Treeclix systeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Treeclix systeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 14:24

Hallo bokkers,

Voor mijn jonge paard ben ik aan het oriënteren voor een nieuw / anders zadel.
Ze is nog vol op aan het ontwikkelen in de spieren en wil daarom het liefst een zadel wat zo lang mogelijk mee kan. Bij de zoektocht kwam ik het Treeclix systeem tegen bij o.a. Schutte.

Volgens mij is het een vrij nieuw systeem dat sinds 2021 door Schutte in gebruik is.
Als ik het verder google kom ik nog niet zoveel sites / ervaringen tegen.

Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben? Is het zadel zoals de belofte fijn en simpel breder en smaller te maken?
Ik ben erg benieuwd als het een aanrader is. Ik wil namelijk best wel investeren, maar dan moet het zadel wel een potentieel blijvertje kunnen zijn :')


Afbeelding


:evaw:

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Treeclix systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:30

Je kan ermee de boom breder of smaller maken maar maximaal 1 of 2 maten kleiner of groter. Volgens mij zelfs maar 1.

Dus als je paard zich goed aan het ontwikkelen is en groeit 2 maten, heb je al pech, kan je een nieuw zadel kopen.

Ik zou het niet doen, er zijn genoeg merken met een verwisselbare voorboom, waarbij de bomen ook nog eens van veel lichter materiaal zijn gemaakt.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:33

Persoonlijk zou ik gaan voor een zadel met aanpasbare boom, hierbij bedoel ik wintec maar ook een boom die onder de pers wijder en smaller gemaakt wordt. Is een stuk goedkoper dan een dure optie bovenop een duur zadel.

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 15:38

Avalanche schreef:
Je kan ermee de boom breder of smaller maken maar maximaal 1 of 2 maten kleiner of groter. Volgens mij zelfs maar 1.

Dus als je paard zich goed aan het ontwikkelen is en groeit 2 maten, heb je al pech, kan je een nieuw zadel kopen.

Ik zou het niet doen, er zijn genoeg merken met een verwisselbare voorboom, waarbij de bomen ook nog eens van veel lichter materiaal zijn gemaakt.


Maar 1 maat kunnen aanpassen is niet veel inderdaad. Weet je als een boom met Treeclix ook alsnog in de pers dan?
Mijn ervaringen in het laatste jaar is dat de zadelmaker zo'n elke 4 a 5 maand op stal kwam om de vulling net een beetje aan te passen. Helaas was er te veel mee gedaan waardoor de kussens vervormd zijn..


ingvdh schreef:
Persoonlijk zou ik gaan voor een zadel met aanpasbare boom, hierbij bedoel ik wintec maar ook een boom die onder de pers wijder en smaller gemaakt wordt. Is een stuk goedkoper dan een dure optie bovenop een duur zadel.


Weet je welke zadels makkelijk aan te passen zijn in de pers?

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Treeclix systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 15:48

Ontworpen door Jolanda van Zin-tuig, wordt gebruikt door haar, Schutte en Frank Baines.

Sella is makkelijk aanpasbaar in de pers.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Treeclix systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 16:01

Nee, een boom met tree clix kan niet in de pers. Ik heb er ooit naar geïnformeerd en er om die reden vanaf gezien.

Als je bang bent voor zadelkussens die vervormen: flair :D wow is een super merk en echt eindeloos aanpasbaar.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 16:35

Ik heb een zadel met dit systeem, en het bevalt me er goed. Ik heb een pony die veel afvalt in de winter, en de boom is dan makkelijk aan te passen. Ik weet eerlijk niet tot welke maat de boom aanpasbaar is, bij mij had ze het de laatste keer over 1,5 maat smeller. Wel een groot nadeel is dat je zelf het nieuwe “boompje” moet betalen als je een nieuwe maat nodig hebt. Kan best wel oplopen als je paard veel wisselt.

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 16:53

Britt_xxx schreef:
Ik heb een zadel met dit systeem, en het bevalt me er goed. Ik heb een pony die veel afvalt in de winter, en de boom is dan makkelijk aan te passen. Ik weet eerlijk niet tot welke maat de boom aanpasbaar is, bij mij had ze het de laatste keer over 1,5 maat smeller. Wel een groot nadeel is dat je zelf het nieuwe “boompje” moet betalen als je een nieuwe maat nodig hebt. Kan best wel oplopen als je paard veel wisselt.


Zijn de boompjes wel ter herbruiken? Bijvoorbeeld dat je in jouw geval in de winter het dikkere boompje hebt en in de zomer de smallere?
Wat zijn de kosten van een setje boompjes?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:14

De bomen zijn inderdaad her te gebruiken! Alleen als mijn paard aan het eind van deze zomer net 0,5 cm dikker is als de vorige keer, “moet” je dus weer een andere set aanschaffen. Moet tussen haakjes, want je kan er dan ook voor kiezen om de anderen er weer in te laten zetten, maar dan is je zadel iets minder passend. Ik betaalde €75 voor een set.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Treeclix systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:23

Ik weet dat Sella, KM en Graziozo met de pers breder en smaller gezet kunnen worden met de pers.

