Edix zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:08

Even een vraag…. Ik heb op mijn paard de edix Tariq en volgens de zadelmaker is mijn CalRei dekje voldoende. Maar het zit me niet helemaal lekker…..ik ben namelijk nog niet helemaal overtuigd dat soft tree echt geen kwaad kan voor de rug (ik ben altijd echt van de boomzadels maar helaas lukte dat met dit paard niet)
Ik heb nu een merino pad van Edix eronder maar nog zonder inlages
Kopijzer nr 2 er in, zadel vind ik voor iets laag liggen….
Het zadel ligt netjes achter de schouder, schuift niet naar voren.

Wat doen jullie onder de Edix soft tree zadels?
En is de soft tree in combinatie met de kussens echt voldoende voor ruggengraat vrijheid?

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:44

Dat kan je toch gewoon zelf testen, of de ruggengraatvrijheid voldoende is?

Touw er onder met opzadelen, zelf in de beugels gaan staan en iemand anders het touw in de richting van de staart er onder vandaan laten trekken. Als touw zonder moeite er onder vandaan glijdt werd hij niet vastgeklemd dus voldoende ruimte :)

Moet je natuurlijk wel even opletten dat je een handige dikte touw neemt :=

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:46

pmarena schreef:
Dat kan je toch gewoon zelf testen, of de ruggengraatvrijheid voldoende is?

Touw er onder met opzadelen, zelf in de beugels gaan staan en iemand anders het touw in de richting van de staart er onder vandaan laten trekken. Als touw zonder moeite er onder vandaan glijdt werd hij niet vastgeklemd dus voldoende ruimte :)

Moet je natuurlijk wel even opletten dat je een handige dikte touw neemt :=


Dat is eigenlijk wel een super eenvoudige oplossing….

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:47

Ja, zo weet je het tenminste zeker :j

In de beugels staan of zelfs nog een beetje ploinken met je gewicht in de beugels, dan kan je aardig inschatten wat het ruitergewicht doet voor het inklinken van je zadel / kussens / pad / inlages :)

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:56

Dan kan ik het inderdaad met eigen ogen zien en testen…geeft wellicht weer wat meer vertrouwen

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:58

Nou precies dat. Vertrouwen krijgen is ook super belangrijk :j

Moet je alleen even kijken naar een touwtje van een fijne dikte. Niet dat je er zo'n knoeperd tussen legt zeg maar :=

miereneter

Berichten: 2605
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:30

De zadelmaker die bij mij een Edix kwam passen raadde altijd een dekje met inlages aan. Ook als je een lichtgewicht bent, ze vond het een must.

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:58

De edix met soft tree wordt dus ook aangeraden om met inlages te gebruiken?

Ik vraag me af of het zadel dan niet heel erg “boven op” het paard komt te liggen. Ik ga het eens bekijken

Hannanasjuh
Berichten: 272
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:04

Dat bovenop liggen valt heel erg mee. De inlages in het dekje zijn vooral om het zadel over de hele rug te laten dragen. De ruggengraat houd je wel vrij met de kussens, zeker als je die test uitvoer zoals pmarena zegt.

Bij mijn paard zijn er bijvoorbeeld 1 laag inlages meer in het midden in gegaan, in vergelijking met de achterkant. Ze heeft geen hele recht rug en de pad vangt dit op. Hoe het zit met de drukverdeling van de beugelophanging weet ik niet precies.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:18

Ik vond het dus wel enorm bovenop mn paard liggen. Denk dat je dat echt moet ervaren om te zien wat je fijn vind.
Heb dat ook al wel wat met mn prolite pad, maar minder dan bij de edix. Ik schrok oprecht van de dikte van die pad. (had ik geloof ik hier ook gepost).

In algemeen wordt met pad aangeraden inderdaad. Ik zie overigens dat Akash dat soms zonder doet.
Je zou nog eens kunnen informeren of de pad op zich al voldoende is. Dat is natuurlijk ook al een drukverdelende laag, zelfs zonder de inlages erbij. Dat scheelt misschien best veel.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:22

Dat is dus precies het nadeel van een zadel met dikkere kussens, daarom heeft Barefoot daar nooit voor gekozen. Maar doen wij zeg maar de helft van de kussens in de vorm van inlages in het dekje, waardoor je veel flexibeler bent.

Als je alsnog een dekje met inlages er onder moet leggen, heb je min of meer voor Piet Snot die kussens er onder zitten en de torentjes-vorming daarvan...

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:32

Maar edix heeft niet bepaald dikke kussens toch?

Hannanasjuh
Berichten: 272
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:48

manzano schreef:
Ik vond het dus wel enorm bovenop mn paard liggen. Denk dat je dat echt moet ervaren om te zien wat je fijn vind.
Heb dat ook al wel wat met mn prolite pad, maar minder dan bij de edix. Ik schrok oprecht van de dikte van die pad. (had ik geloof ik hier ook gepost).

