help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 11:59

Hoi!

Morgen komt er voor de eerste keer een zadelpasser langs voor mijn paardje, ze zou komen voor een wintec jump of wintec vzh. Nu ben ik een beetje bang dat die wintec niet zou pasen, vandaar vraag 1: Kennen jullie nog budgetvreindelijke merken die ik dan zou kunnen proberen?

Het hoeft zeker niet moeders mooiste te zijn aangezien ik hem maar eens per maand zou gaan gebruiken voor een buitenritje (tot nu toe deed ik dat altijd met mijn dressuurzadel maar na een halfuurtje krijg ik al ondraaglijke pijn in mijn knieën. Vandaar dus de keuze voor eeen spring of vzh zadel omdat ik daar wel korter in kan zitten. Verder zal het zadel niet gebruikt worden om te springen omdat ik dat met mijn paard niet (meer) doe, dus het hoeft niet perse een springzadel te zijn of daarvoor gebruikt worden.

Alles mag aangeboden worden zolang het maar aan deze voorwaarde voldoet: Ik moet er echt stevig in kunnen zitten!
Mijn paard heeft vaak nogal de gewoonte om bij het galopperen eens een bok te geven (omdat er nog wat balans mist/omdat ze er niet mee akkoord gaat/omdat ze schrikt van iets) Ik werk hier heel hard aan en in de bak met mijn dressuurzadel heb ik het vaak best wel onder controle maar ik word er liever niet afgepleurd op buitenrit. Dus vandaar dat ik er stevig in wil kunnen zitten. Het zadel zou mij echt een veilig gevoel moeten geven!

Hopelijk hebben jullie nog ideetjes!
Laatst bijgewerkt door Waidida op 31-01-23 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

hannelot
Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: help mij een wandelzadel te vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:01

Wat is een wandelzadel?

juval

Berichten: 13343
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:02

waarom denk je dat een wintec niet gaat passen? Die zijn juist heel breed aanpasbaar met verschillende bomen. Ik heb altijd met een wintec kunnen rijden.
Zoek je nieuw of 2ehands?

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 12:03

hannelot schreef:
Wat is een wandelzadel?

je hebt specifieke wandelzadels, dat zijn zadels voor buitenritten, in België is dit best een bekend begrip. Ik pas even mijn titel aan zodat het wat duidelijker is voor Nederlanders. Maar Ik zoek dus een zadel voor buitenritten/wandelingen

hannelot
Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:04

Waidida schreef:
hannelot schreef:
Wat is een wandelzadel?

je hebt specifieke wandelzadels, dat zijn zadels voor buitenritten, in België is dit best een bekend begrip. Ik pas even mijn titel aan zodat het wat duidelijker is voor Nederlanders. Maar Ik zoek dus een zadel voor buitenritten/wandelingen

aha! succes met zoeken!

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 12:09

juval schreef:
waarom denk je dat een wintec niet gaat passen? Die zijn juist heel breed aanpasbaar met verschillende bomen. Ik heb altijd met een wintec kunnen rijden.
Zoek je nieuw of 2ehands?

Ik ga er niet vanuit dat het niet zal passen maar wil me wel voorbereiden voor het geval dat het toch niet het zadel is wat ik zoek.
Ik heb een overeenkomst met de zadelpaker dat ze nu gaan komen om te kijken of het kan passen en dat ik het dan 2dehands ga zoeken en dat zadel dan door hun in orde laat zetten. Ik wil hem sowieso 2dehands hebben omwille van de prijs. voor 1 keer in de maand ga ik geen gek duur zadel kopen.

DuoPenotti

Berichten: 30308
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:11

Ik heb een kieffer Venedig gehad. Tegenwoordig heet dat zelfde model Zurich.
Heeeeeerlijk zadel. Zacht, door de wrongen stevig, maar niet gedwongen.
Het is dat mijn paarden breder zijn dan dat dat zadel kan. Anders had ik die nooit verkocht.

Misschien kun je aan de zadelpasser vragen of Kieffer kan passen op jou paard.
En dan 2e hands 1 zoeken

https://www.kieffer.net/en/saddles/gene ... erich.html

tennan
Berichten: 3137
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:16

Ghost?

Bowo
Berichten: 2845
Geregistreerd: 11-04-18

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:26

Waarom krijg je pijn in je knieën bij je dressuurzadel? Past die dan wel helemaal goed bij jullie? Het lijkt me prettiger om 1 echt goed zadel te hebben ipv 2 die het net niet zijn.

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 12:29

Bowo schreef:
Waarom krijg je pijn in je knieën bij je dressuurzadel? Past die dan wel helemaal goed bij jullie? Het lijkt me prettiger om 1 echt goed zadel te hebben ipv 2 die het net niet zijn.

Mijn dressuurzadel is voor mij echt perfect voor wanneer ik dressuur wil rijden, alleen zit ik op buitenrit graag wat korter en omdadat het dressuurzadel daar niet voor gemaakt is veroorzaakt dat mijn kniepijn. in frankrijk gaan wij hele dagtochten rijden met oude wintecs en pas op dag 2 krijg ik een beetje pijn terwijl ik met mijn dressuur op wandeling al na een halfuur wil huilen.Als ik lang zit kan ik er uuuuureen mee doen, maar om dat in galop verlicht te kunnen gaan zitten is moeilijk.

tennan schreef:
Ghost?

Ik heb hem net opgezocht maar ben bang dat ik dan echt zo bovenop haar ga zitten? en als ze dan aan de kletter gaat dat ik niet stevig kan zitten...


DuoPenotti schreef:
Ik heb een kieffer Venedig gehad. Tegenwoordig heet dat zelfde model Zurich.
Heeeeeerlijk zadel. Zacht, door de wrongen stevig, maar niet gedwongen.
Het is dat mijn paarden breder zijn dan dat dat zadel kan. Anders had ik die nooit verkocht.

Misschien kun je aan de zadelpasser vragen of Kieffer kan passen op jou paard.
En dan 2e hands 1 zoeken

https://www.kieffer.net/en/saddles/gene ... erich.html

dankje! ik ga het vragen

Celebi
Berichten: 3869
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:32

De stevigheid die je zoekt bij het bokken krijg je in principe meestal van een dressuurzadel met een iets diepere zit en/of goede wrongen. Wat voor dressuur zadel heb je nu? Kun je daar de wrongen van aanpassen? Dan zou je ze iets verder naar voren kunnen plakken als je naar buiten gaat waardoor je iets meer ruimte hebt voor je knie.

Ik moet zeggen dat ik alleen maar een dressuur zadel heb en er alles mee doe. Dressuren, urenlang buitenrijden en zelf een klein sprongetje. Het is wel een zadel met ruime plek voor de knie, ondanks de dikke (verplaatsbare) wrong. Tijdens buitenritten zit ik ook maar 1 gaatje korter dan in de bak en met springen doe ik ze nog 1 gaatje korter (lees wel, lage sprongetjes). Ik heb hier dan ook echt geen last van. Ik krijg juist op vzh zadels last van mijn knieën door de meer gedwongen gebogen kniehouding, maar goed dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Hebben ze van jouw merk zadel ook een vzh variant? Dan heb je de meeste kans dat de vorm van de kussens en boommaat past bij de paard.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 31-01-23 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48376
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:32

De vraag is vooral: wat veroorzaakt de pijn in je knieën precies...? Als je dat weet dan kan je beter gericht zoeken :)

Een zadel met dijwrongen in plaats van kniewrongen zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn. Veel mensen die een zadel met dijwrongen proberen willen nooit meer anders :) Ik zelf persoonlijk ook niet, een zadel met dijwrongen geeft meer een close-contact gevoel met je paard waardoor je vaak al beter rare bewegingen uit kan zitten, en de dijwrongen zelf geven ook heel veel steun.

Wellicht kan het een idee zijn om naar tweedehandse zadels te kijken van Barefoot en Ghost, die zijn ook een stuk makkelijker qua pasvorm dan veel boomzadels en hebben meerdere modellen met dijwrongen :)

MirandaMalik

Berichten: 9904
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:18

Een western zadel kan misschien ook wat zijn?

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:23

Celebi schreef:
De stevigheid die je zoekt bij het bokken krijg je in principe meestal van een dressuurzadel met een iets diepere zit en/of goede wrongen. Wat voor dressuur zadel heb je nu? Kun je daar de wrongen van aanpassen? Dan zou je ze iets verder naar voren kunnen plakken als je naar buiten gaat waardoor je iets meer ruimte hebt voor je knie.

Ik moet zeggen dat ik alleen maar een dressuur zadel heb en er alles mee doe. Dressuren, urenlang buitenrijden en zelf een klein sprongetje. Het is wel een zadel met ruime plek voor de knie, ondanks de dikke (verplaatsbare) wrong. Tijdens buitenritten zit ik ook maar 1 gaatje korter dan in de bak en met springen doe ik ze nog 1 gaatje korter (lees wel, lage sprongetjes). Ik heb hier dan ook echt geen last van. Ik krijg juist op vzh zadels last van mijn knieën door de meer gedwongen gebogen kniehouding, maar goed dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Hebben ze van jouw merk zadel ook een vzh variant? Dan heb je de meeste kans dat de vorm van de kussens en boommaat past bij de paard.


Ik heb een synthetisch dressuurzadel van hkm model weet ik niet meer maar ik denk zeus, dat is indertijd ook enkel maar aan de boom aangepast door een zadelverkoper. Ik ga morgen wel ineens vragen of ze dat zadel ook zouden kunnen aanpassen.
Vroeger sprong ik ook met dat dressuurzadel maar ik heb enorm zwakke gewrichten waardoor ik dus last krijg op buitenrit. Met de vzh´s in Frankrijk is het altijd wel goed te doen. Vandaar dus mijn zoektocht.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2451
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:25

Ik zou een zadelpasser langs laten komen een een fijn zittend vz zadel 2de hands zoeken!

Best veel endurance ruiters (incl ik zelf) zweren bij Gaston Mercier zadels. Er staat nu een model margaride te koop voor €1000. Leanne is een passer in Nederland, ze kan bijv samen met jou uitzoeken welke maat je paard nodig heeft en vanuit daar kun je 2de hands gaan zoeken.

Ik heb zelf een compiegne besteld dat is een dressuur gericht veelzijdigheidszadel met aangepaste wrongen (custom made) aan de voorkant. Maar goed dan kijk je wel naar flink hoge prijs.

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:28

pmarena schreef:
De vraag is vooral: wat veroorzaakt de pijn in je knieën precies...? Als je dat weet dan kan je beter gericht zoeken :)

Een zadel met dijwrongen in plaats van kniewrongen zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn. Veel mensen die een zadel met dijwrongen proberen willen nooit meer anders :) Ik zelf persoonlijk ook niet, een zadel met dijwrongen geeft meer een close-contact gevoel met je paard waardoor je vaak al beter rare bewegingen uit kan zitten, en de dijwrongen zelf geven ook heel veel steun.

Wellicht kan het een idee zijn om naar tweedehandse zadels te kijken van Barefoot en Ghost, die zijn ook een stuk makkelijker qua pasvorm dan veel boomzadels en hebben meerdere modellen met dijwrongen :)

De pijn is voor iedereen een raadsel. Mijn dokter zegt dat mijn knieën best gezond zijn en ik heb een tijd kine gedaan maar geen resultaat helaas. Ik heb wel gewoon laxe gewrichten wat al maakt dat ze sowieso zwakker zijn.
Ja die dijwrongen zagen me er idd leuk uit! Ik vraag morgen ook even wat zij hebben van zadels met dijwrongen. Boomloze zadels durf ik niet goed omdat ze vaak erg breed zouden zitten en ik heb dus ook slechte heupen (ik weet het mijn skelet is echt geweldig) plus dat het vaak lijkt of je torenhoog bovenop je paard zit. Ik kan natuurlijk fout zitten!

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:29

MirandaMalik schreef:
Een western zadel kan misschien ook wat zijn?

Zit je daar ook net niet los in?

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:31

billy3105 schreef:
Ik zou een zadelpasser langs laten komen een een fijn zittend vz zadel 2de hands zoeken!

Best veel endurance ruiters (incl ik zelf) zweren bij Gaston Mercier zadels. Er staat nu een model margaride te koop voor €1000. Leanne is een passer in Nederland, ze kan bijv samen met jou uitzoeken welke maat je paard nodig heeft en vanuit daar kun je 2de hands gaan zoeken.

Ik heb zelf een compiegne besteld dat is een dressuur gericht veelzijdigheidszadel met aangepaste wrongen (custom made) aan de voorkant. Maar goed dan kijk je wel naar flink hoge prijs.

Morgen komt de zadelpasser langs maar denk niet dat zij met GM werkt, ik had er wel al eens naar gekeken nav Jolanda Adelaar die er zo´n heeft maar schrok me een hoedje van de prijs. Ik ben in België dus ik kan niet echt iets met Leanne helaas...

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2451
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:33

Waidida schreef:
billy3105 schreef:
Ik zou een zadelpasser langs laten komen een een fijn zittend vz zadel 2de hands zoeken!

Best veel endurance ruiters (incl ik zelf) zweren bij Gaston Mercier zadels. Er staat nu een model margaride te koop voor €1000. Leanne is een passer in Nederland, ze kan bijv samen met jou uitzoeken welke maat je paard nodig heeft en vanuit daar kun je 2de hands gaan zoeken.

Ik heb zelf een compiegne besteld dat is een dressuur gericht veelzijdigheidszadel met aangepaste wrongen (custom made) aan de voorkant. Maar goed dan kijk je wel naar flink hoge prijs.

Morgen komt de zadelpasser langs maar denk niet dat zij met GM werkt, ik had er wel al eens naar gekeken nav Jolanda Adelaar die er zo´n heeft maar schrok me een hoedje van de prijs. Ik ben in België dus ik kan niet echt iets met Leanne helaas...


Klopt GM word over het algemeen alleen door geselecteerde passers verkocht / gemeten die de GM zadels echt kennen, dus de passers zijn helaas schaars -O-
Oh Leanne komt ook in België dus dat scheelt :Y)

Ja het is wel even 3 ribben + een nier op de zwarte markt }:0

Maar er zijn er echt veel 2de hand te koop, dus wie weet kun je passen en dan kijken wanneer jouw model en maat voorbij komt. Ik zie nu een model voorbij komen voor €980

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:39

billy3105 schreef:
Klopt GM word over het algemeen alleen door geselecteerde passers verkocht / gemeten die de GM zadels echt kennen, dus de passers zijn helaas schaars -O-
Oh Leanne komt ook in België dus dat scheelt :Y)

Ja het is wel even 3 ribben + een nier op de zwarte markt }:0

Maar er zijn er echt veel 2de hand te koop, dus wie weet kun je passen en dan kijken wanneer jouw model en maat voorbij komt. Ik zie nu een model voorbij komen voor €980


3 ribben en een nier, iemand?
Ik wist niet dat ze ook in belgie kwam. Maar zelfs 2dehands vind ik ze nog steeds een berg boven mijn budget jammer genoeg. Ik zit ook met een kleine bips dus zou al een 16 inch moeten hebben. Vind dat maar eens hoor

Marije_jiplover

Berichten: 25410
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:42

Ik rijd op een dressuurzadel endurance.
Maar ik heb als ik buiten rijd wel andere beugels aan mijn zadel hangen, dan wanneer ik in de bak train.
Ik rijd buiten met EZ rides en 1 gat korter dan wanneer ik dressuur rijd, met "normale" beugels.

Dus wellicht is dat ook nog een optie voor je.

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:46

Marije_jiplover schreef:
Ik rijd op een dressuurzadel endurance.
Maar ik heb als ik buiten rijd wel andere beugels aan mijn zadel hangen, dan wanneer ik in de bak train.
Ik rijd buiten met EZ rides en 1 gat korter dan wanneer ik dressuur rijd, met "normale" beugels.

Dus wellicht is dat ook nog een optie voor je.

Ik rijd al met de bow balance van sprenger, die neem ik ook mee naar frankrijk waardoor ik duur dus normaal kan rijden, anders kon je me na een halve dag bij elkaar vegen. daarom dat ik denk dat het eerder bij het zadel te zoeken is dan bij de beugels.

Celebi
Berichten: 3869
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:49

Waidida schreef:
Celebi schreef:
De stevigheid die je zoekt bij het bokken krijg je in principe meestal van een dressuurzadel met een iets diepere zit en/of goede wrongen. Wat voor dressuur zadel heb je nu? Kun je daar de wrongen van aanpassen? Dan zou je ze iets verder naar voren kunnen plakken als je naar buiten gaat waardoor je iets meer ruimte hebt voor je knie.

Ik moet zeggen dat ik alleen maar een dressuur zadel heb en er alles mee doe. Dressuren, urenlang buitenrijden en zelf een klein sprongetje. Het is wel een zadel met ruime plek voor de knie, ondanks de dikke (verplaatsbare) wrong. Tijdens buitenritten zit ik ook maar 1 gaatje korter dan in de bak en met springen doe ik ze nog 1 gaatje korter (lees wel, lage sprongetjes). Ik heb hier dan ook echt geen last van. Ik krijg juist op vzh zadels last van mijn knieën door de meer gedwongen gebogen kniehouding, maar goed dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Hebben ze van jouw merk zadel ook een vzh variant? Dan heb je de meeste kans dat de vorm van de kussens en boommaat past bij de paard.


Ik heb een synthetisch dressuurzadel van hkm model weet ik niet meer maar ik denk zeus, dat is indertijd ook enkel maar aan de boom aangepast door een zadelverkoper. Ik ga morgen wel ineens vragen of ze dat zadel ook zouden kunnen aanpassen.
Vroeger sprong ik ook met dat dressuurzadel maar ik heb enorm zwakke gewrichten waardoor ik dus last krijg op buitenrit. Met de vzh´s in Frankrijk is het altijd wel goed te doen. Vandaar dus mijn zoektocht.


Als het inderdaad de Zeus is dan heeft die verstelbare kniewrongen. Kun je gewoon zelf doen met klittenband. Je moet dan waarschijnlijk voor het buitenrijden je wrong zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk naar voren plakken, misschien zelfs iets schuin. Gezien het klittenband is kun je hier gewoon even mee spelen in de bak om te kijken of je er fijn mee kunt rijden met kortere beugels. Scheelt je misschien weer een heel zadel kopen voor die enkele buitenrit. Toch betwijfel ik wel een beetje of dit het juiste zadel voor jullie is als je met een iets kortere beugel al zo snel last krijgt.

Ik herken het wel namelijk dat ik enorme kniepijn kreeg van de ritten in Frankrijk. Echt niet meer te houden, maar dat was dus juist vanwege de oude knieblessure in combinatie met de korte benen op een vzh zadel. Sinds ik mijn eigen passende dressuurzadel heb, heb ik nergens meer last van. Overigens op hetzelfde paard, die heb ik overgenomen en meegenomen naar Nederland. Type paard (breedte) kan namelijk ook veel uitmaken of je wel of geen klachten krijgt.

pmarena

Berichten: 48376
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:10

Waidida schreef:
pmarena schreef:
De vraag is vooral: wat veroorzaakt de pijn in je knieën precies...? Als je dat weet dan kan je beter gericht zoeken :)

Een zadel met dijwrongen in plaats van kniewrongen zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn. Veel mensen die een zadel met dijwrongen proberen willen nooit meer anders :) Ik zelf persoonlijk ook niet, een zadel met dijwrongen geeft meer een close-contact gevoel met je paard waardoor je vaak al beter rare bewegingen uit kan zitten, en de dijwrongen zelf geven ook heel veel steun.

Wellicht kan het een idee zijn om naar tweedehandse zadels te kijken van Barefoot en Ghost, die zijn ook een stuk makkelijker qua pasvorm dan veel boomzadels en hebben meerdere modellen met dijwrongen :)

De pijn is voor iedereen een raadsel. Mijn dokter zegt dat mijn knieën best gezond zijn en ik heb een tijd kine gedaan maar geen resultaat helaas. Ik heb wel gewoon laxe gewrichten wat al maakt dat ze sowieso zwakker zijn.
Ja die dijwrongen zagen me er idd leuk uit! Ik vraag morgen ook even wat zij hebben van zadels met dijwrongen. Boomloze zadels durf ik niet goed omdat ze vaak erg breed zouden zitten en ik heb dus ook slechte heupen (ik weet het mijn skelet is echt geweldig) plus dat het vaak lijkt of je torenhoog bovenop je paard zit. Ik kan natuurlijk fout zitten!


Het is bij zadels (boom- of boomloos maakt daarin weinig verschil eigenlijk) dat het vaak 1 van de 2 is: ze zitten breed òf hoog. Wanneer je een breed paard hebt en daar een boomloosje op legt dat niet veel meer is dan een veredeld BareBackPad, dan zal je een breed zitgevoel hebben (net zoals wanneer je zonder zadel op dat van zichzelf al erg brede / ronde paard gaat zitten).

Wil je dat een zadel op dat brede paard een wat smaller zitgevoel geeft, dan zal je zitting de hoogte in moeten om een smallere twist in de zitting te kunnen maken: als je van een O vorm een A vorm wilt maken, zal je immers een soort dakje op die O moeten leggen, en dan heb je een wat hoger zadel / dikkere kussens nodig waardoor je hoger komt te zitten. Maar dat is hetzelfde als wat een boom in een boomzadel doet eigenlijk :)

Het is dus zeker niet zo dat een boomloos of flexibel zadel per definitie breder of hoger zit dan een boomzadel. Het is echt per model verschillend. Zo heb ikzelf bvb. bij een Wintec na een klein uurtje rijden last van mijn heupen, dat de boel zelfs een soort van in de kramp kan schieten, heel erg naar -O-

Maar op een eenvoudige Barefoot (zoals de Cheyenne) heb ik dat niet, simpelweg omdat daar geen kniewrong op zit en mijn knieën dus dichter langs het paard blijven liggen in plaats van dat je door kniewrong in zo'n soort spreidzit gedwongen wordt. Dan zit het zadel an sich niet smal want je blijft dicht bij het paard, maar puur al het ontbreken van die kniewrongen kan een verademing zijn.

En als je dan wel de steun nodig hebt van die wrongen, pak je een model met dijwrongen +:)+

Kortere zweetbladen helpen trouwens ook om minder spreidzit te krijgen.
Al het materiaal dat tussen je been en paard erbij komt, zorgt voor een bredere zit.

Waidida
Berichten: 772
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 14:27

Celebi schreef:
Als het inderdaad de Zeus is dan heeft die verstelbare kniewrongen. Kun je gewoon zelf doen met klittenband. Je moet dan waarschijnlijk voor het buitenrijden je wrong zo hoog mogelijk en zo ver mogelijk naar voren plakken, misschien zelfs iets schuin. Gezien het klittenband is kun je hier gewoon even mee spelen in de bak om te kijken of je er fijn mee kunt rijden met kortere beugels. Scheelt je misschien weer een heel zadel kopen voor die enkele buitenrit. Toch betwijfel ik wel een beetje of dit het juiste zadel voor jullie is als je met een iets kortere beugel al zo snel last krijgt.

Ik herken het wel namelijk dat ik enorme kniepijn kreeg van de ritten in Frankrijk. Echt niet meer te houden, maar dat was dus juist vanwege de oude knieblessure in combinatie met de korte benen op een vzh zadel. Sinds ik mijn eigen passende dressuurzadel heb, heb ik nergens meer last van. Overigens op hetzelfde paard, die heb ik overgenomen en meegenomen naar Nederland. Type paard (breedte) kan namelijk ook veel uitmaken of je wel of geen klachten krijgt.


Ik denk idd wel dat ze met klittenband vastzitten maar de wrongen zijn zo groot dat ik niet denk dat ik ze kan verplaatsen, ik ga het straks wel even checken. Wat ik wel had toen ik er nog mee sprong is dat mijn knieën dan voor het zweetblad gaan liggen (hopelijk snap je wat ik bedoel). ik heb wel al met wat andere dressuurzadels gereden maar vind de mijne toch nog altijd het beste zitten om eerlijk te zijn dus ik verwacht wel dat het ok is voor mij.

mijn kniepijn komt vooral van ritten hier die maar 1 a 2 uurtjes duren. In frankrijk kan ik de zaterdag meestal goed doorkomen en op zondag krijg ik last (wel met de bowbalance beugels) terwijl dat het hier na een halfuurtje al is (en wij doen veel stappen mss 3 keer draven en 2 keer kort galopperen. Tegenover dat ik in frankrijk hele velden af koers aan een hoog tempo.

Mevrouw heeft ook niet zo'n goed zittende galop waardoor ik graag in verlichte zit wil gaan zitten om mijn rug en nek tte ontlasten maar met dat dressuurzadel is dat nog best moeilijk.