Edix zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:35

Nou ik heb mijn edix tudor kunnen proberen. Mooi zadel en lekker kort. Echter is mijn pony nog niet laaiend enthousiast... ze heeft een oplopends rug en mist wat bespiering naast de schoft, alle zadels lopen dus vast op de schouders. Mijn boomzadel knelt op de schouders, helaas ook na het verbreden van de boom.

Nu ben ik met de tudor aan het puzzelen geweest. Als ik hem kaal op de rug leg dan brugt hij iets (eigenlijk alleen links). Ik heb al met geprobeerd met inlages voor of in het midden en een iets (te) breed kopijzer, maar bij niets laat pony merken dat ze het echt prettiger vindt en ik merk dat het zadel wat naar voren blijft kruipen.. langzaam wordt ik toch echt wanhopig ;(

Iemand hier nog een top idee?

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:42

Fudge schreef:
Nou ik heb mijn edix tudor kunnen proberen. Mooi zadel en lekker kort. Echter is mijn pony nog niet laaiend enthousiast... ze heeft een oplopends rug en mist wat bespiering naast de schoft, alle zadels lopen dus vast op de schouders. Mijn boomzadel knelt op de schouders, helaas ook na het verbreden van de boom.

Nu ben ik met de tudor aan het puzzelen geweest. Als ik hem kaal op de rug leg dan brugt hij iets (eigenlijk alleen links). Ik heb al met geprobeerd met inlages voor of in het midden en een iets (te) breed kopijzer, maar bij niets laat pony merken dat ze het echt prettiger vindt en ik merk dat het zadel wat naar voren blijft kruipen.. langzaam wordt ik toch echt wanhopig ;(

Iemand hier nog een top idee?


Voor de Edix of voor een merk zadel?
Voor de Edix zou ik het niet weten. Misschien toch eens met een zadelpasser van Edix kijken of je niet nog wat anders kan aanpassen? Op zich zijn ze natuurlijk enorm goed aan te passen en is bruggen bij een soft-tree voor m'n gevoel wat gek. Je zou zeggen dat als je er op gaat zitten dat dan door de drukverdeling dit wordt opgeheven. Als je verder enthousiast bent over het zadel zou ik dus iemand vragen om mee te kijken daarin.

Zelf zoek ik ook een super kort zadel en kwam op Tolt Saga uit laatst. Ijslanderzadel, maar ziet er uit als normaal zadel zeg maar. Daarvoor wil ik een keer een afspraak gaan maken dus. Is qua lengte vergelijkbaar met Edix. https://kifrahorsesaddlefitting.nl/Tolt-Saga/ Dus mocht je meer op zoek zijn naar een ander alternatief is dit misschien wat?

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:44

Ik kom even meelezen, ik heb ze ontdekt op horse event en het lijken mij erg fijne zadels.

Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:50

manzano schreef:
Fudge schreef:
Nou ik heb mijn edix tudor kunnen proberen. Mooi zadel en lekker kort. Echter is mijn pony nog niet laaiend enthousiast... ze heeft een oplopends rug en mist wat bespiering naast de schoft, alle zadels lopen dus vast op de schouders. Mijn boomzadel knelt op de schouders, helaas ook na het verbreden van de boom.

Nu ben ik met de tudor aan het puzzelen geweest. Als ik hem kaal op de rug leg dan brugt hij iets (eigenlijk alleen links). Ik heb al met geprobeerd met inlages voor of in het midden en een iets (te) breed kopijzer, maar bij niets laat pony merken dat ze het echt prettiger vindt en ik merk dat het zadel wat naar voren blijft kruipen.. langzaam wordt ik toch echt wanhopig ;(

Iemand hier nog een top idee?


Voor de Edix of voor een merk zadel?
Voor de Edix zou ik het niet weten. Misschien toch eens met een zadelpasser van Edix kijken of je niet nog wat anders kan aanpassen? Op zich zijn ze natuurlijk enorm goed aan te passen en is bruggen bij een soft-tree voor m'n gevoel wat gek. Je zou zeggen dat als je er op gaat zitten dat dan door de drukverdeling dit wordt opgeheven. Als je verder enthousiast bent over het zadel zou ik dus iemand vragen om mee te kijken daarin.

Zelf zoek ik ook een super kort zadel en kwam op Tolt Saga uit laatst. Ijslanderzadel, maar ziet er uit als normaal zadel zeg maar. Daarvoor wil ik een keer een afspraak gaan maken dus. Is qua lengte vergelijkbaar met Edix. https://kifrahorsesaddlefitting.nl/Tolt-Saga/ Dus mocht je meer op zoek zijn naar een ander alternatief is dit misschien wat?


Voor de Edix. Het klopt inderdaad dat als ik erop zit dat dan het bruggen weg is (maar is het normaal dat hij onbelast wel brugt of 'mag' dat eigenlijk niet?) Ik heb een warmtebeeld gemaakt van het zadel direct na het rijden met alleen bdz een lange inlage en kopijzer die bloot precies past.
Afbeelding

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:44

Oh interessant dat je dat zelf kan doen zeg!
Je ziet ook wel dat hij rechts/links niet helemaal gelijk is zo.
Bruggen zou je het liefst natuurlijk niet zien lijkt me.... al lijkt het me bij een boomzadel een groter probleem dan hierbij. Maar zou daarvoor toch echt iemand inschakelen denk ik.

Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:57

Precies. Obv die foto zou ik haast denken; linksvoor en rechtsachter een inlayer (en midden misschien ook?)
Ik ga komende dagen nog weer eens puzzelen...
Iemand met verstand ervan erbij laten komen kan altijd nog. Er zit er geen hier in de buurt dus qua planning en kosten niet ideaal. Plus dat ik net een vermogen kwijt ben aan consult/vermaken van mijn boomzadel (die nu dus nog steeds niet ideaal ligt) dat ik liever eerst even zelf het eea probeer.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:43

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met deze beugels? Ze lijken me heel fijn voor mijn jonkie inrijden straks , tweedehands amper te vinden haha. Zag ze op horse event en heb beetje spijt dat ik ze toen niet meegenomen heb met korting.

Afbeelding

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:52

Fudge schreef:
Precies. Obv die foto zou ik haast denken; linksvoor en rechtsachter een inlayer (en midden misschien ook?)
Ik ga komende dagen nog weer eens puzzelen...

Waarom zou je dat in hemelsnaam doen :? . Dit soort verschillen worden eerder veroorzaakt door een scheef paard of een scheve ruiter. Van een zadel of pad onsymetrisch vullen is nog nooit iemand recht geworden.

Een boomloos zadel of iets met een flexibele boom kan nooit bruggen! Is natuurkundig gezien onmogelijk, omdat het binnenwerk niet rigide genoeg is om een ruiter zwevend te dragen. Zo'n zadel zal zich altijd vormen naar het ruitergewicht.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:38

Floortje_NL schreef:
Fudge schreef:
Precies. Obv die foto zou ik haast denken; linksvoor en rechtsachter een inlayer (en midden misschien ook?)
Ik ga komende dagen nog weer eens puzzelen...

Waarom zou je dat in hemelsnaam doen :? . Dit soort verschillen worden eerder veroorzaakt door een scheef paard of een scheve ruiter. Van een zadel of pad onsymetrisch vullen is nog nooit iemand recht geworden.

Een boomloos zadel of iets met een flexibele boom kan nooit bruggen! Is natuurkundig gezien onmogelijk, omdat het binnenwerk niet rigide genoeg is om een ruiter zwevend te dragen. Zo'n zadel zal zich altijd vormen naar het ruitergewicht.


Vandaar ook dat ik al vroeg of het ernaast of erop was. Lijkt me met zo'n zadel erg lastig. Al zie je wel duidelijk verschil in het warmtebeeld, dus zal wel iets invloed hebben.

Overigens heb ik wat betreft niet-symetrische pad dan weer andere ervaring.

Fudge

Berichten: 1024
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:46

Floortje_NL schreef:
Fudge schreef:
Precies. Obv die foto zou ik haast denken; linksvoor en rechtsachter een inlayer (en midden misschien ook?)
Ik ga komende dagen nog weer eens puzzelen...

Waarom zou je dat in hemelsnaam doen :? . Dit soort verschillen worden eerder veroorzaakt door een scheef paard of een scheve ruiter. Van een zadel of pad onsymetrisch vullen is nog nooit iemand recht geworden.

Een boomloos zadel of iets met een flexibele boom kan nooit bruggen! Is natuurkundig gezien onmogelijk, omdat het binnenwerk niet rigide genoeg is om een ruiter zwevend te dragen. Zo'n zadel zal zich altijd vormen naar het ruitergewicht.


Daarom vraag ik ook om advies in dit topic hè. Ik weet dat mijn paard scheef is, daar werken we aan. Ik zit zelf (mede hierdoor) ook niet helemaal recht, daar werk ik ook aan. Dit is alleen niet morgen ineens allemaal opgelost. Het zadel brugt onbelast, belast natuurlijk niet maar je ziet in het warmtebeeld toch wel dat er minder belasting is in het midden.

Ik ben dan ook zoekende naar wat wijsheid is; zo doorrijden en proberen ons beide rechter te krijgen (maar lukt dat bij scheve belasting zadel)? Of tijdelijk met inlages iets opvullen en zodoende gelijkere belasting krijgen over het hele zadel en tegelijk ons beide rechter proberen te krijgen waardoor de inlages er op termijn weer uit kunnen...? Het zijn maar gedachtespinsels...

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 00:00

Waarom haal je er niet een goede professional bij? Die echt meekijkt met je paard en jou en op basis daarvan kan meekijken?

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 05:14

darkadia schreef:
Floortje_NL schreef:

Ik heb daar in zoverre ervaring mee dat ik een 2e hands startrekk dressuur eerst heb geprobeerd maar deze paste helaas niet lekker op paardlief. Edix ligt wel goed. Qua zit gevoel en stugheid vind ik ze wel vergelijkbaar.


Bedankt voor je reactie. Wat maakte dat de startrekk niet goed lag en de edix juist wel?


Ik had een ouder model startrekk met nog een u vormig kopijzer. Deze zakte te ver op zijn redelijk hoge schoft. Met een nieuw v vormig kopijzer werd het te krap en drukte de hoger aangezette kussens aan de zijkant tegen zijn wervels bij de schoft. Kussens ook wat ronder dan die van Edix, die zijn wat vlakker naar mijn idee.

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:33

Fudge schreef:
Nou ik heb mijn edix tudor kunnen proberen. Mooi zadel en lekker kort. Echter is mijn pony nog niet laaiend enthousiast... ze heeft een oplopends rug en mist wat bespiering naast de schoft, alle zadels lopen dus vast op de schouders. Mijn boomzadel knelt op de schouders, helaas ook na het verbreden van de boom.

Nu ben ik met de tudor aan het puzzelen geweest. Als ik hem kaal op de rug leg dan brugt hij iets (eigenlijk alleen links). Ik heb al met geprobeerd met inlages voor of in het midden en een iets (te) breed kopijzer, maar bij niets laat pony merken dat ze het echt prettiger vindt en ik merk dat het zadel wat naar voren blijft kruipen.. langzaam wordt ik toch echt wanhopig ;(

Iemand hier nog een top idee?


Ik heb je een pb gestuurd

miereneter

Berichten: 2590
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:57

Fudge schreef:
Ik ben dan ook zoekende naar wat wijsheid is; zo doorrijden en proberen ons beide rechter te krijgen (maar lukt dat bij scheve belasting zadel)? Of tijdelijk met inlages iets opvullen en zodoende gelijkere belasting krijgen over het hele zadel en tegelijk ons beide rechter proberen te krijgen waardoor de inlages er op termijn weer uit kunnen...? Het zijn maar gedachtespinsels...


