:22 



 
Profiel   

Mijn paard loopt ook niet op de Micklem.
Ik had het idee dat ze het kopstuk vervelend vond.

Een hoofdstel is pas anatomisch als het echt goed past.

Misschien een bitloos hoofdstel lenen om na te gaan of je paard last heeft van dr mond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:29 



 
Profiel   

Ik vond dit een zeer interessant stuk over de Micklem, misschien vind je het interessant om te lezen. Het is natuurlijk de mening van 1 iemand, maar hier wordt ook afgeraden om het hoofdstel in zijn bitloze vorm te gebruiken.

https://bitlooshoofdstelfitting.nl/2018 ... itvinding/

Ik heb overigens geen vete tegen dit hoofdstel hoor, mocht het zo overkomen. Mijn mening is wel sterk gekleurd door mijn negatieve ervaringen met het hoofdstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:43 



 
Profiel   

Nee idem... er zijn ook paarden waar het wel prima past.
Ik heb vooral een hekel aan de term "anatomisch hoofdstel".
Omdat het gewoon bullcrap is :') Van alle merken... puur die term is not done.
Het wekt een bepaalde verwachting, dat het klopt voor de anatomie van elk paardenhoofd of er in ieder geval naar aan te passen is, en dat is gewoon niet waar.

Het is op de anatomie van een bepaald hoofd gemaakt, dat maakt het dus niet geschikt en/of anatomische voor andere hoofden.
Je kan het afstellen e.d. maar de dikte van de riemen en banden blijft, en juist dàt maakt vaak het verschil of paarden iets fijn vinden... de drukverdeling en hoe breed het is en wat het daar bij aan raakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:47 



 
Profiel   

Meestal als iets goed zit, merk ik bij de mijne direct verschil in het positieve.
Van het "even doorbijten" naar positief is nog nooit sprake geweest. Ik denk daarom dat het geen match is.

Ons persoonlijke verschil kwam met de Shockemöhle Beta en een ongebroken trens (sweet iron had daarin haar voorkeur.) Voorheen was zij ook een paard met een druk hoofd en nooit helemaal écht erbij zijn in het werk. (Ze reed toen dubbelgebroken trens met een standaard gecombineerde neusriem hoofdstel..) Sinds die overstap naar deze twee doet ze het perfect. :D Ik zou gewoon even verder zoeken naar de juiste samenstelling voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 11:04 



 
Profiel   

Imo is een anatomisch hoofdstel een hoofdstel die je zelf helemaal op maat kan laten maken of kan samenstellen.
Je ziet wel steeds vaker hoofdstellen waarbij je de riempjes bij de neus beter kan afstellen. Zoals bij deze.
[ img ]

Of deze, waarbij je het vlapje op de neus ook hoger of lager kan plaatsen. Zelf gebruik ik een hoofdstel met dit principe. Ook nu het leer wat meer 'gedragen' is en anders valt kan ik het nog passend afstellen.
[ img ]

Maar inderdaad, er zijn ook nog andere factoren zoals oppervlakte ed waar het ene paard beter op reageert dan het andere paard. En wel/niet vrijheid bij de oren etc. En je hebt paarden die het allemaal niet uitmaakt.. Gelukkig heb je tegenwoordig voor elk paard wel iets, alleen de zoektocht naar de ideale combinatie bit/hoofdstel kan soms lastig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 11:08 



 
Profiel   

@TS Heb je een foto van je paard met de Micklem om?
Misschien is hij niet goed afgesteld. Wat voor bit heb je er aan hangen?

Ik heb zelf goede ervaringen met Micklems zowel met de Multi als de Competition met verschillende paarden, maar niet elk paardenhoofd is er geschikt voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 11:26 



 
Profiel   

Mijn merrie kon ook niks met de Micklem, super onrustig met haar hoofd. Geen goede aanleuning. Nu heb ik een hoofdstel van Tess en gaat het goed. Uiteraard ook eerst een bitfitter laten komen, tandarts en manueel therapeut. Het hoofdstel was het laatste puzzelstukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 11:29 



 
Profiel   

J0anieke schreef
Imo is een anatomisch hoofdstel een hoofdstel die je zelf helemaal op maat kan laten maken of kan samenstellen.
Je ziet wel steeds vaker hoofdstellen waarbij je de riempjes bij de neus beter kan afstellen. Zoals bij deze.
[ Afbeelding ]

Of deze, waarbij je het vlapje op de neus ook hoger of lager kan plaatsen. Zelf gebruik ik een hoofdstel met dit principe. Ook nu het leer wat meer 'gedragen' is en anders valt kan ik het nog passend afstellen.
[ Afbeelding ]

Maar inderdaad, er zijn ook nog andere factoren zoals oppervlakte ed waar het ene paard beter op reageert dan het andere paard. En wel/niet vrijheid bij de oren etc. En je hebt paarden die het allemaal niet uitmaakt.. Gelukkig heb je tegenwoordig voor elk paard wel iets, alleen de zoektocht naar de ideale combinatie bit/hoofdstel kan soms lastig zijn.

Misschien offtopic, maar ik vindt die tweede er wel heel erg tof uitzien. <3 Mooi merk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 19:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen