[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:21

Heel leuk leerzaam topic! Ik deel mijn foto's ook graag even. Ik ben zelf echt koningin stoel zit en dat is op de foto's ook te zien.

Dit is een 17 inch Wintec dressuurzadel op mijn bijrijdpaard, imo te klein voor mijn kont.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een 17,5 inch Wintec dressuurzadel, ook op mijn bijrijdpaard.

Afbeelding
Afbeelding

En dit is mijn eigen 18 inch Vivary dressuurzadel, op mijn eigen paard.

Afbeelding
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16535
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:24

Vind je het fijnst zitten op de 17,5 wintec. Daarbij je hebt geen dikke kont maar lang bovenbeen.

Je eigen zadel is daarom ook niet passend voor jou aangezien je met je knie tegen de dijbeen wrong zit. Die duwt je kont uit het zitvlak en zorgt dat je niet netjes rechtop kan zitten maar achter de massa aan komt.

Dus mijn tip, ander zadel voor je eigen paard :D

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 08:39

De wintec vind ik idd prima voor je kont, maar niet voor je bovenbeen, daarvoor zou een 18 inch beter passen.
De Vivary vind ik prima qua zit, qua wrong weet ik het niet goed. Ik kan dat niet goed beoordelen. Ik ben niet met je eens dat die je uit het zadel drukt, want op de onderste foto lijk je super ontspannen.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:54

Ja, die Vivary zit ik zelf qua gevoel heel comfortabel in en ligt als een huis op mijn paard, dus puur om die reden blijft die gewoon. :)

De Wintecs zijn niet van mij, maar wel lekker universeel inzetbaar op de verschillende paarden die ik rij. Zit zo'n afneembare wrong op en ik vraag me weleens af of ik die op een beter manier zou kunnen plaatsen voor mijn bovenbeen. Moet ik nog even uitzoeken.

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 09:27

Je kunt hem hoger zetten, je kunt hem ook weglaten. Ik denk dat weglaten het beste gaat werken voor je, maar is puur mijn gevoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:47

MarjanB schreef:
Vind je het fijnst zitten op de 17,5 wintec. Daarbij je hebt geen dikke kont maar lang bovenbeen.

Je eigen zadel is daarom ook niet passend voor jou aangezien je met je knie tegen de dijbeen wrong zit. Die duwt je kont uit het zitvlak en zorgt dat je niet netjes rechtop kan zitten maar achter de massa aan komt.

Dus mijn tip, ander zadel voor je eigen paard :D


Je zit juist mooi in je eigen zadel, laat dit topic asjeblieft geen topic worden waar mensen elkaar adviseren een ander zadel te nemen adhv een foto.....

Daar zijn erkende zadelmakers voor!

Ik ga temmen.

MarjanB

Berichten: 16535
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:57

Hoezo temmen? Het is m’n mening. Op de foto’s zit ze achterover en in de wintecs niet. Dus dan is je balans niet goed.. ook als je in stoelzit gaat zitten.

Anoniem

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:30

Dat is niet goed te beoordelen adhv foto's en je adviseerd ook nog gelijk een ander zadel. Jouw mening of niet. Dit werk is niet voor niets voor de gediplomeerde zadelmaker en niet aan bokt...
Daarom heb ik dit topic getemd.

Boras
Berichten: 9962
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:33

Evamarie schreef:
Dat is niet goed te beoordelen adhv foto's en je adviseerd ook nog gelijk een ander zadel. Jouw mening of niet. Dit werk is niet voor niets voor de gediplomeerde zadelmaker en niet aan bokt...
Daarom heb ik dit topic getemd.


Kijk nou eens even naar de titel van dit topic, Evamarie. Wat wil de ts?

Misschien moet jij zo'n topic gewoon overslaan of even op je handen gaan zitten in plaats van een goedbedoelende bokker een tem bezorgen. :)

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 13:45

MarjanB schreef:
Hoezo temmen? Het is m’n mening. Op de foto’s zit ze achterover en in de wintecs niet. Dus dan is je balans niet goed.. ook als je in stoelzit gaat zitten.

Nah, ze zit niet achterover, de horizon is iets gekanteld op dat plaatje.
Evamarie schreef:
Je zit juist mooi in je eigen zadel, laat dit topic asjeblieft geen topic worden waar mensen elkaar adviseren een ander zadel te nemen adhv een foto.....

Daar zijn erkende zadelmakers voor!

Ik ga temmen.

Sinds wanneer is temmen voor als je het ergens niet mee eens bent? :')

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:40

Oh joh, elkaar adviseren mag toch altijd? Ik vind het heel interessant om andermans inzichten te horen.

Aan het eind van de dag is het aan mijzelf om te beslissen om daarop te handelen of niet. In dit geval is het een zadel wat perfect is voor mijn paard en ook heel comfortabel voor mijzelf, dus dan ga ik geen 3000€ uitgeven aan een nieuw zadel. Maar dat snapt iedereen denk ik wel haha.

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 15:08

Helemaal :j

Maar bij de wintec is mijn advies om de wrongen gewoon weg te halen :j

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:34

Heel interessant topic dit, laat me weer op een wat andere manier kijken. Ik vind je ook fijn zitten in je Vivary zadel Dreamguide, en ik heb je ook veel live zien rijden!

Ik ben zelf ook heel tevreden over mijn Vivary zadel, mijn paard loopt er heel fijn onder en ik zit er heerlijk in. ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 08:41

Ik vind hem wat krap lijken, maar vind ik vaak bij die zadels. Het kan er iets mee te maken hebben hoe ze gemaakt zijn, maar puur vanaf foto zou ik iets ruimer willen voor jou. Ik vind hem wel heel mooi in balans liggen.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:45

Avalanche schreef:
Ik vind hem wat krap lijken, maar vind ik vaak bij die zadels. Het kan er iets mee te maken hebben hoe ze gemaakt zijn, maar puur vanaf foto zou ik iets ruimer willen voor jou. Ik vind hem wel heel mooi in balans liggen.


Dat lijkt mede te komen denk ik doordat zowel de lepel als de wrongen zorgen voor een gesloten/gedwongen gezicht.
Mijn oog zegt ook zadel mag een maatje groter voor de ruiter.
Wellicht dat het beeld alweer veranderd met de beugels nog een gaatje langer.

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 08:50

Ja, dat denk ik idd :j

En ik weet eerlijk niet hoe de zit is. Mijn Bates had best een block voor, en dat leek ook zo, maar was een zadel met een hele open zit, en het zat echt heel fijn. Dus ik vind dit lastig van een foto, omdat TS er wel ontspannen uitziet op de foto.

Edit: ik ben de TS kom ik achter :') ik bedoel Martine :D

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:55

Ik vind haar op de eerste foto niet ontspannen ogen, op de tweede wel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:58

Kan het kwaad als een zadel voor de ruiter te ruim is?

Ik rij met een 17,5 springzadel. Maar heb wel echt veel ruimte achter mijn billen over.

Afbeelding

Afbeelding

Echter denk ik dat bij 16,5 de knieën bij springen over de zweetbladen gaan komen.

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 10:46

Jij zit niet goed in je zadel. Veel te ver voorin. Je zit op je doos, en je moet op je billen gaan zitten.

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:51

Dank voor de reacties!

Eerste foto zit ik inderdaad niet heel ontspannen, ging in een flinke vaart over het strand met een paard dat dat nogal leuk vond haha! Mijn beugels zijn inmiddels trouwens ook een gaatje langer, goed gezien dat dat nodig was!

Wel interessant dat er gezegd wordt dat dit zadel een gedwongen zit geeft, dat gevoel heb ik zelf namelijk helemaal niet. De kniewrongen zijn ook niet groot, ze zitten onder het zweetblad en lopen geleidelijk wat op. Ik heb in een zadel gezeten met grote blokken op het zweetblad en dat vond ik vreselijk, mijn bovenbeen werd naar achter gedrukt, daardoor ging ik zelf naar voren zitten en kreeg ik enorme last van mijn rug omdat ik dat weer ging compenseren.
Naar mij idee zit ik juist vrij ongedwongen in het zadel, en is mijn houding daardoor ook goed, de lijn schouder-heup-hak klopt naar mijn idee goed. Maar mocht daar een andere kijk op zijn dan hoor ik het heel graag, ik leer graag weer wat bij!

Janneke2

Berichten: 22828
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:59

Avalanche schreef:
Jij zit niet goed in je zadel. Veel te ver voorin. Je zit op je doos, en je moet op je billen gaan zitten.


... misschien zit ze wel in de remontezit?
Zeer aan te bevelen tijdens halsstrekken, en prima bij ieder jong paard.

@Art: die ruimte achter je billen is niet zo belangrijk.
Het enige 'wat niet mag' is als de boom van het zadel voorbij de laatste rib zou liggen.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:42

martinev schreef:
Dank voor de reacties!

Eerste foto zit ik inderdaad niet heel ontspannen, ging in een flinke vaart over het strand met een paard dat dat nogal leuk vond haha! Mijn beugels zijn inmiddels trouwens ook een gaatje langer, goed gezien dat dat nodig was!

Wel interessant dat er gezegd wordt dat dit zadel een gedwongen zit geeft, dat gevoel heb ik zelf namelijk helemaal niet. De kniewrongen zijn ook niet groot, ze zitten onder het zweetblad en lopen geleidelijk wat op. Ik heb in een zadel gezeten met grote blokken op het zweetblad en dat vond ik vreselijk, mijn bovenbeen werd naar achter gedrukt, daardoor ging ik zelf naar voren zitten en kreeg ik enorme last van mijn rug omdat ik dat weer ging compenseren.
Naar mij idee zit ik juist vrij ongedwongen in het zadel, en is mijn houding daardoor ook goed, de lijn schouder-heup-hak klopt naar mijn idee goed. Maar mocht daar een andere kijk op zijn dan hoor ik het heel graag, ik leer graag weer wat bij!



Ik heb het idee dat je in een houding gedrukt wordt op basis van de foto’s. Wat voor gevoel het jou geeft weet ik natuurlijk niet.

Ik ben benieuwd naar een foto in hetzelfde moment genomen maar dan met je beugels een gaatje langer.

belle_boef

Berichten: 10751
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:45

Avalanche schreef:
Jij zit niet goed in je zadel. Veel te ver voorin. Je zit op je doos, en je moet op je billen gaan zitten.



Maar denk wel dat ze door het wat te grote zadel niet lekker uitkomt. Qua houding komt ze niet fijn uit voor waar de beugelriem haken zitten.
Denk dat een kleiner zadel zeker wel wat verschil kan men. Dat hoeft niet eens 16,5 te zijn maar kan prima een 17 inch zijn. Maar het zal zeker per merk verschillen.

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 12:12

Ik denk vooral een andere beugelophanging, maar ook zitlessen :j en ik vermoed dat dat laatste het grootste verschil gaat maken :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:53

Als ik op m'n billen zit kan ik lijn onderbenen niet laten afhangen.

Voor mijn gevoel zit ik op mijn billen en echt niet op mijn doos, anders zou paardrijden wel erg pijnlijk worden. Ik heb echter een andere bouw dan de leeste vrouwen die ik rondom mij zie. Ik heb een steekpoepje.

Beter dan dit wordt het niet door mijn rug en bekken. Jij kent mijn lichaam niet :)