[FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2831
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:21

De vraag is alleen in hoeverre dat je lichaam is, of misschien toch het zadel.

Als jij in dit zadel op je billen gaat zitten, kom je verder achterin, maar je voeten blijven voorin door de beugelophanging die daar zit. Ik kan me voorstellen dat je ze dan niet meer dan laten afhangen.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:41

Ik volg dit topic al een tijdje en vind het super interessant. Vandaag heb ik eindelijk een foto kunnen maken want ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Dit zadel hebben we in augustus tweedehands gekocht en door de zadelmaker laten nakijken. Hij is van een witte boom naar een blauwe boom gewisseld en opgevuld. Het zadel zag er zonder ruiter in stap, draf en gallop goed uit. Het is een 17,5 inch thorowgood cob zadel.

Ik heb er nu zo’n vier keer opgezeten en vind het zadel erg comfortabel. Wel heb ik de kniewrongen (klittenband) er af gehaald omdat ze m’n knieën erg naar buiten duwde waardoor ik meer druk gaf dan de bedoeling was. Op de foto heb ik ook het bokriempje vast, vandaar de pianohandjes.


Afbeelding

Wellicht vereist het nog allemaal wat meer doorrijden om echt een goed oordeel te kunnen geven. Zadelmaker komt ook pas weer als we los kunnen draven. Feedback op mijn houding en zit is ook zeer welkom. :P

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 22:09

Netjes zo :) ik heb er echt niets op aan te merken :)

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:28

Avalanche schreef:
Netjes zo :) ik heb er echt niets op aan te merken :)


Ah wat een mooi compliment! <3

Ik had het ook met mijn trainer besproken omdat ik zelf dacht dat de beugels misschien nog een gaatje langer moesten maar toen zei ze ook heel eerlijk: Misschien in de toekomst maar op dit moment in het proces is het verstandig om ze net wat korter te houden. :P

belle_boef

Berichten: 10750
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:30

Naar mijn mening is hij te klein voor je bips. Je wordt naar voren gedrukt en zit op je doos ipv. Je zitbeenknobbels en. Je rug lijkt krom gedruk te worden. Ik ben benieuwd of een foto waarin je correct gaat zitten een ander beeld geefr

Polarize
Berichten: 717
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 00:15

Oeh nu begin ik aan de hand van dit topic toch wel te twijfelen of ik wel goed in mn zadel pas. Al vind ik zelf dat ik echt heerlijk zit, 0 spierpijn, kan alles goed ontspannen (heb alleen de slechte gewoonte om mijn schouders helemaal vast te zetten, maar dat is onafhankelijk van het zadel), en ook altijd goed meekomen met alle bewegingen. Alleen wat ik dus heel vaak mensen hoor zeggen - neem een grotere inchmaat als je langer bent. Ik ben flink dun maar wel 1,78 en dan twijfel ik toch of 17 inch wel de juiste is voor mij als ik de theorie zo hoor, ondanks dat ik me wel comfortabel voel en ook van mijn instructrice hoor dat ik ontspannen zit.

Heb geen duidelijke foto's van mezelf in dit zadel, en omdat ik me er erg fijn in voel ook geen plannen om een nieuwe te kopen voor nu, maar toch nieuwsgierig

Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 01:07

belle_boef schreef:
Naar mijn mening is hij te klein voor je bips. Je wordt naar voren gedrukt en zit op je doos ipv. Je zitbeenknobbels en. Je rug lijkt krom gedruk te worden. Ik ben benieuwd of een foto waarin je correct gaat zitten een ander beeld geefr


Te klein is imo onzin, ze past prima op dit zadel.
Ik denk dat het zadel niet in balans ligt, imo lijkt het iets achterover gekiept te liggen, misschien iets te krap op de schoft? Als het zadel uit balans ligt gaat ze overcompenseren en krijgt ze daardoor de holling in haar rug.

Ik zou graag een foto zonder ruiter zien.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 01:10

Polarize schreef:
Oeh nu begin ik aan de hand van dit topic toch wel te twijfelen of ik wel goed in mn zadel pas. Al vind ik zelf dat ik echt heerlijk zit, 0 spierpijn, kan alles goed ontspannen (heb alleen de slechte gewoonte om mijn schouders helemaal vast te zetten, maar dat is onafhankelijk van het zadel), en ook altijd goed meekomen met alle bewegingen. Alleen wat ik dus heel vaak mensen hoor zeggen - neem een grotere inchmaat als je langer bent. Ik ben flink dun maar wel 1,78 en dan twijfel ik toch of 17 inch wel de juiste is voor mij als ik de theorie zo hoor, ondanks dat ik me wel comfortabel voel en ook van mijn instructrice hoor dat ik ontspannen zit.