Ik zou je echt adviseren er een boomloos zadelpasser bij te halen, ook een boomloos zadel moet echt goed passen en er zijn grote verschillen. Op mijn paard werkte het bijvoorbeeld niet met Trekker en Ghost. Edix lag perfect, maar heb ik niet rijdend geprobeerd en uiteindelijk voor een boomzadel gekozen (Deuber, kopijzer traploos verstelbaar).

xLiez schreef:
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met deze beugels? Ze lijken me heel fijn voor mijn jonkie inrijden straks , tweedehands amper te vinden haha. Zag ze op horse event en heb beetje spijt dat ik ze toen niet meegenomen heb met korting.


Ja, ik heb deze! Rijdt heerlijk met die gedraaide ophanging. Inderdaad ook gekocht om mijn paard in te rijden, en ze bevallen prima. De elastieken heb ik nog niet hoeven testen. Ben er wel al afgedonderd, maar dan met de voeten netjes uit de beugels. Maar het geeft wel een veilig gevoel.

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:55

Fudge schreef:
Daarom vraag ik ook om advies in dit topic hè. Ik weet dat mijn paard scheef is, daar werken we aan. Ik zit zelf (mede hierdoor) ook niet helemaal recht, daar werk ik ook aan. Dit is alleen niet morgen ineens allemaal opgelost. Het zadel brugt onbelast, belast natuurlijk niet maar je ziet in het warmtebeeld toch wel dat er minder belasting is in het midden.

Ik ben dan ook zoekende naar wat wijsheid is; zo doorrijden en proberen ons beide rechter te krijgen (maar lukt dat bij scheve belasting zadel)? Of tijdelijk met inlages iets opvullen en zodoende gelijkere belasting krijgen over het hele zadel en tegelijk ons beide rechter proberen te krijgen waardoor de inlages er op termijn weer uit kunnen...? Het zijn maar gedachtespinsels...


Scheefheid is boomloos vaak nog lastiger dan met boom om op te lossen.

Assymetrisch vullen van een pad (rechts t.o.v. links en v.v.) is echt af te raden tenzij als tijdelijke ondersteuning in combinatie met goede begeleiding vanaf de grond.

JosjeDZ
Berichten: 270
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:15

Scheefheid is boomloos vaak nog lastiger dan met boom om op te lossen.

Assymetrisch vullen van een pad (rechts t.o.v. links en v.v.) is echt af te raden tenzij als tijdelijke ondersteuning in combinatie met goede begeleiding vanaf de grond.[/quote]

Waarom is scheefheid met een boomloos zadel lastiger op te lossen?

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:26

JosjeDZ schreef:
Waarom is scheefheid met een boomloos zadel lastiger op te lossen?

Een boomzadel kan scheef zakken maar blijft vlak/recht. Als ruiter is de basis dus altijd gelijk. Een boomloos zadel kan scheef zakken maar ook nog eens torderen. Het vergt meer van de ruiter om dan zelf recht te blijven.

Voordeel van boomloos is wel dat het veel confronterender en minder vergevingsgezid is. Een boomzadel kan je al scheef hangend nog wel mee rond rijden. Boomloos wordt dat een uitdaging waarbij de ouderwetse barefoot een hardere leerschool is dan zadels zoals edix/startrekk/moffet.

Wat wel of niet werkt hangt helemaal van de ruiter/paard combi af. Vroeger heb ik met vanalles gereden. Van de barefoot, ghost, freeform, christ bbp tot de freemax. Maar nu heb ik een trekpaard. Ik merk dat dat grote ronde met mijn korte benen en holle onderrug in combi met veel beweging in dat type paard niet goed samen gaat met een heel flexibel zadel. Op smalle pony's met vlakkere gangen had ik dat probleem niet. Dan kon ik mezelf wel recht houden en corrigeren.

