help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 14:32

pmarena schreef:
Het is bij zadels (boom- of boomloos maakt daarin weinig verschil eigenlijk) dat het vaak 1 van de 2 is: ze zitten breed òf hoog. Wanneer je een breed paard hebt en daar een boomloosje op legt dat niet veel meer is dan een veredeld BareBackPad, dan zal je een breed zitgevoel hebben (net zoals wanneer je zonder zadel op dat van zichzelf al erg brede / ronde paard gaat zitten).

Wil je dat een zadel op dat brede paard een wat smaller zitgevoel geeft, dan zal je zitting de hoogte in moeten om een smallere twist in de zitting te kunnen maken: als je van een O vorm een A vorm wilt maken, zal je immers een soort dakje op die O moeten leggen, en dan heb je een wat hoger zadel / dikkere kussens nodig waardoor je hoger komt te zitten. Maar dat is hetzelfde als wat een boom in een boomzadel doet eigenlijk :)

Het is dus zeker niet zo dat een boomloos of flexibel zadel per definitie breder of hoger zit dan een boomzadel. Het is echt per model verschillend. Zo heb ikzelf bvb. bij een Wintec na een klein uurtje rijden last van mijn heupen, dat de boel zelfs een soort van in de kramp kan schieten, heel erg naar -O-

Maar op een eenvoudige Barefoot (zoals de Cheyenne) heb ik dat niet, simpelweg omdat daar geen kniewrong op zit en mijn knieën dus dichter langs het paard blijven liggen in plaats van dat je door kniewrong in zo'n soort spreidzit gedwongen wordt. Dan zit het zadel an sich niet smal want je blijft dicht bij het paard, maar puur al het ontbreken van die kniewrongen kan een verademing zijn.

En als je dan wel de steun nodig hebt van die wrongen, pak je een model met dijwrongen +:)+

Kortere zweetbladen helpen trouwens ook om minder spreidzit te krijgen.
Al het materiaal dat tussen je been en paard erbij komt, zorgt voor een bredere zit.


Dankje voor deze duidelijke uitleg pmarena! heb je met die heel korte bladen net niet dat het dan oncomfortabel is bij je benen waar het blad stopt zegmaar? ik heb er nog nooit mee gereden dus i kan het zo niet zeggen. Maar dat is ookk en beetje wat mij in de tijd tegenhield om een mooi barokzadel van deubber und partner te kopen (de prijs ook wel natuurlijk en dat er niemand die in de buurt verkocht) ik ben dat zo gewend dat het zweetblad pas stopt ongeveer in het midden van je kuit ipv het midden van je bovenbeen.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:42

Wat voor type paard rij je hier? Breed? En in Frankrijk toevallig smaller? Want dan kan dat ook veel invloed hebben op je knieklachten los nog van het type zadel.

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:50

En een extra setje kleine kniewrongen kopen om mee buiten te rijden?

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 14:53

Celebi schreef:
Wat voor type paard rij je hier? Breed? En in Frankrijk toevallig smaller? Want dan kan dat ook veel invloed hebben op je knieklachten los nog van het type zadel.

Het is eenkwpn merrie die voor een kwpn best breed is maar zeker geen haflinger ofzo. ze is breder dan onze bwp ruin maar niet extreem breed vind ik zelf. In frankrijk rijd ik (asl ik op mijn favorietje mag) met een gevlekt paard (ras ken ik niet en kan ik op uitzicht ook niet zo zeggen) die qua breedte wat hetzelfde is eigenlijk, alleen lager tegen de grond.
Dus ik denk niet dat het daaraan ligt, en zelfs als het daaraan ligt, ik kan ze niet verkopen en zeker niet alleen voor die reden...

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:53

Wintec heeft ook een stockzadel. Dat zit steviger maar of je een verlichte zit erin kunt doen weet ik niet.

Ik heb zelf een bates (leren variant van de wintec) dressuurzadel en daar kun je de kniewrongen verstellen. Vanwege mijn lange benen heb ik er dijbeenwrongen van gemaakt door ze hoger vast te maken want anders pas ik niet. Prima op buitenrit, ook prima voor (mijn versie van) de verlichte zit. Ook een paard hier dat wel eens wat vrolijks wil doen.

off topic: haha, tot halverwege je kuiten komt het zweetblad? Dat is echt geen criterium. Bij mij is het altijd de vraag of ik met de rand van mijn laars niet net onder het zweetblad zit en je vel ertussenkomt. Dat is veel belangrijker. Een veelzijdigheidszadel is voor mij een ramp en wat kortere laarzen zijn zelfs op mijn dressuurzadel al wat problematisch... of je moet zonder laarzen rijden, dan maakt het niets uit.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 14:54

Bowo schreef:
En een extra setje kleine kniewrongen kopen om mee buiten te rijden?

maar dan zit je toch met je knieen voor het zweetblad? aangezien dat een dressuurzadel recht naar beneden gaat ipv in een boog vooraan?

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 14:59

Annemarievzr schreef:
Wintec heeft ook een stockzadel. Dat zit steviger maar of je een verlichte zit erin kunt doen weet ik niet.

Ik heb zelf een bates (leren variant van de wintec) dressuurzadel en daar kun je de kniewrongen verstellen. Vanwege mijn lange benen heb ik er dijbeenwrongen van gemaakt door ze hoger vast te maken want anders pas ik niet. Prima op buitenrit, ook prima voor (mijn versie van) de verlichte zit. Ook een paard hier dat wel eens wat vrolijks wil doen.

off topic: haha, tot halverwege je kuiten komt het zweetblad? Dat is echt geen criterium. Bij mij is het altijd de vraag of ik met de rand van mijn laars niet net onder het zweetblad zit en je vel ertussenkomt. Dat is veel belangrijker. Een veelzijdigheidszadel is voor mij een ramp en wat kortere laarzen zijn zelfs op mijn dressuurzadel al wat problematisch... of je moet zonder laarzen rijden, dan maakt het niets uit.


het stockzadel zag ik ook idd, mss moet ik dat ook maar eens proberen, wel jammer van de verlichte zit.

die dijbeenwrongen zag ik bij iemand anders ook al terugkomen inderdaad. misschien dat ik daar sowieso ook nog voor ga.

off topic: ja nee ik bedoel niett perse half je kuiten maar wel onder je knieen (bij mij toch) het lijkt mij dat raar als dat opeens tot in het midden van je bovenbeen komt.
Ik had hetzelfde probleem als jij nog toen ik nog met chaps reed, door mijn smalle kuisten waren ze altijd best laag en dat pitsen was vreselijk!

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:10

Waidida schreef:
Bowo schreef:
En een extra setje kleine kniewrongen kopen om mee buiten te rijden?

maar dan zit je toch met je knieen voor het zweetblad? aangezien dat een dressuurzadel recht naar beneden gaat ipv in een boog vooraan?

Dat ligt er aan hoeveel ruimte je over hebt en hoeveel korter je beugels gaan. Als je nu een flinke kniewrong hebt, kun je dat hele stuk erbij pakken als je een kleine dijbeenwrong er op zet.

En de vraag is hoe erg je je daar aan stort voor 1x per maand. Het hoort natuurlijk niet, maar het is wel de uitzondering op de regel dat je dan zo rijdt.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 15:20

Bowo schreef:
Waidida schreef:
maar dan zit je toch met je knieen voor het zweetblad? aangezien dat een dressuurzadel recht naar beneden gaat ipv in een boog vooraan?

Dat ligt er aan hoeveel ruimte je over hebt en hoeveel korter je beugels gaan. Als je nu een flinke kniewrong hebt, kun je dat hele stuk erbij pakken als je een kleine dijbeenwrong er op zet.

En de vraag is hoe erg je je daar aan stort voor 1x per maand. Het hoort natuurlijk niet, maar het is wel de uitzondering op de regel dat je dan zo rijdt.


Ik denk echt niet dat ik veel over heb. Ik zet me nu meestal 2 gaatjes korter (gaatjes zitten wel een stuk dichter bij elkaar dan bij gewone beugelrieman dus ik denk dat het ongeveer overeen zal komen met 1 gewoon gaatje) en mijn knieen komen al over het zweetblad heen.
Ik zou het zadel later waarschijnlijk ook nog gaan gebruiken voor een jong paard als mevrouw op pensioen is, ik kan op dit moment moeilijk zeggen hoe lang dat zal duren. Maar dan zou ik hem dus meer gaan geebruiken.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:36

Als je met 1 of 2 gaatjes korter al over het blad heen komt lijkt me dat je überhaupt al niet helemaal in dit zadel past. Heb je een foto anders? In principe moet je wel een beetje ruimte overhebben om je beugels een gaatje korter of langer te zetten namelijk. Of zit je sowieso heel kort? Want dat kan dan ook je knieklachten veroorzaken. Zoveel mogelijkheden hier.. :+

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 15:44

Celebi schreef:
Als je met 1 of 2 gaatjes korter al over het blad heen komt lijkt me dat je überhaupt al niet helemaal in dit zadel past. Heb je een foto anders? In principe moet je wel een beetje ruimte overhebben om je beugels een gaatje korter of langer te zetten namelijk. Of zit je sowieso heel kort? Want dat kan dan ook je knieklachten veroorzaken. Zoveel mogelijkheden hier.. :+


Afbeelding

dit is wel een oudere foto, hopelijk zie je wat. ik zit wel echt in dressuurhouding dus te kort kan ik niet zitten volgens mij. Zoals ik al zei, tijdens het dressuren heb ik nergens last van, enkel bij buitenrijden

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:50

Je zit sowieso erg verkrampt op die foto.
Je schouders zo opgetrokken.
Ipv een ander zadel zou ik eens zit lessen, centered riding volgen.
Misschien zijn daarmee je klachten ook weg.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:56

Dat valt inderdaad wel mee! Op het eerste gezicht lijkt het een best brede wrong en kun je best nog wat ruimte krijgen met een korte/smalle wrong. Die kosten ook niet gek veel geloof ik, voor een paar 10tjes heb je dan meer ruimte bij de knie. Al is het best de moeite waard om eerst even te kijken of je deze huidige wrong wat kunt verplaatsen. Als dat niet voldoende werkt zou ik de wrong er helemaal afhalen en je beugels op standje buitenrijden doen. Dan kom je aardig in de richting van een vzh zadel qua knieruimte en kun je even een half uurtje in de bak kijken of dit meer in de buurt komt. Misschien is dat zelfs al voldoende voor je enkele ritje. En als je dan de wrong toch mist zou je kunnen meten hoe groot de ruimte voor en boven je knie is ten opzichte van je dresuur lengte en op basis daarvan een kleinere wrong bestellen. Of een ander zadel, maar dat kan altijd nog. Het is alleen dan maar te hopen dat ie paard precies de goedkopere vzh zadels past. Dat geluk had ik namelijk niet toen ik naar zadels opzoek ging. :+

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 15:58

DuoPenotti schreef:
Je zit sowieso erg verkrampt op die foto.
Je schouders zo opgetrokken.
Ipv een ander zadel zou ik eens zit lessen, centered riding volgen.
Misschien zijn daarmee je klachten ook weg.

Allereerst is dit een foto van meer dan 3 jaar geleden dus ik weet ook wel dat het niet mooi is en ik heb intussen al veel geleerd. Ook heb ik een beperking waardoor mijn rug en schouerbladen krommer staan dan normaal en mijn nekwervels zijn aan elkaar vergroeid waardoor mijn nek korter is en mijn schouders dus ook hoger staan en meer opgetrokken lijken. ik zit niet volledig ontspannen hier maar ik kan echt op geen enkele manier net zo als een ander persoon zitten, dat is gewoon onmogelijk.
En again, tijdens dressuur heb ik nooit last, tijdens wandelen wel ook als we nog niet echt gedraafd hebben en ik dus super relaxed zit.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:01

Ik bedoelde het niet aanvallend. Y;(
Deze info had ik uiteraard niet.
En misschien juist met lichamelijke ongemakken nog veel belangrijker om in een voor jou mogelijke manier fijn te zitten.
Zodat je zelf minder pijn hebt.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:09

Heb je al andere stijgbeugels geprobeerd? Hier heb ik sinds de gedraaide barefoot beugels met breed voetbed geen last meer van knieën en enkels, zelfs niet met 3+ uur in het zadel. Daarvoor gebruikte ik van die gedraaide IJslander beugels, maar dan kon ik nog wel wat last krijgen. Minder, maar op lange ritten toch wat zeurend gevoel.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 16:14

puppy1128 schreef:
Heb je al andere stijgbeugels geprobeerd? Hier heb ik sinds de gedraaide barefoot beugels met breed voetbed geen last meer van knieën en enkels, zelfs niet met 3+ uur in het zadel. Daarvoor gebruikte ik van die gedraaide IJslander beugels, maar dan kon ik nog wel wat last krijgen. Minder, maar op lange ritten toch wat zeurend gevoel.

zeker! ik heb er al best veel versleten, nu rijd ik met de bow balance en die neem ik ook mee naar frankrijk, als ik daar met hun beugels reed was het niet uit te houden en met de bow balance is het te doen

Celebi schreef:
Dat valt inderdaad wel mee! Op het eerste gezicht lijkt het een best brede wrong en kun je best nog wat ruimte krijgen met een korte/smalle wrong. Die kosten ook niet gek veel geloof ik, voor een paar 10tjes heb je dan meer ruimte bij de knie. Al is het best de moeite waard om eerst even te kijken of je deze huidige wrong wat kunt verplaatsen. Als dat niet voldoende werkt zou ik de wrong er helemaal afhalen en je beugels op standje buitenrijden doen. Dan kom je aardig in de richting van een vzh zadel qua knieruimte en kun je even een half uurtje in de bak kijken of dit meer in de buurt komt. Misschien is dat zelfs al voldoende voor je enkele ritje. En als je dan de wrong toch mist zou je kunnen meten hoe groot de ruimte voor en boven je knie is ten opzichte van je dresuur lengte en op basis daarvan een kleinere wrong bestellen. Of een ander zadel, maar dat kan altijd nog. Het is alleen dan maar te hopen dat ie paard precies de goedkopere vzh zadels past. Dat geluk had ik namelijk niet toen ik naar zadels opzoek ging. :+

ik kan die korte wrong wel eens proberen (misschien dat de zadelpasser dit ook wel bijheeft), zonder wrong heb ik al eens geprobeerd maar vond dat echt niet aangenaam, als ze dan gek wil doen heb ik niet het gevoel dat ik stevig zit. Ben ook benieuwd wat deze persoon morgen zal zeggen.


DuoPenotti schreef:
Ik bedoelde het niet aanvallend. Y;(
Deze info had ik uiteraard niet.
En misschien juist met lichamelijke ongemakken nog veel belangrijker om in een voor jou mogelijke manier fijn te zitten.
Zodat je zelf minder pijn hebt.

ja nee sorry ik was ook eventjes wat te ver gegaan om eerlijk te zijn. ik kan niet verwachten van andere mensen dat z dit kunnen ruiken namelijk |o het is gewoon dat ik het gevoel heb wanneer ik op die vzh's in frankrijk zit (ook al zijn die dingen echt al versleten) vrijer zit om mee te gaan in de galop etc. Maar then again mijn Rabanne in Frankrijk heeft echt mijn hart gestolen en die geeft mij ook gewoon sowieso al een veel veiliger gevoel. Als ik het kon betalen stond hij al lang hier ;(

Mijn instructrice zegt altijd dat doordat ik haar zo goed ken, dat ik soms te weinig durf en haar nog beschouw als het paard van enkele jaren geleden die bij elk ding dat ik fout deed aan de kletter ging.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:22

Is goed hoor :)
Ik heb niet meer zo'n goede balans na een ongeval. Dus weet wat het is dat het niet zo vanzelfsprekend gaat. En daar soms extra lessen in gaan.

Ik rij zelf ook liever op VZH zadels hoor :j
Zit ook liever iets korter.
Te kort krijg ik last van mijn enkels. Maar te lang van mijn heupen op mijn brede paarden.

Ik hou ook niet van dikke wrongen maar voor een veilig gevoel is het wel fijn dat er wat zit.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 16:34

DuoPenotti schreef:
Is goed hoor :)
Ik heb niet meer zo'n goede balans na een ongeval. Dus weet wat het is dat het niet zo vanzelfsprekend gaat. En daar soms extra lessen in gaan.

Ik rij zelf ook liever op VZH zadels hoor :j
Zit ook liever iets korter.
Te kort krijg ik last van mijn enkels. Maar te lang van mijn heupen op mijn brede paarden.

Ik hou ook niet van dikke wrongen maar voor een veilig gevoel is het wel fijn dat er wat zit.

exact dat!

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Re: help mij een zadel te vinden voor op buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:52

Ik zou er niet standaard vanuit gaan dat je zadel ook past op een nieuw jong paard als deze met pensioen gaat. Het zou zo maar een heel ander type paard kunnen zijn. Ik zou dat dus niet te zwaar mee laten wegen in je keuze.

