Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Rambo Micklem; even doorzetten of ongeschikt voor paard?

 
Profiel   

Mijn paard vond de micklem ook vreselijk, sowieso zijn de riemen (voor mijn paard) veelte dik, stug en breed. Het was meer hoofdstel dan paardenhoofd.
Gelukkig mocht ik hem lenen van een stalgenootje, haar paard loopt er goed op. Ik ben uiteindelijk voor een Dyon gegaan, zacht leer, dunne riemen, behalve achter de oren en op de punten waar druk komt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 19:44 



 
Profiel   

Misschien ligt het helemaal niet aan het bit of hoofdstel, maar aan haar nek/rug. Als ze zo heftig reageert op de micklem, zou ik hem niet meer gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:19 



 
Profiel   

Ervaring hier met de Micklem:
gekocht omdat er zoveel mensen zo enthousiast over waren.
Ons paard dacht daar anders over.
Wij gebruikten de Micklem bitloos.
Al heel snel liet ons paard merken dat ie het niks vond, als je met dat hoofdstel aankwam, liep hij er duidelijk voor weg. Liet echt heel sterk merken dat hij het echt niks vond.
Bij niet één ander hoofdstel die reactie gehad, zowel niet met als zonder bit.

Volgens mij zit dat hoofdstel of geweldig of gewoon niet.
Kennelijk laten veel paarden dat gewoon duidelijk merken.
(en dat geldt natuurlijk ook bij andere merken en optomingen)
Taak van het baasje om te luisteren naar zijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:36 



 
Profiel   

Hier ook niet positief over de micklem.
Je zegt dat je er een bit fitter bij gehad hebt maar je paard heeft nog steeds spanning op het bit zo te horen. Heb je wel eens een ongebroken wat smaller bitje geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:42 



 
Profiel   

Hier prima ervaringen met de micklem
Maar het is gewoon niet voor ieder paard een fijn hoofdstel
Jouw paard reageert vrij duidelijk , ik zou naar je paard luisteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:04 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties! Daardoor heb ik inderdaad besloten de Micklem terug te sturen.
Ik vind het nog wel een zoektocht om een ander fijn hoofdstel te vinden. Als ik er echt niet uitkom, moet ik misschien nog wat geld uitgeven aan een hoofdstelfitter, maar als jullie nog meer tips hebben, zijn die altijd welkom.

Wildgirl schreef
Hier ook niet positief over de micklem.
Je zegt dat je er een bit fitter bij gehad hebt maar je paard heeft nog steeds spanning op het bit zo te horen. Heb je wel eens een ongebroken wat smaller bitje geprobeerd?


Ja, ik ben ondanks de bitfitter nog wel in twijfel over het juiste bit. Wat de bitfitter zei, is dat mijn paard slecht druk op de tong verdraagt. Dit is ook de reden dat we eigenlijk alleen dubbelgebroken bitten hebben geprobeerd met ruimte voor de tong. Toch hoor ik ook regelmatig mensen positief over een ongebroken smaller bit.
Dit is overigens het bit waar ik nu mee rij: https://www.bol.com/nl/nl/p/stubben-ste ... unEALw_wcB

Levita schreef
Mijn merrie kon ook niks met de Micklem, super onrustig met haar hoofd. Geen goede aanleuning. Nu heb ik een hoofdstel van Tess en gaat het goed. Uiteraard ook eerst een bitfitter laten komen, tandarts en manueel therapeut. Het hoofdstel was het laatste puzzelstukje.


Naar Tess hoofdstellen heb ik ook gekeken. Jij hebt hier dus goede ervaringen mee? Tandarts, osteopaat, bitfitter zijn allemaal vrij recent nog geweest. Dit zou in orde moeten zijn.


Myca schreef
@TS Heb je een foto van je paard met de Micklem om?
Misschien is hij niet goed afgesteld. Wat voor bit heb je er aan hangen?

Ik heb zelf goede ervaringen met Micklems zowel met de Multi als de Competition met verschillende paarden, maar niet elk paardenhoofd is er geschikt voor.


Nee sorry, ik heb hem alweer ingepakt om op te sturen. Ik heb wel goed gelezen hoe hij afgesteld moest worden en heb halverwege het rijden ook nog wat versteld om te proberen. Mijn paard geeft het (gelukkig) duidelijk aan als ze iets niet prettig vindt.


Ik hoor jullie ook veel over bitloos het hoofdstel gebruiken. Ik sta daar best voor open, maar ik ben wel echt op zoek naar een hoofdstel waar ik wedstrijden mee kan rijden.

In ieder geval bedankt voor de reacties, en mochten jullie nog tips hebben voor hoofdstellen en bitten, hoor ik het graag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:14 



 
Profiel   

Als ze geen druk op de tong kan verdragen zou je een myler level 2 kunnen proberen. Daar reageren de meeste paarden heel fijn op. Die bitjes kun je 2 weken testen bij mylerbitten.nl. Als het niet bevalt krijg je je geld gewoon terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:24 



 
Profiel   

Qua bitten, onze Fries die het ook moeilijk vindt om het bit aan te pakken loopt super op een trust innosense bitje. Ze heeft de flexisoft versie, maar er zijn ook (harde) varianten met tongboog.

En met hoofdstellen blijft het altijd zoeken.. Ze moeten ook maar net mooi om je paard passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:31 



 
Profiel   

Ik vind het hoofdstel van Tess heel fijn. Naast dat het een mooi hoofdstel is, is het leer heel zacht. Gewoon goede kwaliteit (mag ook wel voor dat geld), en mijn paard reageert er super op. Ze heeft ook een vrij klein hoofdje dus wellicht dat daarom de Micklem niet fijn genoeg zat.

En als je bitfitter, tandarts, osteopaat enzo al hebt laten komen dan kan je hoofdstel net het laatste puzzelstukje zijn. Met welk hoofdstel reed je voor de Micklem mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:34 



 
Profiel   

Ook eens te overwegen: minder riemen en riempjes. Richting de western- of IJslanderhoofdstellen. Zelf heb ik de meest minimalistische die ik kon vinden, heerlijk ding en zit perfect. Deze is wel bitloos, maar dat hoeft natuurlijk niet, genoeg versies met bit.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen