Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 17:00

Hoihoi,

Met dat het steeds kouder begint te worden wordt het weer moeilijker om te kunnen rijden bij ons, als ik tijd heb is het nat en natuurlijk ligt onze bak precies goed wanneer ik jury's heb en dus niet kan rijden. Ik merk zelf ook dat door de kou ik nog minder gemotiveerd ben om te rijden, zeker omdat wij niet binnen kunnen rijden, dus het is altijd buiten tussen de plassen door. als het regent is het ook gewoon glad dus dan kan het ook niet.

Goed, wat doe je dan: dikke sokken, 2 truien, kap over je cap en gaan. Nu zit ik alleen met een dingetje, je benen warm houden lijkt mij best nog een opdracht, ik rijd nu met mijn rainlegs die ten minste al wat wind kunnen tegenhouden maar echt warm is dat ook niet ;).

Nu vroeg ik me dus af of jullie wat ideetjes hadden, ik ben bekend met de rijrokken van Klesarven en vind die erg gaaf maar die dingen kosten ook weer een rib uit je lijf.

hopelijk kunnen jullie me helpen!
Groetjes,
een koukleum

Chantalla

Berichten: 1428
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:03

Er zijn goedkopere rijrokken :D bijvoorbeeld van Covalliero en ELT heeft net ook eentje uitgebracht. Verder zijn er kortere varianten te vinden. Volgens mij kwam ik die onder andere tegen vij Hööks.

xSannee

Berichten: 4354
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:05

Thermolegging onder m'n gewone rijbroeken én voor écht koude dagen heb ik een thermo rijbroek. Die thermobroek houd wind tegen, kan een buitje houden én is fleece gevoerd; heerlijk :D

En ik heb nog een soort "overbroek", soort skibroek die over m'n gewone broek heen kan, maar die gebruik ik niet tijdens het rijden, alleen tijdens stalwerk.

Petunia27

Berichten: 207
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:09

Thermobroek en skisokken :))
Hier ook een koukleum en alleen een buitenbak, maar zo blijven m'n benen wel warm

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 17:14

Chantalla schreef:
Er zijn goedkopere rijrokken :D bijvoorbeeld van Covalliero en ELT heeft net ook eentje uitgebracht. Verder zijn er kortere varianten te vinden. Volgens mij kwam ik die onder andere tegen vij Hööks.

die 2 had ik idd al gezien maar vind dat geen fijne stof (erg licht, ben bang dat hij dan te veel gaat flapperen), en de vorm stond me ook niet helemaal aan. ik geef toe ik ben erg moeilijk op dat vlak haha


xSannee schreef:
Thermolegging onder m'n gewone rijbroeken én voor écht koude dagen heb ik een thermo rijbroek. Die thermobroek houd wind tegen, kan een buitje houden én is fleece gevoerd; heerlijk :D

En ik heb nog een soort "overbroek", soort skibroek die over m'n gewone broek heen kan, maar die gebruik ik niet tijdens het rijden, alleen tijdens stalwerk.

wel, mijn rijbroek pas echt exact, dus een legging eronder wordt hem helaas niet. als er niks uitkomt ga ik idd denk ik voor zo'n thermo broek gaan, alleen moet ik er dan weer 100 gaan passen omdat ik niet zo'n handig figuur heb blijkbaar. Welk mer heb je?
Ja voor stalwerk doe ik een werkbroek aan over mijn gewone broek, dat werkt ook maar kan je idd niet mee rijden.


Petunia27 schreef:
Thermobroek en skisokken :))
Hier ook een koukleum en alleen een buitenbak, maar zo blijven m'n benen wel warm

welk merk heb je?

blackstar

Berichten: 3190
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:35


Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:44

Een thermo rijrok van covalliero, heerlijk.

xSannee

Berichten: 4354
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:46

Waidida schreef:
xSannee schreef:
Thermolegging onder m'n gewone rijbroeken én voor écht koude dagen heb ik een thermo rijbroek. Die thermobroek houd wind tegen, kan een buitje houden én is fleece gevoerd; heerlijk :D

En ik heb nog een soort "overbroek", soort skibroek die over m'n gewone broek heen kan, maar die gebruik ik niet tijdens het rijden, alleen tijdens stalwerk.

wel, mijn rijbroek pas echt exact, dus een legging eronder wordt hem helaas niet. als er niks uitkomt ga ik idd denk ik voor zo'n thermo broek gaan, alleen moet ik er dan weer 100 gaan passen omdat ik niet zo'n handig figuur heb blijkbaar. Welk mer heb je?
Ja voor stalwerk doe ik een werkbroek aan over mijn gewone broek, dat werkt ook maar kan je idd niet mee rijden.


Ik heb deze volgens mij https://www.ej.nl/rijbroek-easy-rider-e ... r=xantippe

Skessa_
Berichten: 10647
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:49


Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:49

Ik heb een heerlijk warme rijlegging van softshell van Kerrits.

Ik heb daarnaast ook van softshell een overbroek van Harrys Horse om over een rijbroek en laarzen heen te doen.
En als deze beide opties nog niet afdoende zijn, kan ik ook nog een thermolegging onder mijn rijbroek aantrekken en dan de overbroek.
En als het dan nog niet afdoende is, houd ik mijn handen waarschijnlijk ook niet warm en rijd ik niet.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:44

Stevig aan het werk gaan en jezelf instappen naast je paard :D

Dan heb ik geen thermo legging nodig :D

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:47


Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:49

Moet je niet een heel kijkerig of sensibel paard hebben :')

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:50


Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 18:55

Bowo schreef:
Je kunt ook een lange jas proberen die aan de voor- en achterkant open kan.

Zoiets: https://www.horze.nl/regen-paardrijjass ... c=google10

Heb ik ook al aan gedacht! Alleen is dat dan weer een jas erbij en ik ga niet liegen, ik heb al een hele verzameling. Overigens heeft mijn bovenlichaam het nooit koud, daarom ben ik opzoek naar iets specifiek voor je benen.


Avalanche schreef:
Moet je niet een heel kijkerig of sensibel paard hebben :')

Nee klopt haha, dat is ook nog een dingetje, maar ze kent bv wel een deken, en als het zwaar genoeg is flappert het niet. En ik ga het ook rustig aan haar introduceren. Met dat ze 24/7 buiten is is ze ook niet perse fris in de winter, of toch niet meer dan in de zomer haha.

ikke schreef:

Dankje!

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe houden jullie je benen warm tijdens de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 18:59

Oh dat helpt wel idd :)

Maar ik zat niet te dollen toen ik zei: goed instappen naast je paard en gewoon lekker flink aan het werk :) Je eigen spieren kunnen flink wat warmte afgeven, en dan heb je het op zeker moment in een dikke jas zelfs te warm.

Gladijs
Berichten: 535
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:01

Neopreen chaps van KiTT ik zweer er bij! En eventueel als die nog bestaat, de Bucas Leg Warmer uitrijdeken.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 19:35

Avalanche schreef:
Oh dat helpt wel idd :)

Maar ik zat niet te dollen toen ik zei: goed instappen naast je paard en gewoon lekker flink aan het werk :) Je eigen spieren kunnen flink wat warmte afgeven, en dan heb je het op zeker moment in een dikke jas zelfs te warm.

Ik had gereageerd op je berichtje maar er is iets misgelopen denk ik helaas moet ik wat extra rekening houden met mijn paard, ze is 19 met een hartprobleem en in de winter is ze niet bepaald in shape omdat ik niet veel kan rijden. Ook werk ik ze nu niet graag in het zweet omdat ze altijd buiten staat en niet geschoren is

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 19:35

Gladijs schreef:
Neopreen chaps van KiTT ik zweer er bij! En eventueel als die nog bestaat, de Bucas Leg Warmer uitrijdeken.

Ik ga even kijken, thanks!

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 19:38

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een heerlijk warme rijlegging van softshell van Kerrits.

Ik heb daarnaast ook van softshell een overbroek van Harrys Horse om over een rijbroek en laarzen heen te doen.
En als deze beide opties nog niet afdoende zijn, kan ik ook nog een thermolegging onder mijn rijbroek aantrekken en dan de overbroek.
En als het dan nog niet afdoende is, houd ik mijn handen waarschijnlijk ook niet warm en rijd ik niet.


Thanks, die ga ik eens bekijken!


Skessa_ schreef:
De kipwarm rijbroek van de decathlon!!!

Niet de meest mooie rijbroek, maar wel lekker warm en waterdicht!

https://www.decathlon.nl/p/warme-en-wat ... ?mc=962135

Oh ja die had ik vroeger, mss toch de moeite om nog eens te bekijken, vond alleen het plastic achtig niet zo aangenaam.


Azmay schreef:
Een thermo rijrok van covalliero, heerlijk.

Misschien zwicht ik dan toch nog ;) is deze zwaar zodat hij niet flappert?

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:39

Waidida schreef:
Avalanche schreef:
Oh dat helpt wel idd :)

Maar ik zat niet te dollen toen ik zei: goed instappen naast je paard en gewoon lekker flink aan het werk :) Je eigen spieren kunnen flink wat warmte afgeven, en dan heb je het op zeker moment in een dikke jas zelfs te warm.

Ik had gereageerd op je berichtje maar er is iets misgelopen denk ik helaas moet ik wat extra rekening houden met mijn paard, ze is 19 met een hartprobleem en in de winter is ze niet bepaald in shape omdat ik niet veel kan rijden. Ook werk ik ze nu niet graag in het zweet omdat ze altijd buiten staat en niet geschoren is

Ah, nee, dan gaat dat niet idd :) Dan een softshell winter rijlegging. En de winterlaarzen van Mountain Horse zijn super fijn.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:41

Ik rij wel eens met rainlegs in de winter. Dat werkt erg goed om de wind van je benen te houden. Niet het mooiste maar ik vind het erg prettig dat ik niet mega dik ingepakt in het zadel zit. Ik rij een paard die flink opzij kan springen wanneer ze schrikt en met zo'n skirijbroek ben ik te bang dat ik er zo af glij :D

miereneter

Berichten: 2559
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:42

Ik doe sokken en daarover skisokken, als mijn voeten eenmaal koud zijn, worden ze niet meer warm. Aan de goedkope kant heb ik de bovengenoemde Kipwarm-rijbroek van de Decathlon, zeer onflatteus maar waterdicht en warm fleece gevoerd. Aan de prijzige kant heb ik de LeMieux Dry Tex-rijbroek, zeer flatteus, waterdicht en licht fleece gevoerd. Doordat ze waterdicht zijn, houden ze mijn benen redelijk goed warm. Onder de Kipwarm kan ik makkelijk een thermolegging, dus kan nog upgraden.

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:44

Rainlegs goedkoop past geen last van ( houd de wind tegen en regen)

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:45

gerpiegorp schreef:
Ik rij wel eens met rainlegs in de winter. Dat werkt erg goed om de wind van je benen te houden. Niet het mooiste maar ik vind het erg prettig dat ik niet mega dik ingepakt in het zadel zit. Ik rij een paard die flink opzij kan springen wanneer ze schrikt en met zo'n skirijbroek ben ik te bang dat ik er zo af glij :D

Ook niet lelijk toch.... doe ik ook geweldige dingen en gaan al jaar of 5 mee