Op die foto heb je volgens mij overal ruimte zat. Ik denk dat je zelfs een (halve) inchmaat kleiner had mogen hebben. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je knieën echt over het zweetblad gaan wanneer je je beugels 2 gaten korter doet.

Ik zou eens een foto maken zonder wrongen met je beugels op buitenrit maat en eens kijken hoe je dan met je benen zit. Misschien dat het beeld vanaf boven en/of met de grote wrongen erop vertekent.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 17:22

Bowo schreef:
Ik zou er niet standaard vanuit gaan dat je zadel ook past op een nieuw jong paard als deze met pensioen gaat. Het zou zo maar een heel ander type paard kunnen zijn. Ik zou dat dus niet te zwaar mee laten wegen in je keuze.

Op die foto heb je volgens mij overal ruimte zat. Ik denk dat je zelfs een (halve) inchmaat kleiner had mogen hebben. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je knieën echt over het zweetblad gaan wanneer je je beugels 2 gaten korter doet.

Ik zou eens een foto maken zonder wrongen met je beugels op buitenrit maat en eens kijken hoe je dan met je benen zit. Misschien dat het beeld vanaf boven en/of met de grote wrongen erop vertekent.

dit zadel is letterlijk al een 16inch :') over dat jong paard geef ik je gelijk, daar moet ik maar van af stappen.
als ik mijn beugels met wrongen 2 gaten korter doe kom ik toch echt wel met mijn knie voorbij het zweetblad hoor en zonder wrongen wil ik niet doen want dan is het hele doel weg van de steun als ze vrolijk gaat doen.

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:01

Met wrongen is dat niet zo gek als je er nu tegenaan zit. De enige uitweg die je dan hebt is omhoog tot je knie bovenop de wrong ligt en dan zit je er snel overheen. Ik bedoelde daarom ook passen zonder wrongen zodat je echt kan zien waar je been terecht komt met alle ruimte en geen sturende wrongen. Als blijkt dat je inderdaad ruimte over hebt, kun je de kleinere wrongen kopen.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:07

Waidida schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik rijd op een dressuurzadel endurance.
Maar ik heb als ik buiten rijd wel andere beugels aan mijn zadel hangen, dan wanneer ik in de bak train.
Ik rijd buiten met EZ rides en 1 gat korter dan wanneer ik dressuur rijd, met "normale" beugels.

Dus wellicht is dat ook nog een optie voor je.

Ik rijd al met de bow balance van sprenger, die neem ik ook mee naar frankrijk waardoor ik duur dus normaal kan rijden, anders kon je me na een halve dag bij elkaar vegen. daarom dat ik denk dat het eerder bij het zadel te zoeken is dan bij de beugels.

Ik kan voor buitenrijden met bowbalance beugels ook nog niet uit de voeten.

Ik heb voor buitenrijden echt beugels met een heel breed voetbed:

Afbeelding


Dat maakt voor mij echt het verschil in wel of geen pijn in mijn knieën met buitenrijden.

In een VZH of springzadel ga ik alleen maar zitten schuiven met mijn benen en komt mijn zit niet ten goede.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:11

Ik ken de kniepijn!

Ik heb in sommige zadels (tekna letec, ook voordeliger) last van m'n knieën... Stalgenoot heeft een pony met zo'n zadel en die rij ik af en toe. Ik kan dan echt niet langer dan 20min erop zitten.

Ik heb een dressuurzadel en rij daar ook mee buiten. Ik zit daar zo fijn in, ook geen kniepijn of last van m'n enkels. Heb geen hele dikke wrongen erop, wel een diepe zit... Ik heb wel brede beugels, ik heb het idee met smalle beugels ik sneller last krijg

Tekna letec is dus wel een 'voordeliger' zadel maar vind wel dat ze harde kussens hebben. Niet voor ieder paard geschikt vind ik. Zijn wel aanpasbaar!

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:09

Waidida schreef:
MirandaMalik schreef:
Een western zadel kan misschien ook wat zijn?

Zit je daar ook net niet los in?

Het is juist comfortabel en je kan je ook nog vasthouden.
Kun je wel bedenken bij waar ze voor gebruikt worden. :)