Heb geen duidelijke foto's van mezelf in dit zadel, en omdat ik me er erg fijn in voel ook geen plannen om een nieuwe te kopen voor nu, maar toch nieuwsgierig

[ [url=m/pKyxtG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hsOlKi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk niet dat de inch maat verkeerd voor je is, maar op de standfoto lijkt het zadel ook iets uit balans te liggen, wat te ver achterover gekiept. Wanneer heb je voor het laatst een zadelmaker erbij gehad?

Polarize
Berichten: 717
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 01:16

Daphara schreef:
Polarize schreef:
Oeh nu begin ik aan de hand van dit topic toch wel te twijfelen of ik wel goed in mn zadel pas. Al vind ik zelf dat ik echt heerlijk zit, 0 spierpijn, kan alles goed ontspannen (heb alleen de slechte gewoonte om mijn schouders helemaal vast te zetten, maar dat is onafhankelijk van het zadel), en ook altijd goed meekomen met alle bewegingen. Alleen wat ik dus heel vaak mensen hoor zeggen - neem een grotere inchmaat als je langer bent. Ik ben flink dun maar wel 1,78 en dan twijfel ik toch of 17 inch wel de juiste is voor mij als ik de theorie zo hoor, ondanks dat ik me wel comfortabel voel en ook van mijn instructrice hoor dat ik ontspannen zit.

Heb geen duidelijke foto's van mezelf in dit zadel, en omdat ik me er erg fijn in voel ook geen plannen om een nieuwe te kopen voor nu, maar toch nieuwsgierig

[ [url=m/pKyxtG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hsOlKi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk niet dat de inch maat verkeerd voor je is, maar op de standfoto lijkt het zadel ook iets uit balans te liggen, wat te ver achterover gekiept. Wanneer heb je voor het laatst een zadelmaker erbij gehad?


Dat klopt ook wel, die foto is al van even terug, maar was de enige die ik zo had waar het zadel er zonder ruiter op lag, ondertussen ligt ie een stuk beter!

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 06:36

Daphara schreef:
belle_boef schreef:
Naar mijn mening is hij te klein voor je bips. Je wordt naar voren gedrukt en zit op je doos ipv. Je zitbeenknobbels en. Je rug lijkt krom gedruk te worden. Ik ben benieuwd of een foto waarin je correct gaat zitten een ander beeld geefr


Te klein is imo onzin, ze past prima op dit zadel.
Ik denk dat het zadel niet in balans ligt, imo lijkt het iets achterover gekiept te liggen, misschien iets te krap op de schoft? Als het zadel uit balans ligt gaat ze overcompenseren en krijgt ze daardoor de holling in haar rug.

Ik zou graag een foto zonder ruiter zien.

Nah, dit is redelijk normaal voor een Wintec. Zadel ligt gewoon prima imo en ze past er keurig in. Bekken mag iets meer rechtop, maar daar gaat het topic niet over. Het kan zelfs ook nog zo zijn dat het komt door de bodyprotector, maar ik vind het niet problematisch.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:37

Dit was het zadel voor de zadelmaker met het wijdere kopijzer:
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het zadel na de zadelmaker met het kleinere kopijzer en opgevuld zonder dat er ooit een ruiter op heeft gezeten.
Afbeelding
Afbeelding

Valentijn zelf gaf wel duidelijk de voorkeur voor het zadel na de zadelpasser.

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:40

belle_boef schreef:
Naar mijn mening is hij te klein voor je bips. Je wordt naar voren gedrukt en zit op je doos ipv. Je zitbeenknobbels en. Je rug lijkt krom gedruk te worden. Ik ben benieuwd of een foto waarin je correct gaat zitten een ander beeld geefr


:j

Het bekken is nu onprettig gekanteld, ruiter zit wat teveel voorover, met de zitbeenknobbels meer op de lepel dan in het midden van het zadel. Het zou kunnen zijn dat ruiter zelf wat beter in het midden van het zadel zou kunnen gaan zitten met het bekken de andere kant op gekanteld zodat er meer op de zitbeenknobbels gesteund wordt dan op de voorkant, maar dat is een kwestie van proberen :)

En je hebt best kans dat dat op een net iets langere zitting een stukje makkelijker gaat.

Het is ook wel een typische houding voor een zadel dat wat achterover ligt, dat je dan zelf toch het juiste zwaartepunt gaat zoeken door zo voorover te kantelen.

Avalanche

Berichten: 16160
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 07:49

Dat laatste is wat ik idd ook denk :) al is dat niet in eerste instantie waar het topic over ging. Niet verkeerd om mee te nemen denk ik hoor.

En of een zadel past kan je niet beoordelen van een foto. Maar Plop, wat ik wel kan zien is dat je zadel op een aantal foto's te ver naar voren ligt, en daar gaat het ook anders van liggen. Het zadel ligt zo te zien op de goede plek op de foto waar jij erop zit, en je past er imo prima in.

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:58

Is de foto met ruiter met het kleinere kopijzer er in? Want op die foto's met het bordeaux dekje zie je wel duidelijk dat het zwaartepunt van de zitting verder naar achteren ligt dan wat zeg maar helpend is voor een goede houding.

Met het rode dekje (breder kopijzer zoals ik het begrijp) ligt het zwaartepunt wel netjes in het midden.

Zoals het zadel met het bordeaux dekje ligt is het vragen om zo'n eenden-houding van de ruiter, met de bips naar achteren gekanteld wat te hoog op de lepel, en het been dat wat voor de wrong blijft hangen, precies wat je ziet in de foto met ruiter.

MyWishMax

Berichten: 25422
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:06

Ik vind het na de zadelmaker, met het paarse dekje, slechter liggen. Duidelijk achterover en ook lijkt het ver naar voren te liggen. Op de foto waar je erop zit, zit je zelf met zitbeenknobbels ook achterin in het zadel en gaat daardoor verkeerd zitten. Dat gaat niet opgelost worden door beugels langer. Maar op die foto en de foto voordat de zadelmaker geweest is ligt het wel beter qua plaats, op die na de zadelmaker lijkt het te ver naar voren te liggen. Maar ook op die foto waar je erop zit helt het wat achterover en naast dat het een stuk houding is waar je aan moet werken zal het zadel het erger maken. En de bodyprotector zou niet voor deze houden moeten zorgen, dan past die weer niet goed.

Dus ik vind het niet netjes liggen. Na zadelmaker zou je foto moeten maken op de juiste plaats, maar voor nu vind ik het minder liggen en krijg je extra druk aan de achterkant van zadel op de rug.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:49

Ik vind het zadel ook achterover gekiept liggen na de zadelmaker. Dwz dat de boom (kopijzer) toch te smal is.

Ik heb zelf een wintec gehad, mijn paard viel tussen 2 boommaten in. Dan pakte ik de bredere boommaat en gebruikte ik een wolletje om wat teveel was op te vullen. Dat werkte prima, paard moest toch spieren bijkrijgen langs de schoft.

Met de wat smallere boom ging het paard ook in de staak uiteindelijk.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:08

Nadat ik hier mijn foto’s hier heb geplaatst heb ik een andere zadelpasser laten komen, zadel was inderdaad te klein voor mij en niet de juiste vorm voor mijn paard. Inmiddels een passier, halve inchmaat groter en zweetbladen welke meer naar voren staan (zweetblad van 18 inch zadel) helaas paard nu geblesseerd maar wel een screenshot kunnen nemen. Als ik er weer op mag kan ik betere foto’s laten nemen
Zadel moest hier wel opgevuld wordenAfbeelding
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:14

Ik vind dat je mooi in dat zadel past +:)+
Spring je veel?

Je zit wel in een stoelzit natuurlijk maar als je veel springt dan kan dat soms ook gewoon wel prettig zijn.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-10-23 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:15

pmarena schreef:
Ik vind dat je mooi in dat zadel past +:)+
Spring je veel?


Ja en ook crossen, doel was om eigenlijk met het geld waarvan ik dit zadel heb gekocht een dressuurzadel erbij te kopen. Maar helaas omdat mijn vorige springzadel niet paste werd t een nieuw springzadel. Je kan natuurlijk beter dressuren met een springzadel dan springen emmer een dressuurzadel

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:19

Ik denk dat er wel mensen gaan vallen over de stoelzit. Maar het is nu eenmaal een springzadel.
Zelf zit ik vaak ook lekkerder met mijn benen iets meer voor me dan onder me, als je andere dingen doet dan puur dressuur dat kan dat gewoon praktischer aanvoelen.

Je moet dan natuurlijk wel een beetje in de gaten houden dat je zit en balans wel nog effectief zijn zeg maar en lichtrijden gaat vaak ook niet geweldig.

MyWishMax

Berichten: 25422
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:20

Ja, een huppeltje gaat wel met dressuurzadel en klein, laag parcours ook wel. Maar hoger en met crossen is springzadel veel handiger.
Volgens mij past het jou goed, op de 1e lijkt er ook mooi ruimte voor jouw been te zijn. Op de 2e wat minder, maar dat kan de hoek ook zijn.
Zit je hier wel op de maat die je nodig hebt met springen en crossen?

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:22

Ik vind het vooral ook mooi hoe er aan de achterkant voldoende ruimte over is om eens wat verder naar achteren neer te komen na een sprong. En op de eerste foto vind ik de knie heel mooi bij de wrong uitkomen. Tot een metertje ofzo gaat het nog wel om te springen met een dressuurzadel. Maar je zit vaak gewoon wat actiever / kan sneller schakelen in je balans met je been iets meer in een knik.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:26

Dit is op springmaat (zadel moest hier ook nog opgevuld worden, paar dagen na de andere foto’s) Afbeelding

pmarena

Berichten: 48235
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:30

Op die foto lijkt het zadel juist weer te ruim _O-

belle_boef

Berichten: 10750
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] past mijn zadel mij wel? Beoordelingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:44

Er past mooi een hand achter. Ik vindt hem niet te groot.