In algemeen wordt met pad aangeraden inderdaad. Ik zie overigens dat Akash dat soms zonder doet.
Je zou nog eens kunnen informeren of de pad op zich al voldoende is. Dat is natuurlijk ook al een drukverdelende laag, zelfs zonder de inlages erbij. Dat scheelt misschien best veel.


Vond je het op het zicht er bovenop liggen? Of met het gevoel? Bij het zicht kan ik mij er wel wat bij voorstellen maar op gevoel/zit eigenlijk niet. Zal idd persoons en paard afhankelijk zijn. Een klant van mij heeft na een periode, op advies van de zadelpasser, het dekje met inlages gewisseld voor een gewoon dekje. Die voelde veel verschil en zei dat het voelde alsof ze met een bbp reed.


pmarena schreef:
Dat is dus precies het nadeel van een zadel met dikkere kussens, daarom heeft Barefoot daar nooit voor gekozen. Maar doen wij zeg maar de helft van de kussens in de vorm van inlages in het dekje, waardoor je veel flexibeler bent.

Als je alsnog een dekje met inlages er onder moet leggen, heb je min of meer voor Piet Snot die kussens er onder zitten en de torentjes-vorming daarvan...


Barefoot is denk ik niet te vergelijken met een zadel met een lerenboom wat edix is. Ik heb ook met beide gereden en de a zit die edix creërt vond ik persoonlijk veel fijner. Het dekje met inlages is puur om bijvoorbeeld een paard met een holle rug op te vangen of wanneer het zadel bijvoorbeeld naar voor of naar achter heilt.

De kussens zijn idd niet dik. Ik vind het wel jammer dat het geen echte wol is maar dat is wel goed aan te passen via een zadelpasser.

Nimby

Berichten: 265
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:52

Ik vind het niet perse heel hoog zitten, ik heb de katoenen halfpad van Edix onder mijn Edix zadel liggen. Daaronder een standaard dekje.
In de halfpad zitten de inlagen die er standaard inzitten, ik dacht dat dat de vilt inlage is over de hele lengte. Je krijgt er een pakketje bij met de inlages voor de zes verschillende vakken aan de bovenkant. Die heb ik nu niet in gebruik, omdat het zadel op de halfpad-in-standaard-uitvoering al goed ligt.

Het blijft mooi liggen, schuift niet tov elkaar, en ik heb niet het gevoel dat het er erg ‘bovenop’ ligt.
Mijn merrie is een tinker met brede rug. Wel iets langer dan gebruikelijk bij tinks.

Ik heb overigens de Tudor in IJslander uitvoering, Tudor Icelandic heet die officieel. Hij is gelijk aan de Tudor, heeft alleen achter een lagere lepel, dat wilde ik graag.
De kussens van de Tudor zijn niet heel dik. Van mijn zadel zijn de kussens een keer nagevuld door de zadelpasser, na mijn eerste maanden ermee.

Edit: Ik heb nog wat fotos opgezocht. De bovenste is van vorig najaar, dus bijna een jaar geleden. De onderste van een dikke maand geleden. (Daar zijn de kniewrongen uit de vakken gehaald.)

Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:04

Dat ziet er comfortabel uit, mooi zadeltje! +:)+

(Hannanas, beetje off-topic maar voor meer A zit heeft BF sinds een poosje bijna alle modellen in een PRO uitvoering met een zitting met smallere twist)

Als je een zadel met "dikke" kussens hebt, is het over het algemeen gewoon het beste voor de ligging wanneer het geheel goed genoeg past dat je niet nog moet gaan rommelen met inlages. Want in principe zou je dan die kussens aan moeten kunnen passen.

Dikke kussens op een pad met inlages geeft over het algemeen meer risico op schuiven van het geheel ten opzichte van elkaar, en ten opzichte van het paard.

manzano

Berichten: 24000
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:14

@hannanasjuh; nee qua gevoel vond ik het dik. Heb er 3x mee gereden (na de passessie) dus misschien went het wel op langere termijn. Dat weet ik niet.

Hannanasjuh
Berichten: 272
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:21

pmarena schreef:
Dat ziet er comfortabel uit, mooi zadeltje! +:)+

(Hannanas, beetje off-topic maar voor meer A zit heeft BF sinds een poosje bijna alle modellen in een PRO uitvoering met een zitting met smallere twist)

Als je een zadel met "dikke" kussens hebt, is het over het algemeen gewoon het beste voor de ligging wanneer het geheel goed genoeg past dat je niet nog moet gaan rommelen met inlages. Want in principe zou je dan die kussens aan moeten kunnen passen.

Dikke kussens op een pad met inlages geeft over het algemeen meer risico op schuiven van het geheel ten opzichte van elkaar, en ten opzichte van het paard.


Leuk dat barefoot dat heeft ondertussen! Nog steeds denk ik niet dat boomloos te vergelijken is met een leren boom. Maar idd off topic.