Er is dus geen heilige graal. Niets is altijd goed en niets is altijd fout ;)

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:53

De ouderwetse, eerste Barefoots (en de Torsion) waren in principe niet veel meer dan een BareBackPad.

Ik denk dat er veel manieren zijn om te kijken naar zaken zoals scheefheid. Zoals bovenstaande manier.
Maar dat je eigenlijk elk nadeel ook als voordeel uit kan leggen, en andersom. Bijvoorbeeld een torderend zadel. Als je die theorie verder uitwerkt dan zou zo'n zadel bvb. torderen bvb. omdat de pommel wel rond de schoft wil blijven zitten, terwijl de zitting wat opzij geduwd wordt door ruiter / paard.

Terwijl bij een boomzadel het hele zadel scheef gaat liggen in deze theorie.
Ik denk dan eigenlijk dat het juist wel prettiger kan zijn als een deel van het zadel nog zijn best doet om "goed" te blijven liggen.

Net zoals het idee dat je met een scheefliggend boomzadel nog wel rond zou kunnen rijden en met een soepel boomloos niet. Naar mijn mening kan je dan beter die boomloze hebben, want dan word je tenminste gedwongen om 1 en ander te corrigeren +:)+

Maar dat vind ik net zoiets als dat sommige mensen roepen dat je wel een heel goed evenwicht moet hebben voor een boomloos zadel en als je dat niet hebt, dat je dan beter voor een boomzadel kan kiezen. Ik snap het idee :j Maar een oplossing is dat natuurlijk niet.

Als ik een paard zou zijn dan heb ik liever een matige / scheve ruiter op zelfs het simpelste modelletje Barefoot met goede schokdemping door pad met inlages en / of VPS, waardoor de ruiter gestimuleerd wordt om zijn zit te verbeteren, dan dat die gaat zitten hotseknotsen op een (boom)zadel dat met kunstgrepen de ruiter boven houdt terwijl die vrolijk verder hobbezakt.

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:16

caipirinha schreef:
[ [url=m/bVF6Z4.jpg]Afbeelding[/url] ]

De ishya, top zadel


Deze is momenteel nog niet uit toch? :')

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:18

Nee dacht het nog niet, heb zelf een Tariq en erg tevreden! Begreep dat de nieuwe wel een veel diepere zit hebben

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:47

MarjanB schreef:
Nee dacht het nog niet, heb zelf een Tariq en erg tevreden! Begreep dat de nieuwe wel een veel diepere zit hebben


Ik heb even contact gehad met Edix. December blijkbaar! Met levering Februari

Voor mij helaas te lang, want ik zit zonder zadel haha!

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:55

Waarom persee de nieuwe? Tariq is ook erg fijn

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:01

MarjanB schreef:
Waarom persee de nieuwe? Tariq is ook erg fijn


Qua uiterlijk vind ik de Ishya mooier, dus vandaar dat ik die eerst wilde testen. Daarnaast vind ik een diepe zit fijn.

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:28

Zou kijken waar je fijn op zit want mooi zie je toch niet als je rijd :')

caipirinha

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:11

RachelVos schreef:
MarjanB schreef:
Waarom persee de nieuwe? Tariq is ook erg fijn


Qua uiterlijk vind ik de Ishya mooier, dus vandaar dat ik die eerst wilde testen. Daarnaast vind ik een diepe zit fijn.


De ishya is ook mooi
Ik heb er al 1 in bestelling staan… lever tijd was eerst 12 weken, nu helaas te horen gekregen dat het waarschijnlijk 2e week december wordt in plaats van eerste week november…
Je kan wel bijna alle modellen op de boom van de ishya laten maken. Momenteel heb ik de yasir gebouwd op een ishya boom als test zadel en ik heb een tudor gebouwd op de ishya boom in bestelling staan.
Dan heb je wel het gemak van de diepe zit maar het uiterlijk van de softtree zadels…

Afbeelding