Dit breder en smaller maken is een stuk goedkoper dan treeclix denk ik.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:27

MyChoice schreef:
Ontworpen door Jolanda van Zin-tuig, wordt gebruikt door haar, Schutte en Frank Baines.


Via die eerste kwam ik op deze site : https://www.treeclix.com
Helaas vind ik hier bar weinig over het daadwerkelijke systeem.
Op de foto van de TS lijkt het alsof het hoesjes zijn voor boomtakken, hiermee zou je het dan breder of smaller moet kunnen maken?
Wat gebeurt er dan met de rest van de vorm van de boom? Vrij weinig lijkt mij?

Heeft iemand meer kennis&ervaring hiermee?

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 18:32

Nielojram schreef:
MyChoice schreef:
Ontworpen door Jolanda van Zin-tuig, wordt gebruikt door haar, Schutte en Frank Baines.


Via die eerste kwam ik op deze site : https://www.treeclix.com
Helaas vind ik hier bar weinig over het daadwerkelijke systeem.
Op de foto van de TS lijkt het alsof het hoesjes zijn voor boomtakken, hiermee zou je het dan breder of smaller moet kunnen maken?
Wat gebeurt er dan met de rest van de vorm van de boom? Vrij weinig lijkt mij?

Heeft iemand meer kennis&ervaring hiermee?


Ja hier ben ik dus heel nieuwsgierig naar!
Kan de Treeclix de zelfde werking hebben als een correctie pad van bijvoorbeeld Prolite met de pads?

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:52

Nee, het is niet hetzelfde als een pad. het zijn een soort wiggen die de boom versmallen.
In feite krijg je een vrij brede boom en met die treeclix versmal je het kopijzer.

Ik heb ook de optie gekregen maar heb het niet gedaan.
Het kan er overigens bij sommige zadels ook achteraf toegevoegd worden.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:05

Nielojram schreef:
MyChoice schreef:
Ontworpen door Jolanda van Zin-tuig, wordt gebruikt door haar, Schutte en Frank Baines.


Via die eerste kwam ik op deze site : https://www.treeclix.com
Helaas vind ik hier bar weinig over het daadwerkelijke systeem.
Op de foto van de TS lijkt het alsof het hoesjes zijn voor boomtakken, hiermee zou je het dan breder of smaller moet kunnen maken?
Wat gebeurt er dan met de rest van de vorm van de boom? Vrij weinig lijkt mij?

Heeft iemand meer kennis&ervaring hiermee?

Er gebeurt niks met de rest van de boom. En dat is ook de reden dat ik geen fan hiervan ben.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:34

Avalanche schreef:
Er gebeurt niks met de rest van de boom. En dat is ook de reden dat ik geen fan hiervan ben.


Vermoedde al zoiets.

De stokoude zadelboom op de genoemde site gaf mij al bedenkingen..

Snap het alleen niet zo, want om de treepoints met dit systeem te bewerken moet het zadel toch echt los van elkaar.. Wat is het voordeel hier dan van? Dan zou ik eerder een ( in veel gevallen een kromme boom creërende ) pers gebruiken..

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 19:40

ingvdh schreef:
Nee, het is niet hetzelfde als een pad. het zijn een soort wiggen die de boom versmallen.
In feite krijg je een vrij brede boom en met die treeclix versmal je het kopijzer.

Ik heb ook de optie gekregen maar heb het niet gedaan.
Het kan er overigens bij sommige zadels ook achteraf toegevoegd worden.


Wat is voor jou de reden geweest om niet de Treeclix te doen?

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:48

Omdat ik een paard had gekocht die 9 was en ik niet verwachtte dat ze nog zou veranderen.
Na een half jaar bleek ze toch bijna een boom maat breder te zijn.
Ik heb de boom onder de pers laten leggen. Omdat het zadel nog geen jaar was kon dat nog net binnen de garantie.

Blij toe want het zadel dat was aangemeten is nooit fijn passend geweest en heb ik na anderhalf jaar gedoe vervangen voor een ander. Ik had anders een duur systeem gehad wat het probleem niet had opgelost.

Ik heb nu een ander merk waarbij de boom gewoon onder de pers kwam.

Farjen

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:44

Ik heb een Harry Dabbs besteld met dit systeem. Volgens mij kan de boom van de HD nog altijd op de pers? Maar ben dit niet zeker. Je kan dit maar een aantal keer doen (anders kan hij breken).
Door het Treeclix systeem kan je veel meer aanpassingen doen, zonder steeds de boom op de pers te zetten.

Ik vond deze nog:
https://www.youtube.com/watch?v=wVW9nsS7qFA

Citaat:
TreeClix is a unique device which allows saddle fitters to adjust the width of Harry Dabbs laminated trees by up to two width fittings. Visit https://www.treeclix.com to find out how TreeClix can make a saddle fitters life a little easier.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:56

Nielojram schreef:
Avalanche schreef:
Er gebeurt niks met de rest van de boom. En dat is ook de reden dat ik geen fan hiervan ben.


Vermoedde al zoiets.