De kussens zorgen niet als eerste voor de pasvorm. Dat doet de boom. Dan zie je dus terug dat edix geen duur merk is welke op maat aan te schaffen is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar La Selle welke ook een leren boom hebben, die wel op maat worden gemaakt, betaal je met gemak 4500 euro. Daar heb je dan ook geen pad met inlage bij nodig.
Ik ben persoonlijk dus heeeel blij dat edix bestaat, dan maar met een pad met inlage rijden :+

BoktVerlaten
Berichten: 435
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:53

Dank voor alle reacties! Super veel nuttige info!

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:34

Ik zeg uiteraard niet dat je met kussens een niet goed passende boom moet gaan compenseren :=

Bestaan er eigenlijk ook foto's of filmpjes van de losse lederen boom / bomen waar Edix hun zadels dan omheen bouwt...?

Het is maar net wat je "boomloos" noemt ook :) Barefoot noemt zichzelf sinds de toevoeging van het drukverdelende VPS systeem niet eens meer echt boomloos. Het is maar net hoe je een zadelboom wilt definiëren, want als er een interne gewichtsverdelende structuur in zit, die het ruitergewicht over een wat grotere oppervlakte verdeeld dan waar deze zit, is het dan nog boomloos? :)

Hannanasjuh
Berichten: 272
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:00

Ja er komen steeds meer innovaties binnen de zadelwereld idd. Baloun is daar ook zo'n mooi voorbeeld van. Die leggen helemaal niet de focus op de ruggengraatvrijheid. Uiteindelijk blijft het toch kijken naar welke opbouw past bij het paard en de ruiter. Als ik bijvoorbeeld naar mijn "oude" barefoot kijk. Die had al wel het vps systeem. De pommel lag echt alsof hij op maat gegoten wat op de blote rug en toch schoof en klepperde alles, met of zonder mij erop :') zegt niks over barefoot alleen dat het niet passend was voor mijn paard.
En uiteindelijk basseren we ook nog eens het passen op de kennis van nu. En die kennis is en blijft ontwikkelen waardoor de zadels ook blijven ontwikkelen. Edix, om maar even ontopic te blijven := , heeft de opbouw met een pad met inlages icm een leren boom met een aan te passen voorboog. Werkt dan weer wel ineens super goed voor mijn paard. En voor mij net zo. Het close contact gevoel is niet weg.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:12

Ik zou echt wel eens beeldmateriaal willen zien van die leren boom :j
Iemand enig idee of daar foto's of filmpjes van bestaan....?

Baloun is een mooi merk :j Althans ik heb daar jaren geleden een keer wat van gekocht om het eens te bekijken / proberen. Ik denk wel 10 jaar geleden ofzo...? Super leuke zadeltjes en had gewoon prima ruggengraatvrijheid. Echt een super kwaliteit, afwerking en vormgeving vond ik dat +:)+

Maar niet heel soepel, ik ben meer van het toch wat meer soepele.

Ik vind die van Nimby hierboven ook echt heel mooi, doet me wel wat denken aan Baloun.
Misschien hebben ze het daar wel vanaf gekeken?

Muze
Berichten: 5333
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 10:17

En zo heb ik bijvoorbeeld een vogue heather moffet liggen, ook boomloos maar weer heel anders…

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:25

Ja aparte zadels zijn dat... heb ik jaren geleden ook wel eens een model van gehad. An sich fijn materiaal maar de pasvorm / aanpasbaarheid vond ik niet je-dat toen. Zijn in mijn beleving ook niet zo enorm veel fans van maar wel wat mensen die er super blij mee zijn :)

Hannanasjuh
Berichten: 272
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:31

pmarena schreef:
Ik zou echt wel eens beeldmateriaal willen zien van die leren boom :j
Iemand enig idee of daar foto's of filmpjes van bestaan....?

Baloun is een mooi merk :j Althans ik heb daar jaren geleden een keer wat van gekocht om het eens te bekijken / proberen. Ik denk wel 10 jaar geleden ofzo...? Super leuke zadeltjes en had gewoon prima ruggengraatvrijheid. Echt een super kwaliteit, afwerking en vormgeving vond ik dat +:)+

Maar niet heel soepel, ik ben meer van het toch wat meer soepele.

Ik vind die van Nimby hierboven ook echt heel mooi, doet me wel wat denken aan Baloun.
Misschien hebben ze het daar wel vanaf gekeken?


Gewoon even sylvia mailen. Misschien heeft ze dat wel gewoon liggen. Ze vertelde mij iig dat het een lerenboom is met balijnen erdoorheen om het iets meer stevigheid te geven. Of die vast zaten aan de voor of achterkant weet ik niet meer. Qua gevoel vind ik edix iig goed vergelijkbaar met la selle en deuber met leren boom.

Hannanasjuh
Berichten: 272
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:32

Muze schreef:
En zo heb ik bijvoorbeeld een vogue heather moffet liggen, ook boomloos maar weer heel anders…


Misschien helemaal off-topic hoor maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dat zadel in elkaar steekt? :)