De stokoude zadelboom op de genoemde site gaf mij al bedenkingen..

Snap het alleen niet zo, want om de treepoints met dit systeem te bewerken moet het zadel toch echt los van elkaar.. Wat is het voordeel hier dan van? Dan zou ik eerder een ( in veel gevallen een kromme boom creërende ) pers gebruiken..

Ik vermoed dat het vooral goed verkoopt :D

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Treeclix systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:27

Heb zelf wel een zadel van jolanda, toen het kopijzer breder moest heeft ze hem wel in de pers gedaan, nu die smaller moest met treeclix, punt met elke keer pers is dat er metaalmoeheid kan optreden waardoor het makkelijk breekt dus daarom op deze manier opgelost, ik vind het juist wel een fijne oplossing en mijn paard is er ook blij mee. Overigens is dit wel echt iets waarvoor je de zadelmaker moet laten komen en niet iets om zelf te doen. Er kunnen ook andere modellen kussens onder de zitting gezet worden, voor bij een eventueel volgend paard waarbij de boom ed wel passen maar de kussens qua model niet toereikend zijn, vind ik zelf ook een fijn idee

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Treeclix systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:32

Ik heb het ook in mijn nieuwe Schutte zadel laten zetten, m'n paard is opgemeten en kwam uit op een boommaat van 31,25. De zadelpasser is uitgegaan van maat 31,5 en heeft m'n zadel besteld met boommaat 33,5.
Die 33,5 is met de wiggen aangepast naar 31,5 en daar rijden we nu mee.

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 12:15

Nadia schreef:
Ik heb het ook in mijn nieuwe Schutte zadel laten zetten, m'n paard is opgemeten en kwam uit op een boommaat van 31,25. De zadelpasser is uitgegaan van maat 31,5 en heeft m'n zadel besteld met boommaat 33,5.
Die 33,5 is met de wiggen aangepast naar 31,5 en daar rijden we nu mee.


Weet je ook toevallig hoe veel je kan opvullen met de Treeclix?

linsje27
Berichten: 110
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 12:19

Maddy_Paola schreef:
Heb zelf wel een zadel van jolanda, toen het kopijzer breder moest heeft ze hem wel in de pers gedaan, nu die smaller moest met treeclix, punt met elke keer pers is dat er metaalmoeheid kan optreden waardoor het makkelijk breekt dus daarom op deze manier opgelost, ik vind het juist wel een fijne oplossing en mijn paard is er ook blij mee. Overigens is dit wel echt iets waarvoor je de zadelmaker moet laten komen en niet iets om zelf te doen. Er kunnen ook andere modellen kussens onder de zitting gezet worden, voor bij een eventueel volgend paard waarbij de boom ed wel passen maar de kussens qua model niet toereikend zijn, vind ik zelf ook een fijn idee


Het klinkt wel echt super handig dat er kussen dan e.v.t. ook nog aangepast kunnen worden! :j
Welk zadel heb je? Empire via Jolanda?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:40

linsje27 schreef:
Nadia schreef:
Ik heb het ook in mijn nieuwe Schutte zadel laten zetten, m'n paard is opgemeten en kwam uit op een boommaat van 31,25. De zadelpasser is uitgegaan van maat 31,5 en heeft m'n zadel besteld met boommaat 33,5.
Die 33,5 is met de wiggen aangepast naar 31,5 en daar rijden we nu mee.


Weet je ook toevallig hoe veel je kan opvullen met de Treeclix?

Zonder Treeclix wordt het bij mij maat 33,5 en met de huidige wiggen 31,5...dus 2 boommaten verschil. En alles er tussen, zelfs maat 31 zou volgens de zadelpasser nog kunnen door de kussens wat meer op te vullen geloof ik.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:10

Maddy_Paola schreef:
Heb zelf wel een zadel van jolanda, toen het kopijzer breder moest heeft ze hem wel in de pers gedaan, nu die smaller moest met treeclix, punt met elke keer pers is dat er metaalmoeheid kan optreden waardoor het makkelijk breekt dus daarom op deze manier opgelost, ik vind het juist wel een fijne oplossing en mijn paard is er ook blij mee. Overigens is dit wel echt iets waarvoor je de zadelmaker moet laten komen en niet iets om zelf te doen. Er kunnen ook andere modellen kussens onder de zitting gezet worden, voor bij een eventueel volgend paard waarbij de boom ed wel passen maar de kussens qua model niet toereikend zijn, vind ik zelf ook een fijn idee



Niet elke boom is van metaal, metaalmoeheid zal dan niet altijd van toepassing zijn.
Als je een kunststof boom hebt kan die vaker in de pers.
En kussens kan je bij bijna elk zadel vervangen. Dat heeft niets met treeclix te maken. Al moet je je dan gaan afvragen qua kosten of een nieuw zadel niet beter is en of de boom wel geschikt is voor je paard, want als die niet past kan je veranderen wat je wil, het zal nooit fijn passend worden.

Ik zou treeclix alleen een toevoeging vinden als je per se een zadel wil hebben die niet geschikt is voor een pers.